handdator

Visa fullständig version : Viktigt när man anlitar hantverkare?


Minikubik
2016-01-29, 20:46
Säg att ni ska anlita hantverkare för något projekt hemma, stort eller litet, vad tycker ni är viktigt när ni väljer, vad bör hantverkare tänka på under arbetets gång, vad värdesätter ni som guldkant och vad är helt oviktigt för er osv?
Har arbetsledarens och de anställdas utseende någon betydelse, bryr ni er om vad för bilar dom har och om dom är tvättade osv?

xodd
2016-01-29, 20:51
Tänka på att specificera allt, in till minsta spik/skruv för att få en exakt offert. Inga "dolda" avgifter. Känsla för detaljer och yrkesstolthet.

Tyvärr är det som att köpa grisen i säcken, och i min mening blir det aldrig så noggrant som jag vill ha det. Av den anledningen gör jag nästan allt själv.

Minikubik
2016-01-29, 20:56
Tänka på att specificera allt, in till minsta spik/skruv för att få en exakt offert. Inga "dolda" avgifter. Känsla för detaljer och yrkesstolthet.

Tyvärr är det som att köpa grisen i säcken, och i min mening blir det aldrig så noggrant som jag vill ha det. Av den anledningen gör jag nästan allt själv.

Då det är extremt svårt att få till en såpass exakt offert, skulle "öppen bokföring" dvs öppna papper på inköpt material som dels visar mängd, men även det pris företaget betalar för mtrl vara något som skulle locka dig eller skulle du anse det onödigt?

Bärsärk
2016-01-29, 20:59
97rHesNtP4U

Starke75an
2016-01-29, 21:01
Är jobbet på insidan eller utsidan av huset?

Arne Persson
2016-01-29, 21:09
Att man anlitar en som man känner själv eller som någon bekant känner som är ERKÄNT duktig.

Nocturnal
2016-01-29, 21:12
Som tidigare skrivit, försök att specifera så mycket som möjligt i offerten om man väljer fastpris. Det ska inte finnas utrymme för missuppfattningar.

Wzup2u
2016-01-29, 21:13
Hmm om jag nu skulle behöva anlita en hantverkare...
Så vill jag absolut att han ska ha en lugn personlighet, och inte stressa...

Betalar hellre isf extra för att han ska ta tid på sig.

xodd
2016-01-29, 21:20
Då det är extremt svårt att få till en såpass exakt offert, skulle "öppen bokföring" dvs öppna papper på inköpt material som dels visar mängd, men även det pris företaget betalar för mtrl vara något som skulle locka dig eller skulle du anse det onödigt?

Det spelar egentligen ingen roll för jag har ett par riktiga skräckexempel på "saltade" fakturor och inköp som hantverkarna har gjort som egentligen inte behövs. Sedan dyker det även upp "framkörningsavgift", "bilavgift" och så vidare vilket gör det ännu mer provocerande. I slutändan är det nog inte materialkostnader jag tvivlar på, utan att jag anser att hantverkare är på tok för dyra för att jag skulle vilja anlita dom.

Nu kanske jag provocerar ofantligt många, men jag har svårt att se varför jag skall betala en hantverkare mellan 450-600kr timmen för att göra ett arbete hemma hos mig. Jag har ingen möjlighet att fakturera min arbetsgivare den pengen, så då kan jag lika väl göra det själv. Möjligtvis om jag har någon där jag vet att personen håller den kvaliteten jag kräver på finish etc.

Det är ju tyvärr så att det finns många praktarslen i hantverkssvängen vilket gör att alla över huvud taget lita på någon.

MasterChief
2016-01-29, 21:23
Referenser från personer jag litar på.

Starke75an
2016-01-29, 21:32
Steg ett är att ta av sig skorna när man går in. Låter otroligt, men alla gör inte det. Folk reagerar olika på vilken bil man har. Lika så om kläder är rena eller inte.

Finns interna påstående inom byggbranchen är ju sämre hemsida ju bättre hantverkare.

