handdator

Visa fullständig version : Lite funderingar kring det här med krig


ARMSTARK
2016-01-27, 08:40
Det blir för varje dag mer troligt att Sverige kommer hamna i krig inom snar framtid så jag började fundera lite kring praktiska detaljer under ockupation.
Går man till jobbet? Om ja, även om arbetsplatsen är sprängd i bitar? Får man lön ändå?
Betalar man hyra? Om ja, även om huset är jämnat med marken?
Är mina pengar på banken mina pengar även om en ockupationsmakt tar över hela landets funktioner?
Om/när kriget är slut, äger jag fortfarande tex aktier och andra värdepapper, även pengar på banken inräknade?
Osv...

Wzup2u
2016-01-27, 08:58
Också haft liknande funderingar... & vet inte heller hur det blir.

MikaelB
2016-01-27, 09:02
Det är ju klart du går till jobbet och betalar hyra. Varför skulle du inte?

ARMSTARK
2016-01-27, 09:08
Det är ju klart du går till jobbet och betalar hyra. Varför skulle du inte?

Tex kan alla vägar vara sprängda eller bevakas av tungt beväpnade soldater som bara väntar på en anledning att skjuta skallen av en.
Arbetsplatsen kanske inte ens existerar pga bombningar eller lokalerna kan vara ockuperade av fiendesoldater.
Betala hyra om jag inte har inkomst, med vadå? Blir jag vräkt under brinnande krig?

MikaelB
2016-01-27, 09:14
Tex kan alla vägar vara sprängda eller bevakas av tungt beväpnade soldater som bara väntar på en anledning att skjuta skallen av en.
Arbetsplatsen kanske inte ens existerar pga bombningar eller lokalerna kan vara ockuperade av fiendesoldater.
Betala hyra om jag inte har inkomst, med vadå? Blir jag vräkt under brinnande krig?
Sålänge närområdet är lugnt ser jag ingen anledning till att vara hemma, landets ekonomi är viktig under krig.

ARMSTARK
2016-01-27, 09:18
Sålänge närområdet är lugnt ser jag ingen anledning till att vara hemma, landets ekonomi är viktig under krig.

Självklart, men nu tänker du typ en annektering av gotland, med fullt fungerande infrastruktur på fastlandet. Jag tänkte nog lite mera storskaligt.

Snubben
2016-01-27, 09:28
Självklart, men nu tänker du typ en annektering av gotland, med fullt fungerande infrastruktur på fastlandet. Jag tänkte nog lite mera storskaligt.

Allt rullar på. Se på Ukraina, livet rullar på där det inte är krig. Köp och sälj på nätet, man går till jobbet, fostrar sina barn etc.

Wzup2u
2016-01-27, 09:36
Men jag tror prioriteringar också ändras under krig.
Skulle jag gå som vanligt och laga/sälja mat under krig?
Tänker på att området kanske är drabbat samt att transporter med råvaror osv kanske inte fungerar m.m?

Det handlar nog om hur allvarligt det är (såklart) men jag tror inte alla yrken kommer vara detsamma (att bara åka till jobbet).

Snubben
2016-01-27, 09:39
Men jag tror prioriteringar också ändras under krig.
Skulle jag gå som vanligt och laga/sälja mat under krig?
Tänker på att området kanske är drabbat samt att transporter med råvaror osv kanske inte fungerar m.m?

Det handlar nog om hur allvarligt det är (såklart) men jag tror inte alla yrken kommer vara detsamma (att bara åka till jobbet).

Om du bor i ett område som blir bombat jämtemot ett område som inte blir det.

Om gotland blir invaderat så kommer varken Malmö eller Göteborg att stanna upp och förfalla i misär. Däremot kommer de som bor på Gotland få det väldigt jobbigt och man kommer troligtvis inte gå till jobbet.

Om du inte är i närheten av krig eller i kriget, verkligen I kriget så kommer din dag fortgå som business as usual. Men givetvis finns det (väl?) andra lagar som gäller under krigstid.

ARMSTARK
2016-01-27, 09:43
Modern krigföring brukar rikta in sig på de extremt känsliga samhällsfunktionerna. Amerikanernas chock and awe (stavning?) går ju ut på att man släcker allt i princip, ingen el, inget vatten, inget internet, ingen mobiltelefoni osv. Då är det inte så lätt att åka till jobbet, sitta på bussen och surfa på Kolozzeum... :cryout:

alphahanen2
2016-01-27, 10:08
Varför skulle det bli krig snart?

MackeJuve
2016-01-27, 10:20
Varför skulle det bli krig snart?

För att någon högt uppsatt militär i Sverige gick ut med att han trodde det.

ARMSTARK
2016-01-27, 10:30
För att någon högt uppsatt militär i Sverige gick ut med att han trodde det.

Inte bara en, typ alla som djupare kunskaper i ämnet, FRA mfl.

MackeJuve
2016-01-27, 10:32
Inte bara en, typ alla som djupare kunskaper i ämnet, FRA mfl.

