handdator

Visa fullständig version : Ta bort skolidrotten


Cooks
2016-01-21, 22:11
http://nyheter24.se/debatt/787308-1-snalla-fridolin-ta-bort-idrott-som-obligatoriskt-amne-i-gymnasiet

Tänkte att den kanske kunde bjuda några på ett gott skratt :d

Vad tycker ni?

Bärsärk
2016-01-21, 22:15
Om man nu tycker det är så jobbigt med just gymnastiksalen finns det inget annat som läraren kan komma överens om att göra exempelvis gå en promenad eller ut och springa i spåret? Viktigaste är väl att man rör på sig.

Hon ser ut som en klassisk tjockis, som inte bara är fet utan trivs med det. Och är jävligt lat med, en riktig låga. Kommer kosta oss multum.

Kolla på kinderna bara, ser ut som att hon har 2 köttbullar i varje. Måste väl ha ständig föda

thenut
2016-01-21, 22:15
På min tid fick man räkna bort idrotten i snittbetygen om man ville...

Men om det nu är obligatoriskt, kunde jag ha användt samma argumentation för att få slippa matten? Där kan man snacka ångest...

Wzup2u
2016-01-21, 22:17
På sitt sätt sant... sen väljer läraren sina favoritsporter... vi fick alltid spela innebandy, för vår lärare var frälst i innebandy och var med på matcherna och blev förbannad när han inte fick göra mål...

Jag tröttnade och gick och gymmade eller gjorde annat... flera som gjorde.. i slutet sket 70% av klassen i idrottslektionerna.

ceejay
2016-01-21, 22:19
Ah, socionom vill hon bli också.

Jag ser gärna mer idrott i skolan. Men det måste vara mer individanpassat också. Kommer ihåg folk som skolkade idrotten, själv fattade man inget alls eller varför man någonsin skulle göra så.

JHilding
2016-01-21, 22:19
På min tid fick man räkna bort idrotten i snittbetygen om man ville...

Men om det nu är obligatoriskt, kunde jag ha användt samma argumentation för att få slippa matten? Där kan man snacka ångest...

Fast matte känns som ett grundämne och är allmänbildande, idrott känns lika meningslöst som träslöjd och musik typ, man borde kunna välja till det om man är intresserad av det.

ceejay
2016-01-21, 22:21
Idrott är karaktärsbyggande. Om vi bortser från alla positiva effekter det har på kroppen.

Men å andra sidan, det är ju hennes rätt att vara en lat tjockis.

Cooks
2016-01-21, 22:22
Fast matte känns som ett grundämne och är allmänbildande, idrott känns lika meningslöst som träslöjd och musik typ, man borde kunna välja till det om man är intresserad av det.

Allmänbildande? Hur ofta använder du 95% av skiten du lärde dig under mattelektionerna? Kan inte komma på ett enda tillfälle där jag haft nytta av matte (utöver simpel plus, minus, gånger etc dvs saker man lärde sig redan i låg/mellanstadiet) förutom på just matteproven då.

Diomedea exulans
2016-01-21, 22:24
För min del får gärna skolgympan försvinna.

För det första tror jag inte den fyller sitt syfte speciellt väl, dvs att göra barnen vältränade. Vi talanglösa jävlar var ganska duktiga på att hålla promenadtempo under lagidrottsträningen, och jag tror inte jag fick mycket bättre koordination av kast med liten boll en gång i kvartalet. Men lite kalorier förbrände man väl, antar jag.

För det andra är gymnastiken i mycket högre grad än andra ämnen ett ämne där man löper stor risk att bli mobbad av de bra eleverna om man är dålig. Inte fan ser man de duktiga matteleverna skrika "Amen räkna ut x nu då, din jävla sopa!" till de sämre. De andra ämnena har dessutom inte ett lärarlöst omklädningsrum där mobbarna ostört kan piska töntarna med ihoprullade handdukar efter lektionerna.

Nä, väck med skiten.

ceejay
2016-01-21, 22:24
Allmänbildande? Hur ofta använder du 95% av skiten du lärde dig under mattelektionerna? Kan inte komma på ett enda tillfälle där jag haft nytta av matte (utöver simpel plus, minus, gånger etc dvs saker man lärde sig redan i låg/mellanstadiet) förutom på just matteproven då.