Olegh
2016-01-29, 21:35
Dokumenterade jobb. Typ som när diy:are gör en projektlogg och lägger upp nätet. Noggrant förklarat så även en lekman förstår och med tidsangivelser och kostnader redovisade. Detta vore enormt mycket mer värt än referenser och folk som intygar och bedyrar saker. Visa nåt konkret liksom.

Rak kommunikation och inget fiffel. Någon som äger sina egna misstag och verkligen är mån om att det inte uppstår missförstånd. Är det nåt hantverkaren inte vet så vill jag inte ha någon halvsanning eller grov uppskattning, förutom om det framställs som just det.

Magnus N
2016-01-29, 21:36
Steg ett är att ta av sig skorna när man går in. Låter otroligt, men alla gör inte det. Folk reagerar olika på vilken bil man har. Lika så om kläder är rena eller inte.

Finns interna påstående inom byggbranchen är ju sämre hemsida ju bättre hantverkare.

Beror på vilket jobb som ska utföras och hur det ser ut i hemmet med dock.
Inte direkt att man slänger skorna när man ska in för en badrumsrenovering när rörmokarna har stått och bilat upp golvet halva dagen

Starke75an
2016-01-29, 21:53
Beror på vilket jobb som ska utföras och hur det ser ut i hemmet med dock.
Inte direkt att man slänger skorna när man ska in för en badrumsrenovering när rörmokarna har stått och bilat upp golvet halva dagen

Då ska det finnas golv skydd där man går. Såna rykten om hur man sköter såna saker avgör vad man säger till sina vänner om hantverkaren. Detaljer för vissa, avgörande för andra.

Tycker att man ska lägga in böter också om man inte håller det avtalade färdig datumet.

Magnus N
2016-01-29, 21:56
Då ska det finnas golv skydd där man går. Såna rykten om hur man sköter såna saker avgör vad man säger till sina vänner om hantverkaren. Detaljer för vissa, avgörande för andra.

Tycker att man ska lägga in böter också om man inte håller det avtalade färdig datumet.

Givetvis täcker man golvet ifall det är arbete som smutsar ner, kommer fortfarande ha skorna på mig dock.

Sedan är det lika självklart att man städar av efter utfört arbete.

Wzup2u
2016-01-29, 21:59
Vid en stamrenovering jag varit med om, så skitade de ner ( jag fick städa varje kväll) förstörde en matta och tog mjölk ur kylskåpet.

Skrev en lapp i kylen, ska du stjäla så gör det ordentligt istället käka upp hela osten också...

sen rördes ingenting mer men städet var uselt.....(superstressiga var dom också.)

Starke75an
2016-01-29, 22:05
Har inte med smutsande jobb bara. Skulle nån gå in hos mig med skorna överhuvud taget och gå på min ekparkett, skulle jag slå han med kofoten. Fastnar sten och annan skit under skorna.

Magnus N
2016-01-29, 22:09
Har inte med smutsande jobb bara. Skulle nån gå in hos mig med skorna överhuvud taget och gå på min ekparkett, skulle jag slå han med kofoten. Fastnar sten och annan skit under skorna.

Såklart är det beroende på golv etc etc, det jag ville ha sagt med mitt första svar att det inte alltid är ett alternativ att ta av skorna när man kommer som hantverkare.

shadowfire
2016-01-29, 22:14
Att man har ett förbaskat bra kontrakt avtalat på det som ska göras.
Rita med krita på golvet, dra maskeringstejp, printa ut ritningar på papper som får skrivas under på. Huga, finns massor.

Minikubik
2016-01-30, 00:17
När det gäller skorna brukar jag fråga kunden om denne vill att vi tar av skorna när vi kommer på första besök. Är det sedan ett jobb i dennes hus är täckning av golvytor vi passerar det första som sker.
Starke 75:an inne eller ute, tar gärna synpunkter på båda

Minikubik
2016-01-30, 00:19
Vid en stamrenovering jag varit med om, så skitade de ner ( jag fick städa varje kväll) förstörde en matta och tog mjölk ur kylskåpet.

