handdator

Visa fullständig version : Nackspärr av chins?!


ReXi
2016-01-22, 12:42
Hej!

Det är så att jag kört chins väldigt länge (tränat fyra år), jag brukar börja mina ryggpass med tre raka set chins. Självklart värmer jag upp först med kabelrodd och latsdrag. Sedan kör jag tre övningar till för rygg, kan vara allt från latsdrag med olika grepp till roddövningar och kronlyft/marklyft.

De senaste fyra passen så har jag dagen efter fått oerhört ont i nacken på vänster sida och det blir värre i ett par dagar för att precis bli bättre samma dag som det är dags för ett ryggpass, igen.

Varför jag tror det är chins som är boven beror på att jag brukar byta övningar från pass till pass men börjar alltid med chins. Brukar ligga på 6-8 reps med 5kg runt midjan, så det är inte speciellt tungt.

Vad är det för fel jag gör? Tacksam för svar!

Woody R
2016-01-22, 14:35
Jag fick som tips att försöka dra hakan mot bröstet/få dubbelhaka då jag kör dragövningar uppifrån osv, har funkat bra för mig, dock kan man ju få nackspärr av andra övningar tex axelpress, böj osv

Shajjn
2016-01-22, 20:00
Strunta i att försöka få hakan upp över eller förbi stången. Övningen bör först och främst utföras med syfte att dra sig upp med armar och rygg, inte genom att "reppa hakan över stång" som slutmål i rörelsen.