handdator

Visa fullständig version : Ljudabsorberande tyg?


Old Nick
2016-01-30, 08:42
Någon som vet var man kan hitta bästa möjliga tyg för att göra ett ljudabsorberande draperi? Jag vill få tyst i sovrummet på dagarna och måste således isolera dörren bättre. Att isolera själva dörren med ljudmatta eller bygga någon extradörr är inget alternativ. Det enda som egentligen går att få dit är ett draperi.

Och det borde funka kan jag tycka. Tyget skall ju inte ersätta en dörr, det skall bara ta bort det ljud som befintlig dörr släpper igenom.

Någon som gjort något liknande och kan tipsa om bra material?

dream_theater_
2016-01-30, 08:57
Det kommer inte hjälpa ett dugg. Vill du få bort ljudet måste det till med hårda material, typ som gips- eller träskiva.

Olegh
2016-01-30, 08:59
Så tungt, stort och tjockt som möjligt. Om det kommer buller utifrån från en särskild riktning, smäck upp flera lager (så många som möjligt) som täcker hela den väggen. Fäst i skenor i taket.

Det låter drastiskt, men för att dämpa ljud krävs stora åtgärder för märkbara resultat.

z_bumbi
2016-01-30, 10:19
Vilken typ av ljud är det du vill få bort?

Luca Brasi
2016-01-30, 11:18
Bly.

Yes
2016-01-30, 11:26
Det är i första hand ljudisolering du är ute efter, inte absorption. Om ljudet kommer genom dörren måste du täta springorna så gott det går, samt se över själva dörren. Byt den mot en tyngre och mer solid dörr om det behövs.

Om inte det räcker får du börja bygga om väggarna, exempelvis genom att sätta upp en ny innervägg med tunga gipsskivor.

Old Nick
2016-01-30, 11:31
Vilken typ av ljud är det du vill få bort?

Lekande, skrikande eller gråtande barn som väcker mig när jag sover efter nattskift.

shadowfire
2016-01-30, 12:23
Jag har scenmolton som draperier till hemmabion. Fantastiskt tyg överlag. Det påverkar ju akustiken, men om det är så pass ljuddämpande så det verkligen kan döva barnaskrik ställer jag mig skeptisk till.

edit: Jag tror som flera andra i tråden att bäst är om du kan göra en isolermatta som du tillfälligt stänger för dörren med eller så.

timoat
2016-01-30, 12:23
Lekande, skrikande eller gråtande barn som väcker mig när jag sover efter nattskift.

Lider med dig. Hade en förskola utanför mitt fönster i Stockholm på innergården och ekande av dom jävla ungarna varenda dag... Borde det inte vara lättare med öronproppar?

Old Nick
2016-01-30, 12:55
Jag har scenmolton som draperier till hemmabion. Fantastiskt tyg överlag. Det påverkar ju akustiken, men om det är så pass ljuddämpande så det verkligen kan döva barnaskrik ställer jag mig skeptisk till.

edit: Jag tror som flera andra i tråden att bäst är om du kan göra en isolermatta som du tillfälligt stänger för dörren med eller så.

Är väl värt ett försök. Dörren är ju där som sagt. Det kommer inte att stå ungar direkt bakom draperiet och skrika. Dörren dämpar mycket, men bara inte tillräckligt.

Baskagge
2016-01-30, 13:02
http://www.absoflex.se/textildraperi.htm

Yes
2016-01-30, 13:15
Det är bortkastade pengar att sätta upp absorberande material i hopp om att stänga ute ljud. Absorberande material dämpar eko men är dåligt på att stänga ute ljud.

Vill du stänga ute ljud behöver du hårda och tunga material. Dessutom behöver rummet vara så tätt som möjligt, annars tar sig ljudet in ändå.

Absorbenter är alltså helt fel väg att gå.

shadowfire
2016-01-30, 13:23
Är väl värt ett försök. Dörren är ju där som sagt. Det kommer inte att stå ungar direkt bakom draperiet och skrika. Dörren dämpar mycket, men bara inte tillräckligt.

