handdator

Visa fullständig version : Vad är en dag med SL värd


z_bumbi
2016-01-24, 09:34
Jag undrar vad som är rimligt att betala för en dags tittande på Sverigeeliten under ett SM.

40, 50, 60, 70, 80, 90, 100 kr?

Edit: På plats.

Mental
2016-01-24, 09:42
Live? Back stage? streaming? Pay per view TV?

filmjölk
2016-01-24, 09:51
SL är jag beredd att betala 0kr för att se. Klassisk SL kan vara värt en hundralapp.

z_bumbi
2016-01-24, 10:15
Live? Back stage? streaming? Pay per view TV?

Även om det var oklart så står det faktiskt Entréavgift.

Minikubik
2016-01-24, 10:17
Svarade 90 då det var högsta men skulle kunna betala mer utan tvekan. Förutsatt att det är bra organisation på evenemanget

Mental
2016-01-24, 10:17
Även om det var oklart så står det faktiskt Entréavgift.

Nu efter att du justerat ja 😉

Live tycker jag lätt en hunka.

Andy.da.wohoo
2016-01-24, 10:19
Live skulle jag också säga en hundralapp.

mela
2016-01-24, 10:30
100:- känns som en rund och bra siffra, mot förutsättning att man kan köpa fika till inte alltför stora summor.

anvihl
2016-01-24, 10:32
Ska man ta betalt får man också se till att det finns bra och god tillgång till sittplatser, fika osv. Inte så att man får hänga på ett hantelrack och hoppa ett 90cm stillastående upphopp varje gång man vill se ett lyft får alla andra som står framför är i vägen. Då hade jag kunnat betala 100kr.

4623
2016-01-24, 10:33
100:- känns som en rund och bra siffra, mot förutsättning att man kan köpa fika till inte alltför stora summor.

This!

Rikard Jansson
2016-01-24, 10:34
100 kr känns som en drömsiffra, vet inte vart ni får det ifrån. Man kan väl lika gärna sitta och säga att 500 kr är okej. Är man själv personligt intresserad så visst men aldrig att man kan ta 100 kr per person om man vill ha in en publik på mer än 15 personer. 50 är nog smärtgränsen.

tumme
2016-01-24, 10:40
Trodde först du pratade om en SL (Stockholms lokaltrafik) värd. Blev väldigt förvirrad där.

Inget stort fan utav sport men håll det under hundringen så är det nog lugnt.

PureWhey
2016-01-24, 10:40
100 kr känns som en drömsiffra, vet inte vart ni får det ifrån. Man kan väl lika gärna sitta och säga att 500 kr är okej. Är man själv personligt intresserad så visst men aldrig att man kan ta 100 kr per person om man vill ha in en publik på mer än 15 personer. 50 är nog smärtgränsen.

Jopp, 40-50 är nog där uppe.

tossefar
2016-01-24, 10:41
100 kr känns som en drömsiffra, vet inte vart ni får det ifrån. Man kan väl lika gärna sitta och säga att 500 kr är okej. Är man själv personligt intresserad så visst men aldrig att man kan ta 100 kr per person om man vill ha in en publik på mer än 15 personer. 50 är nog smärtgränsen.

För vilken vuxen människa spelar skillnaden mellan 50 or 100 kr ens roll?

Klein
2016-01-24, 10:41
Inte för att jag är insatt i ekonomin kring arrangemanget men tycker spontant att det gott det vara gratis. Driv upp intresse med lappar utsatta på olika ställen lokalt och kampanj på facebook kanske. Sälj sedan kaffe, te och bullar på plats. Styrkelyft är ju inte sådär jättespännande att se på om man inte tävlar själv men fika i gott sällskap förhöjer nog upplevelsen flera gånger om. Bra kommentator och musik likaså.

Rikard Jansson
2016-01-24, 10:43
För vilken vuxen människa spelar skillnaden mellan 50 or 100 kr ens roll?

Nu får du väl fan ge dig :D Varför ens diskutera frågan då? Och varför inte ta 150 kr? Det är ju samma ökning från 100 som från 50 till 100, som inte spelar någon roll?

På 50 kr kommer två pers in på en hundring, vilket är perfekt.

tossefar
2016-01-24, 10:51
Nu får du väl fan ge dig :D Varför ens diskutera frågan då? Och varför inte ta 150 kr? Det är ju samma ökning från 100 som från 50 till 100, som inte spelar någon roll?

På 50 kr kommer två pers in på en hundring, vilket är perfekt.

