handdator

Visa fullständig version : Hur många % av Sveriges manliga befolkning är vältränad?


8411143
2016-01-26, 20:57
Hur många % av Sveriges manliga befolkning är vältränad?

Alltså nu snackar jag typ magrutor eller på gränsen till magrutor, stora armar, tränad rygg, tränade bröst, låren, axlar osv... Liksom sådana personer som det syns att dom har tränat i säkert 2 år varje dag utan några pauser.

En uppskattning om hur många % av Sveriges manliga befolkning ni tror har dom egenskaperna. Var också ärlig.

Wzup2u
2016-01-26, 21:02
0,0001% jag är inte en av dem...alltså en av de vältränade... jag räknas nog ej med där på din beskrivning.

ceejay
2016-01-26, 21:15
5% kanske

An Iron Soul
2016-01-26, 21:16
Beror helt och hållet på vad man menar med vältränad.
Vältränad bland folk i allmänhet är synliga magrutor och ingenting mer. Det säger ingenting om personens fysik, hälsa eller styrka.

Min gissning är 10% och neråt. Tycker själv att det är jätte vanligt att se killar i medelåldern med gynekomasti och spritfeta tjejer där buken hänger över troskanten.

Men jag har inget emot dom för det. Dom har andra intressen i livet än träning och kost.
Tapetsera om hemma, promenera med hunden, se på fotboll, spela på v75, plantera blommor, bygga altan o.s.v.

Det är deras levnadsval och det ska jag inte lägga mig i. Precis som dom inte ska lägga sig i mitt. :)

watch?v=5rGkVcnIuj0

Hanse
2016-01-26, 21:17
1-2% kanske är så vältränade om man tar alla män mellan 20-80 år. Gå in på random gym och inte ens där är mer än högst 10-15% i den formen. Gå in på en industri eller ett kontor och inte ens 1 på 100 är i den formen.

mangemani
2016-01-26, 21:31
vältränad i mina ögon = ytterst få, 1-2% kanske
vältränad i den typiska svenssons ögon/samhällets = 60-70% kanske

Diomedea exulans
2016-01-26, 21:33
https://i.ytimg.com/vi/l5Uu9Z3DV54/maxresdefault.jpg

leo1
2016-01-26, 22:03
Vältränad för mig är att ha ett riktigt fysiskt jobb och sedan orka antingen springa 1 timme, styrketräna en timme eller annan träning efter jobbet.

Hur kan man ens tycka att någon är vältränad för att man har magrutor?

PureWhey
2016-01-26, 22:05
0.1% kanske

Diomedea exulans
2016-01-26, 22:07
Hur kan man ens tycka att någon är vältränad för att man har magrutor?

Ptja, det tyder ju på att man har väldigt låg fettprocent, eller ganska låg fettprocent och väldigt stora magmuskler.

G_lund
2016-01-26, 22:07
Dålig definition av vältränad.
Det finns många som tex gör en svensk klassiker utan att vara speciellt vältränade enligt din definiton.

leo1
2016-01-26, 22:10
Ptja, det tyder ju på att man har väldigt låg fettprocent, eller ganska låg fettprocent och väldigt stora magmuskler.

Att tycka det där är vältränad är precis samma sak som att tycka en tjej på insta med motljus, munput, klyfta och fotad i perfekt vinkel är snygg.

Namjorne
2016-01-26, 22:12
Ytterst få. 0,1%?
Jag är inte en av dem. Har iofs tränade muskler så att säga, men inga magrutor.

juckeyy
2016-01-26, 22:25
Vältränad kan innebära såpass mycket att det blir svårt att diskutera.

R0B
2016-01-26, 22:28
Vältränad för mig är att ha ett riktigt fysiskt jobb och sedan orka antingen springa 1 timme, styrketräna en timme eller annan träning efter jobbet.

Hur kan man ens tycka att någon är vältränad för att man har magrutor?

Yay du kallar mig vältränad *hug* *cupid*

filmjölk
2016-01-26, 22:35
Jag vet inte riktigt om jag vill ställa upp på din definition av vältränad. Vältränad är när man är ganska smal, ganska muskulös, ganska stark och dessutom är snygg.