Men du kommer väl inte försörja dig som någon som behöver det antar jag?
Man behöver ju int särskilt mycket matte för att klara gymnasiet, är det typ matte a och b?

Det är ganska bra att kunna simpla ekvationer och potenser. Hur räknar du ut avkastningen på något under ett antal år?

JHilding
2016-01-21, 22:26
Allmänbildande? Hur ofta använder du 95% av skiten du lärde dig under mattelektionerna? Kan inte komma på ett enda tillfälle där jag haft nytta av matte (utöver simpel plus, minus, gånger etc dvs saker man lärde sig redan i låg/mellanstadiet) förutom på just matteproven då.

Fast då kan ju allt vara meningslöst, det är kanske någon som inte behöver engelska i hela sitt liv heller. Matte handlar väl om att lära sig problemlösning och tänka logiskt. Men ja, jag tycker också matte är fruktansvärt och vet egentligen inte vad jag tycker i den här frågan, mer än att jag tyckte idrott, träslöjd och musik kändes sjukt onödigt och meningslöst i högstadiet.:d

JHilding
2016-01-21, 22:29
Inte fan ser man de duktiga matteleverna skrika [I]"Amen räkna ut x nu då, din jävla sopa!"

Nä, väck med skiten.

Jag har hemska minnen från matten i högstadiet då lärarna delade ut proven i klassrummet och alla som fick underkänt skrattade folk ut och de fick skämmas. Usch, skönt att skiten är över.

High1ander
2016-01-21, 22:29
Verkligen skitargument som hon lägger fram. Man kan applicera dom på alla ämnen om man vill, "klart man inte ska behöva ha svenska lektioner heller, inte alla som fysiskt eller psykiskt kan prata bra inför klass, skriva en uppsats, etc..."

Jag är helt med på att man kanske inte ska "tvingas spela fotboll eller springa hinderbana" men någon fysisk aktivitet som alternativ ska man kunna kräva.

Diomedea exulans
2016-01-21, 22:30
Jag har hemska minnen från matten i högstadiet då lärarna delade ut proven i klassrummet och alla som fick underkänt skrattade folk ut och de fick skämmas. Usch, skönt att skiten är över.

Allvarligt? På mitt högstadium var det hög status att vara dålig i alla ämnen utom gympa. Bara töntar var plugghästar som fick bra betyg i matte.

Blaine
2016-01-21, 22:30
För min del får gärna skolgympan försvinna.

För det första tror jag inte den fyller sitt syfte speciellt väl, dvs att göra barnen vältränade. Vi talanglösa jävlar var ganska duktiga på att hålla promenadtempo under lagidrottsträningen, och jag tror inte jag fick mycket bättre koordination av kast med liten boll en gång i kvartalet. Men lite kalorier förbrände man väl, antar jag.

För det andra är gymnastiken i mycket högre grad än andra ämnen ett ämne där man löper stor risk att bli mobbad av de bra eleverna om man är dålig. Inte fan ser man de duktiga matteleverna skrika "Amen räkna ut x nu då, din jävla sopa!" till de sämre. De andra ämnena har dessutom inte ett lärarlöst omklädningsrum där mobbarna ostört kan piska töntarna med ihoprullade handdukar efter lektionerna.

Nä, väck med skiten.

Jag hoppas att du inte tror att skolidrott är menad för att göra barn vältränade (nåja, inte primärt). Du ser ingen korrelation mellan idrott och hälsa? På sikt bättre övriga skolresultat. Det är en förhoppning åtminstone.

Ditt undre stycke kan jag däremot hålla med om, att mindre fysiskt begåvade elever kan vara sårbara av skolidrottens sociala konsekvenser, och det bidrar ju inte till bättre hälsa. Men givetvis är det fler fördelar med skolidrott än inte, det finns det en uppsjö forskning kring.

ceejay
2016-01-21, 22:32
Idrotten speglar bara ett problem överlag med skolan, den är inte anpassad för alla.

