handdator

Visa fullständig version : Ont utsida fot.


StarkaUlf
2016-01-25, 13:51
Lägger in det här också. Förhoppningsvis kanske någon har några idéer.

Har smärta på utsidan av foten, ganska precis i mitten av ringen där den här bilden har inringat:

http://cdn1.cdnme.se/cdn/6-1/2409563/images/2011/fotskada_147959379.jpg

Började med att jag fick ont i stortån/stortåleden/senan någon gång i November. Så jag gick/sprang säkert mer på utsidan av foten än vanligt, vilket då har lett till detta. Har fått värmebehandling på stället + övningar med gummiband + sned tåhävning + balans som jag har kört, men utan framgång. Gör mest ont när jag går upp på tå, speciellt om man då lägger tryck kring området av stortån. Ingen direkt vilovärk. Vinklar jag foten utåt så mycket jag kan så uppkommer också smärtan. Kan väl också säga att när jag sprang och fick detta, så spred sig värken längs hela sidan av foten bak mot hälen. Just nu är smärtan ganska centrerad just vid inringningen.

Ibland gör det ont när jag klämmer där, ibland inte, vilket gör att jag utesluter en stressfraktur. Då jag hade en stressfraktur för ca 1,5 år sedan så gjorde det ju konstant ont vid belastning samt beröring.

Använde ett par nya skor när jag promenerade då jag började få ont i stortåleden. Sprang däremot i samma som vanligt.

Jag trappade upp träningen långsamt i höstas (Från 12 km till 17-19 km, där jag ökade 1 km varannan vecka), samt att jag redan var van ganska hög belastning genom fotboll+egen träning.

Har nu kontaktat ortoped och ska dit nästa måndag. Men hade ju gärna sett att det gick över eller blev bättre innan :D

Då man googlar liknande så verkar många ha inflammerad Peroneus. Kanske någon liknande jag har? Testade nu att rumble-rolla utsidan av vaden, där kan jag säga att smärtan var stor iallafall.

Just nu har jag börjat köra jag lite hemmasnickeri. Kryckor (Kanske dumt?), stretching av stortå, tennisboll/roller på undersidan av foten samt utsidan av vaden.

Någon annan som har haft liknande eller kan misstänka något? Eventuellt några övningar man kan köra? (Med gummibanden så körde jag vanliga dorsalflexioner åt sidan, samt att vrida foten utåt)

Morty
2016-01-25, 14:12
Tror absolut att det kan vara en tendinopati av korta peroneussenan. En klient håller på att rehaba en peroneustendinopati och det går bra om än långsamt. Två gånger per vecka är det tung träning m vikter; vadpress och sittande vadpress. Begränsad dorsalflexion eftersom senan då komprimeras runt malleolen och det är där han har ont. Övrig rehab görs dagligen och är 3*30-60s tå-stående på stortåleden+lite tåhäv (med begränsad flexion igen). Nu när smärtan har lagt sig nästan helt i dagligt liv så kan han börja belasta senan mer specifikt med stretch-shortening, men då har han kört rehabstyrketräningen i nästan 2 månader.

StarkaUlf
2016-01-25, 15:15
Tror absolut att det kan vara en tendinopati av korta peroneussenan. En klient håller på att rehaba en peroneustendinopati och det går bra om än långsamt. Två gånger per vecka är det tung träning m vikter; vadpress och sittande vadpress. Begränsad dorsalflexion eftersom senan då komprimeras runt malleolen och det är där han har ont. Övrig rehab görs dagligen och är 3*30-60s tå-stående på stortåleden+lite tåhäv (med begränsad flexion igen). Nu när smärtan har lagt sig nästan helt i dagligt liv så kan han börja belasta senan mer specifikt med stretch-shortening, men då har han kört rehabstyrketräningen i nästan 2 månader.

Tack för svaret Morty!

Okej, det låter ju lite mindre kul. Verkar som att det är väldigt olika beroende på hur lång tid det tar. Bör man köra detta även om det gör riktigt ont?

Hur ser du på kryckor samt äta voltaren? Är det bättre att skita i kryckorna och gå/stå så mycket som möjligt istället? För att skynda på läkningen så mycket som möjligt vill säga.

Samt, tror du att man kan cykla under tiden man inte kan springa?

therunningman
2016-01-26, 10:29
Det karaktäristiska för peroneus tendinopati är:

Smärta vid bakom yttre ankeln (hälsidan till)
Smärta vid pereonal trochlea (se bild)
Smärta under cuboideum (som ibland "lossnat" p g a allt dragande från peroneus longus; cubiod syndrome)

http://en.shram.kiev.ua/img/health/anatomy/47_3.jpg

Ofta är senorna ömma samt passiv inversion och aktiv eversion smärtar. Personligen brukar jag även känna en ökad tonus och smärta även i muskelbukarna, framför allt peroneus longus.