Markus Ruhl under sin prime var inte vältränad, så ej heller Gunde Svan, Mike Tyson, Lance Armstrong eller Zydrunas Savickas. Däremot Gregg Plitt, Justin Bieber och Zyzz.

Wzup2u
2016-01-26, 22:39
exempel är han vältränad? nej..... bara smal no bf & no muscles.

http://livingfit.co/wp-content/uploads/2015/05/skinny-six-pack-810x456.jpg

Dreas
2016-01-26, 22:49
Magrutorkravet tar bort rätt många. Säg 0,5% kanske.

Ta bort magrutor som ändå mest handlar om BF så kanske 1-2%.

PureWhey
2016-01-26, 22:53
exempel är han vältränad? nej..... bara smal no bf & no muscles.

http://livingfit.co/wp-content/uploads/2015/05/skinny-six-pack-810x456.jpg

Haha bästa bilden på länge

Diomedea exulans
2016-01-26, 23:01
exempel är han vältränad? nej..... bara smal no bf & no muscles.

http://livingfit.co/wp-content/uploads/2015/05/skinny-six-pack-810x456.jpg

Den kan han ju vara? Han kanske är sjukt snabb, uthållig och/eller välkoordinerad. Kanske är en fantastisk velodromcyklist med gigantiska lår.

tjabon
2016-01-26, 23:27
Jag skulle vilja göra följande defintion av vältränad, skit i fitnesslooken:
-Ej överviktig och tränar minst 4 ggr / vecka.
-Både kondition och styrka klart över (150%) medel.

Gissar på 3-5%

Fitnessmodell och inte klara av 7-8 km löpning är inte vältränad i min värld.

Alexton
2016-01-27, 07:56
Skulle tro antalet är väldigt litet. Troligtvis rör det sig om promille och inte %. I Sverige är fortfarande mer konditionsbaserad träning kung. Löpning, innebandy, Friskis pass osv.

Ingenting som bygger "magrutor, axlar och tränad rygg" synligt även om personen är stark egentligen.

ARMSTARK
2016-01-27, 08:25
Synliga magmuskler och definitionen vältränad (väl tränad) hänger inte riktigt ihop tycker jag. Som någon sa exempelvis Gunde Svahn, han är väl den mest vältränade personen i svensk idrott genom tiderna, men han har nog aldrig haft synliga magrutor. Skulle en lallare på ett gym som tränat 2 år och deffat fram magrutor vara mer vältränad? Joråsåattee....

MackeJuve
2016-01-27, 08:35
Enligt TS definition 0,2-0,5 % kanske. Alla tränar inte på gym och utav dem som gör det så är det inga många som faller in under beskrivningen.

delta_mats
2016-01-27, 08:41
Enligt TS definition 0,2-0,5 % kanske. Alla tränar inte på gym och utav dem som gör det så är det inga många som faller in under beskrivningen.

Så om man plockar ut 200-500 killar kommer endast 1 av dessa möta kriteriet för vältränad?

MackeJuve
2016-01-27, 08:51
Så om man plockar ut 200-500 killar kommer endast 1 av dessa möta kriteriet för vältränad?

Jag tyckte att 1 % lät mycket, att 90.000 svenskar skulle vara biffiga och uppfylla "magrutor eller på gränsen till magrutor, stora armar, tränad rygg, tränade bröst, låren, axlar osv...". Fast just det, "av Sveriges manliga befolkning. ~45.000 i sådana fall.

Det beror ju på hur pass storväxt man definierar att personerna behöver vara för att uppfylla TS kriterier. Och det är ju alla män, alla gubbar, medelålders och ungdomar som är med i urvalet. Går man över 40 år så är det inte alls många som uppfyller kriterierna. Ska personerna trots allt ha stora armar, en jämn ganska bra fysik och magrutor så kan jag väl sträcka mig till 1 % kanske.

delta_mats
2016-01-27, 08:55
Jag tyckte att 1 % lät mycket, att 90.000 svenskar skulle vara biffiga och uppfylla "magrutor eller på gränsen till magrutor, stora armar, tränad rygg, tränade bröst, låren, axlar osv...". Fast just det, "av Sveriges manliga befolkning. ~45.000 i sådana fall.

