handdator

Visa fullständig version : Thaiboxning, förberedelser.


shshrage
2016-01-22, 13:05
Har bokat in en resa till Thailand, ska träna thaiboxning i 2-3 månader. Resan blir av till hösten.

Frågan är då hur jag fysiskt ska förbereda mig för det, jag är ganska normaltränad för tillfället.
Är det kondition som gäller? Explosivitet? Hur viktigt är styrketräning?

Diomedea exulans
2016-01-22, 13:07
Bästa vore väl att träna thaiboxning på en thaiboxningsklubb.

shshrage
2016-01-22, 13:26
Bästa vore väl att träna thaiboxning på en thaiboxningsklubb.
Finns tyvärr inte möjlighet för det.

gestroyur
2016-01-22, 13:38
Krävs en jävla Kondition. Sen lär det ju vara varmt i Thailand också...

Baskagge
2016-01-22, 14:03
Har du tränat thaiboxning innan?

Jag rekommenderar främst benträning med fokus på att få upp rörligheten. Träna alla benmuskler ordentligt och mycket stretchning. Djupa knäböj är bra.
Sedan skadar det förstås inte att träna överkroppen också.

Konditionsmässigt är det bra med löpning - gärna intervaller, backträning och hopprep. Cykling hade jag kört också.

dmoller
2016-01-22, 19:09
kondition i form av löpning och hopprep

Sheogorath
2016-01-22, 19:42
Benen kräver otroligt mycket syre (särskilt om man har lite volym på dem som man ska accelerera igång) så förutom löpning så är sparkträning till förbannelse och leda viktigt för att träna upp syresättningen till rätt muskler. Få tag på en tung säck och mata rundsparkar. Och som andra sagt så är rörlighetsträning viktigt. Att härda smalbenen (sparka mot hårdare saker och banka med en flaska eller brödkavel) kan du ju också roa dig med. Jag tror inte att thailändarna kommer se med blida ögon på någon som gnäller för att det gör ont när hen blockat en lowkick.

Kolla på YouTube och lär dig förflyttningar, var du ska ha balansen (även i slagen) osv. Har man koll på teorin är det så mycket lättare att få kläm på praktiken.

Jag är för övrigt nyss hemkommen från ett thaipass. Det var överdjävligt, som vanligt. Men förbannat skoj. :)

Kaalle
2016-01-23, 06:18
Skuggboxning i bastun!

Haha nej men det kommer nog bli en härlig chock för systemet detta. Enligt min erfarenhet så kan du ösa på med intervaller till höger och vänster innan du börjar det kommer inte göra stor skillnad. Försök få fatt på nåt ställe med en boxningsäck alternativt en kompis som kan hålla mittsar så du får lite vana att slå och sparka i några ronder.

Vart ska du någonstans? Mjukstarta med en session per dag tills du verkligen känner att du orkar med "riktig" thaiträning. Vet att det är lätt att kasta sig in i träningen i Thailand med mentaliteten att va fan det här ska väl gå. Man glömmer det faktum att träningsmängden ligger på "elit" nivå eller motsvarande. Förutsatt att det inte är ett gym med massa trams och sjukt lågt tempo.

Sen härda smalbenen vet jag inte, man sparrar med benskydd vet du Sheo, annat vore ju lite underligt.

Lycka till!

Kaalle
2016-01-23, 06:22
En grej till skit i att kolla youtube för att försöka få in "tekniken", det är en ganska bred term minst sagt. Tränarna kommer dissekera och göra om hur du än har "lärt" dig från början.

Sheogorath
2016-01-23, 08:24
Jag talar bara av egen erfarenhet att jag lärt mig mycket matnyttigt genom att titta på YouTube. Men visst, det underlättar ju enormt om man åtminstone har lite riktig vana så att man kan sålla i informationen. Det kan vara svårt om man som TS utgår från nolläge.

Vad gäller smalbenen tycker jag att vissa sparkar kan ta rätt hårt ändå även med benskydd, så att både pannben och skenben har lite härdning är säkert inte fel. :)

skoghuggare
2016-01-25, 20:14
så här skulle jag göra!
10-15 min hopprep
10 min stretching (fuska inte! du kommer ångra dig sen)
30-60 min intervallträna
5-15 min fys med kroppsvikt
10min för att stretcha ut kroppen

filmjölk
2016-01-26, 11:22
Random kampsport som innehåller sparkar och slag är nog bra träning inför thaiboxning om det inte finns möjlighet att träna thaiboxning. Karate, tkwd, kickboxning, capoiera, kung fu, savate etc etc etc.

z_bumbi
2016-01-26, 11:29
Finns det någon annan kampsport som du kan köra? Vad som helst är bättre än att inte köra något kamporienterat.

stridis
2016-01-26, 11:36
Vänj dig vid låååånga thaipass.