Antog att det inte var en slump att tråden kom dagen efter uttalandet i media.

alphahanen2
2016-01-27, 10:42
För att någon högt uppsatt militär i Sverige gick ut med att han trodde det.

Såg det inte förens nu faktiskt.

Antingen vill Putin erövra världen... Eller så vill försvarsmakten ha mer pengar (vilket jag absolut tycker det ska ha). Och/eller kan detta vara ännu ett spratt från media att smutskasta Ryssland.

Snubben
2016-01-27, 11:27
Såg det inte förens nu faktiskt.

Antingen vill Putin erövra världen... Eller så vill försvarsmakten ha mer pengar (vilket jag absolut tycker det ska ha). Och/eller kan detta vara ännu ett spratt från media att smutskasta Ryssland.

Ryssland är bara ett hot, det finns en krutdurk i mellanöster, du har ett Kina osm börjar likna hur Ryssland beter sig. Du har ett Indien som snart toklackar på Pakistan. På detta har du en hel del länder i Afrika som det börjar rulla åt fel håll (korruption, militär starkare med inte så bra ledare etc).

PureWhey
2016-01-27, 13:23
Inte bara en, typ alla som djupare kunskaper i ämnet, FRA mfl.

Åfaen. Ska man börja bli orolig? 0.o

Snubben
2016-01-27, 13:27
Åfaen. Ska man börja bli orolig? 0.o

Jupp, välkommen till klubben. :(

PureWhey
2016-01-27, 13:29
Jupp, välkommen till klubben. :(

Har inte läst något om detta öht.. Vem vill döda oss? :(

Snubben
2016-01-27, 13:30
Har inte läst något om detta öht.. Vem vill döda oss? :(

Som tur är så är det ingen som vill döda oss, specifikt. Däremot kommer vi nog påverkas om något briserar.

ARMSTARK
2016-01-27, 15:31
Det finns tyvärr rätt mycket att läsa om detta, några googlingar så kan man nog hitta en kilometer text från de senaste åren. Nyligen var det 20 personer som skrev ett öppet brev till regeringen och förklarade läget, typ gå med i Nato nu, annars är vi fucked. Det var folk från försvaret, ambassader, m.fl.

Snubben
2016-01-27, 15:32
Det finns tyvärr rätt mycket att läsa om detta, några googlingar så kan man nog hitta en kilometer text från de senaste åren. Nyligen var det 20 personer som skrev ett öppet brev till regeringen och förklarade läget, typ gå med i Nato nu, annars är vi fucked. Det var folk från försvaret, ambassader, m.fl.

Fast man ska nog läsa det mesta med kritiska ögon, varken FRA eller MSB har juh direkt varit tysta om den psykologiska krigföringen som sker. Finns mycket som bara är rent skit, som kan framstå ... vettigt.

ARMSTARK
2016-01-27, 15:37
Fast man ska nog läsa det mesta med kritiska ögon, varken FRA eller MSB har juh direkt varit tysta om den psykologiska krigföringen som sker. Finns mycket som bara är rent skit, som kan framstå ... vettigt.

Jag försöker läsa mellan raderna och hitta nåt "det kanske inte är nån fara ändå" men tyvärr är det mer och mer oroande läsning. Ett tag klickade jag aldrig på artiklar som rörde det här för att slippa oron men. Det hjälper inte att blunda om man blir attackerad av ett lejon, man måste göra något. Jag vet bara inte vad. :(

Snubben
2016-01-27, 15:40
Jag försöker läsa mellan raderna och hitta nåt "det kanske inte är nån fara ändå" men tyvärr är det mer och mer oroande läsning. Ett tag klickade jag aldrig på artiklar som rörde det här för att slippa oron men. Det hjälper inte att blunda om man blir attackerad av ett lejon, man måste göra något. Jag vet bara inte vad. :(

Bunkra, ta jägarexamen. Börja där.

ARMSTARK
2016-01-27, 15:44
Bunkra, ta jägarexamen. Börja där.

Men jag var så djävla dum i hyvvet att jag skaffade barn, va fan ska jag göra med dem då? Skulle vilja åka tillbaks i tiden och bitchslappa mig själv, mig själv skiter jag i, jag klarar mig alltid, men ungarna...

Sverker
2016-01-27, 17:54
Suck.

Vi har en försvarsmakt för yttre fiender. Blanda inte in något annat. Det är polisen och säkerhetspolisens uppgift.

micke81
2016-01-27, 18:04
Alla medelanden om att motståndet skall upphöra är falska.
En ockupation kan och får aldrig accepteras.
Fel infallsvinkel,sök till hemvärnet eller annan samhällsviktig tjänst nu medans det är någon form av fred och lär dig att göra en insats om och när så krävs.

shadowfire
2016-01-27, 18:33
För att någon högt uppsatt militär i Sverige gick ut med att han trodde det.

Jag uppfattade det mer som att det var Aftonbladet, som precis som vanligt, hittade en formulering att göra en stor rubrik av. Formuleringen kom av att vi måste ha en beredskap för - inte att vi troligtvis kommer att få - krig. Det var dock en perfekt formulering om man jobbar på en kvällstidning och vill skapa en dramatisk "chock"-rubrik.