Precis som du skriver är en "tåhäv med vikten på stortån" väldigt provocerande för peroneer (också bra träning!) men också för exempelvis Extensor digitorum brevis som måste lyfta de andra tårna maximalt.

Vinklar du foten utåt är det inte ovanligt att du extenderar maximalt i tårna och då även engagerar Extensor digitorum brevis kraftfullt.

Ska man gå på området du har ringat in så (vilket man inte ska) så tyder det inte på peroneus tenidopati utan något annat, ex extensor tendinopati i digitorum brevis.

Att du är öm på ett ställe säger inte tillräckligt (ex utsida vad; det kan lika gärna hänga ihop med din stortå/extensor hallucis longus eller också har du en extensor tendinopati och ont i extensor hallucis longus). Du måste smalna ned det ytterligare och för att komma vidare måste du lägga på motstånd vid aktivitet och kunna särskilja musklerna åt och det kanske någon måste hjälpa dig med. Antingen hemma eller hos sjukgymnast.

OM det är extensor digitorum brevis och eller longus samt extensor hallucis longus kan det bero på att skon är för hårt knuten eller att skon klämmer på den delen av foten eller helt enkelt att du är för svag i muskulaturen.

Att undvika belastning som inte gör ont under aktiviteten eller leder till ökad vilosmärta känns onödigt. Kroppen måste belastas för att läka.

StarkaUlf
2016-01-26, 11:59
Tack för svaret :)

Måste säga att det känns betydligt bättre idag efter att jag igår körde övningarna flera gånger. Körde en övning för peroneus som jag hittade på internet, tennisboll under foten, stretching av foten, stretching av tåleden, stå på stortån 30 sek, gick runt i en åtta samt rullade på vaden. I morse körde jag samma, sedan testade jag att göra lite tåhävningar. Klarade utan smärta att köra 10 stycken, med fokus att ha vikten under insidan/stortån. Detta har jag inte klarat en enda på tidigare utan smärtan. Jag sträckte inte ut riktigt 100%, men säkerligen kring 90%.

Kände mig heller inte lika stel på morgonen. Försvann direkt efter lite stretch.

Fortsätter med detta fram till måndag då jag ska till ortopeden. Ikväll ska jag testa att cykla.

StarkaUlf
2016-01-26, 17:40
Det är nästan obehagligt hur bra det känns jämfört med för två dagar sedan bara.

Idag har jag t.o.m kört lite explosiva tåhävningar med kontrollerad excentrisk del. Allt som jag gör nu i dagliga livet, som t.ex när jag står på ett ben och tar på mig byxor etc, känns så himla mycket bättre.

Finns det någon chans att det har varit något i kläm bara, som nu lossnar/lossnat?

Kommer då fortsätta köra på med dessa övningar.

therunningman
2016-01-26, 18:49
Det är nästan obehagligt hur bra det känns jämfört med för två dagar sedan bara.

Idag har jag t.o.m kört lite explosiva tåhävningar med kontrollerad excentrisk del. Allt som jag gör nu i dagliga livet, som t.ex när jag står på ett ben och tar på mig byxor etc, känns så himla mycket bättre.

Finns det någon chans att det har varit något i kläm bara, som nu lossnar/lossnat?

Kommer då fortsätta köra på med dessa övningar.

Kan absolut vara impingement men troligtvis inte anterior som jag skrev i andra tråden utan i s f anterolateral impingement.

Lite information från en random site, måste inte stämma hundra: http://www.physioadvisor.com.au/7992650/anterolateral-ankle-impingement-physioadvisor.htm

Det gör ont vid viktbelastande aktiviteter som löpning och tåhävning samt dorsalflexion som löpning eller när du lyfter och vinklar ut foten som vid test av peroneer.

Har du ätit NSAID? I så fall kan delar av förbättringen förklaras av det. Speciellt om det är någon form av impingement.

StarkaUlf
2016-01-26, 20:02
Kan absolut vara impingement men troligtvis inte anterior som jag skrev i andra tråden utan i s f anterolateral impingement.

Lite information från en random site, måste inte stämma hundra: http://www.physioadvisor.com.au/7992650/anterolateral-ankle-impingement-physioadvisor.htm

Det gör ont vid viktbelastande aktiviteter som löpning och tåhävning samt dorsalflexion som löpning eller när du lyfter och vinklar ut foten som vid test av peroneer.

Har du ätit NSAID? I så fall kan delar av förbättringen förklaras av det. Speciellt om det är någon form av impingement.

Intressant. Kan ju mycket väl vara något sådant. Det blev ju mycket av figur 2, då jag stretchade ankeln mycket före knäböj 3 gånger i veckan. Plus då löpträning 3 gånger i veckan, varav ett långpass.

Det är ju just vid tåhävning samt utvinkling av fot som det har gjort riktigt ont. Nu känns det ingenting.

Jo, jag började med voltaren i lördags som jag fick för min gamla stressfraktur (innan dom visste vad det var). Så nu tar jag en på morgon och en innan sängdags.