Det beror ju på hur pass storväxt man definierar att personerna behöver vara för att uppfylla TS kriterier. Och det är ju alla män, alla gubbar, medelålders och ungdomar som är med i urvalet. Går man över 40 år så är det inte alls många som uppfyller kriterierna. Ska personerna trots allt ha stora armar, en jämn ganska bra fysik och magrutor så kan jag väl sträcka mig till 1 % kanske.

Tränat i 2 är stod det också, så särskilt grov hinner man inte bli på den tiden.

MackeJuve
2016-01-27, 09:00
Tränat i 2 är stod det också, så särskilt grov hinner man inte bli på den tiden.

Jo men det stod "varje dag i 2 år" så jag tolkade det som att det hade varit en väldigt seriös person som gjort vad denne har kunnat för att bli stor på den tiden. En jämn, genomtränad fysik med stora armar och magrutor är ändå inte så jävla vanligt. På de flesta gym finns det väl några stycken men en annan sak om slår ut det på hela Sveriges manliga befolkning.

delta_mats
2016-01-27, 09:09
Jo men det stod "varje dag i 2 år" så jag tolkade det som att det hade varit en väldigt seriös person som gjort vad denne har kunnat för att bli stor på den tiden. En jämn, genomtränad fysik med stora armar och magrutor är ändå inte så jävla vanligt. På de flesta gym finns det väl några stycken men en annan sak om slår ut det på hela Sveriges manliga befolkning.

Det är ändå bara 2 år. Så vi kanske kan anta att trådstartarens preferenser skiljer sig mot de som tränat 5-10 år.

Paperbasket
2016-01-27, 09:27
Jag var på badhuset med min dotter för någon vecka sedan. Känns som majoriteten jag såg, män och kvinnor, var ur form. Guppande magar överallt.

hultman
2016-01-27, 10:01
0,0x %. Räknar in god fysik (minst 85 kilo sub 10 % bf @ 180-185 cm) som minst 150 i bänken, kunna springa milen under 50 min, kunna utföra ett flertal idrotter på en kompetetiv amatörnivå etc. Jag är långt ifrån det sällskapet.

MackeJuve
2016-01-27, 10:09
Det är ändå bara 2 år. Så vi kanske kan anta att trådstartarens preferenser skiljer sig mot de som tränat 5-10 år.
Man hinner ändå en del på 2 år om man sköter allt rätt. Jag tog fram lite fakta:

Träningsbranschen uppskattade 2013 att 1,1 miljoner svenskar hade gymkort. F&S är överlägset störst med 0,55 miljoner medlemmar. Om vi rufft uppskattar att hälften av de med gymkort är män(väldigt många kvinnor som går på gympa/pass/en hel del som gymtränar) så är det 0,55 miljoner män med gymkort. Ska vi dra till med att 0,40 miljoner av dessa är unga män? Av 4,9 miljoner män totalt i Sverige så blir det ~8 % som är unga och har gymkort. Hur många av dessa unga män uppskattar vi ser ut att ha tränat BRA i två år med stora armar, magrutor och en jämn fysik? Får jag uppskatta utifrån de gym jag har varit på så är det MAX 10-20 % av dessa som uppfyller kriterierna. Om vi ändå säger 20 % så blir det totalt 1,6 % av hela Sveriges manliga befolkning.

Med "unga män" tänker jag åldern typ 18-35 år, där den absoluta merparten av de som uppfyller TS kriterier lär befinna sig. Du får nöja dig med den extremt simpla uträkningen :D Jag tror fortfarande att kring 1 % är vettigt!