Hur kul är det att sitta i ett klassrum och koncentrera sig timme efter timme? Lektioner på 45 min på universitetet känner jag är i överkant.
I grundskolan är det illa. Stängda ostimulerande lokaler. Och i idrotten skiter man i de elever som inte psykiskt pallar att vara dålig inför andra, eller vara naken med andra.

JHilding
2016-01-21, 22:34
Allvarligt? På mitt högstadium var det hög status att vara dålig i alla ämnen utom gympa. Bara töntar var plugghästar som fick bra betyg i matte.

Låter skönt. Näe, vi var en rätt pluggig klass så det var skämmigt att vara korkad, det var också status och helt självklart att gå i någon sport så de som inte gjorde det var rätt mobbade också.

Diomedea exulans
2016-01-21, 22:34
Jag hoppas att du inte tror att skolidrott är menad för att göra barn vältränade (nåja, inte primärt).

Jo? Mer vältränad som i ha bättre kondition, bli starkare, bli mindre fet, osv. Fast det är väl samma sak som "bli mer fysiskt hälsosam".

Men givetvis är det fler fördelar med skolidrott än inte, det finns det en uppsjö forskning kring.

Jag hade gissat att nackdelarna lika gärna hade kunnat vara fler, men can't argue with science.

Wzup2u
2016-01-21, 22:35
Jag har hemska minnen från matten i högstadiet då lärarna delade ut proven i klassrummet och alla som fick underkänt skrattade folk ut och de fick skämmas. Usch, skönt att skiten är över.

Mm var ju så, dock behövde jag knappt gå in för datalektionerna som var så enkelt för min del... dataämne var nytt och att kunna mkt om datorer var ganska nördigt =)...

Olegh
2016-01-21, 22:41
På min tid fick man räkna bort idrotten i snittbetygen om man ville...

Men om det nu är obligatoriskt, kunde jag ha användt samma argumentation för att få slippa matten? Där kan man snacka ångest...

När jag blev färdig 2007(?) så var man tvungen att ha ett betyg (den här tjejen saknar betyg helt), men det var bara om det höjde ens snittbetyg som det räknades med i den sammantagna betygssiffran. Om jag inte missminner mig.

Tycker det är vettigt upplägg som det är nu. Var och en efter förmåga. Om man går till de absoluta ytterligheterna, som att man saknar ben och armar så kan det ju förstås te sig lite märkligt att man måste vara med på idrotten, men i såna specialfall tror jag inte det är särskilt stelbent. Artikelförfattaren verkar ju bara ha skitit i det utan att på allvar försöka komma över sina problem. Mindervärdeskomplex som leder till panikångestattacker hade säkert setts som giltig frånvaro t.ex, om bara personen visat en vilja att jobba med sitt mentala problem.

eternallord
2016-01-21, 22:42
Omotiverat hård tråd och taskig attityd från många tycker jag. Jag tycker att hon argumenterade ur ett relativt rimligt perspektiv och försökte lyfta upp många av fördelarna med idrott och varför det är bra. Jag håller inte med henne om att man bör ta bort det tvunget, däremot bör det kanske gå att individanpassa minimumkraven så att folk som absolut inte vill deltaga i den kollektiva träningsformen kan intyga fysisk aktivitet utanför skoltid och få mer teoretiskt arbete kopplat till ämnet på skoltid istället. Känns som en rimlig trade-off som hade kunnat hjälpa unga tjejer och killar som verkligen besväras av tanken på att delta.

Blaine
2016-01-21, 22:43
Jo? Mer vältränad som i ha bättre kondition, bli starkare, bli mindre fet, osv. Fast det är väl samma sak som "bli mer fysiskt hälsosam".



Jag hade gissat att nackdelarna lika gärna hade kunnat vara fler, men can't argue with science.

Jag förstår. 'Vältränad' passade bara inte in i sammanhanget.

Man behöver dock inte ens tänka på att det rör sig om just skolidrott för att tänka på de hälsosamma aspekterna, utan tänk fysisk träning generellt och vad det genererar. Det är inte bara vetenskapen som stödjer det, utan säkerligen varje person med någon form av insikt och sunt förnuft likaså. Den insikten saknar den övriga skaran eftersom de helt enkelt inte har insett den då de inte tränar.