Jag hade helt klart byggt en extra "innerdörr", löstagbar.
45-reglar, i med lite isolering och på med två gipsskivor och gjort den så att den går att "trä i" dörrposten. Sätt dit den när du lägger dig och ta bort när du kliver upp. En timmes jobb att bygga. Är det en trävägg utan isolering in mot övriga boytan så hade det varit värt att stoppa i isolering i väggen. Spontant låter det dock som det är innerdörren som är boven i dramat.

Ljudabsorbenter kan fungera, men borde egentligen vara på utsidan, dvs där ljudet kommer ifrån. Jag har själv provat inne på toaletten då jag tyckte att toalettbestyren lät lite för mycket ut i vardagsrummet. Uppmätte en lägre decibelnivå när jag hängde scenmolton inne i toaletten :em:

Olegh
2016-01-30, 13:24
Ljudabsorberande material... absorberar ljud, det framgår liksom av benämningen att de inte stänger ute ljud. Att minimera ljudtransmissionen är såklart att föredra men går det inte så går det inte.

Barnskrik och vardagsbuller är såpass högfrekvent att det kommer gå att dämpa en hel del, givet tillräckligt mycket tyg. Men ingen halvmesyr som jag skrev ovan.

timoat
2016-01-30, 13:25
http://www.earplugsguide.com/best-earplugs-for-sleeping/

Som sagt billigast och antagligen mer effektivt är öronproppar.

Olegh
2016-01-30, 13:35
Steg 1 förresten. Sätt dit en tätningslist i dörrkarmen.

ARMSTARK
2016-01-30, 13:41
Det finns hur mycket som helst man kan göra för att ljudissolera, men i ditt fall, där det är frågan om en Quick fix skulle jag satsa på öronpluggar. Det finns riktigt effektiva som stänger ute allt ljud, och vi talar kronor istället för tusenlappar.

Yes
2016-01-30, 13:48
Ljudabsorberande material... absorberar ljud, det framgår liksom av benämningen att de inte stänger ute ljud. Att minimera ljudtransmissionen är såklart att föredra men går det inte så går det inte.

Ja, det blir som att stänga ute vatten med tvättsvampar.

Olegh
2016-01-30, 13:54
Ja, det blir som att stänga ute vatten med tvättsvampar.

Det var den sämsta analogin jag läst på flera veckor.

Yes
2016-01-30, 14:04
Det var den sämsta analogin jag läst på flera veckor.
Kul att du tycker det. Samma analogi görs bland annat här:
http://www.acousticalsurfaces.com/blog/soundproofing/sound-proofing-vs-sound-absorbing-the-difference-between-blocking-and-absorbing/

Men tycker du att det är sämsta analogin på flera veckor måste det förstås vara så...

agazza
2016-01-30, 14:17
Ta en grogg grappar

Skickat från min ONE A2001 via Tapatalk

Yes
2016-01-30, 14:25
Absolut, en grogg borde vara bra mot min förkylning.

Olegh
2016-01-30, 15:12
Kul att du tycker det. Samma analogi görs bland annat här:
http://www.acousticalsurfaces.com/blog/soundproofing/sound-proofing-vs-sound-absorbing-the-difference-between-blocking-and-absorbing/

Men tycker du att det är sämsta analogin på flera veckor måste det förstås vara så...

Ljudabsorption är energiomvandling. Ljudenergi övergår till värmeenergi via en mekanisk, mer eller mindre rigid, struktur. Det är den grundläggande fysiken.

Svampanalogin rymmer inte detta och omöjliggör således förståelse. Att någon annan också skriver strunt, möjligtvis med en agenda att förvilla bryr jag mig inte ett jota om.

Yes
2016-01-30, 15:30
Ljudabsorption är energiomvandling. Ljudenergi övergår till värmeenergi via en mekanisk, mer eller mindre rigid, struktur. Det är den grundläggande fysiken.

