handdator

Visa fullständig version : dålig viktminskning


NiHa
2004-04-15, 19:51
Om man sänker för hårt o samtidigt ökar aktiviteter reagerar kroppen genom att sänka ämnesomsättningen. Att vera hur mycket man ska reducera är väldigt svårt och absolut inte typ "500 mindre kalorier" osv. Det kan lika gärna gå med 2000 mindre eller så bara 200 mindre kalorier, det är en balans som man måste lära känna efter själv. Blir man frusen är man för låg vilket inte är det samma som att man är lite groggy o yr. Det gäller att hålla igång kroppen genom att äta termogena måltider, typ mer protein o ta balanserat med koffein som ökar ämnesomsättningen med typ 10-15%.
Att titta på vågen är ganska osäkert. Kör själv med tre referenspunkter: midjemått, vikt o fettprocent o ser till att hela tiden reducera någon av kontrollpunkterna. Träningsmässigt bör man se till att inte sänka vikterna.

LAKE
2004-04-15, 22:15
Har en fråga angående viktminskning under diet. Stannar fettförbrännigen upp om man äter för lite sammtidigt som man kör mycket kardio träning?
Anledningen till att jag frågar är att jag inte tappar någonting i vikt trots att jag tränar väldigt mycket och äter strikt och bra (tror jag)
Jag har läst nånstans att kroppen ställer in sig på svält och spar fettet om man ligger på ett för lågt kalori intag.
Nån som har något bra tips?

Hoffa
2004-04-16, 13:11
Jag är orolig för samma sak...

Jag har ätit massor med med mat och legat på 200 kcal plus varje dag i två veckor...nu ska jag börja deffa igen..
Hoppas bara det funkar...

z_bumbi
2004-04-16, 14:24
Originally posted by LAKE
Har en fråga angående viktminskning under diet. Stannar fettförbrännigen upp om man äter för lite sammtidigt som man kör mycket kardio träning?
Anledningen till att jag frågar är att jag inte tappar någonting i vikt trots att jag tränar väldigt mycket och äter strikt och bra (tror jag)
Jag har läst nånstans att kroppen ställer in sig på svält och spar fettet om man ligger på ett för lågt kalori intag.
Nån som har något bra tips?

Ät mer och träna mindre?

För en matdagbok och se hur mycket du äter och vad?

NiHa
2004-04-16, 16:04
Det är bara att prova, går det så går det. Det svåra är att hitta jämvikten o sedan förskjuta den så att man bränner fett.