Gick alldeles utmärkt att cykla. Efteråt testade jag på upphöjda tåhävningar (på en två tum fyra, alltså 4.5 cm upphöjning). Kontrollerade upp och ner med fokus vikt under stortådynan. Ingen som helst smärta. Känns ju helt underbart, måste jag säga :D Sån förändring på 1,5 dag.

therunningman
2016-01-27, 09:07
Intressant. Kan ju mycket väl vara något sådant. Det blev ju mycket av figur 2, då jag stretchade ankeln mycket före knäböj 3 gånger i veckan. Plus då löpträning 3 gånger i veckan, varav ett långpass.

Det är ju just vid tåhävning samt utvinkling av fot som det har gjort riktigt ont. Nu känns det ingenting.

Jo, jag började med voltaren i lördags som jag fick för min gamla stressfraktur (innan dom visste vad det var). Så nu tar jag en på morgon och en innan sängdags.

Gick alldeles utmärkt att cykla. Efteråt testade jag på upphöjda tåhävningar (på en två tum fyra, alltså 4.5 cm upphöjning). Kontrollerade upp och ner med fokus vikt under stortådynan. Ingen som helst smärta. Känns ju helt underbart, måste jag säga :D Sån förändring på 1,5 dag.

Det finns väl tre tänkbara samt några ganska osannolika diagnoser vad jag kommer på nu.

Peroneus- och eller extensortendinopati samt anterolateral impignement är dem jag finner troligast. Du skulle behöva testa specifika muskler för att skilja dem åt, och det kan du förhoppningsvis få hjälp på måndag med. :)

Kul att det går framåt!

Tänk bara på att voltaren kan maskera kroppens smärtsignaler och därigenom få dig att träna hårdare än vad du borde.

StarkaUlf
2016-01-27, 10:58
Det finns väl tre tänkbara samt några ganska osannolika diagnoser vad jag kommer på nu.

Peroneus- och eller extensortendinopati samt anterolateral impignement är dem jag finner troligast. Du skulle behöva testa specifika muskler för att skilja dem åt, och det kan du förhoppningsvis få hjälp på måndag med. :)

Kul att det går framåt!

Tänk bara på att voltaren kan maskera kroppens smärtsignaler och därigenom få dig att träna hårdare än vad du borde.

Okej :) Jo vi får se vad han säger. Förhoppningsvis känns allt redan hundra då :D

Absolut! När jag vaknade så var bara hälen lite stel. Körde övningarna som vanligt, nu känns även det kanonbra. Körde även upphöjda tåhävningar utan problem. Nu på dagen så är det trots allt 12-13 timmar sedan jag tog voltarenen, så jag tycker inte att det bör sitta i än :)

StarkaUlf
2016-02-01, 15:26
Nedsjunket främre fotvalv var ortopedens bedömning, vilket då orsakar denna snedbelastning. Det blir att gjuta sula för att få bukt med problemet.

Finns det några övningar man kan göra för att ens förbättra något sådant?

StarkaUlf
2016-02-01, 20:11
Nåväl, i väntat på att få göra sulorna så ska jag försöka stärka musklerna med diverse övningar där jag kniper tårna/spretar fötterna osv. T.ex med handduk, "myrgång" med tårna, "penny pen"-övning osv. Många verkar komma långt med det.

Ska även linda foten imorgon och testa jogga en sväng.

therunningman
2016-02-02, 09:32
Nåväl, i väntat på att få göra sulorna så ska jag försöka stärka musklerna med diverse övningar där jag kniper tårna/spretar fötterna osv. T.ex med handduk, "myrgång" med tårna, "penny pen"-övning osv. Många verkar komma långt med det.

Ska även linda foten imorgon och testa jogga en sväng.

Låter som bra övningar oavsett vad du får ut av texten nedan.

Var det tal om metatarsalgi eller mortons neurom? Om inte, kan du kolla symtomen på nätet.

Vilka besvär har du av främre fotvalvet?

Jag hade kompletterat med framförallt rörlighet i soleus och gastrocnemius samt balansträning på mjukt underlag. Finns tid skulle jag även köra bål/höftstabilitet, pronation/supination i foten (både för styrka och rörlighet), tåhävningar. Kompletta övningar som draken är alltid bra.

Har du väldigt gott om tid är det bra att kunna särskilja stortå från övriga tår. Som att kunna lyfta stortån och pressa ned övriga tår och vice versa.

Jag gissar att du får bättre resultat av att köpa en lös pelott till främre fotvalvet än att linda foten medan du väntar på inlägg/styrketränar foten.

StarkaUlf
2016-02-02, 14:53
Låter som bra övningar oavsett vad du får ut av texten nedan.

Var det tal om metatarsalgi eller mortons neurom? Om inte, kan du kolla symtomen på nätet.

Vilka besvär har du av främre fotvalvet?