Diomedea exulans
2016-01-26, 11:36
Du borde kunna öka din träffsäkerhet genom att t ex hänga upp en boll och sparka och slå på den.

Kaalle
2016-01-26, 12:39
Utan att vilja framstå som någon kampsportsguru så vill jag påstå att nyckeln är att vänja sig vid att gå ronder, antingen på mittsar eller säck. Intervaller, cirkelträning, löpning whatever kommer inte att mildra chocken nämnvärt när det är dags att börja mata slag och sparkar i 35 graders värme. Enligt min ödmjuka erfarenhet.

shshrage
2017-03-14, 20:30
Ja fyfan.. resan blev av iaf, tråden skapades mest som en tanke...
På söndag bär det av! 7 pass på gymmet tänkte jag hinna med före jag drar.. justnu är jag lite enformig, kör curls, hantelrodd, militärlyft, samt ....(?) hängande situps?, chins och knäböj.. inget träningsprogram men brukar köra igenom det varje gång iaf..

Hur får jag ut mest av dessa pass? Rent instinktivt så tänker jag mig roddmaskinen kombinerat med chins och knäböj.. klarar ca 6min i roddmaskinen för tillfället, någon som har något schysst upplägg för att spöa den? köra 5.. vila 2.. köra 5.. vila 2.. typ så?
Alla tips uppskattas verkligen, inte bara just till roddmaskinen men allt som kan tänkas vara viktigt.

Uppvärmningen i Pai sägs förövrigt vara 5km joggning (cykling/rep går också..) så bra kondition lär ju vara ett stoooort plus.. sprang ändå över 5km här hemma i höstas, då var även konditionen sämre.. men thailand är fan skitvarmt *rolleyes*

I Thailand gissar jag att jag bör få i mig så mycket mat som är rimligtvis möjligt, med fokus på kolhydrater? Tänker mig mycket vitt ris, dels för kolhydraternas skull och dels för att maten lär vara jävligt stark.
Tänkte även ta lite proteinpulver men får se.

bear.flowertwig
2017-03-15, 00:05
Ja fyfan.. resan blev av iaf, tråden skapades mest som en tanke...
På söndag bär det av! 7 pass på gymmet tänkte jag hinna med före jag drar.. justnu är jag lite enformig, kör curls, hantelrodd, militärlyft, samt ....(?) hängande situps?, chins och knäböj.. inget träningsprogram men brukar köra igenom det varje gång iaf..

Hur får jag ut mest av dessa pass? Rent instinktivt så tänker jag mig roddmaskinen kombinerat med chins och knäböj.. klarar ca 6min i roddmaskinen för tillfället, någon som har något schysst upplägg för att spöa den? köra 5.. vila 2.. köra 5.. vila 2.. typ så?
Alla tips uppskattas verkligen, inte bara just till roddmaskinen men allt som kan tänkas vara viktigt.

Uppvärmningen i Pai sägs förövrigt vara 5km joggning (cykling/rep går också..) så bra kondition lär ju vara ett stoooort plus.. sprang ändå över 5km här hemma i höstas, då var även konditionen sämre.. men thailand är fan skitvarmt *rolleyes*

I Thailand gissar jag att jag bör få i mig så mycket mat som är rimligtvis möjligt, med fokus på kolhydrater? Tänker mig mycket vitt ris, dels för kolhydraternas skull och dels för att maten lär vara jävligt stark.
Tänkte även ta lite proteinpulver men får se.

7 pass på 4 dagar? Träna ner dig just innan du ska åka finns det ju ingen poäng med. Du borde redan har gjort det du ska, försöka ta igen nu kommer bara göra det värre. Ta det lugnt och ladda inte på så här sent, kör på som vanligt, se till att få ordentlig vila, peppa med klipp på thaiboxning och se fram emot resan :)

Curls? Skippa allt sånt. Kör högreps/konditition/intervaller á la thai, 4-5 min?/kroppsviktsövningar/rörlighet tex yoga.

shshrage
2017-03-15, 07:02
7 pass på 4 dagar? Träna ner dig just innan du ska åka finns det ju ingen poäng med. Du borde redan har gjort det du ska, försöka ta igen nu kommer bara göra det värre. Ta det lugnt och ladda inte på så här sent, kör på som vanligt, se till att få ordentlig vila, peppa med klipp på thaiboxning och se fram emot resan :)

Curls? Skippa allt sånt. Kör högreps/konditition/intervaller á la thai, 4-5 min?/kroppsviktsövningar/rörlighet tex yoga.
Alright, jag åker nästa vecka på söndag så träningen fortgår i vanligt tempo :) men blir nog långa konditionspass fr.om nu.

kaer
2017-03-16, 10:30
Lycka till, det blir säkert superkul!