Bärsärk
2016-01-27, 18:52
Skulle köpa något litet vedeldat hus uppe i Norrland någonstans och sen bo där tills allt blåst över.

Bor man och jobbar i typ Stockholm kanske vardagen kommer ändras, men uppe i norr tror jag inte det kommer hända så mycket.

Agitator
2016-01-27, 19:57
Bra ställe att få lite bredare samling av nyheter världen över.

https://www.reddit.com/r/worldnews/

Nixon
2016-01-27, 20:05
Jag skulle absolut gå till jobbet. Betala hyra i den mån jag kunde osv. I händelse av ofred kommer nog el, internet samt annan infrastruktur och samhällsviktiga krejjor ryka snabbt som faen.

Wzup2u
2016-01-27, 20:12
Skulle köpa något litet vedeldat hus uppe i Norrland någonstans och sen bo där tills allt blåst över.

Bor man och jobbar i typ Stockholm kanske vardagen kommer ändras, men uppe i norr tror jag inte det kommer hända så mycket.

Bygga något sådant kanske?
& längst ner ha ett förråd med mängder av mat, kylar,frysar och köksredskap och helvetes massa elaggregat.

http://www.earthhomesnow.com/images/underground-home-design.jpg

Bärsärk
2016-01-27, 20:33
Wzup2u, för mycket som kan gå fel. Tror på ett torp bara som man hade det "förr" och sen gå tillbaks att leva som på 1700-talet.

awesomooo
2016-01-27, 20:59
Finns väl olika typer av krig. Nu är väl inte syftet att bomba sönder så många hyresrätter, bostadsrätter, villaområden etc. som möjligt. Skulle det bli krig i Sverige tror jag dagarna hade flytit på, dom verkar ju göra det för vissa även i krigsdrabbade länder i Mellanöstern.

Beror väl som tidigare sagt hur pass brutalt kriget blir. Inte tror jag en främmande makt flyger in med 84747282882 stycken F18 och släpper bomber över hela landet. Men det är svårt att veta, det spårade väl rätt ordentligt under 2:a världskriget, typ bomben över Hiroshima där en hel del oskyldigt folk strök med.

1979
2016-01-27, 21:15
Finns väl olika typer av krig. Nu är väl inte syftet att bomba sönder så många hyresrätter, bostadsrätter, villaområden etc. som möjligt. Skulle det bli krig i Sverige tror jag dagarna hade flytit på, dom verkar ju göra det för vissa även i krigsdrabbade länder i Mellanöstern.

Beror väl som tidigare sagt hur pass brutalt kriget blir. Inte tror jag en främmande makt flyger in med 84747282882 stycken F18 och släpper bomber över hela landet. Men det är svårt att veta, det spårade väl rätt ordentligt under 2:a världskriget, typ bomben över Hiroshima där en hel del oskyldigt folk strök med.

"Typ bomben över Hiroshima" är för fan en piss i havet av de civila offren i vv2.

awesomooo
2016-01-27, 21:26
"Typ bomben över Hiroshima" är för fan en piss i havet av de civila offren i vv2.

Det var bara ett exempel på ett specifikt dåd.

shut teh face
2016-01-27, 21:43
Jag bor på Gotland och jag är inte orolig. Vi har tre poliser här som beskyddar oss, Leffe, Anders och Snaps-Jeppe

Sen finns det gott om traktorer

G_lund
2016-01-27, 21:47
Kompisen är från Syrien.
Enligt honom rullar livet vidare med studier/fester osv. i de större städerna.


Om någon vill käfta med Sverige så spränger de väl ett vattenkraftverk eller två, förstör några viktiga broar osv. Game over på en vecka.

Om en stadsdel är utan ström i längre än två timmar börjar folk krossa skyltfönster osv.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/stockholm/inbrott-och-polisattacker-efter-stromavbrott-i-norra-stockholm

http://mitti.se/12-000-blev-utan-strom-i-tensta-och-rinkeby/

Genomsnittssvensken i storstaden har inte mat hemma för mer än 2-3 dagar.

ARMSTARK
2016-01-28, 08:22
"Typ bomben över Hiroshima" är för fan en piss i havet av de civila offren i vv2.

Verkligen! 2:a världskriget, även de alierade "hjältarna", var skitäckligt i verkligheten. Man bombade städerna till ruiner, fast man visste att det bara var kvinnor och barn man mördade.

Onigiri
2016-01-28, 09:12
Wzup2u, för mycket som kan gå fel. Tror på ett torp bara som man hade det "förr" och sen gå tillbaks att leva som på 1700-talet.https://www.poeter.se/media/img/user/texts/1180377.jpg

shadowfire
2016-01-28, 12:19
Dat feel när man först ser denna tråd och sedan går och lägger sig och det blir strömavbrott. Strax därefter dog även relästationen för mobil, så all mobiltäckning slogs ut och signalen försvann helt.

