handdator

Visa fullständig version : Handleden...


Beast
2004-04-15, 19:32
Tja, Har lyckats bli kass i handleden. Idag gör det mycke mer "ont" än igår. Det är ju inte skriksmärta men känns gör det.
Har varit inne på sjukhuset för nåt år sen för jag hade samma när jag vred handleden, dom röntgade den men hittade Inget. Jag börjar undra vad det kan vara och hur jag ska få rätt på detta?
Det är höger handled och högra delen (lillfinger sidan) som det gör ont..

Pressarn
2004-04-15, 19:41
Klassikern... :)
Jag har haft och har fortfarande lite samma problem. Bicepscurl med hantlar istället för stång hjälpte, även handledslindor hjälper. Då jag inte tror det är en långsiktig lösning så har jag börjat med handledscurl och stångcurl med omvänt grepp, borde lösa problemet tycker jag.

tejpis
2004-04-15, 19:42
Gör det ont hela tiden?
Sitter du mycket vid datorn?

Jag har också handledsproblem, i vänstern. Om jag ska göra chins (eller liknande t.ex. omvänd skivstångscurl) så låser sig min handled hälften av gångerna så jag måste släppa och börja om, väldigt jobbigt imo!

Beast
2004-04-15, 20:27
Just nu känns det hela tiden, asså inte att det gör ont hela tiden men man känner att det inte är bra.
Sitter nästan aldrig vid datorn.
Hagla vidare med tips, kommer nog testa att linda in handleden imorrn.

Arne Persson
2004-04-15, 20:44
Originally posted by Beast
Tja, Har lyckats bli kass i handleden. Idag gör det mycke mer "ont" än igår. Det är ju inte skriksmärta men känns gör det.
Har varit inne på sjukhuset för nåt år sen för jag hade samma när jag vred handleden, dom röntgade den men hittade Inget. Jag börjar undra vad det kan vara och hur jag ska få rätt på detta?
Det är höger handled och högra delen (lillfinger sidan) som det gör ont..

Är det handryggs eller handflatesidan som smärtar?

Spiffy
2004-04-15, 20:59
hade samma sak (tror jag).
bytte bort handledscurlen med stång mot handledscurl med hantlar så var problemet löst för min del.
Det är fortfarande så att det knäpper till om jag trycker med höger tumme på vänster insida av handen längst ner mot lillfingret och håller emot med de andra fingrarna på andra sidan. (det blev ju inte så rörigt). Det är ett litet klick, men ingen smärta längre.

1-2-3
2004-04-15, 21:51
Samma för mig! Otroligt störande att inte kunna köra med rak stång längre. Det känns inget alls om jag slappnar av, men sitter jag vid datorn en stund så börjar det göra ont av musrörelserna. Kör jag med lätta hantlar, eller bara skivstången så går det bra. Men så fort jag drar på lite vikt, t.ex. 40kg rak stång så gör det fruktansvärt ont. Jag börjar misstänka att en nerv kommit i kläm, eller att något litet muskelfäste blivit inflamerat. Frågan är om man ska strunta i smärtan och köra på, eller helt avstå från tung bicepsträning? Vore mindre kul om smärtan blev kronisk på sikt. Trycker jag ordentligt hårt på det onda stället så påverkas känseln i handen, mellan "handledsknogen" och lillfingret. Hade 6mån träningsuppehåll för en tid sedan, och när jag kom tillbaka kände jag inget av denna smärta...

Bifogar en bild

1-2-3
2004-04-15, 21:53
Nytt försök med bilden

christian
2004-04-15, 22:03
Har åkt på likadant sen jag började med rak stång för bicepscurl, har dock gått över till hantlar ist. Tumsidan ligger också risigt till, men det är pga bänkpressen.. hur man än vänder sig har man skinkan bakåt, verkar det som.. :(

Sen hjälper det att köra med en ergo-boll (mjuk boll man kramar skiten ur) från ex. Clas Ohlson, antar att man får upp blodcirkulationen i handlederna/underarmarna. Även en svag gripper fungerar men är inte lika rolig. :smokin:

christian
2004-04-15, 22:06
Originally posted by 1-2-3
Samma för mig! Otroligt störande att inte kunna köra med rak stång längre. Det känns inget alls om jag slappnar av, men sitter jag vid datorn en stund så börjar det göra ont av musrörelserna. Kör jag med lätta hantlar, eller bara skivstången så går det bra. Men så fort jag drar på lite vikt, t.ex. 40kg rak stång så gör det fruktansvärt ont. Jag börjar misstänka att en nerv kommit i kläm, eller att något litet muskelfäste blivit inflamerat. Frågan är om man ska strunta i smärtan och köra på, eller helt avstå från tung bicepsträning? Vore mindre kul om smärtan blev kronisk på sikt. Trycker jag ordentligt hårt på det onda stället så påverkas känseln i handen, mellan "handledsknogen" och lillfingret. Hade 6mån träningsuppehåll för en tid sedan, och när jag kom tillbaka kände jag inget av denna smärta...

Bifogar en bild

Gör det riktigt ont så ska du givetvis uppsöka läkare och upphöra göra den övningen.

Min tumregel är att så länge jag kan massera bort smärtan eller den minskar till nästa pass så är det hyffsat lugnt, om än varningsflagg på de övningar det gäller.