Jag hade kompletterat med framförallt rörlighet i soleus och gastrocnemius samt balansträning på mjukt underlag. Finns tid skulle jag även köra bål/höftstabilitet, pronation/supination i foten (både för styrka och rörlighet), tåhävningar. Kompletta övningar som draken är alltid bra.

Har du väldigt gott om tid är det bra att kunna särskilja stortå från övriga tår. Som att kunna lyfta stortån och pressa ned övriga tår och vice versa.

Jag gissar att du får bättre resultat av att köpa en lös pelott till främre fotvalvet än att linda foten medan du väntar på inlägg/styrketränar foten.

Han nämnde faktiskt inget sådant, han sa bara att eftersom att fotvalvet såg ut som det gjorde så skapade det denna obalans och snedbelastning, vilket då får peroneus och andra muskler att bli överansträngda. Med ett inlägg så skulle foten bli mer neutral och belastningen jämn.

Min fot har ju sett ut som sådan i flera år, men inte haft problem förrän nu.

Ska testa lägga in en mjuk skumgummi-liknande bit under fotvalvet när jag testar jogga ikväll.

Balans brukar jag köra på en yogamatta som jag viker flera gånger, ger ju lite mjukare än vanligt golv. På den brukar jag köra draken. Nu kör jag också fullt djupa tåhävningar på en kant, där jag hänger kvar 3-4 sekunder åt varje håll/repetition. Alltså 3-4 sek i toppen, 3-4 sek i botten.

Bål tränar jag mycket nu, har märkt stora framsteg där.

Har du tips på någon god övning för pronation/supination för foten? Då det är väldigt många övningar jag kör nu så skulle helst 1 övning för varje vara bäst :D

För övrigt så tyckte jag att det kändes bättre och aningen mjukare i foten i morse efter att ha kört dom nya övningarna igår. Kanske bara inbillning.

Just nu är det riktigt i slutet av steget som det gör ont. Riktigt längst ut mot tån. T.ex om man gör en vanlig tåhävning, sedan går man så pass långt att man bara står på själva tårna. Eller när man tar ett steg fullt ut med lite kraft.

Bör jag kanske testa att springa i mina gamla skor? (om jag har kvar dom). Eller testa den modellen jag har nu, fast dom sprillans nya paren?

therunningman
2016-02-02, 16:28
Han nämnde faktiskt inget sådant, han sa bara att eftersom att fotvalvet såg ut som det gjorde så skapade det denna obalans och snedbelastning, vilket då får peroneus och andra muskler att bli överansträngda. Med ett inlägg så skulle foten bli mer neutral och belastningen jämn.

Min fot har ju sett ut som sådan i flera år, men inte haft problem förrän nu.

Ska testa lägga in en mjuk skumgummi-liknande bit under fotvalvet när jag testar jogga ikväll.

Balans brukar jag köra på en yogamatta som jag viker flera gånger, ger ju lite mjukare än vanligt golv. På den brukar jag köra draken. Nu kör jag också fullt djupa tåhävningar på en kant, där jag hänger kvar 3-4 sekunder åt varje håll/repetition. Alltså 3-4 sek i toppen, 3-4 sek i botten.

Bål tränar jag mycket nu, har märkt stora framsteg där.

Har du tips på någon god övning för pronation/supination för foten? Då det är väldigt många övningar jag kör nu så skulle helst 1 övning för varje vara bäst :D

För övrigt så tyckte jag att det kändes bättre och aningen mjukare i foten i morse efter att ha kört dom nya övningarna igår. Kanske bara inbillning.

Just nu är det riktigt i slutet av steget som det gör ont. Riktigt längst ut mot tån. T.ex om man gör en vanlig tåhävning, sedan går man så pass långt att man bara står på själva tårna. Eller när man tar ett steg fullt ut med lite kraft.

Bör jag kanske testa att springa i mina gamla skor? (om jag har kvar dom). Eller testa den modellen jag har nu, fast dom sprillans nya paren?

Om man "har stela vader" eller byter från en stela skor till rörliga (sett till hur de böjer sig vid främre trampdynan) kan ju det belasta framfoten mer än man är annars. Vilken sko som är rätt eller fel beror på förutsättningar och vad man är van vid. Fotleden och vader "bör inte vara stela".

Att det gör ont i slutet av steget kan bero på att du är för stel i fotled eller ännu troligare i vader eller genom att du fort bytt till en mer flexibel sko och inte hunnit anpassa foten. Det kan också bero på ökat löptempo eller volym utan att kroppen hunnit anpassa sig.

Jag har inte riktigt kläm på var det smärtar. Utsida fot, stortån eller någonstans som jag missat?

Bra övningar för fotvalvet hittar du här :
http://www.kinetic-revolution.com/tibialis-posterior-strengthening-exercises/

Peroneer tränas proprioceptivt genom samma övningar som tibialis posterior men också draken. Styrka för peroneer blir tvärtom tibialis posterior, ex tåhävning och upp på stortån.