Bara väntade på att höra ryska tunga bombplan dra in mot götet :D

1979
2016-01-28, 13:44
Ryssland som det ser ut idag kommer inte existera i nuvarande form allt för många år..historien upprepar sig, kallt krig, pengar spenderas på krigsmakten på ett orealistiskt sätt och korthuset rasar. Exakt samma hände med Sovjetunionen, och det händer igen med Ryssland. Ihjälrustade då och nu..

Det är ingen slump att oljepriset är vad det är idag, exempelvis.

Snubben
2016-01-28, 13:48
Ryssland som det ser ut idag kommer inte existera i nuvarande form allt för många år..historien upprepar sig, kallt krig, pengar spenderas på krigsmakten på ett orealistiskt sätt och korthuset rasar. Exakt samma hände med Sovjetunionen, och det händer igen med Ryssland. Ihjälrustade då och nu..

Det är ingen slump att oljepriset är vad det är idag, exempelvis.

Fast det som många fruktar är det du säker, med historien och kunskapen från "då", vad kommer hända den här gången? Vad kommer de som är ledande i Ryssland göra när det blir game over? Komerm de säga "attsing, tråkigt, ja ja - godnatt". Eller kommer de agera när de ser, svart på vitt, vart det brakar av?

Det är där bilden är väldigt väldigt väldigt annorlunda. :(

mangemani
2016-01-28, 13:50
Bygga något sådant kanske?
& längst ner ha ett förråd med mängder av mat, kylar,frysar och köksredskap och helvetes massa elaggregat.

http://www.earthhomesnow.com/images/underground-home-design.jpg

lite smått skeptisk till alla dessa hus med underjordiskt hem.
landar en bomb så pass illa så att vägen upp blir blockerad, ja då får man en mycket lång och utdragen, men säker, död.
så vitt jag vet så har dessa bunkrar bara 1 väg ut.

ARMSTARK
2016-01-28, 14:33
Det där är väl en färdig bunkerlösning som något företag i USA redan tillverkar? (Bilden) Nödutgång lär finnas, garanterat. Priset på bygget däremot gör att det bara är ett fåtal som ens kan fundera på det. Minns inte priset men ett antal miljoner dollar.

Mental
2016-01-28, 14:36
Dat feel när man först ser denna tråd och sedan går och lägger sig och det blir strömavbrott. Strax därefter dog även relästationen för mobil, så all mobiltäckning slogs ut och signalen försvann helt.

Bara väntade på att höra ryska tunga bombplan dra in mot götet :D

Mm,

Det var strömavbrott i Sigtuna/Märsta för ett par veckor sedan. Allt blev mörkt kring 19 och var svart några timmar. Då gick även flyglarmet/VMA/Hesa fredrik. (Automatlarm pga strömavbrottet) Då funderar man ju på att gå ned i skyddsrummet, bara för säkerhets skull :p

mangemani
2016-01-28, 14:48
Det där är väl en färdig bunkerlösning som något företag i USA redan tillverkar? (Bilden) Nödutgång lär finnas, garanterat. Priset på bygget däremot gör att det bara är ett fåtal som ens kan fundera på det. Minns inte priset men ett antal miljoner dollar.

tänkte mer allmänt, typ bunkrar en hel folk har i sina trädgårdar, bara en lucka och 1-2 rum därnere. hamnar nått tungt på luckan så är det godnatt.

shadowfire
2016-01-28, 14:56
Om ni inte redan har läst Operation Garbo av Harry Winter, så gör det.
Tänk lite på de kränkningar vi haft av miniubåtar sista åren nu samtidigt som ni läser boken...

Är inne på tredje boken nu på serien och man får sig helt klart en och annan tankeställare.

Agitator
2016-01-28, 22:08
Tyvär drivs alla krig av denna ekvation.

http://i.imgur.com/F4TydC1.gif

MikaelB
2016-01-28, 22:16
Tyvär drivs alla krig av denna ekvation.

[IMG]http://i.imgur.com/F4TydC1.gif[/IG]

Ehm, nej.

Krutpaket
2016-01-28, 22:19
Sverige kommer inte hamn i krig. Jag har svårt att tro att Putin ens bryr sig om Sverige. Däremot tycker han nog det är kul att jävlas med Sverige för så många här blir livrädda direkt.

Däremot kan ju terrorn komma hit vilken dag som helst. Men Putin? knappast.

Klein
2016-01-28, 23:05
Tyvär drivs alla krig av denna ekvation.

http://i.imgur.com/F4TydC1.gif

Nonsens. Krig drivs av politiska incitament, inte ekonomiska.

1979
2016-01-28, 23:32
Sverige kommer inte hamn i krig. Jag har svårt att tro att Putin ens bryr sig om Sverige. Däremot tycker han nog det är kul att jävlas med Sverige för så många här blir livrädda direkt.

Däremot kan ju terrorn komma hit vilken dag som helst. Men Putin? knappast.

Japp, det riktiga hotet är redan här.