Mental
2016-01-27, 12:46
Jag var på badhuset med min dotter för någon vecka sedan. Känns som majoriteten jag såg, män och kvinnor, var ur form. Guppande magar överallt.

http://i.imgur.com/YVbqzpU.png

Inte så konstigt, när så stor del av befolkningen har BMI över 25.
Tittade på 30-64 här, och män över 45 är 70% över....
Tittar man på hela befolkningen 16-84 så har 50% BMI över 25

martikainen
2016-01-27, 13:09
Inte så konstigt, när så stor del av befolkningen har BMI över 25.
Tittade på 30-64 här, och män över 45 är 70% över....
Tittar man på hela befolkningen 16-84 så har 50% BMI över 25

:O Är vi verkligen så feta i Sverige? Holy f*ck... och oj, jag har 29,1 i BMI.
Iof hade jag 25 i BMI sist jag tävlade, men har svårt att tro att det är speciellt vanligt med muskulösa korta män att det skulle ha någon större påverkan på snittet.

Mental
2016-01-27, 13:13
:O Är vi verkligen så feta i Sverige? Holy f*ck... och oj, jag har 29,1 i BMI.
Iof hade jag 25 i BMI sist jag tävlade, men har svårt att tro att det är speciellt vanligt med muskulösa korta män att det skulle ha någon större påverkan på snittet.

Nädu, på nationell nivå är 99.9% av de med BMI kring 30 kliniskt bukfeta.
Det är många som svarar ang BMI "ja, men det är inte ett bra mått på övervikt och fetma, för man kan vara vältränad"
Repliken från min sida blir oftast, mm, men det är inte du, så det fungerar utmärkt på dig.
Det är ju ofta lite stelbent i vården med BMI-gränser för kirurgi, på individnivå, men jag har än inte träffat på någon som vart i behov av någon av de BMI-styrda kirurgiska ingreppen där BMI vart missvisande pga muskelmassa.

Ett Orm
2016-01-27, 13:17
Är hälsosam fysik samma som vältränad?
Vad är mista man kan kräva för att klassas som vältränad?

PureWhey
2016-01-27, 13:21
Är hälsosam fysik samma som vältränad?
Vad är mista man kan kräva för att klassas som vältränad?

Elitidrottares träning brukar väl inte anses som särskligt hälosam, men vältränade är de ju.

0,0x %. Räknar in god fysik (minst 85 kilo sub 10 % bf @ 180-185 cm) som minst 150 i bänken, kunna springa milen under 50 min, kunna utföra ett flertal idrotter på en kompetetiv amatörnivå etc. Jag är långt ifrån det sällskapet.

Låter som färre än 0.0x med de kraven :d

Macroman
2016-01-29, 14:27
Mellan 0,05 % och 0,1 % av den manliga populationen enligt den definitionen. Dvs mellan 500 och 2500 personer ungefär.

Macroman
2016-01-29, 14:38
Jag vet inte riktigt om jag vill ställa upp på din definition av vältränad. Vältränad är när man är ganska smal, ganska muskulös, ganska stark och dessutom är snygg.

Markus Ruhl under sin prime var inte vältränad, så ej heller Gunde Svan, Mike Tyson, Lance Armstrong eller Zydrunas Savickas. Däremot Gregg Plitt, Justin Bieber och Zyzz.

Gunde och Mike Tyson uppfyller garanterat kriterierna. Troligen Armstrong också även om han troligen hade ganska tunn överkropp. Kommer ihåg från Tysons glansdagar hur otroligt muskulös och tränad han såg ut. Det var andra tider då iofs men han uppfyller med lätthet kriterierna ändå.

PureWhey
2016-01-29, 15:18
:O Är vi verkligen så feta i Sverige? Holy f*ck... och oj, jag har 29,1 i BMI.
Iof hade jag 25 i BMI sist jag tävlade, men har svårt att tro att det är speciellt vanligt med muskulösa korta män att det skulle ha någon större påverkan på snittet.

Skrämmande :-/
Klår dig dock med 29.2 BMI #fatties4life

Starke75an
2016-01-29, 16:27
Vältränad för mig är att ha ett riktigt fysiskt jobb och sedan orka antingen springa 1 timme, styrketräna en timme eller annan träning efter jobbet.

Hur kan man ens tycka att någon är vältränad för att man har magrutor?

Ooops. Visste inte att jag var vältränad...

Jobbar som ställningsbyggare/snickare.

Diomedea exulans
2016-01-29, 17:28
Vältränad för mig är att ha ett riktigt fysiskt jobb och sedan orka antingen springa 1 timme, styrketräna en timme eller annan träning efter jobbet.