Svampanalogin rymmer inte detta och omöjliggör således förståelse. Att någon annan också skriver strunt, möjligtvis med en agenda att förvilla bryr jag mig inte ett jota om.
En svamp funkar genom att vara porös så vattnet kan fylla upp luftfickorna och stanna kvar där. På liknande vis agerar ljudvågor i ett poröst material, varför det krävs energi att passera genom materialet och en del av rörelseenergin övergår till värme.

Olegh
2016-01-30, 16:08
Varför försöker jag ens...

Svampen kan bli mättad och när detta sker så är allt vattnet fortfarande där.

Yes
2016-01-30, 16:32
Och vart nånstans hävdade jag att vatten och ljud har precis samma egenskaper? Du vet, syftet med liknelser är inte att vara exakta utan underlätta att konceptualisera.
I fråga om att stänga ute oönskat ljud är det en fullt giltig liknelse. Absorbenter för att hålla ute ljud är som att täta en vattenläcka med tvättsvampar. Jag tänker inte hjälpa dig ytterligare om du har svårt för den liknelsen.

Olegh
2016-01-30, 16:36
haha

Ha en bra kväll!

Luca Brasi
2016-01-30, 16:36
Jag har faktiskt läst någonstans att man har bly i gardiner/draperier.
Låter lagom mysigt att ha i sovrummet.

z_bumbi
2016-01-30, 17:14
Testa att hänga upp ett tjockare täcke.

BobaFett
2016-01-30, 18:18
Det finns två saker du kan göra:

1. Öronproppar (bästa lösningen).

2. Täta dörren, finns att köpa dörrtätning på typ cheapy. Se bara till så att du har ventilation i rummet.

Att hänga upp draperier är som att stänga ute vatten med tvättsvampar (klockren jämförelse från yes).

PureWhey
2016-01-30, 19:21
Ni som kör öronproppar, vilka köper ni? Jag köper några billiga på apoteket som är sådär.

svenbanan
2016-01-30, 20:24
Det finns öronproppar som är nån slags vaxkula som man värmer lite i handen och sedan trycker in i örat. Dessa är sjukt effektiva och sitter garanterat kvar hela natten. Minns dock ej var jag köpte dem.

Angående draperi, så funkar detta utmärkt för att minska mängden ljud som kommer in genom en dörr. Jag hade ett riktigt tjockt draperi innanför min dörr ut till trapphuset förut. Tog bort massor av ljud. Se till att det verkligen täcker hela dörrkarmen och nästan släpar i golvet för så bra effekt som möjligt. Ju tjockare och tyngre tyg dess bättre. Det är säkert även bra om draperityget är mycket bredare än den bredd det ska täcka. Dvs att tyget fortfarande är veckat då det är fullt utdraget. Vecken gör ju att draperiet i praktiken blir jättetjockt.

Förutom draperi så är tätningslister längs med insidan på dörrkarmen effektivt.

Ett Orm
2016-01-30, 20:39
Det finns öronproppar som är nån slags vaxkula som man värmer lite i handen och sedan trycker in i örat. Dessa är sjukt effektiva och sitter garanterat kvar hela natten. Minns dock ej var jag köpte dem.

Angående draperi, så funkar detta utmärkt för att minska mängden ljud som kommer in genom en dörr. Jag hade ett riktigt tjockt draperi innanför min dörr ut till trapphuset förut. Tog bort massor av ljud. Se till att det verkligen täcker hela dörrkarmen och nästan släpar i golvet för så bra effekt som möjligt. Ju tjockare och tyngre tyg dess bättre. Det är säkert även bra om draperityget är mycket bredare än den bredd det ska täcka. Dvs att tyget fortfarande är veckat då det är fullt utdraget. Vecken gör ju att draperiet i praktiken blir jättetjockt.

Förutom draperi så är tätningslister längs med insidan på dörrkarmen effektivt.
Vanligt i äldre lägenheter ( eller lägenheter där äldre bor?) att man hängde upp draperi för ytterdörren för att minska ljuden från trappuppgången.

Vatten/tvättsvamp analogin var f.ö sämst.