Men, Ryssland var det nu, Gotland är av intresse där kan jag lova dig, problemet för Putler är dock att EU / NATO ogärna släpper kontrollen som man idag indirekt har. Och en direktkonfrontation är inget Ryssland kommer komma stärkt ur.

mangemani
2016-01-28, 23:53
vill vi verkligen utsätta Ryssland för vårt land? de vet inte vad som väntar dem, känns mest grymt....

Snubben
2016-01-29, 00:38
vill vi verkligen utsätta Ryssland för vårt land? de vet inte vad som väntar dem, känns mest grymt....

Vad menar du? Skulle Ryssland där större delen av landet lever i misär skulle uppleva Sverige som något grymt? Dags att sluta surfa på avpixlat eller sputnik nu mange..

Agitator
2016-01-29, 00:39
Nonsens. Krig drivs av politiska incitament, inte ekonomiska.

Du menar makt och mer pengar åt sig själva?

mangemani
2016-01-29, 00:52
Vad menar du? Skulle Ryssland där större delen av landet lever i misär skulle uppleva Sverige som något grymt? Dags att sluta surfa på avpixlat eller sputnik nu mange..

har inte ens varit in på avpixlat eller sputnik, första gången jag hörde de namnen när du nämnde dem, men ok:D

Klein
2016-01-29, 00:55
Du menar makt och mer pengar åt sig själva?

Poängen är att det inte är marknadskrafter som driver krig. Första världskriget förstörde all rikedom som den industriella revolutionen genererat och lämnade Europa barskrapat och skuldsatt. Det skulle aldrig ha varit möjligt utan nationalstatens fiatpengar och hjärntvättning av civilbefolkning i allmän skola.

Ett annat exempel är krigen som USA utkämpat i mellanöstern. Det har kostat amerikanerna hur mycket pengar som helst till ingen nytta.

ARMSTARK
2016-01-29, 08:20
Poängen är att det inte är marknadskrafter som driver krig. Första världskriget förstörde all rikedom som den industriella revolutionen genererat och lämnade Europa barskrapat och skuldsatt. Det skulle aldrig ha varit möjligt utan nationalstatens fiatpengar och hjärntvättning av civilbefolkning i allmän skola.

Ett annat exempel är krigen som USA utkämpat i mellanöstern. Det har kostat amerikanerna hur mycket pengar som helst till ingen nytta.

Precis, om staten köper vapen från vapenindustrin så är det vissa som tjänar djävligt mycket pengar, men inte fan är det staten/landet.

Onigiri
2016-01-29, 09:07
Varför minerar "vi" inte hela landet och bygger enorma skyddsrum/system under marken och bara låter eventuella sovjet självdö. Landet är ju tämligen litet så ett system en bra bit under marken och avancerad min-teknik tycker man kunde finansieras. Känns som att det är störst chans att överleva längst på det sättet?

Jag har sett för mycket film antagligen...

Agitator
2016-01-29, 12:27
Precis, om staten köper vapen från vapenindustrin så är det vissa som tjänar djävligt mycket pengar, men inte fan är det staten/landet.

Vilka styr staten/landet? Vilka är det som tjänar pengarna i landet?
Vad är den drivande faktorn oftast?

Klein
2016-01-29, 13:52
Vilka styr staten/landet? Vilka är det som tjänar pengarna i landet?
Vad är den drivande faktorn oftast?

http://www.endevr.com/Shared/images/Blog/Ceasar.jpg

https://raffologia.files.wordpress.com/2008/11/affiche-gengis-khan-genghis-khan-2004-1.jpg

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ed/Statue_of_Charles_XII_of_Sweden_at_Karl_XIIs_torg_ Stockholm_Sweden.jpg

http://i.telegraph.co.uk/multimedia/archive/02570/hitler_2570535b.jpg

http://downtrend.com/wp-content/uploads/2013/08/war-obama.jpg

Agitator
2016-01-29, 13:59
Makt är väl lika med resurser, resurser == pengar.

Klein
2016-01-29, 14:17
Makt är väl lika med resurser, resurser == pengar.

Makt är att kunna inskränka andras frihet. Makt är inte att kunna köpa vilken bil man vill när man vill. Det är frihet.

Luca Brasi
2016-01-29, 16:56
Inte bara en, typ alla som djupare kunskaper i ämnet, FRA mfl.

Ryssarna har råkat läcka sitt invasionsschema för Europa i klartext?

Det mest troliga scenariot som kan tänkas inträffa är väl att Ryssland vill återförena Ryssland med Königsberg.

Tack Hitler för att du gav bort Königsberg till Ryssland.

FoxCharlie
2016-01-29, 18:43
Det blir för varje dag mer troligt att Sverige kommer hamna i krig inom snar framtid så jag började fundera lite kring praktiska detaljer under ockupation.
Går man till jobbet? Om ja, även om arbetsplatsen är sprängd i bitar? Får man lön ändå?
Betalar man hyra? Om ja, även om huset är jämnat med marken?
Är mina pengar på banken mina pengar även om en ockupationsmakt tar över hela landets funktioner?
Om/när kriget är slut, äger jag fortfarande tex aktier och andra värdepapper, även pengar på banken inräknade?
Osv...