Att du har dåliga minnen av skolidrotten betyder inte att den inte passar in som ett ämne. Men återigen, och det är värt att nämna, den kan skapa dåliga upplevelser hos elever och det är där man måste kliva in och ge goda förutsättningar. Det handlar då om något annat.

Diomedea exulans
2016-01-21, 22:46
Kan man inte byta ut gympan idag mot någon idrott? Säg att alla tvingas träna jiu-jitsu istället? Ett fel med gympan på min tid var att man bara testade en herrans massa olika idrotter, det fanns ingen utvecklingsplan för att göra eleverna bättre. Jag tycker det hade varit bättre med en enda idrott som utvecklade både koordination, uthållighet, rörlighet och styrka och där man över tid sakta kunde bli bättre och märka framsteg.

Wzup2u
2016-01-21, 22:52
Tänk musiklektionerna.... vi skulle lära oss spela något instrument spela bachs låtar på piano för att ens få godkänt.
Jag gick till rektorn och förklarade hur fel betygsystemet var och att alla inte har musikalisk begåvning och varför man ska kunna spela bachs låtar i nutid.........

Han höll faktist med och till slut sa läraren att klarar jag ett prov får jag iaf G...

För jag menar då kan ju likaväl införa vem som kan sätta mest headshots i cs istället för att sätta fingarna på rätt knappar på ett piano...

JohPz
2016-01-21, 22:55
Jag har väl tur som minns skolidrotten som förbannat kul så länge det inte var dans eller redskapsgymnastik. Har nog sällan haft så roligt som när man spelade innebandy och körde diverse bollekar i skolan. Mycket roligare än den riktiga idrottsträningen på fritiden faktiskt.

På gymnasienivå borde det väl att gå lägga upp kursen så man inte behöver va med på ångestfyllda bollsportslektioner o duscha efteråt men ändå testar på olika träningsformer och rör på sig. Kanske i form diverse projektarbeten, vad vet jag.

Diomedea exulans
2016-01-21, 22:57
Jag vill utveckla mitt resonemang från förra inlägget lite.

I matten, om en person inte kan multipicera för fem öre, så sätts personen (förhoppningsvis) på någon slags specialundervisning där denne sakta och metodiskt får lära sig multiplicera.

I skolgympan var jag en av de långsammaste på 60 meter och jag kunde inte träffa någonting med en boll om så mitt liv hängde på det. Men inte fick jag något schema för att bli snabbare eller bättre på att kasta boll. Det var bara "jahapp, det här var du dålig på, tough luck, vi prövar igen om ett halvår".

Jag önskar att skolgympan var mer ägnad åt att förbättra ens problemområden.

Olegh
2016-01-21, 22:57
Faktum är ju faktiskt att barn är jävligt onda och att mobbarnas verktygslåda har växt något otroligt. Samtidigt så är den personliga integriteten, förmågan att stå upp för sin person med alla brister, alltjämt på en låg medelnivå.

Det är nog svårare för barn och unga idag. Kanske lite för vuxna också, men mindre påtagligt.

G_lund
2016-01-21, 23:03
Flikar in att den sämst tränade eleven i en klass för ~20 år sedan idag skulle ansetts vara topp 5 i dagens skolklasser.

filmjölk
2016-01-21, 23:07
Skolgympa som jag kommer ihåg den var en orgie i sporter som jag avskydde och var kass i. Fotboll, innebandy. volleyboll, basket, ja sån skit. Friidrott, cirkelstyrketräning och annat vettigt var något som inträffade några enstaka gånger/termin.

Så ser skolgympan ut nu som då så är jag helt för att plocka bort den.

Wzup2u
2016-01-21, 23:14
Skolgympa som jag kommer ihåg den var en orgie i sporter som jag avskydde och var kass i. Fotboll, innebandy. volleyboll, basket, ja sån skit. Friidrott, cirkelstyrketräning och annat vettigt var något som inträffade några enstaka gånger/termin.

Så ser skolgympan ut nu som då så är jag helt för att plocka bort den.

true.

Alkro
2016-01-21, 23:17
Betygen är primärt till för att man ska kunna poängsätta elever inför högskola/arbete. På min tid fick man betyg efter hur snabbt man sprang 5 km samt lite godtyckte utöver detta. Har svårt att se hur man är mer kvalificerad för en utbildning om man springer på 20 minuter istället för 30 minuter.