Yes
2016-01-30, 21:08
Vatten/tvättsvamp analogin var f.ö sämst.
Absolut. Förutom att det är så det funkar. Du kan få ditt rum att dåna mindre med absorbenter, eller minska ljudenergin en aning i angränsande rum. Faktum är dock att absorbenter inte gör ett särskilt bra jobb av att stoppa ljud från att sprida sig till angränsande rum.

Sen kan du för all del tycka vad fan du vill om analogin, men så ser verkligheten ut. Ett draperi framför dörren hjälper inte ett skit.

Men absolut. Låtsas som att lite tyg framför dörren hjälper Old_Nick att sova när barnen skriker och leker.

---

De effektivaste lösningarna är som sagt:

1. Öronproppar.

2. Täta dörren.

3. Byt dörren mot en som är mer tung och solid.

4. Bygg nya innerväggar...

svenbanan
2016-01-30, 21:38
Klart som fan att det funkar.

Det är ju bara att sätta en kudde framför framför en högtalare så märker man ju att en del ljud "försvinner". Såklart är ett draperi mycket mindre effektivt än en kudde, men att det inte hjälper ett skit är ren inbillning.

Yes
2016-01-30, 21:58
Klart som fan att det funkar.

Det är ju bara att sätta en kudde framför framför en högtalare så märker man ju att en del ljud "försvinner". Såklart är ett draperi mycket mindre effektivt än en kudde, men att det inte hjälper ett skit är ren inbillning.
Ja, och om du flyttar lite på kudden så förlorar den väldigt snabbt sin effekt. Ett draperi absorberar inte särskilt mycket och är det inte väldigt tätt är det inte heller särskilt effektivt inom sitt begränsande användningsområde.

Jag har för övrigt provat. Om mina grannar snackar högt eller spelar musik i sitt vardagsrum låter det som att de är i mitt sovrum. Det är betongväggar och glas emellan. Vad som ställer till det är ventilationen vid fönstren. Att hänga tjocka gardiner för fönstren hjälper knappast.
Går jag däremot ut i vardagsrummet och stänger dörren hörs inte en skit igenom.

Jättekonstigt...

svenbanan
2016-01-30, 22:07
Ingen påstår att det skulle vara effektivare med draperier än en bra dörr.

Att draperier inte hjälper ett skit som du påstår är bara helt fel. Jag har haft det innanför min ytterdörr i många år och det märktes en extrem skillnad då man tog bort draperiet.

Jättekonstigt?

Hurpass bra effekt man får beror säkert på många faktorer.

Jag fattar inte hur du kan försöka föra argumentet att draperier inte alls kan funka, när det ju uppenbarligen har funkat? Du tror väl ändå inte att jag sitter och hittar på nåt sådant? Uppenbarligen så har det inte funkat i just din situation, medans det funkade i min situation.

Old Nick
2016-01-30, 22:12
Jag fattar inte hur du kan försöka föra argumentet att draperier inte alls kan funka, när det ju uppenbarligen har funkat? Du tror väl ändå inte att jag sitter och hittar på nåt sådant? Uppenbarligen så har det inte funkat i just din situation, medans det funkade i min situation.

Klart att det funkar. Jag minns scendraperierna på min skola. De var extremt tjocka och tunga och stod två personer på andra sidan tyget och pratade hördes bara ett dämpat mumlande.

Blev det knäppt tyst som i en gravkammare? Nej, men oerhört mycket ljud försvann.

Yes
2016-01-30, 22:57
Ingen påstår att det skulle vara effektivare med draperier än en bra dörr.

Att draperier inte hjälper ett skit som du påstår är bara helt fel. Jag har haft det innanför min ytterdörr i många år och det märktes en extrem skillnad då man tog bort draperiet.

Jättekonstigt?

Hurpass bra effekt man får beror säkert på många faktorer.

Jag fattar inte hur du kan försöka föra argumentet att draperier inte alls kan funka, när det ju uppenbarligen har funkat? Du tror väl ändå inte att jag sitter och hittar på nåt sådant? Uppenbarligen så har det inte funkat i just din situation, medans det funkade i min situation.
Jag har inte sagt att det inte hjälper ett skit. Vad jag har sagt är att det är ineffektivt. Det är bortkastade pengar att satsa på textilier för att bli av med problemet.

