handdator

Visa fullständig version : Börja använda bälte?


tazz
2004-04-15, 21:22
Undrar när man bör överväga att börja använda bälte för att ge ryggen stöd? Speicelt tänker jag då på övningarna marklyft och knäböj.
Är detta något man själv borde känna?
Vore ju tråkigt om man skadade sig i onödan. :)

Man and Machine
2004-04-15, 21:30
Jag gör det för att jag fick småont av nån anledning. Känns det ok utan hade iaf jag inte kört bälte. Beror lite på vikt, kör du jättetungt är bälte en anledning.För mig att det finns en lång tråd om detta. Go search

lauria
2004-04-15, 21:35
Jag funderar på att köpa ett eget neopren-bälte..Annars så brkar jag använda nått som finns på gymmet när jag kör knäböj,marklyf och ibland framåtböjda skivstångs roddar och jag tycker att det är värt det för som sagt det är ju onödigt att skada sig ;)






////////Tobbe

cali
2004-04-15, 22:24
Jag skulle rekomendera dej att inte ha något bälte. Du bygger dina magmuskler och ländrygg av att inte ha bälte.
Det finns således risk att du blir svag i dessa delar av att ha bälte vilket kan resultera i skada vid en annan övning när du inte har bälte eller att du får ont i korsryggen i framtiden av din större överkropp.

Så kör bara med bälte om du är skadad eller har besvär med ryggen, annars riskerar du att bli svag i de delarna.

Din midjakommer att utveklas mera och annorlunda av att inte ha bälte helt enkelt.

pellepedal
2004-04-16, 07:31
Mitt råd till dig är att om du är osäker, använd bälte.
Det behövs inte mycket för att skada ryggen.
Dumt att riskera att inte kunna träna nåt över huvudtaget.
Jag vet, jag har varit där.
Magen och korsryggen kan du träna upp ändå.

Styrkebyggare
2004-04-16, 08:36
Skulle definitivt råda dig till att använda bälte om du kör tunga rygg/benövningar. Främst gäller detta mark och böj, men även vid tunga roddar är det bra för att stabilisera.

Bältet är ett mycket effektivt hjälpmedel för att undvika att ryggen böjer sig för mycket när man börjar bli trött.

shirunai
2004-04-16, 09:18
Jag brukar använda bälte om jag kör tyngre än 6:or på rodd, böj och mark

edit: vi säger att jag supersettar så på tyngsta setet kanske jag har bälte, annars inte.

edit: visst med bälte tar jag mer pga av mitt svaga bålparti,

med bälte kör jag 70kg * 10 flera set i böj (ass to calves) utan kör jag 50kg * 10 typ så

Pressarn
2004-04-16, 13:26
Så lite hjälpmedel som möjligt, allra helst inga alls.
Om man är styrkelyftare och ska maxa 300 i bänk så kan handledslindor vara bra ;)

Fartman
2004-04-16, 18:56
se till att lära dig tekniken riktigt ordentligt i dom här övningarna på låga vikter från börjar så kommer inte bältet att behövas speciellt mycket.. kanske i dom tyngsta setten att det kan vara bra dock.

andra övningar jag rekommenderar bälte i är dock militärpress och stångrodd/t-bar

tazz
2004-04-16, 18:58
Okej, rätt spridda svar :D
Men om jag förstår de flesta rätt så är det bäst att låta bli att använda bälte, förutom kanske vid maxningar och liknande...

emmzan
2004-04-16, 20:21
Lägg en hel del energi på att öva upp en bra teknik i ex. marklyft och knäböj och lägg även energi på att bygga upp en rejäl bålstyrka samt hur du använder den.

Tänk på att spänna magen REJÄLT när du kör knäböj, inte dra in den utan tryck ut magen något! Ungefär som om du skulle haft ett bälte (inte tokputa med magen men spänn den).

abjorn
2004-04-17, 03:06
skulle aldrig köra mina bentower rows på 150 kg utan bälte ;) Börjar det bli tungt: använd bälte. Enda råd jag kan komma med.

henke100
2004-04-17, 13:57
Originally posted by tazz
Okej, rätt spridda svar :D
Men om jag förstår de flesta rätt så är det bäst att låta bli att använda bälte, förutom kanske vid maxningar och liknande...

Jag tror du fick ihop det ganska bra där. Bygg upp en bra grundstyrka utan bälte men när du ska göra en Coleman, 2:a på 400 pannor, så kanske du ska fundera på lite extra stöd ;)

Henke.