handdator

Visa fullständig version : Dricker jag för mycket?


Scrubby
2016-01-29, 09:47
Jag och mina vänner kom igår in på ämnet om hur mycket vatten vi dricker per dygn och när jag började räkna så kom jag upp i en 4-6 liter per dygn (varav kanske 1 liter är pepsi max), vilket mina vänner tyckte lät mycket. Även om jag vet att de inte är farligt så undrar jag lite om det är normalt att dricka så mycket? Jag är student och rör mig inte direkt i ansträngande miljöer.

Jag är ofta väldigt trött och sliten och jag har alltid trott att de beror på mina studier(studerar till teoretisk fysiker) men kan det ha något att göra med mitt vätskeintag? Blir man trött av att inte få i sig vatten hela tiden om man är van vid det?

King Grub
2016-01-29, 10:10
Onödigt antagligen men inte skadligt. Normalt, nej, men det visste du säkert också redan. Att vara normal är dock överskattat.

Scrubby
2016-01-29, 10:34
Onödigt antagligen men inte skadligt. Normalt, nej, men det visste du säkert också redan. Att vara normal är dock överskattat.

Okej men vad är "normalt" då? Förstår ju såklart att det inte finns någon siffra men tänker mig ett intervall där de flesta ligger.

Angående min andra fråga, kan min trötthet ha någon relation till värskeintaget?

LunaSpice
2016-01-29, 11:10
"Normalt" är ju helt beroende på hur ditt liv ser ut. En icke tränande person kanske har ett intag på 1,5 l/dag medan en som tränar regelbundet säkerligen ligger på det dubbla.

xcv
2016-01-29, 11:12
Igår räknade jag ut att jag drack 1.5 liter under stunden jag var på gymmet + på vägen hem. Blev lite förvånad då det kändes mycket.

Dricker inte överdrivet mycket resten av dagen dock, så tror jag hamnar på en ganska schysst nivå totalt

Rahf
2016-01-29, 11:28
"Normalt" är när man pissar regelbundet men inte frekvent. Färgen på urinen är citrongul eller nästan genomskinlig.

Blaine
2016-01-29, 12:24
Normalt vattenintag beror på din kroppsvikt och hur mycket vattenförluster du gör av med. Vattenintaget utgörs inte bara av det du dricker, utan även av maten.

Ett normalt dygnsbehov är runt 30 ml/kg kroppsvikt.

Nu vet jag inte hur mycket du väger, men om du väger runt 80 kg så är ett normalt dygnsbehov av vatten då 2,4 liter.

Om du är orolig för att vara övervätskad (hyperhydrerad) så kan du se om du har några av följande symtom: huvudvärk, illamående/kräkning, ödem eller kramper. Har du inte det så var inte orolig.

Rahf
2016-01-29, 12:25
Om du är orolig för att vara övervätskad (hyperhydrerad) så kan du se om du har några av följande symtom: huvudvärk, illamående/kräkning, ödem eller kramper. Har du inte det så var inte orolig.

Visst, men sen finns mindre allvarliga, men dock så pinsamma, problem som inkontinens och ett toabesök i kvarten.

mela
2016-01-29, 12:35
Dricker du för att du är törstig och inte för sakens skull så är det säkert normalt för dig också.

Wzup2u
2016-01-29, 20:02
På ett dygn ca 1,5l vatten plus extra på gymmet om jag behöver, 0,5l-1l pepsi, massvis med kaffe, 1 liter havredryck, och ibland lite mjölk, sen får man ju massor av vatten från maten också...
Sen blir mer eller mindre vissa dagar... tkr man känner av hur mkt man behöver dricka per dygn, jag häller inte i mig bara för att...

Vätskan får jag i mig från mkt undviker dock helst gul snö.

bighulken
2016-01-30, 06:35
Normalt vattenintag beror på din kroppsvikt och hur mycket vattenförluster du gör av med. Vattenintaget utgörs inte bara av det du dricker, utan även av maten.

Ett normalt dygnsbehov är runt 30 ml/kg kroppsvikt.

Nu vet jag inte hur mycket du väger, men om du väger runt 80 kg så är ett normalt dygnsbehov av vatten då 2,4 liter.

Om du är orolig för att vara övervätskad (hyperhydrerad) så kan du se om du har några av följande symtom: huvudvärk, illamående/kräkning, ödem eller kramper. Har du inte det så var inte orolig.

Sen ser man även det i kisset....är det som vatten, så är det mycket vätska, och är det jättegult, är det för lite.....osv......
Samt att kaffe/koffein, driver ut vätska, vilket innebär mer toa besök osv.....Hepp....

LunaSpice
2016-01-30, 07:04
Sen ser man även det i kisset....är det som vatten, så är det mycket vätska, och är det jättegult, är det för lite.....osv......
Samt att kaffe/koffein, driver ut vätska, vilket innebär mer toa besök osv.....Hepp....

Urinets färg avspeglar dessvärre inte hur din vätskebalans är då färgen påverkas till stor del av vad du äter.

bighulken
2016-01-30, 08:10
Urinets färg avspeglar dessvärre inte hur din vätskebalans är då färgen påverkas till stor del av vad du äter.

hmmmm....jaha..ok då vet jag det.

Men om jag äter oftast detsamma, så har jag sett, att (på mig), så speglar det vätskebalansen!!....i alla fall. Men är säkert individuellt, och (som du skrev), beroende på vad man äter å dricker osv.


Hepp.....

exevision
2016-01-30, 08:26
hmmmm....jaha..ok då vet jag det.

Men om jag äter oftast detsamma, så har jag sett, att (på mig), så speglar det vätskebalansen!!....i alla fall. Men är säkert individuellt, och (som du skrev), beroende på vad man äter å dricker osv.


Hepp.....

Ät ett gäng rödbetor så får du se. :)

mommy
2016-02-03, 10:49
Samt att kaffe/koffein, driver ut vätska, vilket innebär mer toa besök osv.....Hepp....

http://tranastyrka.se/ar-kaffe-och-koffein-verkligen-vatskedrivande/

Den rimliga slutsatsen från det här resultatet är att du inte behöver bry
dig det minsta om koffeins eventuella vätskedrivande effekter om vi pratar
om en dryck med koffein i likt kaffe.