handdator

Visa fullständig version : Underviktig och vill börja träna!


elsalarzon
2016-01-24, 10:06
Postade denna fråga i annat forum utan gensvar.
Hittills har 74 personer läst mitt inlägg men tydligen har jag ett världsunikt problem för ingen svarar på min rätt enkla fråga.
Testar här och hoppas ni har mer kunskap.

Efter några månaders intensiv stress på jobb och hemma har jag rasat 10 kg i vikt och ser ut som en klädhängare med platt tantrumpa.
Har aldrig tränat med tunga vikter, endast vanliga hemmaträningsvikter på 2 kg och inte särskilt konsekvent.
Nu när det börjar lugna ner sig (hoppas jag iaf) ska jag försöka ta itu med min kropp så jag hinner få fason på den innan sommaren och slipper skämmas i t-shirt.
Mitt bmi har gått från 19.9 till 16.
Planen i höstas var att börja träna för att lyfta rumpan och tona upp låren samt bli starkare i nacka och rygg. Sen hände en massa saker och allt rann ut i sanden.
Nu vet jag inte var jag ska börja, har läst så mycket olika på internet nu att jag är helt vilsen. En del säger att man inte ska träna styrka när man är underviktig utan vänta tills man har gått upp (i ren fettvikt då antar jag), en del rekommenderar träningsprogram där kondition ingår samtidigt som de säger att konditionsträning hämmar muskelväxten.
Men vad tusan ska man göra då??

Jag hade börjat göra (varannan/var tredje dag)
- squats
- utfall
- deadlifts
med mina små 2-kgs vikter, i 10-9-8-7-6-5-4-3-2-1 av varje
samt
+ bridgeövningar

- 30 min gå/joggning på löpband 2-3 ggr/v
- lugn nybörjaryoga på kvällen för att stressa ner

Ska jag gå tillbaka till detta?

Jag lånade Olga Rönnbergs bok Styrka för kvinnor på biblan men vet inte alls om den är nåt att ha?

Jag är snart 36, inga barn, har varken lätt eller svårt att gå upp eller ner i vikt annars. Bär fettvikten på rumpa/lår och är tunn upptill oavsett vikt.

Någon som har nåt förslag?

1979
2016-01-24, 10:16
Japp, starting strenght, stronglifts eller vilket liknade nybörjarprogram som helst.
Spelar ingen roll om du är kvinna eller man i det fallet.

PureWhey
2016-01-24, 10:22
Skulle börja med Z_bumbis programförslag för nybörjare
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

elsalarzon
2016-01-24, 10:46
FYI - Har ej råd med gym (men tack för grymt snabba svar)!

Shqypnia
2016-01-24, 10:47
Men du jobbar ju? 199kr skulle du väl kunna punga ut varje månad.

elsalarzon
2016-01-24, 10:56
Jag bor ute på landet där det inte går särskilt många bussar. Närmaste gym ligger en timme bort.
Dessutom skulle jag inte ha modet att gå in på ett sånt ställe om det så låg utanför dörren.

1979
2016-01-24, 11:01
Jag bor ute på landet där det inte går särskilt många bussar. Närmaste gym ligger en timme bort.
Dessutom skulle jag inte ha modet att gå in på ett sånt ställe om det så låg utanför dörren.

Då får du skaffa tyngre vikter, för det där kommer du inte långt med.
Och du, du vågar visst gå in på ett gym. Ingen kommer skratta.

mini
2016-01-24, 11:02
För att få något resultat med din träning måste du äta. Jag tror också att du ganska snart behöver mer än 2-kilosvikter.
Vad är syftet med löpning just nu?

elsalarzon
2016-01-24, 11:10
Jag köper gärna nya hantlar bara jag vet hur tungt jag ska köpa.
Har sett paket på 15 - 50 kg hantlar. är 50 kg ens att tänka på?

Går hellre halvnaken hem genom skogen mitt i natten än går in på ett gym och jag behöver inte fler anledningar till ont i magen just nu (alla stressmoment i mitt liv är inte helt över).