Nej! Du går inte till jobbet.
Du åker till din mobiliseringsplats. Arbetar du inte som fast anställd soldat så bör du tjänstgöra som tidvis anställd alternativ ingå i hemvärnet. Om du nu har någon riktigt jobbig skada som hindrar dig från att tjänstgöra där så förväntar jag mig att du tillhör en enklare frivilligorganisation och bidrar därigenom till rikets försvar.

Du betalar hyra så länge lönen kommer och banksystemet är säkert och kvar under svenskt styre.

Om en ockupationsmakt tar över så har du inte tid att bry dig om pengarna. Fria kriget pågår! Du är ute och gör livet surt för ockupationsmakten. Du ser till att de har det svårt att hålla kontroll över landets funktioner!

När kriget är slut åker du till Schweiz och räknar dina sparade pengar som du haft där hela tiden.

micke81
2016-01-29, 19:01
Om ni inte redan har läst Operation Garbo av Harry Winter, så gör det.
Tänk lite på de kränkningar vi haft av miniubåtar sista åren nu samtidigt som ni läser boken...

Är inne på tredje boken nu på serien och man får sig helt klart en och annan tankeställare.

Mycket bra!
Rekomenderar även denna klassiker:

https://www.youtube.com/watch?v=jDFBqR5cOuE

Intressant och milt sagt oroväckande förövrigt att vissa börjar sprida defaitistiska tankebanor samtidigt som vissa tvivelaktiga mediakällor gör det samma,var vänlig avbryt era påverkansförsök.

Luca Brasi
2016-01-30, 10:14
Det blir faktiskt fortfarande bara nukleär barbecue av världen även om vi går med i NATO och hemvärnet och gerillan.
Det var förmodligen inte en jättebra ide av USA och de främsta NATO länderna att låta Polen och Baltikum gå med samtidigt som man avskaffade alla trupper i Europa och att satsa allt på att bygga upp flottan för att konfrontera Kina.

micke81
2016-01-30, 10:43
Det blir faktiskt fortfarande bara nukleär barbecue av världen även om vi går med i NATO och hemvärnet och gerillan.
Det var förmodligen inte en jättebra ide av USA och de främsta NATO länderna att låta Polen och Baltikum gå med samtidigt som man avskaffade alla trupper i Europa och att satsa allt på att bygga upp flottan för att konfrontera Kina.

Atomöken scenariot är förvisso inte omöjligt men det är heller inte särskilt troligt.
Kan du utveckla dina övriga tankar lite mer dom ger ett förvirrat intryck.

Luca Brasi
2016-01-30, 10:54
Atomöken scenariot är förvisso inte omöjligt men det är heller inte särskilt troligt.
Kan du utveckla dina övriga tankar lite mer dom ger ett förvirrat intryck.
Förr hade USA divisioner i Tyskland med en hög grad av beredskap.
Man har inga styrkor på gränsen nu som avskräcker ifrån en invasion av av Baltikum eller Polen.

hhttp://russia-insider.com/sites/insider/files/styles/1200xauto/public/map_cr_kl.jpg?itok=IPUb4T4J

Vad USA spenderar pengar på:
http://www.defensenews.com/story/defense/naval/2015/12/16/littoral-combat-ship-lcs-navy-budget-fighter-super-hornet-joint-strike-fighter-lockheed-martin-fincantieri-austal/77452734/

Luca Brasi
2016-01-30, 11:12
Jag gissar på att vad Putin för närvarande sysslar med är att skrämma oss ifrån Litauen och Baltikum så att man kan köra samma grej som i Ukraina.
Hade USA styrkor på plats så skulle det inte finnas några förhoppningar att något sådant hade lyckats.Å andra sidan ökar väl risken att någon trycker på knappen av ren nervositet.
http://estonianworld.com/security/military-conflict-baltics-worst-case-scenario/

Luca Brasi
2016-01-30, 11:29
http://i.tyzhden.ua/content/digest/week/mai/21.05/black-sea.jpg

Rysslands engagemang i Syrien är också en del i Ryssland strategi emot NATO.

http://i.tyzhden.ua/content/digest/week/mai/21.05/black-sea.jpg

micke81
2016-01-30, 11:31
Jag gissar på att vad Putin för närvarande sysslar med är att skrämma oss ifrån Litauen och Baltikum så att man kan köra samma grej som i Ukraina.
Hade USA styrkor på plats så skulle det inte finnas några förhoppningar att något sådant hade lyckats.Å andra sidan ökar väl risken att någon trycker på knappen av ren nervositet.
http://estonianworld.com/security/military-conflict-baltics-worst-case-scenario/

Nu förstår jag hur du menar,hur ser du på fenomenet "små gröna män" som dök upp i Ukraina i relation till lite mer välväxta "svartklädda män" som var lite stökiga i sthlm igår?

Angående atomöken scenario så håller jag det inte för särskilt troligt,däremot så ser jag inte smutsiga mindre taktiska laddningar som en omöjlighet i en möjlig framtida konflikt.