Jag fick i övrigt VG i idrott då jag fick bra tid på löptestet, skolkade i övrigt ganska friskt från skolgympan då jag aldrig varit så intresserad av bollsport vilket var ungefär 90% av lektionerna.

Blaine
2016-01-22, 01:02
Jag vill utveckla mitt resonemang från förra inlägget lite.

I matten, om en person inte kan multipicera för fem öre, så sätts personen (förhoppningsvis) på någon slags specialundervisning där denne sakta och metodiskt får lära sig multiplicera.

I skolgympan var jag en av de långsammaste på 60 meter och jag kunde inte träffa någonting med en boll om så mitt liv hängde på det. Men inte fick jag något schema för att bli snabbare eller bättre på att kasta boll. Det var bara "jahapp, det här var du dålig på, tough luck, vi prövar igen om ett halvår".

Jag önskar att skolgympan var mer ägnad åt att förbättra ens problemområden.

Av nyfikenhet, eftersom att jag vet att du är duktig på att teckna, vad anser (ansåg) du om bilden i skolan? Jag tänker att ifall du uppskattade den på grund av att du var duktig, så har det att göra med upplevelsen, precis som din mindre bra upplevelse om idrotten. Om man pratar om ämnens betydelse så är bild och form i sådana fall minst lika värdelös som idrott, om man ska dra en parallell.

Diomedea exulans
2016-01-22, 01:04
Av nyfikenhet, eftersom att jag vet att du är duktig på att teckna, vad anser (ansåg) du om bilden i skolan? Jag tänker att ifall du uppskattade den på grund av att du var duktig, så har det att göra med upplevelsen, precis som din mindre bra upplevelse om idrotten. Om man pratar om ämnens betydelse så är bild och form i sådana fall minst lika värdelös som idrott, om man ska dra en parallell.

Precis så är det. Men ja, bild är nog objektivt sett lika värdelöst/värdefullt som idrott. Bild kanske är mer värdelöst till och med, eftersom den inte ger motion.

Sen har vi ju skillnaden att jag inte mobbade de som inte kunde rita.

Blaine
2016-01-22, 01:23
Precis så är det. Men ja, bild är nog objektivt sett lika värdelöst/värdefullt som idrott. Bild kanske är mer värdelöst till och med, eftersom den inte ger motion.

Sen har vi ju skillnaden att jag inte mobbade de som inte kunde rita.

Givetvis, men det är många som inte mobbar. Mobbare finns oavsett skolidrott eller inte; skolidrotten blir bara en utlösande faktor. Så det är just det, det är inte fel på ämnena i sig, det problematiska är att konsekvenser kan bli exempelvis mobbning på grund av barn som är mindre bra på vissa områden. Det handlar då om något annat – större – som samhället, föräldrarna och hela maskineriet måste ta itu med.

I grunden är det tänkt att alla ämnen i skolans läroplan ska bidra med utveckling och lärande, och det tror jag på, för alla ämnen, vad det än handlar om, bidrar med sina sidor. Tyvärr så blir det i praktiken inte så av olika skäl. Frågan är hur man ska utforma lektionerna för att nå utveckling och lärande så att upplevelsen av varje ämne blir positiv, alternativt hur man ska hantera och motverka mobbning.

Vem vet, hade du fått idrottslektioner som var genomtänkta och kreativa så hade du kanske fått en trevlig upplevelse. Svårigheten ligger i att nå dit, speciellt när en klass innehåller 30 individer och läraren går på autopilot.

Nyland
2016-01-22, 03:42
Om man inte ens får något betyg i idrott tror jag det ligger något annat än bristande fysisk förmåga bakom, antingen någon form av mobbning eller eventuellt en helt störd lärare som tror att han/hon är någon sorts Biggest Loser coach som skall pusha alla till bristningsgränsen.

I min klass kunde de som inte ville delta i den normala lektionen alltid välja att gå en promenad istället, då behövde de inte heller byta om eller duscha, och så vitt jag vet fick alla minst godkänt, några kan faktiskt fått högre om de gjorde bra ifrån sig på de skriftliga proven.

