handdator

Visa fullständig version : Söker råd med kost. 55årig kvinna.


lollo1960
2016-01-30, 20:43
Hej, mitt namn är Lollo.

Jag är 55 år och jag har alltid använt mig av viktväktarna, men har senaste året börjat att styrkelyft och crossfit, det har gett mig ännu bättre resultat än vad viktväktarna någonsin gjort. Dock så vet jag inte tillräckligt om allt för att nå dit jag vill. Jag vill ta nästa steg.

Jag var dum nog och beställde ett kostschema ifrån en hemsida, som visade sig vara helt värdelöst och jag vill nu förbättra mina matvanor.

Mina stats:
Ålder: 55
Längd: 162
Vikt: 59-60kg
Bilder: https://www.instagram.com/lollolifestyle/

5x5
Bänkpress: 30kg
Knäböj: 40kg
Marklyft: 60kg (Personligt bästa 1x på 87,5kg)

Mina mål:
Att bli fysiskt stark och må bättre ju äldre jag blir. Jag vill bli mer tonad och att mina muskler ska synas.

Just nu så arbetar jag i kök 100 % och tränar 4-6 gånger i veckan.
De övningarna jag gör varje vecka är:
Marklyft, knäböj, frivändning clean, bänkpress, utfall med stång, Skivstångsrodd, strikta pressar, pushup, latsdrag. Jag följer ett träningsschema som finns på gymmet som personalen har hjälpt mig att sätta ihop.


Det jag vill ha hjälp med är förstå mat mer, vad och hur bör jag äta för att nå de målen jag söker? Bör jag äta mer eller bör jag äta mer för att nå dit jag vill?

Jag vill få bort löshuden jag har efter att ha gått ner i vikt med viktväktarna / graviditeter och sånt. Jag vet att jag är smal, men min kropp är fet. Hur bör jag gör för att få bort det lösa huden? - Min svärson säger att jag bör äta mer och gå upp i muskelmassa, men jag vet inte.

Har ni några tips på hur jag kanske bör ändra mitt träningsschema eller liknande för att få bättre resultat?

Har ni några allmänna tips till mig för att helt enkelt lära mig mer?



PS: Jag har fått hjälp med att skriva detta. Jag är inte super kunnig när det gäller forums och att söka saker på internet.

Wzup2u
2016-01-30, 21:13
För att öka musklemassa/styrka på enklast vis krävs överskott av kalorier, och lasta på ordentliga vikter och öka dem med tiden.

Maten blir snarare ens vän och inte fiende om man ska orka bygga upp en kropp.

Ät tillräckligt med fett & protein och fyll resten med kolhydrater och såklart se till att få i dig vitaminer och mineraler osv.

Blandad husmanskost med variation är bra och att äta lite godis och glass osv någongång är inte farligt så länge man täcker upp makros.

Sen kan man ju bygga upp matscheman hur man vill sätt till mättnad,volym osv osv...
Du jobbar i ett kök och kan säkerligen laga vanlig husman iaf.

mela
2016-01-30, 21:31
Bra jobbat så far. Kikade lite snabbt på några bilder på din instagram och du har en väldigt bra grund att bygga ifrån. I Falkenberg finns en styrkelyftsklubb med ett gäng riktigt duktiga lyftare, väldigt trevligt folk också. Deras hemsida har du här. (http://fksk.org/?page_id=23) Jag kan verkligen rekommendera få hjälp utav några som kan styrkelyft, det gjorde i alla fall under för min teknik och muskelutveckling :)

Sedan bör du inte vara rädd för att äta. Jag antar att du står upp hela dagarna då du jobbar i kök? Och dessutom 4-6 träningspass i veckan. Ät vanlig mat, se till att du får proteiner vid varje måltid och även fokus på bra fettkällor (fet fisk, nötter, avokado osv).


Jag tror inte att du kan bli av med lös hud ifrån viktnedgång. Det går liksom inte att träna bort, du får göra det bästa utav situationen och försöka att bygga rejält med muskelmassa under istället.

lollo1960
2016-01-30, 21:49
Tack! Ska tittat på sidan =)

Köttis
2016-02-02, 21:39
Hur längesedan var det du gick ner i vikt? Lös hud drar väl till viss del ihop sig med tiden. Sen är det nog lätt att säga åt dig att äta mat och bygga muskler men en kvinna på 55 år är nog inte den mest anabola personen man kan hitta. Tidigare överviktig på det så kan nog en viktuppgång bli stor del fett. Jag tror att balans och försöka bli starkare skulle vara ett bättre alternativ. Men någon som vet någonting får gärna rätta mig.

J.V
2016-02-04, 03:20
Maktigt! :bow:

Nar det galler lyftningen sa haller jag med mela. Testa kora lite pa en lyftarklubb, fullt med kunnigt folk och ofta grymt bra gemenskap. :)

Vad galler den losa huden sa drar det ju ihop sig, till viss del, med tiden. Sa, talamod. Eller som din svarson var inne pa, oka i muskelmassa for att fylla ut den, men det kanske inte heller resulterar i fysiken du stravar efter. Vill du egentligen mest bli av med losa huden eller vill du ga UPP i (muskel)vikt? Ar det mest den losa huden och du har energi till dina traningspass sa ar det nog bara att fortsatta ata som du gor da det ser, atminotne av Instagram-bilderna att doma, bra och balanserat ut. Kanske aningen mer protein.

Beemel
2016-02-07, 07:23
Aftonbladetkändis?
Såg idag någon betalartikel om någon 55 åring som Hette Lollo som berättar om sin viktminskning (tror jag, kan inte läsa plusartiklarna)
Samma människa?