Jag tycker att 150 är helt ok också. Det är väl ungefär vad man betalar för att t.ex. gå på fotografiska museet eller en biofilm?

50 kr per person täcker inga kostnader alls.

Linjedomarn
2016-01-24, 11:05
Tycker att en hundring är ett bra pris men kan inte uttala mig om det kanske är för mycket för att få de som inte redan är intresserad av sporten att komma och titta.

Gratis för barn och ungdomar.

Olegh
2016-01-24, 11:14
Försöker man samtidigt väcka intresse och göra reklam så är nog 0-20 mer passande. Fast begränsar lokalen antalet besökare ändå, säg 0-50. Komplettera med fika med rätt högt prispåslag.

mini
2016-01-24, 11:17
Vad det är värt och vad folk kan tänka sig att betala är ofta olika. Vill ni ha mycket publik som betalar lite var eller färre som betalar mer? Hur beroende är arrangemanget av publikintäkter?

Guckenn
2016-01-24, 11:29
En hundring tycker jag inte låter så farligt, om det är någorlunda bra arrangerat. Dvs man kan köpa fika vid tävlingen, tävlingen rullar på enligt schema och åskådarplatserna inte är några rader fällstolar där man måste sitta på de främsta tre raderna för att se något. Dock så kanske 100 SEK är lite för mycket för de som inte är intresserade av SL.

Dreas
2016-01-24, 11:42
Den erfarenhet jag har av SL är att det inte kostar, även på sm-nivå. Enda gången jag betalat är när första world cup(innan vm-status) gick i Stockholm.

20-50kr kan ju fungera. Men ska man ta 20kr känns det lite som om att man kan hoppa det. Men beror också på hur många man tror att kommer.

Nordenator
2016-01-24, 11:49
Det känns rent spontant som att man inte stänger ute så många som faktiskt har intresse nog att dyka upp under hundralappen. 50-100 kr känns väl helt rimligt. Jag hade utan problem kunnat betala det tredubbla då det är fullt rimligt för andra evenemang. Att gå på bio för en person kostar över hundralappen i dagsläget.

Men barn under en viss ålder och nyfikna ungdomar kanske borde gå in gratis, och vill man faktiskt få in en slant i processen bör det finns goda möjligheter att köpa kaffe, kaka och eventuellt något lätt att äta.

ChuckTesta
2016-01-24, 13:05
Om jag har vägarna förbi stället och inte har bråttom så kan jag nog betala en tjuga max, för att gå in och titta på ett par lyft för att sedan röra mig vidare.

Pudzianovski
2016-01-24, 13:58
Inte för att jag är insatt i ekonomin kring arrangemanget men tycker spontant att det gott det vara gratis. Driv upp intresse med lappar utsatta på olika ställen lokalt och kampanj på facebook kanske. Sälj sedan kaffe, te och bullar på plats. Styrkelyft är ju inte sådär jättespännande att se på om man inte tävlar själv men fika i gott sällskap förhöjer nog upplevelsen flera gånger om. Bra kommentator och musik likaså.

Jag kunde inte sagt det bättre själv. Jag håller med dig till fullo. :)

delta_mats
2016-01-24, 14:26
Inte för att jag är insatt i ekonomin kring arrangemanget men tycker spontant att det gott det vara gratis. Driv upp intresse med lappar utsatta på olika ställen lokalt och kampanj på facebook kanske. Sälj sedan kaffe, te och bullar på plats. Styrkelyft är ju inte sådär jättespännande att se på om man inte tävlar själv men fika i gott sällskap förhöjer nog upplevelsen flera gånger om. Bra kommentator och musik likaså.

+1

För övrigt hade jag max slantat upp en tjuga, om jag haft en på mig.

Mental
2016-01-24, 14:30
100 kr känns som en drömsiffra, vet inte vart ni får det ifrån. Man kan väl lika gärna sitta och säga att 500 kr är okej. Är man själv personligt intresserad så visst men aldrig att man kan ta 100 kr per person om man vill ha in en publik på mer än 15 personer. 50 är nog smärtgränsen.

Jag köper en 20cl öl på krogen för en hunka om den ser intressant ut.

Ett heldagsarrangemang i något jag är intresserad i är jag klart beredd att betala för.

Huruvida 20, 50 eller 100kr är inträdet påverkar inte ens beslutet. Det jag vill se är att det är ett bra arrangemang, bra fräscha toaletter, möjlighet att äta något vettigt, bra platser att sitta på mm.

