handdator

Visa fullständig version : Träningsuppehåll


Therese
2016-01-22, 08:49
Har haft ett 6 månaders träningsuppehåll och är så smått i tankarna på att hitta tillbaka igen.
Jag har tränat rättså intensivt precis innan jag la av.

Jag ska på min första sjukgymnastik idag efter en titthåls operation där man kapade del av höftböjarmuskeln, jag lider av dubbelsidig smärtsam knäppande höft (muskeln hoppar och fastnar över olika strukturer höften, oftast hörs och känns detta när jag sträcker höfterna från böjt läge)

Jag satsade tidigare på fitness men av olika anledningar bland annat att mina höfter inte orkade med den tung intensiva träningen la jag av helt och fick tränings"förbud" jag fick gå, cykla och ta det lungt fram tills jag fick min operation, de upptäckte att jag hade en inflammation i min höftböjarmuskel.

Så nu sitter jag här och känner att jag vill tillbaka, kommer ta tid innan jag får lov att träna knäböj, marklyft eller annat som involverar höften.

Men jag vill bli stark igen för jag har tappat så fruktansvärt mycket styrka och muskler.

Frågan är:
Ska jag börja om från 0 igen och se till att bygga upp från grunden igen eller ska jag satsa lite hårdare och gå in för att träna som tidigare, en till 2 muskelgrupper per pass?

1979
2016-01-22, 09:21
Men jag vill bli stark igen för jag har tappat så fruktansvärt mycket styrka och muskler.



Så, du är relativt nyopererad och du har tappat mycket. Vad tycker du själv låter som en god idé? Fortsätta som vanligt, eller ta det lugnt och börja om?

frazkakan
2016-01-22, 09:27
Det mesta kommer vara tillbaka om ett par månader oavsett hur du tränar. Så ta det lugnt första veckorna.

axelanderz
2016-01-22, 22:26
Så, du är relativt nyopererad och du har tappat mycket. Vad tycker du själv låter som en god idé? Fortsätta som vanligt, eller ta det lugnt och börja om?

Instämmer, ett misstag många gör är att de försöker fortsätta precis som vanligt efter långt uppehåll, vilket är ett effektivt sätt att skada sig ytterligare.

Helt från 0 lär du ju inte behöva köra, du kanske inte behöver lägga månader på teknik träning osv men ta det lungt.

Therese
2016-01-23, 20:48
Tack.

Uppdaterar frågan lite eftersom jag inte släppa mina kryckor på minst en vecka till.
Smått frustrerad men förstår att det måste få ta tid att läka.

Men jag får träna överkroppen om jag inte involverar höftböjaren.

Eftersom jag går inom region Skåne finns det inte tid att berätta vad jag kan träna eller hur. Jo, jag har rehab träning träning men det är ju allt de hjälper till med.

Magen är tricky, där krävs det kunskap att koppla rätt, någon som har koll?
Chins, dips funkar, Bänkpress med tror jag.
Men för att vara lite säkrare än ett kanske uppskattar jag hjälp med övningar.


Tack för inspiration och kunskap.