handdator

Visa fullständig version : Åsikter om min kost


Johan1986
2004-04-15, 21:06
Håller på och försöka fixa nyttigare matvanor genom att sluta småäta, ingen läsk som innehåller socker, börja medgrovt bröd. För att sänka lite på kalorierna för att gå ner lite i fett har jag bytat ut mellanmjölk mot minimjölk (sparar in ca 100 kcal här per dag) och har dragit ner lite på kolhydraterna genom att äta lite mindre ris, potatis och pasta t.ex istället för att äta 4 potatisar äter jag bara 3.

Mitt matuppläg ser ut så här:
Frukost ca 07.00
Havregrynsgröt gjord på 1 dl havregryn och vatten.
1 grov macka med hamburgerkött
2 dl minimjölk

Mellanmål ca 9.30-10.00
1 banan eller ett äpple
1 kopp kaffe
Vet att det är för lite protein men vet inte vad jag ska äta här som är lätt att ta med i skolan. Tonfisk går bort

Skollunch nån gång mellan 11.00-13.00
2-5 dl mjölk beroende på maten.
Går inte att påverka maten direkt. Men är det proteinfattig mat försöker jag komplettera med keso eller bönor om där finns.

Mellanmål ca 15.00-16.00
Antingen 4 dl A-fil med 1,5dl havregryn eller en tallrik havregrynsgröt (1 dl gryn) + en grov macka med hamburgerkött

Styrketräning 17.00-18.30
ca 60 gram protein och 80 g kolhydrater efter träningen.

Middag 20.00
Någon slags magert kött, fågel eller fisk ca 150 gram
2-3 potatisar, ca 150 gram pasta och ca 0,5dl okokt ris
4-5dl minimjölk

Innan jag går o lägger mig äter jag 2 grova mackor med makrill på eller en burk tonfisk med 0,5 dl vegitabilisk olja

Är mjölkprodukterna för utspridda? ska jag undvika A-filen till emllanmål eller ska jag undvika mjölken vid skollunchen?


Förövrigt så är jag 187 lång och väger 95 kg. Vill inte ligga alltför lågt på kalorierna. Men ca 200-300 kcal under har jag tänkt mig.
Enligt uppladdningen behöver jag ca 4000 Kcal dom dagar jag tränar och de dagar jag inte tränar ebhöver jag 3200 Kcal.

Halldin
2004-04-15, 22:32
Angående ditt första mellanmål så är ju kokta ägg smidigt och enkelt att ta med.

bubbleman
2004-04-15, 22:36
Jag tycker skinkmacka är bra att ha som mellanmål, enkelt att ta med... Skinka = mycket protein och mycket gott!

Johan1986
2004-04-15, 22:50
Kanske får börja med skinkmacka i skolan. Ägg funkar tyvärr inte i min mage.

pettan85
2004-04-15, 22:51
Kan på rak arm säg att äter du bara det där så är det helt för lite mat. Blir ju långt ifrån 4000 kcal, så mer bra mat och framför allt mer protein i alla målen tycker jag, middagen är ju iofs bra! Mjölken är det ingen större fara med är ju inte så himla mycket mjölk produkter så det kan du gott dricka tycker jag.

emlo
2004-04-15, 22:57
Originally posted by Johan1986

Frukost ca 07.00
Havregrynsgröt gjord på 1 dl havregryn och vatten.
1 grov macka med hamburgerkött
2 dl minimjölk
---
Innan jag går o lägger mig äter jag 2 grova mackor med makrill på eller en burk tonfisk med 0,5 dl vegitabilisk olja
---
Är mjölkprodukterna för utspridda? ska jag undvika A-filen till emllanmål eller ska jag undvika mjölken vid skollunchen?

[/B]

Är det bara jag som reagerar på att det ingår 0.5 dl olja i kvällsmålet. Det är ju typ 450 kcal fett i ett och samma mål. Borde det inte vara bättre att sprida ut fettintaget över dagen??

För övrigt tycker jag att det ser bra ut. Frukosten kanske är lite väl proteinfattig, men det beror ju på hur mycket kött du har på mackan. Tumregeln är lika mycket kött som macka! Fortsätt du med mjölkprodukterna och att sprida ut dem över målen för att undvika för kraftiga insulinpåslag. :thumbup:

Johan1986
2004-04-15, 22:58
Originally posted by pettan85
Kan på rak arm säg att äter du bara det där så är det helt för lite mat. Blir ju långt ifrån 4000 kcal, så mer bra mat och framför allt mer protein i alla målen tycker jag, middagen är ju iofs bra! Mjölken är det ingen större fara med är ju inte så himla mycket mjölk produkter så det kan du gott dricka tycker jag.

Ok. Konstigt att jag inte går ner i vikt då eller att jag ökar i muskelmassa hela tiden. Men jag kan ju ha uppskattat timmarna fel när jag kollade på uppladdningen.

SKa försöka skärpa mig med mer protein. Vet inte hur jag ska få i mig mer i skolan (du vet hur sundsmaten är ibland) och till frukosten. Får väl äta mer skinka och blanda oboy på vassle till frukost när insulinet ändå är lågt.