Löpning kräver styrka och uthållighet men också proprioception och plyometrisk träning för att allt ska fungera bra.

Är du redo för belastningen kan du köra mycket tåhävning (för vader, sedan soleus och peroneer). Jag hade gjort dem i tempo som på länken. Att hänga i bottenläget kan vara bra stretching. Om du klarar hålla fotvalvet i draken på mjukt underlag är det kanon annars kan du förenkla så du får proprioception där du klarar hålla fotvalvet. När du testat några pass och all träning funkar bra och du kan köra på hårt med bra utförande, utan smärta under eller efter så kan du testa hur du reagerar på plyometrisk träning.

Ibland är inlägg jättebra och ibland klarar man sig fint om man stärker bål, höft, ben, underben och fot. Även om man accepterar inlägg bör man inte negligera att träna upp kroppen eftersom risken är påtaglig att nästa skada kommer på vader, knä, höft mm om det är en funktionsnedsättning som är orsaken till inläggen.

StarkaUlf
2016-02-02, 17:38
Smärtan sitter som mest i inringningen på bilden högst upp, men sedan går det även runt fotknölen, alltså ganska typiskt för där peroneus går. Det uppstår som allra mest när jag går på insidan av foten, och då absolut när jag är uppe på stortån/i slutet av trampet.

Jag måste även anstränga mig lite/tänka på att trampa ner på insidan av foten för att lyckas med det för tillfället.

StarkaUlf
2016-02-02, 17:50
Smärtan sitter som mest i inringningen på bilden högst upp, men sedan går det även runt fotknölen, alltså ganska typiskt för där peroneus går. Det uppstår som allra mest när jag går på insidan av foten, och då absolut när jag är uppe på stortån/i slutet av trampet. Samt när jag aktivt vinklar ut foten (Alltså i detta fall med höger fot, så trycker jag insidan neråt och utsidan uppåt/åt höger)

Jag måste även anstränga mig lite/tänka på att trampa ner på insidan av foten för att lyckas med det för tillfället.

Edit lite.

StarkaUlf
2016-02-03, 11:39
Joggade 5 km igår, hade två gamla skavsårsplattor under främre fotvalvet (vet inte om det gav så mycket faktiskt) samt lindat foten en aning, inte något hårt eftersom jag använde en väldigt kort binda. 5 km 4:39 tempo, trodde inte att det gick så pass fort med tanke på uppehållet samt vädret. Gick väldigt lätt konditionsmässigt.

Foten kändes bättre än på väldigt länge. Det som kändes mest under rundan var området kring min gamla stressfraktur, men det känns alltid av första 1-3 träningspassen efter ett uppehåll.

Direkt jag kom hem så stretchade jag foten samt körde några övningar. Kändes likadant under kvällen, t.o.m lite bättre fram mot natten. Idag så känns foten minst lika bra som tidigare dagar, absolut inte sämre iallafall. Gått utmärkt att köra alla övningar nu på förmiddagen. Känns nästan bättre än vid samma tidpunkt igår. Är mest lite öm kring området kring gamla stressfrakturen.

Nu blir det cykla torsdag+fredag. Eventuellt testar jag att löpa lite igen på lördag, 5-6 km. Kanske har jag även införskaffat en riktig pelott till dess.

therunningman
2016-02-04, 09:57
Här kan du se en förenklad bild över transversala fotvalvet ("främre"): https://classconnection.s3.amazonaws.com/679/flashcards/1187679/jpg/transverse1331142503306.jpg

Några av de musklerna som är viktiga för att hålla det uppe är tibialis posterior och peroneus longus (muskler som drar ihop tår och stortå är också viktiga). Båda musklerna har väldigt viktiga funktioner och när de överansträngs och inte klarar av aktiviteter uppstår många skador. Så båda är väldigt viktiga att hålla i god form, om inte annat för att undvika skador i framtiden.

Vet inte vad jag ville ha sagt men det här men säg att du överansträngt peroneus och det är den som smärtar så kan det såklart påverka främre fotvalvet. Dock låter det som du haft det en längre tid? Hur som helst om främre fotvalvet kollapsar ökar risken för tråkiga skador som metatatsalgi och mortons neurom (speciellt om du går i klämmande skor och högklackat eller en kombination ;). Sedan är ju alla olika och har olika höga fotvalv från början. Men att köra rehab/prehab är sällan fel.

Kanske är NSAID och rehab:en som gett effekt? :)

StarkaUlf
2016-02-04, 21:14
Här kan du se en förenklad bild över transversala fotvalvet ("främre"): https://classconnection.s3.amazonaws.com/679/flashcards/1187679/jpg/transverse1331142503306.jpg

Några av de musklerna som är viktiga för att hålla det uppe är tibialis posterior och peroneus longus (muskler som drar ihop tår och stortå är också viktiga). Båda musklerna har väldigt viktiga funktioner och när de överansträngs och inte klarar av aktiviteter uppstår många skador. Så båda är väldigt viktiga att hålla i god form, om inte annat för att undvika skador i framtiden.