Hur länge ska du vara där? Hur mycket tänker du träna? Hur valde du vilket gym du ska åka till?

Börja inte öla och hänga bakis på stranden nu bara.

Kaalle
2017-03-17, 02:18
Gissar på Charn Chai. Dom har väldigt gott rykte. Tränade där en vända när det var True Bee, det enda gymmet jag kört på i thailand där samtliga tränare varit genuint motiverade att lära ut.

shshrage
2017-03-20, 08:04
Lycka till, det blir säkert superkul!

Hur länge ska du vara där? Hur mycket tänker du träna? Hur valde du vilket gym du ska åka till?

Börja inte öla och hänga bakis på stranden nu bara.

Hittade det via tripadvisor, hehe nädå det ska förhoppningsvis gå bra ;)

Gissar på Charn Chai. Dom har väldigt gott rykte. Tränade där en vända när det var True Bee, det enda gymmet jag kört på i thailand där samtliga tränare varit genuint motiverade att lära ut.

Japp! Underbart att höra :cool: 2x pass om dagen, gick du på båda?

Kaalle
2017-03-20, 08:15
Detta var säkert 7 år sedan, ja primärt dubbelpass, det går med vilja och att man sänker tempot lite ibland. Pai är rätt fint, hoppas det inte förändrats för mycket sen jag var där senast, säkert 5 år senn u. Då var det soft iaf, rent och fint, frisk luft etc. Börjar väl närma sig lågsäsong nu när du ska ner. Väldigt god mat i varje fall, och inga turistpriser med pad thai för 200 baht. Ta stora bussen dit om du har minsta lätt för att bli åksjuk, annars blir det jobbigt så jobbigt. Skicka gärna pm om det är nåt specifikt du undrar över, vad somhelst inte minst hela träningsgrejen. Är ingen hängiven Thailands guru på nåt sätt egentligen men flyttade hit för ett antal år sen så allt det vanliga har jag koll på 😀

shshrage
2017-03-20, 10:51
Detta var säkert 7 år sedan, ja primärt dubbelpass, det går med vilja och att man sänker tempot lite ibland. Pai är rätt fint, hoppas det inte förändrats för mycket sen jag var där senast, säkert 5 år senn u. Då var det soft iaf, rent och fint, frisk luft etc. Börjar väl närma sig lågsäsong nu när du ska ner. Väldigt god mat i varje fall, och inga turistpriser med pad thai för 200 baht. Ta stora bussen dit om du har minsta lätt för att bli åksjuk, annars blir det jobbigt så jobbigt. Skicka gärna pm om det är nåt specifikt du undrar över, vad somhelst inte minst hela träningsgrejen. Är ingen hängiven Thailands guru på nåt sätt egentligen men flyttade hit för ett antal år sen så allt det vanliga har jag koll på 😀

Åh, härligt. Så du flyttade till Thailand för ett par år sen. Var bor du, kör du fortfarande mycket Thaiboxning? Hört mycket illa om bussarna (livsfarliga?), haha. Kanske lägger några hundra extra och letar upp en pålitlig chaufför som inte är tokstressad.. återkommer i PM med eventuella funderingar, tyvm.

Kaalle
2017-03-20, 11:07
Åh, härligt. Så du flyttade till Thailand för ett par år sen. Var bor du, kör du fortfarande mycket Thaiboxning? Hört mycket illa om bussarna (livsfarliga?), haha. Kanske lägger några hundra extra och letar upp en pålitlig chaufför som inte är tokstressad.. återkommer i PM med eventuella funderingar, tyvm.

Nä det är 8 år sen faktiskt, även om det mellan 2013-2016 förekom kortare perioder i Sverige med lite jobb. Har en online baserad inkomst nu så vill helst inte ens se en svensk flagga mer så länge jag lever ;)

Jag bor i Phuket faktiskt. Har inte kört boxning sen dom första två åren här, senaste vändan var faktiskt i Kambodja, det var rätt coolt. 2 timmar med egen tränare för jag tror det var 15 dollar per dag, fick vara med i tv också haha :)

Nja säkrare i en stor buss än i en minibuss eller bil du kan vara rätt lugn. Resan upp till Pai genom bergen är rätt extrem i att det är som en berg och dalbana liksom, det skumpar något överjävligt i minibussarna, jag var helt paj. En millisekund ifrån att spy i 3 tmmar konstant haha. Den stora bussen som går lite mer sällan har ju betydligt mer dämpning liksom, men men. Dom kan inte att köra fort pga tvära kurvor och lutning osv så du kan vara helt lugn vad du än väljer :)

Gör så!