handdator

Visa fullständig version : Kondition på "vilodagar" - avsluta med lite styrka?


Fluency
2016-01-28, 18:43
Har nu lagt in kondition på de dagar jag inte styrketränar. Då jag styrketränar på lunchrasterna och är bunden till 40min/pass så händer det att jag inte hinner med en av mina övningar.

Istället för att gå tillbaka efter jobbet eller ta det nästa pass, så undrar jag om det kan vara värt att slänga in den övningen i sammanband med konditionspasset jag nu lagt in på alla mina "vilodagar"?

Att börja med den övningen kanske är smart då jag lär ha mer energi i kroppen, men samtidigt har jag sett att folk skrivit att man bör avsluta med styrkeövningar istället. Kan det ge något att lägga in en eller fler styrkeövningar före/efter konditionspasset tror ni? Eller ska jag snabbt försöka få in de missade övningarna vid nästa träningstillfälle?

ATJL
2016-01-28, 19:23
Nu vet jag att det iofs inte är svar på din fråga, men hur ser ditt träningsprogram ut? (Split, övningar, antal set)

Kanske lösningen är att effektivisera/rationalisera ditt styrkeupplägg så att du kan fortsätta separera styrka och kondition helt, tänker jag...

Shqypnia
2016-01-28, 21:14
Konditionsträna samt styrkeövningar på en vilodag är kontraproduktivt med det du vill uppnå med en vilodag, dvs vila. Kan jag tycka.

Beemel
2016-01-29, 03:47
Jag ser löpträning som vila från gymmet och vice versa.
jag tränar kondition de dagar jag inte gymmar (ibland på helgerna blir det både och. Jag gillar det. Så länge du känner att du orkar och att träningen går framåt är det bara att köra på.