Vet inte vad jag ville ha sagt men det här men säg att du överansträngt peroneus och det är den som smärtar så kan det såklart påverka främre fotvalvet. Dock låter det som du haft det en längre tid? Hur som helst om främre fotvalvet kollapsar ökar risken för tråkiga skador som metatatsalgi och mortons neurom (speciellt om du går i klämmande skor och högklackat eller en kombination ;). Sedan är ju alla olika och har olika höga fotvalv från början. Men att köra rehab/prehab är sällan fel.

Kanske är NSAID och rehab:en som gett effekt? :)

Intressant :)

Jo, har väl haft detta i ca 2 månader nu. Men betydligt bättre nu än i början, helt klart.

Man får hoppas det :) Har bara tagit 1 tablett voltaren, det var den dagen jag sprang. Idag ska jag också ta en.

Just nu känns det mer precis under fotknölen, på utsidan av foten. Mest troligt för att jag körde tunga tåhävningar igår på gymmet. Så jag fortsätter nöta på med övningarna. Ska fara och kolla efter en pelott imorgon och testa använda på lördag.

StarkaUlf
2016-02-04, 22:35
Tryckte lite precis under fotknölen nu och kände en jätteliten/smal sena eller något som jag kunde trycka lite upp/ner, där all smärta är centrerad. Ingenting bredvid/under/över, utan just på den här lilla grejen. Någon aning om vad det kan vara? Eller är det den som är Peroneus brevis alt longus?

Alltså fotknölen på utsidan av foten, inte insidan.

therunningman
2016-02-05, 11:16
Tryckte lite precis under fotknölen nu och kände en jätteliten/smal sena eller något som jag kunde trycka lite upp/ner, där all smärta är centrerad. Ingenting bredvid/under/över, utan just på den här lilla grejen. Någon aning om vad det kan vara? Eller är det den som är Peroneus brevis alt longus?

Alltså fotknölen på utsidan av foten, inte insidan.

Som du ser på bilden här är det inte löper båda longus och brevis parallellt där:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8b/Gray441.png

Om du kollar på bilden i inlägg 4 och försöker komma med ett landmärke var smärtar det då?

Om det är peroneesproblematik så går det absolut att reta upp det med tunga tåhär där man engagerar dem mycket.

StarkaUlf
2016-02-05, 13:01
Om jag kollar på bilden vid inlägg fyra så skulle jag säga Processus lateralis talis, alltså precis under fotknölen. Alltså mest troligt Peroneus Brevis enligt den senaste bilden. Eftersom jag kan trycka och flytta denna mjukdelen som gör ont upp/ner lite, och ingen smärta mot själva skelettet, så lär det ju vara Brevis?

Idag känns allt annat jättebra faktiskt. Ingen smärta hittills längre fram på foten, som har varit värst tidigare. Utan just nu är det bara den där lilla punkten precis under fotknölen som gör ont.

Bör man kanske avstå från just tåhävning någon dag? Eller kanske nöta på och se om det släpper?

Kollar man på den här bilden, så är det väl precis mellan pil 1 och 2:

http://eorif.com/sites/default/files/Peroneals%20legend.png

therunningman
2016-02-05, 16:10
Här ser du en bild på senorna och fram till tuberculum calcaneus/peroneal trochlea är det svårt att särskilja senorna.

http://m2.wyanokecdn.com/4f0401174e57e7e8a73e09c8d6c780f5.jpg

På bilden i inlägg 4 ser du benutskottet som skiljer dem åt (tror den benämns peroneal trochlea där).

Ofta förenklar man anatomin på bilder, som här:

http://www.foothyperbook.com/images/tendons/peronealsMarked1.jpg

Bortser man från de flesta bilder man ser så kan man tänka så här. Ett retinakel håller ihop senorna och det är väldigt svårt att särskilja dem åt där.

Både korta och långa är involverade vid tåhäv. Speciellt om du försöker lägga tyngden på stortån. Jag hade provat tåhäv igen och fast lite sänkt belastningen (ev. två fötter istället för en alternativt haft mer balansstöd som avlastning). Det är viktigt att kunna hitta rätt nivå på träningen.

HerrLuta
2016-02-06, 22:34
Jag har för närvarande ont på ungefär exakt samma ställe, om än något längre bak på peroneus longus (där de är utmärkta i skrifr i inlägg #22) och brevis än det du märkte ut med en ring på tidigare bilder.

Mitt uppstod efter något väl snabbt upptrappat längdskidsåkande och första veckan när jag överskred vad kroppen mäktade med var det riktigt jävligt i en vecka alltså. Haltade när jag gick omkring inomhus och smärta i varje steg utomhus med en rejäl svullnad.