Inte för att vara dryg, men ytterst få orkar väl inte styrketräna en timme efter en dags tungt fysiskt jobb?

Min erfarenhet är att ett tungt fysiskt jobb inte förstör energin för träningen så mycket. Man kan känna sig som en bakfull zombie på väg hem från jobbet, men när man väl börjar lyfta inne på gymmet piggnar man till igen.

Starke75an
2016-01-29, 19:44
Inte för att vara dryg, men ytterst få orkar väl inte styrketräna en timme efter en dags tungt fysiskt jobb?

Min erfarenhet är att ett tungt fysiskt jobb inte förstör energin för träningen så mycket. Man kan känna sig som en bakfull zombie på väg hem från jobbet, men när man väl börjar lyfta inne på gymmet piggnar man till igen.


Vad är ett tungt fysiskt jobb enligt dig?

Diomedea exulans
2016-01-29, 19:44
Vad är ett tungt fysiskt jobb enligt dig?

Ställningsbyggare eller flyttkarl t ex.

filmjölk
2016-01-29, 20:21
Gunde och Mike Tyson uppfyller garanterat kriterierna. Troligen Armstrong också även om han troligen hade ganska tunn överkropp. Kommer ihåg från Tysons glansdagar hur otroligt muskulös och tränad han såg ut. Det var andra tider då iofs men han uppfyller med lätthet kriterierna ändå.

Nej. Han var och är ful, därför är han diskvalificerad från att vara vältränad, samma med Gunde. Man måste också ha en viss aura där man trots imponerande fysik inte skrämmer folk utan attraherar folk (där misslyckas Tyson kapitalt).

Hon Susana Spears från Bodyrock var (eller är?) förmodligen det närmaste en perfekt definition av vältränad man kan vara. Ganska stora muskler, deffad, men trots detta skulle hon kunna attrahera vilken otränad soffpotatis som helst som inte har något intresse för muskler. Zyzz och Gregg Plitt var två bra manliga exempel på samma.

Diomedea exulans
2016-01-29, 21:20
Nej. Han var och är ful

Tyson är inte ful, han är fulsnygg. Hans fulhet beror på att hans ansikte ser för maskulint ut, som om det är gjort för att tåla stryk; jättetjocka ögonbrynsbågar och tjocka kindknotor som nästan får ögonen att försvinna bakom en mur av ben, en näsa som inte gick att knäcka för den såg knäckt ut redan från början, kraftiga kindben som ingen slår av i första taget, och en panna som sluttar så att slag rakt mot den bara glider av. Att vara ful pga maskulinitet är acceptabelt.

shadowfire
2016-01-29, 22:19
Kan man inte springa milen på under 45 så är man ju otränad (men kan ha rutmage).

Lite diffust begrepp och vi har ett par helt makalösa personer i vårt land som inte faller inom vad TS beskriver som vältränad, men som har guld-silver-brons i grenar som man då rakt av inte klarar av att ens nysa på som otränad.

Jag vill nog påstå att av andelen "rutmagar" i vårt land, så är den största andelen med lätthet konditionsutövare.

leo1
2016-01-30, 02:52
Inte för att vara dryg, men ytterst få orkar väl inte styrketräna en timme efter en dags tungt fysiskt jobb?

Min erfarenhet är att ett tungt fysiskt jobb inte förstör energin för träningen så mycket. Man kan känna sig som en bakfull zombie på väg hem från jobbet, men när man väl börjar lyfta inne på gymmet piggnar man till igen.

Låt mig utveckla.. Styrketräningen är låt säga stronglift 5*5, wendler 531 eller nåt liknande och man har kört ett gäng cykler så man ligger och pressar vid sitt max nästan hela tiden.

Samtidigt har man ett fysiskt jobb där man börjar 5-6 på morgonen vecka efter vecka. För mig funkade det inte men tack och lov kunde jag löpträna upp till 2 timmar efter jobbet. Men då var jag också rätt trött i kroppen dan efter.