Skrev en lapp i kylen, ska du stjäla så gör det ordentligt istället käka upp hela osten också...

sen rördes ingenting mer men städet var uselt.....(superstressiga var dom också.)

Att gå in i rum man inte har att göra, öppna kyl och andra skåp är helt oacceptabelt i min värld

shut teh face
2016-01-30, 07:47
Hör med bekanta, vänner
Ta inte den billigaste

Här är det så litet samhälle så dåliga hantverkare får ett dåligt rykte fort

LillisJ
2016-01-30, 11:35
Iom att skorna är skyddsutrustning så vill man helst inte ta av skorna även om man ska arbeta inomhus. Nu jobbar jag inte inomhus men jag skulle tro att även de som gör det inte vill åka på arbetsskador och behöva skriva tillbud mer än nödvändigt.

Minikubik
2016-01-30, 11:38
Iom att skorna är skyddsutrustning så vill man helst inte ta av skorna även om man ska arbeta inomhus. Nu jobbar jag inte inomhus men jag skulle tro att även de som gör det inte vill åka på arbetsskador och behöva skriva tillbud mer än nödvändigt.

Visst är det så och man får i många fall inte jobba utan skor, däremot kan jag tycka det är hyfs att ta av dom medans man exempelvis täcker golven så att man kan gå utan att göra skada. Detta är i vart fall vad jag ber mina killar göra när vi är på jobb hemma hos folk

mela
2016-01-30, 11:39
Steg ett är att ta av sig skorna när man går in. Låter otroligt, men alla gör inte det. Folk reagerar olika på vilken bil man har. Lika så om kläder är rena eller inte.

Finns interna påstående inom byggbranchen är ju sämre hemsida ju bättre hantverkare.

Alla får inte, försäkringen täcker inte om de tar av sig skyddsutrustningen.

Starke75an
2016-01-30, 12:16
Om så är fallet i försäkringsvillkoren, så måste man täcka alla ytor som man hade tänkt gå på.

Vi utgår från att jobbet du gör är lika bra som dina konkurenter, och har samma pris. Då är det detaljerna som gör skillnad.

Jag tackar alltid ja till kaffe om nån bjuder, då få man en mer personlig kontakt.

När man köper matreal så måste det hanteras som dit eget. Det bästa är om man kan få upp virke och sånt från backen. Många lägger det på backen i en hög under en pressening. Möglar rätt fort på sommaren.

Sätt upp lite ställning och gör hyllor. Med ett tak tak som täcker.

Allt skräp ska i kontainer eller liknande. Inget på backen. Fimpar och sånt får inte ligga överallt.

Pickels
2016-01-30, 14:24
Betala inte i förskott

Minikubik
2016-01-30, 15:41
Fimpar och sånt får inte ligga överallt.

Detta är en av dom saker jag är på mina grabbar om mest, jag tål verkligen inte att man slänger fimpar på arbetsplatsen. Även när jag själv rökte var jag pedantisk med denna punkt, som gäller även om kunden själv röker och kastar fimpar

martikainen
2016-01-30, 16:12
Jag skulle säga att lova inget om ni inte räknat in alla rimliga misstag som kan dra ut på tiden, och om ni märker att det kommer bli försenat så meddela det så snart ni bara kan. Svara i telefon/mail så att kunden känner att ni finns där för dom.

shadowfire
2016-01-30, 16:17
Överlag när det gäller liknande tjänster så tycker jag kommunikation är det som hantverkare verkar vara sämst på genomgående. Pratar då om de som riktar sig mot privatpersoner. Folk går hemma och väntar på hantverkare som inte hör av sig eller inte kommer utlovad dag osv. Får man förhinder, dra iväg ett sms till kunden eller maila eller något och våga kommunicera. Samma sak om något oväntat uppstår, ta kontakt med kunden och "gissa" inte. Verkar något märkligt i specifikationen från kunden? Ta dialogen!