Att du beskriver skillnaden som extrem hjälper knappast någon att sova.

svenbanan
2016-01-31, 02:26
Absolut. Förutom att det är så det funkar. Du kan få ditt rum att dåna mindre med absorbenter, eller minska ljudenergin en aning i angränsande rum. Faktum är dock att absorbenter inte gör ett särskilt bra jobb av att stoppa ljud från att sprida sig till angränsande rum.

Sen kan du för all del tycka vad fan du vill om analogin, men så ser verkligheten ut. Ett draperi framför dörren hjälper inte ett skit.

Men absolut. Låtsas som att lite tyg framför dörren hjälper Old_Nick att sova när barnen skriker och leker.

---

De effektivaste lösningarna är som sagt:

1. Öronproppar.

2. Täta dörren.

3. Byt dörren mot en som är mer tung och solid.

4. Bygg nya innerväggar...

Drick mindre sprit nästa gång du ska argumentera.

Old Nick
2016-01-31, 15:58
Jag hade helt klart byggt en extra "innerdörr", löstagbar.
45-reglar, i med lite isolering och på med två gipsskivor och gjort den så att den går att "trä i" dörrposten. Sätt dit den när du lägger dig och ta bort när du kliver upp. En timmes jobb att bygga. Är det en trävägg utan isolering in mot övriga boytan så hade det varit värt att stoppa i isolering i väggen. Spontant låter det dock som det är innerdörren som är boven i dramat.

Det är en tanke. Men i sådana fall måste jag få till någonting som inte väger speciellt mycket, är lätt att hänga dit och som även kan plockas ner av någon som vill komma in. Jag kommer att lägga mig när min fru fortfarande sover och vill inte behöva vakna och stiga upp och joxa med en ram av tvåtumsvirke när hon stiger upp. En ram som varken hon eller barnen orkar lyfta av om de av någon anledning måste in och väcka mig.

Den måste också gå att gömma undan när den inte används. Men jag antar att det här är någonting som borde gå att fixa ändå. Förutsatt att draperier inte fungerar. För det kommer ändå att vara det första som jag testar. För som jag har sagt tidigare så fungerar dörren. Den dämpar. Men inte tillräckligt. Och det är inte så att ljudnivån måste ner till noll. Jag kan sova med lite svaga ljud i bakgrunden.

http://www.earplugsguide.com/best-earplugs-for-sleeping/

Som sagt billigast och antagligen mer effektivt är öronproppar.

Jag vill vakna av väckaren också. Samt ogillar känslan av total isolering man får av proppar.

I övrigt så har jag redan tätat runt dörren och i nyckelhålet. Väggarna är välisolerade och hela väggen där dörren är är täckt av garderober. Så dörren är egentligen det enda problemet.

Old Nick
2016-01-31, 16:14
Finns ju ljudisoleringsplattor att köpa. På Biltema t.ex.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering/Ljuddampningsplatta-2000018990/

Måhända man kan limma eller sy sådana på ett tygstycke som kan hängas i krokar precis ovanför dörren och som sedan ligger an mot karmen? Lite dyra kanske, det lär ju behövas fem stycken, men det kanske finns bättre alternativ någonstans bara man letar lite.

Skulle bli lätt och smidigt. Och vikbart om man arrangerar dem på rätt sätt.

Yes
2016-01-31, 16:14
Drick mindre sprit nästa gång du ska argumentera.
Okej, my bad. Det är ineffektivt, bortkastade pengar och inte ens värt tiden det tar att sätta upp det.

dream_theater_
2016-01-31, 17:08
Okej, my bad. Det är ineffektivt, bortkastade pengar och inte ens värt tiden det tar att sätta upp det.

Word, det kommer bara ge en besvikelse när ts inser att det inte gav något.

Köpa ljudabsorbenter på biltema för 600 kr/m2 är lika bortkastat.

svenbanan
2016-01-31, 20:16
Okej, my bad. Det är ineffektivt, bortkastade pengar och inte ens värt tiden det tar att sätta upp det.

Du är fan skrattretande.