Macroman
2016-02-01, 13:32
Nej. Han var och är ful, därför är han diskvalificerad från att vara vältränad, samma med Gunde. Man måste också ha en viss aura där man trots imponerande fysik inte skrämmer folk utan attraherar folk (där misslyckas Tyson kapitalt).

Men då är vi ju rejält off topic eftersom tråden inte har med ngn definition av manlig skönhet som du helt plötsligt kastar in. Då hamnar vi ju dessutom avsevärt lägre än min uppskattning på att 0,05 %-0,1 % uppfyller kraven...

R0B
2016-02-01, 21:41
Låt mig utveckla.. Styrketräningen är låt säga stronglift 5*5, wendler 531 eller nåt liknande och man har kört ett gäng cykler så man ligger och pressar vid sitt max nästan hela tiden.

Samtidigt har man ett fysiskt jobb där man börjar 5-6 på morgonen vecka efter vecka. För mig funkade det inte men tack och lov kunde jag löpträna upp till 2 timmar efter jobbet. Men då var jag också rätt trött i kroppen dan efter.

Nu har jag inte kört stronglift men däremot Sheiko. Detta varvade jag med att springa lite grann inför toughest loppet i köpenhamn (har inte sprungit på tio år)

Jobbar som ställningsbyggare, (börjar oftast 07 dock) minst tolv timmar om dagen, och under den här perioden jobbade jag 10 dagar och ledig 2.

Har alltid jobbat 12 timmars dagar, mån-torsdag som minst och kan ändå träna utan bekymmer. Fördel jag har är dock att jag ligger ute så jag har absolut inget annat som kräver min uppmärksamhet. Hemma hade det inte fungerat p.g.a barn och andra projekt.

Jag anser mig inte vältränad, bara envis.

Diomedea exulans
2016-02-01, 21:44
Nu har jag inte kört stronglift men däremot Sheiko. Detta varvade jag med att springa lite grann inför toughest loppet i köpenhamn (har inte sprungit på tio år)

Jobbar som ställningsbyggare, (börjar oftast 07 dock) minst tolv timmar om dagen, och under den här perioden jobbade jag 10 dagar och ledig 2.

Har alltid jobbat 12 timmars dagar, mån-torsdag som minst och kan ändå träna utan bekymmer. Fördel jag har är dock att jag ligger ute så jag har absolut inget annat som kräver min uppmärksamhet. Hemma hade det inte fungerat p.g.a barn och andra projekt.

Jag anser mig inte vältränad, bara envis.

Ungefär min erfarenhet. Jag jobbade 8 timmar per dag som ställningsbyggare ett tag, och körde StrongLifts tungt efteråt, tre dagar i veckan.

Kan tillägga att jag hade en period för några år sedan där jag jobbade som bärplockare i Australien, heltid, och hade för vana att jogga en timme efter varje arbetsdag. Samma sak där, man ville egentligen slänga sig på soffan när man kom hem, men tvingade man sig ut så gick det utan en alltför stor viljeansträngning faktiskt.

R0B
2016-02-01, 22:44
Gratulerar till att du tog dig ur, själv verkar jag ha fastnat ..

Precis, sätter man bara igång så funkar det, och man vänjer sig snart.
Samma med att jobba flera dagar utan sömn, funkar det också så länge man håller sig sysselsatt.

Luca Brasi
2016-02-02, 00:54
Det är svårt det där med prevalensen av magrutor hos befolkningen eftersom personer med magrutor tenderar att visa magen offentligt oerhört mycket mer frekvent än de som inte har några.

J.V
2016-02-02, 12:21
Det är svårt det där med prevalensen av magrutor hos befolkningen eftersom personer med magrutor tenderar att visa magen offentligt oerhört mycket mer frekvent än de som inte har några.Och det ar val en ruskig tur.

BJM
2016-02-02, 17:51
I min värld är vältränad följande:

- Vikt i kg = Längd i cm -100
- BF = omkring 10%
- 1,5 x KV i bänk
- 2 x KV i böj
- 2,5 x KV i mark
- 10 km löpning på sub 40 min
- Ska orka genomföra låg/medelintensivt arbete i 10 timmar i sträck, typ Vätternrundan solo sub 10 timmar

Siktar på att nå dit om ca 3 år.