Klein
2016-01-22, 04:17
Skolidrotten borde vara till för dem som inte själva sportar på sin fritid men som den var utformad på min tid så var den mest ett tillfälle för redan idrottande elever att få briljera. Att alla oavsett förutsättningar ska delta i samma klass och förväntas få ut något av det är ett verklighetsfrånvänt tankesätt.

Betydligt roligare för dem som verkligen behöver motionen att få interagera med elever på samma nivå som de själva.

martikainen
2016-01-22, 07:58
Om man har ett så stort problem att delta på idrottslektionerna så kanske man skall ta upp detta med skolans kurator/sjuksköterska/mentor eller liknande.
På gymnasiet hade vi en kille som var förlamad i allt förutom händer och huvud, han fick självklart en handlingsplan och kunde således få sitt slutbetyg precis som alla andra, men efter sin förmåga.

Självklart kan det skilja sig från skola till skola, men något säger mig att flickan i artikeln helt enkelt sket i det och nu är bitter över resultatet och vill gnälla på systemet.

mini
2016-01-22, 08:01
Med tanke på att hon mobbas i den här tråden kanske hon har en poäng?
Jag hatade idrotten. Dålig på allt, tyckte inget var kul utom redskapsgymnastik fram till jag blev typ 10. Jag tycker inte alls det är en dum idé att individanpassa mer. Om man inte gör det missar man ändå de barn och ungdomar man vill nå.

Sparven från Minsk
2016-01-22, 08:11
En tjockis som gnäller över att behöva röra på sig, förvånande.....

qozmox
2016-01-22, 08:27
"Idrott och hälsa är en kurs som utgår från att alla fungerar lika, både fysiskt och psykiskt"
det här gäller ju absolut allting i skolan.
man kan visserligen få hjälp i andra ämnen, som man kanske inte kan få på samma sätt i idrott.
men då kanske man bör införa en sådan möjlighet, och inte säga att den enbart är till för vissa.
förmodligen hade folk samma problem med många av de andra ämnena, tills det att man
införde läxhjälp och skaffade fler lärare som kunde hjälpa de som halka efter.

men i grund och botten är ju hela skolsystemet gjort så att alla ska kunna hantera det.
visar man något form av motstånd, har man adhd

PureWhey
2016-01-22, 08:30
Men det är ju klart, en kan ju inte bli socionom utan idrottsbetyg. Det säger ju nästan sig självt.

Hahahaha. Behöver hon matte? NO? Wow. Hon var säkert in med på gympan ändå, får man inte räkna bort ett betyg längre?

Ladugårdsdörr
2016-01-22, 08:31
Jag reagerade mest på att skolidrotten numera är reducerad ner till en gång i veckan.

ARMSTARK
2016-01-22, 08:49
"Jag har inte deltagit alls i idrottsundervisningen på gymnasiet, så jag motsätter mig absolut inte avsaknaden av betyg i ämnet..."
Hon förstår att hon inte kan få betyg i ett ämne hon skolkat hela gymnasietiden, men hon tycker att man ska bortse ifrån det eftersom hon har godkänt i de andra ämnena.
En väckarklocka; De allra flesta arbetsplatser försöker få sina anställda att motionera, t.o.m. på arbetstid, för att det gagnar företaget i längden. Ingen vill anställa en lat tjockis för man vet att denne kommer att bli en belastning för företaget.

anvihl
2016-01-22, 08:52
Verken idrott eller estetisk verksamhet räknas in till slutbetyget längre, eller rättare sagt man FÅR inte tillgodogöra sig dom poängen när man söker till högskola längre, så på sätt och vis är det redan borttaget.

Sen borde det finnas ett alternativ för dom som är obekväma med idrotten att få vistas i gym/promenera/orientera eller vad som. Jag förstår fullt ut att man inte vill bli brutalt mobbad på idrotten.

Old Nick
2016-01-22, 08:57
Skolgympan har väl aldrig varit något prioriterat ämne? Som nämnts tidigare så är det ju inte ett ämne där ens brister uppmärksammas alls. Man kanske är kass på bollsport och bra på kulstötning. Men inte är det någon lärare som försöker utveckla ens talanger på bollsport för det.