Ett kasst arrangemang räddas inte av ett lågt pris. 100kr för en heldag är ju sjukt billigt hur man än vrider och vänder på det.

anvihl
2016-01-24, 14:34
Jag köper en 20cl öl på krogen för en hunka om den ser intressant ut.

Ett heldagsarrangemang i något jag är intresserad i är jag klart beredd att betala för.

Huruvida 20, 50 eller 100kr är inträdet påverkar inte ens beslutet. Det jag vill se är att det är ett bra arrangemang, bra fräscha toaletter, möjlighet att äta något vettigt, bra platser att sitta på mm.

Ett kasst arrangemang räddas inte av ett lågt pris. 100kr för en heldag är ju sjukt billigt hur man än vrider och vänder på det.

Väldigt bra formulerat, håller helt med. Problemet för styrkelyft är att det är en väldigt liten sport som vill bli större, antar att man är lite rädd för att prissätta eventen då det kan avskräcka folk för att komma och kolla, speciellt då yngre individer.

Olegh
2016-01-24, 14:41
Det ni säger är ju ungefär så basic det kan bli. Större intresse, större betalningsvilja.

MackeJuve
2016-01-24, 15:08
100 kr känns som alldeles för mycket, skulle aldrig få med en tränande kompis som inte har SL-intresse med det priset. Ska det prompt kosta något så är ~50 kr smärtgränsen.

Skickat från min D5503 via Tapatalk

Rikard Jansson
2016-01-24, 16:20
Jag köper en 20cl öl på krogen för en hunka om den ser intressant ut.

Ett heldagsarrangemang i något jag är intresserad i är jag klart beredd att betala för.

Huruvida 20, 50 eller 100kr är inträdet påverkar inte ens beslutet. Det jag vill se är att det är ett bra arrangemang, bra fräscha toaletter, möjlighet att äta något vettigt, bra platser att sitta på mm.

Ett kasst arrangemang räddas inte av ett lågt pris. 100kr för en heldag är ju sjukt billigt hur man än vrider och vänder på det.

Att folk med gott om pengar skiter i vad det kostar är inte av intresse imo :)

Mental
2016-01-24, 16:58
Att folk med gott om pengar skiter i vad det kostar är inte av intresse imo :)

Jag tror inte att någon som tvekar inför en hundring kommer lägga 50kr.

SL känns som att antingen är man intresserad och då betalar man, eller så är man det inte och då struntar man i det?

Sätt en hundring och släpp in barn och ungdomar gratis, så inte barnfamiljer blir panka om alla ska med?

eiri
2016-01-24, 17:00
0, de ska va glada att folk ens kommer dit :D

Bärsärk
2016-01-24, 17:09
Det är väl svårt att dra folk till strongman och då är de ju ändå lite publikunderhållning i det men SL? Svårt att se vem som skulle betala för det om man inte tävlar själv eller är fanatiskt intresserad.

z_bumbi
2016-01-24, 17:12
Den erfarenhet jag har av SL är att det inte kostar, även på sm-nivå. Enda gången jag betalat är när första world cup(innan vm-status) gick i Stockholm.

När jag började gå på tävlingar var det inträde på vissa DM typ 30-40 kr och SM kunde kosta 50-100 kr. För 7-8 år (typ) sedan började det helt plötsligt bli gratis/frivillig entré eller kosta 20-30 kr på SM.

Mantus
2016-01-24, 17:39
Att folk med gott om pengar skiter i vad det kostar är inte av intresse imo :)

Det här är faktiskt en väldigt bra synpunkt. För Mental kanske priset inte är så intressant men det finns många som inte har råd att köpa en liten flasköl för en hundralapp. När jag var som fattigast som student gick jag aktivt på gratis-eller väldigt billiga arrangemang och dit räknade jag inte evenemang på över en hundralapp+ ev. fikakostnader (hur billigt det än är jämfört med en dyr hantverksöl). Nu när jag faktiskt tjänar bra struntar jag i småkostnader men jag vet också att många inte har lyxen att göra det.

Om SM i SL är under SM-veckan måste man även ta hänsyn till vad annat kostar och till att enbart de redan frälsta kommer att titta på en heldags SL när det pågår ett otal andra intressanta sporter samtidigt och är det de redan frälsta ni vill locka kan ni nog ta 100-150 kr.

GaindalfTheWhey
2016-01-24, 23:16
SL? 0 kr, inte intressant alls.

