handdator

Visa fullständig version : Träningsvärk i bröst av chins?


Spelevink
2016-01-24, 11:14
Och för att undvika förvirring, så menar jag en "pull-up", (eller räckhäv :naughty:) med pronerat grepp.

Har vid flertalet gånger märkt att efter att jag kört chins får träningsvärk i bröstet av alla ställen :confused:

Tilläggas ska också att jag kör strikta reps och gillar ibland att leka med hastigheten i utförandet, kanske 10-12 sekunder upp och lika lång tid ner.

Loke
2016-01-24, 11:24
Ja, speciellt pec minor kan hjälpa till i chins. Det är väl inte jättevanligt att man får träningsvärk av det, men beroende på utförande kan det säkert hända. Om man har bar överkropp och kollar på sig själv i en spegel så är det inte så svårt att förstå, då syns det tydligt att bröstet extenderas och kontraheras i chins.

svenbanan
2016-01-24, 11:27
Jag brukar också känna lite i brösten av pullups. Som Loke skriver så har nog utförandet en hel del betydelse. Är man supernoga med att ha armbågarna ut åt sidorna så kan man nog inte använda tuttarna lika mycket som ifall man tillåter armbågarna att komma lite framåt.

Spelevink
2016-01-24, 12:13
Där fick man lära sig något nytt, det är mycket riktigt i pec minor som det känns mest i.

Sheogorath
2016-01-24, 15:20
Kom ihåg att jag efter ett längre uppehåll fick träningsvärk i brösten av strika pull-ups (armbågarna ut). De är helt enkelt med i rörelsen om än inte i samma utsträckning som vid smal fattning (armbågarna fram).

Det är för övrigt ganska svårt att skilja träningsvärk i pectoralis minor från träningsvärk i samma område i pectoralis major. De ligger i lager och pressar man över pectoralis minors muskelbuk kommer man pressa över major också.