Nu är det dock bättre om än inte helt bra, men fick ordinerat att varje dag stretcha vaden (sträckt och böjt knä), köra med foamroller på utsidan av vaden samt göra en övning med gummiband där jag roterar foten utåt sidan. Tycker absolut att övningarna hjälper och intressant att du verkar ha råkat ut för i princip samma sak.

StarkaUlf
2016-02-06, 23:28
Jag har för närvarande ont på ungefär exakt samma ställe, om än något längre bak på peroneus longus (där de är utmärkta i skrifr i inlägg #22) och brevis än det du märkte ut med en ring på tidigare bilder.

Mitt uppstod efter något väl snabbt upptrappat längdskidsåkande och första veckan när jag överskred vad kroppen mäktade med var det riktigt jävligt i en vecka alltså. Haltade när jag gick omkring inomhus och smärta i varje steg utomhus med en rejäl svullnad.

Nu är det dock bättre om än inte helt bra, men fick ordinerat att varje dag stretcha vaden (sträckt och böjt knä), köra med foamroller på utsidan av vaden samt göra en övning med gummiband där jag roterar foten utåt sidan. Tycker absolut att övningarna hjälper och intressant att du verkar ha råkat ut för i princip samma sak.

Intressant :) tack för informationen!

Kanske är det stretchingen och rullningen på vaden som har gjort susen hittills. Jag vet ju inte då jag har kört så himla många övningar :D

HerrLuta
2016-02-07, 09:34
Intressant :) tack för informationen!

Kanske är det stretchingen och rullningen på vaden som har gjort susen hittills. Jag vet ju inte då jag har kört så himla många övningar :D

Håller med dig, stretchingen verkar absolut hjälpa eftersom det drar utav h*vete i området kring hälsenan när jag gör det. Dessutom känner jag att vadmuskeln är spänd, så något jox är det.

Mitt exakta program att utföra en gång varje dag är iaf:
- Vadstretch 1 min/position (rakt och böjt knä)
- Foamroller 1 min på utsidan av vaden
- Gummibandsövning 3 x 20 reps (man sitter med benet rakt fram, foten något upphöjd ovanför marken, trär ett gummiband över foten och trycker den utåt)

Kanske inte alls vad du behöver men det har funkar för mig så kan lika gärna dela med mig :) hoppas det ordnar sig!

StarkaUlf
2016-02-07, 11:11
Håller med dig, stretchingen verkar absolut hjälpa eftersom det drar utav h*vete i området kring hälsenan när jag gör det. Dessutom känner jag att vadmuskeln är spänd, så något jox är det.

Mitt exakta program att utföra en gång varje dag är iaf:
- Vadstretch 1 min/position (rakt och böjt knä)
- Foamroller 1 min på utsidan av vaden
- Gummibandsövning 3 x 20 reps (man sitter med benet rakt fram, foten något upphöjd ovanför marken, trär ett gummiband över foten och trycker den utåt)

Kanske inte alls vad du behöver men det har funkar för mig så kan lika gärna dela med mig :) hoppas det ordnar sig!

Har inte stretchat mina vader specifik senaste 2 åren. Kanske inte underligt om dom blir stela och orsakar problem när man kör långdistans (15-20 km) en gång i veckan under en tid :D

Ungefär så som jag har kört senaste veckan, efter att ha bestämt mig själv och börjat skita i sjukgymnastens övningar. Har blivit mycket bättre! Men då har jag även kört många andra övningar för att stärka foten.

Ska testa jogga idag igen, fast på löpband. 20-25 minuter, stegrande fart. 11, 12, 13, 14 km/h hade jag tänkt köra 5 minuter vardera. Förhoppningsvis kan man börja jogga/springa ordentligt igen väldigt snart.

Igår körde jag bara ett rehab-pass på morgonen, sedan en promenad på 4,5 km. Vilade resten av dagen. Foten känns bäst idag på två månader, så det går framåt.

StarkaUlf
2016-02-07, 15:31
Woho, ingen smärta under eller efter joggingen idag! :) 20 minuter jogg, var upp på 16 km/h i en minut som högst för att känna på.

StarkaUlf
2016-02-08, 13:48
Är det någon idé att skaffa inlägg om jag nu känner att jag är/blir helt återställd utan dom?

therunningman
2016-02-09, 09:40
Skönt att det går framåt. :)

Angående inlägg så tänker folk på olika sätt. Jag anser att inlägg sällan är nödvändigt om man är villig att träna upp kroppens svagheter. Det är dock långt ifrån alla som är det och då kan det ju vara god idé att ha fotbäddar. Bara man inte glömmer bort att en fotbädd kan försvaga foten ytterligare.

