handdator

Visa fullständig version : Refeed day på deff


steelrich
2016-01-30, 12:45
Halloj, har börjat deffa och läst runt en del angående "Refeed day" att man har en fuskdag då och då för att maximera förbränningen av kcal på lång sikt.

Källorna jag läst det ifrån är långt ifrån vetenskapliga, mera åt broscience hållet och därför undrar jag om det finns någon vetenskap som backar upp det.

Jag är tillräckligt diciplinerad och mår inte dåligt över att inte ha fuskdag under 3månader i form av pannkakor med sylt, glass grädde osv .. Men om det skulle optimera min viktnedgång så kommer jag självklart festa loss så ofta som det behövs.

Vad säger proffsen?
Vad skulle King grubb tycka angående denna fråga?

MVH

JP Morgan
2016-01-30, 13:02
Finns en del trådar i forumet du kan söka på. Refeeds är bra för att fylla på glykogenlagren och leptinnivåerna. Grub hade antagligen sagt detsamma.

Jag känner alltid att jag presterar bättre på deffen när jag kör med refeeds, samtidigt som det känns lättare att sköta kosten när jag vet att jag har en cheat day att se fram emot till helgen, men det är oftast högst individuellt.

steelrich
2016-01-30, 13:20
Finns en del trådar i forumet du kan söka på. Refeeds är bra för att fylla på glykogenlagren och leptinnivåerna. Grub hade antagligen sagt detsamma.

Jag känner alltid att jag presterar bättre på deffen när jag kör med refeeds, samtidigt som det känns lättare att sköta kosten när jag vet att jag har en cheat day att se fram emot till helgen, men det är oftast högst individuellt.

Hm, är det inte bättre att sprida ut den mängden kolhydrater över veckan? Säg tex att jag planerar att äta 3paket glass som innehåller 1kg kolhydrater, vore det inte bättre att inte ha refeed day och istället sprida ut 1kg kolhydrater över veckan? Har du någon kort förklaring på vad leptinnivå är? :)

Btw, kul att gillar NEK, tycker också att det är väldigt roligt!!

Sheogorath
2016-01-30, 16:51
Jag får inte ut mycket av en dag (det har jag mest haft för att ha något att se fram emot), däremot är ett par avbrott i deffen på en vecka där jag ligger strax över energibalans med mycket kolhydrater effektivt för måendet, de kognitiva funktionerna och energiomsättningen.

z_bumbi
2016-01-30, 17:15
Hm, är det inte bättre att sprida ut den mängden kolhydrater över veckan? Säg tex att jag planerar att äta 3paket glass som innehåller 1kg kolhydrater, vore det inte bättre att inte ha refeed day och istället sprida ut 1kg kolhydrater över veckan?

Tänker du äta tre paket glass handlar det inte om refeed utan något helt annat.

steelrich
2016-01-30, 19:02
Tänker du äta tre paket glass handlar det inte om refeed utan något helt annat.

Det var mer som ett exempel. Jag gillar inte glass, och vill helst inte ens köra "refeeds" day för det drar bara ut på deffen. Men hjälper det att maximera viktnedgång så kmr jag såklart köra på det.

Men eftersom ni verkar svara att man behöver sånna dagar, vad är mest optimalt? Äta 300g extra ris?

steelrich
2016-01-30, 19:04
Jag får inte ut mycket av en dag (det har jag mest haft för att ha något att se fram emot), däremot är ett par avbrott i deffen på en vecka där jag ligger strax över energibalans med mycket kolhydrater effektivt för måendet, de kognitiva funktionerna och energiomsättningen.

Du menar alltså att energiomsättningen = man förbränner mera efter en kcal balans vecka?

Sheogorath
2016-01-30, 19:28
Yes. Om du inte vill ha "reefeed"-dagar så lägg istället in en refeed-vecka när du börjar känna dig sliten. Om jag deffar igen kommer jag köra som jag gjort tidigare eftersom det varit effektivt: en dag i veckan på balans med vilken mat jag vill (t.ex. även glass, pizza, kanske någon öl om det känns prioriterat osv, det blir ju en balansgång mellan njutning och mättnad) och refeed-veckor strax över balans där både protein och fett ligger lägre än i deff-veckorna, med kolhydrater som utfyllnad. D.v.s. en dag i veckan med anything goes så länge det är inom kaloriramen och vid behov noga planerade "refeed"-veckor. Förstnämnda för att det gör deffen trevligare (och lättare socialt) och det senare för att det både är effektivt och förmodligen bra för hjärnan och resten av kroppen.