Du vill inte ha en kronisk inflammation i en sena eller muskelfäste.

Beast
2004-04-16, 00:13
1-2-3: Det du snackar om är underarminflammation eller benhinneinflammation, inte det jag har.

Arne Persson: det är höger handen, precis där sjävla handen slutar på lillfingersidan. Om jag sträcker den så gör det ont. Vill inte byta bort rak skivstångscurl då denna tar riktigt bra. Har biceps på schemat imorrn så det blir nog enbart hantlar denna gången.

Jense
2004-04-16, 00:15
kan va det att du håller om stången för hårt, vila armen lite o kän efter sen.. allså, pressa/tryck inte på stången.. bara håll den

1-2-3
2004-04-16, 00:21
Oki, tack för tipsen. Blir en sväng till farbror doktorn till veckan.

Pressarn
2004-04-16, 00:46
Det kan inte vara så att man är helt enkelt för klen i underarmar/handleder jämfört med biceps?

Kalleh
2004-04-16, 16:14
Har haft samma sak, tiotals gånger. Går man till läkaren skriver han ut Orudis eller Zon, båda enligt mig totalt verkningslösa och därmed pengarna åt skogen. Undvik de övningarna du får ont av i några veckor tills det börjar kännas bra igen. Sen skaffar du ett par handledslindor och använder dessa flitigt, i ALLA övningar (ben möjligtvis undantaget).

Jag har som sagt haft en del problem med handlederna, speciellt vid bicepsträning med rak stång. Men sedan jag började använda lindor för att avlasta handlederna kan jag köra den övningen igen och har inte fått ont en enda gång.

Beast
2004-04-16, 17:39
Jag fick detta tipset:
Gör det ont på handledens sida vid lillfingret vid vridning utåt? dvs när du vrider tummen bort från kroppen?
Det KAN vara en förkortning av teres minor eller infraspinatus.(två muskler som roterar bakåt i axelleden. Låter konstigt, men prova gå till en naprapat som fixar till det där så brukar handleden gå över.

Detta stämmer på mig så om det inte blir bra nästa vecka så blir det naprapat besök.
Tänker inte ta bort övningar som jag får känningar av (typ skivstångscurlen) för då missar man massa!

Tänkte iaf föra vidare tipset till andra som kanske har samma problem.

The_RobRoy
2005-01-31, 19:48
Jag fick detta tipset:
Gör det ont på handledens sida vid lillfingret vid vridning utåt? dvs när du vrider tummen bort från kroppen?
Det KAN vara en förkortning av teres minor eller infraspinatus.(två muskler som roterar bakåt i axelleden. Låter konstigt, men prova gå till en naprapat som fixar till det där så brukar handleden gå över.

Detta stämmer på mig så om det inte blir bra nästa vecka så blir det naprapat besök.
Tänker inte ta bort övningar som jag får känningar av (typ skivstångscurlen) för då missar man massa!

Tänkte iaf föra vidare tipset till andra som kanske har samma problem.

Tänkte fråga om nån fått en lösning på problemet genom naprapat hjälp, dras med exakt dehär nu, att om jag vrider handen utåt, så knäpper det till i armen och det smärtar till.. ..riktigt störigt

krillle87
2005-02-13, 21:05
har också detta problem(bara i höger handled).. fick mitt problem efter att när jag körde biceps med hantlar så körde jag sakta på nedvägen alltså höll imot.. antar att mina handleder blev väldigt belastade

Loke
2005-02-13, 21:11
Hade precis samma problem som du beskriver. Slutade träna biceps en månad, och sedan tränade jag inte biceps med rak stång.

Big_Vik
2005-02-13, 21:33
Har haft det så länge jag kan minnas. Det som lindrar för mig är hantelövningar, lindor, riktig uppvärmning och liniment, prövade stretcha lite också, blev en aning bättre då. Har funderat på det där med lindor förresten, det löser ju inget, bara lindrar symptom. :confused:

Sluta för guds skull inte träna biceps!!! Tränade inte biceps under sommaren och lagom till hösten då jag skulle testa på det igen dröjde det bara något pass innan det var värre än någonsin! *screwy*

Sheogorath
2005-02-13, 23:06
Har exakt samma jag med. Fick det efter en cykelolycka. Smärtan kommer och går. Ibland är det bra, ibland gör det riktigt ont. Har dock aldrig ont när jag tränar biceps. Tunga dips och militärpressar kan däremot vara elaka.

Kreout
2005-02-14, 06:06
Det jag har är precis samma som trådskaparens, fast vänster handled (är vänsterhänt). Jag fick det när jag hade kört bicepscurl över en bänk i cc, och när jag skulle släppa stången så släppte jag med högern först, och stången roterade då medsols från mig sett och vred runt vänster handled rejäljt innan jag hann släppa den. Är det inte någon som kan tala om hur man blir av med det? Har haft det i 6-7 månader och det enda som lindrar lite är linniment, men det botar ju inte... Jag vill inte att det ska bli kroniskt men det verkar kvitta om man tar uppehåll från belastande träning då det räcker med att t.ex diska för att det ska bli lika illa igen. Det jag pratar om är alltså inte en överbelastning av underarmen utan ett handledsproblem.