Som anekdot kan jag berätta hur jag diagnostiserades för artros i foten (via MR) för ca 10 år sedan av en ortopedläkare som direkt ordinerade löpförbud resten av livet och fotbäddar, dock ingen träning. Han hittade också en kraftig benlängdsskillnad som skulle vara orsaken. Fotbäddar skaffade jag och hade en period men jag slutade aldrig springa även om jag hade ont i foten en period. Nu i efterhand inser jag att det troligtvis handlade det om en inklämning. Även om jag inte tränat på superhög nivå sedan dess har jag ändå varit smärtfri och sprungit uppåt 10 mil/vecka under perioder. Det som hjälpte mig var ökad bål/höftstabilitet samt att stärka peroneer och tibilias posterior m fl.

StarkaUlf
2016-02-10, 09:58
Skönt att det går framåt. :)

Angående inlägg så tänker folk på olika sätt. Jag anser att inlägg sällan är nödvändigt om man är villig att träna upp kroppens svagheter. Det är dock långt ifrån alla som är det och då kan det ju vara god idé att ha fotbäddar. Bara man inte glömmer bort att en fotbädd kan försvaga foten ytterligare.

Som anekdot kan jag berätta hur jag diagnostiserades för artros i foten (via MR) för ca 10 år sedan av en ortopedläkare som direkt ordinerade löpförbud resten av livet och fotbäddar, dock ingen träning. Han hittade också en kraftig benlängdsskillnad som skulle vara orsaken. Fotbäddar skaffade jag och hade en period men jag slutade aldrig springa även om jag hade ont i foten en period. Nu i efterhand inser jag att det troligtvis handlade det om en inklämning. Även om jag inte tränat på superhög nivå sedan dess har jag ändå varit smärtfri och sprungit uppåt 10 mil/vecka under perioder. Det som hjälpte mig var ökad bål/höftstabilitet samt att stärka peroneer och tibilias posterior m fl.

Tusen tack för svaret :) Förstår precis hur du tänker, läser att även flera personer har blivit sämre av inlägg (t.ex höfter, knän utöver fötterna). Jag lider ju inte av det i vardagen eller när jag springer. Denna skadan verkar ju mest ha berott på att jag överbelastade peroneer och tp för att jag medvetet ändrade lite stil pga en annan "skada", för att komma runt problemet och kunna fortsätta springa. Men det sket sig ju i längden :D

Kul att det ändå har gått så pass bra för dig! :) Ska helt klart fortsätta med dessa övningar kanske 2 gånger i veckan när jag känner att foten är 100%.

Just nu är jag faktiskt bara stel kring hälen när jag vaknar på morgonen. Efter lite stretch/uppvärmning så är det borta hela dagen. Jag antar att detta även försvinner i längden.

Igår joggade jag 6 km (+1 km från förra gången) på 4:34 (4:28-30 om man tar bort första 1 km som är uppvärmningen). Ska försöka öka detta med 1 km i veckan, tills jag är uppe på 10-12 km.

Vill vänja foten vid belastningen ett litet tag till innan jag ger mig på intervaller nära max/på max.

therunningman
2016-02-10, 19:13
Tusen tack för svaret :) Förstår precis hur du tänker, läser att även flera personer har blivit sämre av inlägg (t.ex höfter, knän utöver fötterna). Jag lider ju inte av det i vardagen eller när jag springer. Denna skadan verkar ju mest ha berott på att jag överbelastade peroneer och tp för att jag medvetet ändrade lite stil pga en annan "skada", för att komma runt problemet och kunna fortsätta springa. Men det sket sig ju i längden :D

Kul att det ändå har gått så pass bra för dig! :) Ska helt klart fortsätta med dessa övningar kanske 2 gånger i veckan när jag känner att foten är 100%.

Just nu är jag faktiskt bara stel kring hälen när jag vaknar på morgonen. Efter lite stretch/uppvärmning så är det borta hela dagen. Jag antar att detta även försvinner i längden.

Igår joggade jag 6 km (+1 km från förra gången) på 4:34 (4:28-30 om man tar bort första 1 km som är uppvärmningen). Ska försöka öka detta med 1 km i veckan, tills jag är uppe på 10-12 km.

Vill vänja foten vid belastningen ett litet tag till innan jag ger mig på intervaller nära max/på max.

Min personliga erfarenhet är att smärtan från peroneus tendinopati till en början kommer i slutet av löpturen och försvinner vid vila. Senare kommer den i början av aktiviteten, försvinner sen och kommer tillbaka senare igen. När det är som värst gör det ont under hela aktiviteten och i vila. Kan också känna morgonstelhet vid mer omfattande överansträngningar men är osäker på om det är peroneer eller achillessenan som ställer till det. Spelar ju eg ingen roll så länge man blir av med eländet. :)

Jag skulle personligen rekommendera max 3 pass i veckan och två km varje pass. Öka 1 km vartannat eller vart tredje pass.

1:a veckan: 2+2+3 km = 7 km
2:a veckan: 3+4+4 km = 11 km
3:e veckan: 5+5+6 km = 16 km

Osv. Det går fort att komma upp i distans och varje kvalitetskilometer räknas som två km. Om man inte vet sina begränsningar bättre själv. :)

Tror du har en del att vinna på att fortsätta köra övningarna!