Luca Brasi
2016-01-30, 11:48
Allt USA,Kina och Ryssland gör är naturligtvis en del i spelet för världsherraväldet.
http://archive.larouchepac.com/files/encirclement_0_2.jpg
Naturligtvis är Ryssland trängt säkert kan man inte lita på Kina i längden heller.
Det är inte så mycket i situationen som har förändrats sedan morden på Franz Ferdinand fick systemet av allianser att trigga första världskriget.
Mänskligheten är en deprimerande företeelse.


USA satsning på bögig högteknologi utan att sätta avskräckande trupper på plats är en extremt olycklig utveckling.
Obama the fredspristagare.

Snubben
2016-01-30, 15:48
Allt USA,Kina och Ryssland gör är naturligtvis en del i spelet för världsherraväldet.
http://archive.larouchepac.com/files/encirclement_0_2.jpg
Naturligtvis är Ryssland trängt säkert kan man inte lita på Kina i längden heller.
Det är inte så mycket i situationen som har förändrats sedan morden på Franz Ferdinand fick systemet av allianser att trigga första världskriget.
Mänskligheten är en deprimerande företeelse.


USA satsning på bögig högteknologi utan att sätta avskräckande trupper på plats är en extremt olycklig utveckling.
Obama the fredspristagare.

Å andra sidan har de fått fram högteknologi som inte går av för hackor. I och med att de precis har börjat tillverka den där lasernerskjutaren i större produktion så kan man bara fantisera om vad som finns där bakom stängda dörrar.

Luca Brasi
2016-01-30, 16:34
Å andra sidan har de fått fram högteknologi som inte går av för hackor. I och med att de precis har börjat tillverka den där lasernerskjutaren i större produktion så kan man bara fantisera om vad som finns där bakom stängda dörrar.
Man kan nog inte skjuta gröna gubbar med den.

Bärsärk
2016-01-30, 17:42
Varför minerar "vi" inte hela landet och bygger enorma skyddsrum/system under marken och bara låter eventuella sovjet självdö. Landet är ju tämligen litet så ett system en bra bit under marken och avancerad min-teknik tycker man kunde finansieras. Känns som att det är störst chans att överleva längst på det sättet?

Jag har sett för mycket film antagligen...

Det har inte så mycket med storlek att göra under finska vinterkriget var finnarna betydligt värre än ryssarna men den täta skogen och svåra terrängen gjorde det hela till en mardröm för ryssarna.

PureWhey
2016-04-29, 07:06
http://www.expressen.se/nyheter/ryska-varningen-om-sverige-gar-med-i-nato/

micke81
2016-04-29, 19:12
http://www.expressen.se/nyheter/ryska-varningen-om-sverige-gar-med-i-nato/

Uselt beteende av Ryssland att lägga sig i våra interna angelägenheter (som Ryssarna själva skulle utrycka det),det är heller ingen varning,det är hot.


Förövrigt så är det intressant att vår regering fortsätter tjata om alliansfrihet och neutralitet som inte existerar i verkliheten(EU och solidaritetsförklaringar till höger och vänster,sen kan vi tittat på andra världskriget för vidare avsteg från nämnda doktriner).

Magnus N
2016-04-29, 19:15
Är väl ett rätt väntat utspel av Ryssland, ser inte direkt varför man skulle bli förvånad eller ens uppspelt av detta.

micke81
2016-04-29, 19:18
Är väl ett rätt väntat utspel av Ryssland, ser inte direkt varför man skulle bli förvånad eller ens uppspelt av detta.

Just det här med att det är väntat är det som gör det hela så illa,Ryssland håller på och har till viss del etablerat en ny normalbild.
Det är utöver detta mycket allvarligt att en utrikesminister uttrycker sig på det viset.

Magnus N
2016-04-29, 19:22
Just det här med att det är väntat är det som gör det hela så illa,Ryssland håller på och har till viss del etablerat en ny normalbild.
Det är utöver detta mycket allvarligt att en utrikesminister uttrycker sig på det viset.

Högre tonläge absolut.
Men reaktionen är ju inget som man kan bli överraskad av , även utan senaste årens starkare språk hade detta skett, men då utan att ministern uttalat sig såhär.

Jonte321
2016-04-29, 19:25
Får köpa en liten stuga i norrland, ta med sig några hantlar och lite protein så ska man nog överleva :)

micke81
2016-04-29, 19:30
Får köpa en liten stuga i norrland, ta med sig några hantlar och lite protein så ska man nog överleva :)

Så du skall flytta dit själv?

Jonte321
2016-04-29, 19:37
Så du skall flytta dit själv?

Nej lol

micke81
2016-04-29, 19:41
Nej lol

Kan det inte tänkas att någon av dina föräldrar blir lite för upptagen med att försvara din frihet och din framtid för att ha tid med en flytt?

Jonte321
2016-04-29, 19:48
Kan det inte tänkas att någon av dina föräldrar blir lite för upptagen med att försvara din frihet och din framtid för att ha tid med en flytt?