Klassisk SL? 50 kr känns rimligt.

hurril
2016-01-24, 23:23
En jämn hundring och kaffe/ te är fritt, alternativt, kostar något löjligt som 1-5 spänn.

Mantus
2016-01-24, 23:30
OnT: För mig skulle SM vara värd ca en hundralapp och sedan hade jag säkerligen mosat i mig korv, kaffe och billiga köbekaugor för ytterligare en hundralapp.

spoon
2016-01-24, 23:53
En hundring hade fungerat för mig och dom jag känner som håller på med sporten eller är relaterade på annat vis. För att få kompisar som inte vet något om sporten men ändå är sportintresserade att komma så kanske 20-50 hade varit lagom. Priset bör sättas efter vilken målsättning man har. Vill man visa upp sporten eller är det viktigaste att få in intäkter som täcker arrangemanget?

Ajasoro
2016-01-25, 00:12
För mig är det värt 70 spänn, och då är jag bara intresserad av att se klassiskt, och främst damer. Och nu utgår jag ifrån ett event som tar plats i Stockholm.

MackeJuve
2016-01-25, 08:21
Jag tror inte att någon som tvekar inför en hundring kommer lägga 50kr.

Jo grejen är ju att det gör skillnad. Det kanske låter konstigt för någon som har haft jobb länge och en stabil ekonomisk tillvaro men så är det. Får man med en semi-intresserad så är risken stor att man inte blir kvar särskilt länge och då kan man motivera denne med att det bara kostar 50 kr. Det blir inte lika lätt om det kostar 100 kr. Jag är medveten om hur snålt det låter men jag har själv nyligen varit i snål-träsket då jag är ny-exad student så jag vet hur tankegångarna går :D

Richter
2016-01-25, 09:46
Absolut en hundring för ett bra arrangemang.

awesomooo
2016-01-25, 10:21
Trodde först du pratade om en SL (Stockholms lokaltrafik) värd. Blev väldigt förvirrad där.

Inget stort fan utav sport men håll det under hundringen så är det nog lugnt.

Haha, läste också "var en dag med en SL-värd" :D Varför skulle man vilja vara det liksom? :D

agazza
2016-01-25, 10:50
Lägg lite vikt också i vilka sedlar folk lätt får med sig i börsen, jag tycker tior och tjugor börjar bli hårdvaluta.

jag hade pröjsat en hundring för bekvämligheten, den får jag ut ur en bankomat och behöver inte växla och grejja.

Pudzianovski
2016-01-25, 11:33
Haha, läste också "var en dag med en SL-värd" :D Varför skulle man vilja vara det liksom? :D

Tror iof det hade varit mer intressant ;)

z_bumbi
2016-01-25, 22:23
DOm SM i SL är under SM-veckan måste man även ta hänsyn till vad annat kostar och till att enbart de redan frälsta kommer att titta på en heldags SL när det pågår ett otal andra intressanta sporter samtidigt och är det de redan frälsta ni vill locka kan ni nog ta 100-150 kr.

Nu var det mer en generell fundering då jag på många plan tycker atletklubbar är för dåliga på att ta betalt med tanke på vad som erbjuds men under SM-veckan så är det ganska många som passar på att se sådant de aldrig har sett och då är ett lågt pris en fördel. Jag skulle inte betala 100 kr för att kolla en halvtimme på gymnastik men kanske lägga 50 kr för att kolla in det och se om jag vill gå flera dagar. Sen är en hel del idrotter gratis under veckan och då blir det ännu svårare att ta ut ett högre pris.

Lägg lite vikt också i vilka sedlar folk lätt får med sig i börsen, jag tycker tior och tjugor börjar bli hårdvaluta.

jag hade pröjsat en hundring för bekvämligheten, den får jag ut ur en bankomat och behöver inte växla och grejja.

Om det är den aspekten som styr så har de flesta tävlingarna Swish och/eller kortläsare.

Dreas
2016-01-26, 07:52
Jag tror faktiskt att intåget av Swish och iZettle mm gör att man kan ta 20kr eller så. När jag började tävla kunde vi bara hantera kontanter.

hultman
2016-01-26, 08:02
Skulle inte gå på en SL-tävling om ingen vän tävlade. Om det var för att se någon vän lyfta så hade inte priset spelat så stor roll. 100 spänn är knappast dyrt för en längre stunds arrangemang i en sport som förmodligen går back oavsett.

Instämmer i övrigt med tossefar. Har man råd att åka dit med bil eller buss så har man väl råd att betala ett lågt inträde?