Anledning till joggandet är (var, har slutat träna allt helt) kondition och hälsa.

demode85
2016-01-24, 11:14
börja run 5-25kg tycker jag är lagom =)

mini
2016-01-24, 11:15
Det känns viktigt att träningen inte blir ytterligare ett stressmoment. Börja med det du har, gör träningen till en vana. Spring om du gillar det och klarar av att gå upp i vikt ändå. Lägg till hantelrodd och hantelpressar, och kanske plankan för bålen.

BobaFett
2016-01-24, 11:34
Japp, starting strenght, stronglifts eller vilket liknade nybörjarprogram som helst.
Spelar ingen roll om du är kvinna eller man i det fallet.

Kan vara svårt för TS att sålla bland inläggen. Jag hjälper till och gör en +1 på inlägget ovan. Starting Strenght är optimalt för en nybörjare.

Skaffa kort på ett gym där det inte är så mycket folk så kan du träna helt själv. Se till att skaffa någon kunnig som kan visa starting strenght då det är viktigt att köra med bra teknik och veta hur man kommer igång samt avancerar i starting strenght.

Jag ställer jättegärna upp om du bor i kalmar län.

svenbanan
2016-01-24, 11:36
Jag tror inte det viktigaste är exakt vilket program du kör efter, eller exakt vilka övningar du kör. Det viktigaste lär vara att du hittar en träningsform du trivs med och tycker är rolig och givande. Så länge det inte är nåt helt inavlat program du kör efter så blir det säkert bra. Det finns massor av övningar man kan köra med kroppsvikt enbart ifall man inte har tilgång till gym. Se bara till att du lär dig utföra dina övningar på ett korrekt sätt och att du käkar mat så du går upp kontinuerligt i vikt i långsam takt så kommer du säkert lyckas bygga på dig lite muskler.

z_bumbi
2016-01-24, 13:14
Jag tror inte det viktigaste är exakt vilket program du kör efter, eller exakt vilka övningar du kör. Det viktigaste lär vara att du hittar en träningsform du trivs med och tycker är rolig och givande. Så länge det inte är nåt helt inavlat program du kör efter så blir det säkert bra. Det finns massor av övningar man kan köra med kroppsvikt enbart ifall man inte har tilgång till gym. Se bara till att du lär dig utföra dina övningar på ett korrekt sätt och att du käkar mat så du går upp kontinuerligt i vikt i långsam takt så kommer du säkert lyckas bygga på dig lite muskler.

+1

Det går dessutom ganska enkelt att fylla en ryggsäck med vattenflaskor eller böcker om man vill ha mer vikt i böj, armhävningar etc.

elsalarzon
2016-01-24, 14:57
Ok, tack allihopa! :-)

unsuspected
2016-01-24, 15:16
Jag tror inte det viktigaste är exakt vilket program du kör efter, eller exakt vilka övningar du kör. Det viktigaste lär vara att du hittar en träningsform du trivs med och tycker är rolig och givande. Så länge det inte är nåt helt inavlat program du kör efter så blir det säkert bra. Det finns massor av övningar man kan köra med kroppsvikt enbart ifall man inte har tilgång till gym. Se bara till att du lär dig utföra dina övningar på ett korrekt sätt och att du käkar mat så du går upp kontinuerligt i vikt i långsam takt så kommer du säkert lyckas bygga på dig lite muskler.

+1
Se över din kost också och inte bara vad du äter utan även hur mycket så du går upp i vikt på ett bra sätt.

Ram Dass
2016-01-28, 22:39
Jag har tränat en massor med bara kroppsövningar och jag brukar alltid köra helkroppspass.

Mina pass brukar jag alltid börja med ben. Tex. enbensbenböj med den andra foten på en stol bakom, sen enbens höftlyft. Ibland kör jag upphopp också. Är det för tungt kan det vara bra att börja med två ben i övningarna, så du kan öva upp koordinationen och tekniken lite.

Överkropp brukar det det såklart bli armhävningar, brett och smalt mellan händerna. Sen brukar jag också alltid försöka hitta någonstans att göra chins/pull ups, är det för tungt kan du göra negativa endast med hjälp av en stol eller så, där du bara håller emot på nervägen.

För axlar brukar jag stå som en pyramid och göra armhävningar (väldigt likt Mountain pose i yogan). Med det som grund tror jag du kommer långt. :-)

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk