handdator

Visa fullständig version : Dricker jag för mycket?


Scrubby
2016-01-29, 09:47
Jag och mina vänner kom igår in på ämnet om hur mycket vatten vi dricker per dygn och när jag började räkna så kom jag upp i en 4-6 liter per dygn (varav kanske 1 liter är pepsi max), vilket mina vänner tyckte lät mycket. Även om jag vet att de inte är farligt så undrar jag lite om det är normalt att dricka så mycket? Jag är student och rör mig inte direkt i ansträngande miljöer.

Jag är ofta väldigt trött och sliten och jag har alltid trott att de beror på mina studier(studerar till teoretisk fysiker) men kan det ha något att göra med mitt vätskeintag? Blir man trött av att inte få i sig vatten hela tiden om man är van vid det?

King Grub
2016-01-29, 10:10
Onödigt antagligen men inte skadligt. Normalt, nej, men det visste du säkert också redan. Att vara normal är dock överskattat.

Scrubby
2016-01-29, 10:34
Onödigt antagligen men inte skadligt. Normalt, nej, men det visste du säkert också redan. Att vara normal är dock överskattat.

Okej men vad är "normalt" då? Förstår ju såklart att det inte finns någon siffra men tänker mig ett intervall där de flesta ligger.

Angående min andra fråga, kan min trötthet ha någon relation till värskeintaget?

LunaSpice
2016-01-29, 11:10
"Normalt" är ju helt beroende på hur ditt liv ser ut. En icke tränande person kanske har ett intag på 1,5 l/dag medan en som tränar regelbundet säkerligen ligger på det dubbla.

xcv
2016-01-29, 11:12
Igår räknade jag ut att jag drack 1.5 liter under stunden jag var på gymmet + på vägen hem. Blev lite förvånad då det kändes mycket.

Dricker inte överdrivet mycket resten av dagen dock, så tror jag hamnar på en ganska schysst nivå totalt

Rahf
2016-01-29, 11:28
"Normalt" är när man pissar regelbundet men inte frekvent. Färgen på urinen är citrongul eller nästan genomskinlig.

Blaine
2016-01-29, 12:24