Menade inte att ta det som seriöst men utan mer av ett skämt som är nu någon jag ångrar att jag skrivit då detta är ett mycket seriöst ämne

micke81
2016-04-29, 19:55
Menade inte att ta det som seriöst men utan mer av ett skämt som är nu någon jag ångrar att jag skrivit då detta är ett mycket seriöst ämne

Du är ung,det är inget konstigt om du inte har hunnit fundera igenom sådana här ämnen ordentligt ännu(det finns rätt många vuxna som nog skulle behöva fundera genom detta ämne ordentligt också) se det positivt att nu har du kanske en anledning att fundera över det,men gräv inte ned dig för långt det mår ingen bra av.:thumbup:

Jonte321
2016-04-29, 20:08
:du är ung,det är inget konstigt om du inte har hunnit fundera igenom sådana här ämnen ordentligt ännu(det finns rätt många vuxna som nog skulle behöva fundera genom detta ämne ordentligt också) se det positivt att nu har du kanske en anledning att fundera över det,men gräv inte ned dig för långt det mår ingen bra av.:thumbup:


:)

Jonte321
2016-04-29, 20:20
Hur ser ni världen om 20 år? Kommer allt ha kollapsat?
Vad finns det att göra åt Isis? Man kan ju inte bara spränga upp hela organisationen för då skulle det väl bara bli helt vilt antar jag.
Vet att det kanske inte är så bra att ge sig in för mycket på sänt här men lite måste man ju ändå veta.

Luca Brasi
2016-04-29, 20:44
Ska vi lita på USA?
http://www.independent.co.uk/voices/donald-trump-is-right-about-one-thing-nato-is-obsolete-a6973231.html

shut teh face
2016-04-30, 05:52
Jag får ibland endel funderingar kring att Ryssen skulle komma och ta över Gotland och att ingen skulle kunna stoppa det direkt. Jag är inte så orolig över att man skulle dö av det just då.

Men jag är orolig över att a) ingen skulle komma någonsin och då hade ryssen våldtagit min familj och beslagtagit min Skoda (och katter) eller b) Nato/USA hade kommit och då hade det blivit krig precis här

Det är ju inte så man kan "fly" härifrån direkt på ett lätt sätt. :d

micke81
2016-04-30, 09:35
Jag får ibland endel funderingar kring att Ryssen skulle komma och ta över Gotland och att ingen skulle kunna stoppa det direkt. Jag är inte så orolig över att man skulle dö av det just då.

Men jag är orolig över att a) ingen skulle komma någonsin och då hade ryssen våldtagit min familj och beslagtagit min Skoda (och katter) eller b) Nato/USA hade kommit och då hade det blivit krig precis här

Det är ju inte så man kan "fly" härifrån direkt på ett lätt sätt. :d

Att leva under rysk okupation låter inte heller så kul efter att man är klar med att våldta din skoda och att beslagta din familj och deportera din katt eller hur?

Det där med NATO/USA är enligt min syn på saken en helt annan problembild,vid en konflikt i eller runt Östersjön så kan vi räkna med en kapplöpning om att få kontroll över Gotland,vill tex Ryssland lägga beslag på Baltländerna(Rysslarna har tidigare lagt beslag på Baltländerna med vapenmakt som vi alla minns,Ryssarna försökte även bibehålla makten över dessa länder med vapenmakt vid sovjets sönderfall.) så kommer Ryssland med stor sannolikhet vilja ha kontroll över Gotland för att på så sätt förhindra att NATO ingriper i baltländerna.Gotland är nämligen en lysande plats för att täcka hela Östersjön och stora delar av Sverige med luftvärn och sjömålsrobot.
Naturligtvis är detta något NATO är medvetet om och därmed vill man nästan garanterat säkerställa att Ryssland inte kan få tillträde dit. Sverige i allmänhet kanske inte är så viktigt för Ryssland men vid en stor konflikt är vår lilla bit jord och granit en mycket viktig flank och även uppmarschområde mot övriga europa.

Lösningen om vi vill förhindra nämnda kapplöpning är ett riktigt rejält återtag av förmåga inom ALLA försvarsgrenar såsom KA/rörligtKA med sjömålsrobot för att hålla stränderna rena ,Luftvärn för att hålla luften fri för flygvapnet och skydd mot robot från fartyg och kalininggrad,Markstridsförband mot sabotageförband och om det värsta inträffar att någon av dom andra grenarna skulle lämna något lucka,Flygvapnet för att slå ihjäl jakt och attackflyg och för att skydda alla andra förband och Marinen mot sjömål och som flytande luftvärn.
En monumental uppgift men inte omöjlig det handlar inte nödvändigtvis om att kunna förhindra alla former av invassion,det handlar om att göra ett sådant företag så fruktansvärt dyrt och svårt att det inte blir värt offret.

Förövrigt skall du inte fundera så mycket på att fly i en sådan situation,du skall hellre redan nu ta kontakt med ditt lokala hemvärn eller annan gren av försvaret och anmäla ditt önskemål om att få göra din plikt,det är mycket produktivare och dessutom sammhållsnyttigt även i fred:)