Vill inte minnas att man fick speciellt mycket utbildning alls. Man lärde sig hur en del grejer gick till på låg- och mellanstadiet. Sedan lekte man.

På högstadiet hade vi en smällfet lärare som alltid gick omkring iklädd träningsoverall. Varje lektion gick till på samma sätt. Vi bytte om och samlades, läraren kom in och pekade och skrek "Innebandy i den hallen, handboll i den! Fotboll i den där uppe!". Sedan gick han ut och återkom i slutet av lektionen, inte sällan med kaksmulor eller grädde på hakan, och ropade "sista målet vinner". That's it.

På tre år hann han se vilka som oftast gjorde sista målen och gav dem 5'or i betyg. Jag, som inte utmärkte mig för fem öre, fick en utskällning när jag hade stukat foten i 9'an och missade en idrottslektion för första gången. Då ville han veta varför jag aldrig någonsin var med. Förmodligen blandade han ihop mig med någon i det lilla gäng hårdingar som aldrig var med och som bara satt oombytta på läktaren och såg coola ut i några minuter varje lektion innan de gick till rökrutan.

Jag borde alltså ha fått ett streck i betyg enligt honom. Men jag fick en 2'a. Antagligen visst han inte vem jag var och höftade till med någonting vid de obekanta namnet. Och den fick jag ändå räkna bort i slutbetyget. En 3'a, vilket var vad jag nog förtjänade, hade också sänkt betyget och räknats bort. Så det spelade egentligen ingen roll vad jag fick. Men min upplevelse av skolgympan var mest bara att det funkade som utfyllnad i schemat. Och sen var det väl hyfsat roligt också. Men inte var det någon som såg det som ett "riktigt" ämne.

Old Nick
2016-01-22, 09:01
Och trist nog så fick ju alla dessa dåliga grejer som man borde banka ur barnen få frodas under dessa lektioner eftersom de var helt oövervakade. De som inte var bra fick pikar och utskällningar hela tiden, de två bästa fick "välja lag" och stod och bråkade om vem som var "tvungen" att ta de sämsta som stod sista kvar. Mobbning i omklädningsrummet o.s.v.

Snubben
2016-01-22, 09:09
För min del får gärna skolgympan försvinna.

För det första tror jag inte den fyller sitt syfte speciellt väl, dvs att göra barnen vältränade. Vi talanglösa jävlar var ganska duktiga på att hålla promenadtempo under lagidrottsträningen, och jag tror inte jag fick mycket bättre koordination av kast med liten boll en gång i kvartalet. Men lite kalorier förbrände man väl, antar jag.

För det andra är gymnastiken i mycket högre grad än andra ämnen ett ämne där man löper stor risk att bli mobbad av de bra eleverna om man är dålig. Inte fan ser man de duktiga matteleverna skrika "Amen räkna ut x nu då, din jävla sopa!" till de sämre. De andra ämnena har dessutom inte ett lärarlöst omklädningsrum där mobbarna ostört kan piska töntarna med ihoprullade handdukar efter lektionerna.

Nä, väck med skiten.

Jo? Mer vältränad som i ha bättre kondition, bli starkare, bli mindre fet, osv. Fast det är väl samma sak som "bli mer fysiskt hälsosam".



Vilken tur att det inte är syftet med det då.

z_bumbi
2016-01-22, 09:34
Det finns inget ämne som heter idrott idag utan det heter idrott och hälsa och den teoretiska delen utgör en betydande del av betyget. Sen har de flesta lärarna också uppmärksammat problemet med bollsporter (strängt taget alla idrotter) där de som utövar aktiviteten på fritiden har ett så stort övertag.

För de som behöver läsa på vad det är som de faktiskt diskuterar.
Grundskolan
http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/grundskoleutbildning/grundskola/idrott-och-halsa


Gymnasiet
http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/idr?tos=gy&subjectCode=idr&lang=sv

siveron
2016-01-22, 09:38
Försvinner skolidrotten så hemskolar jag mina framtida barn!

anvihl
2016-01-22, 09:42
Försvinner skolidrotten så hemskolar jag mina framtida barn!

Hahaha, månadens överreaktion.

Alexton
2016-01-22, 09:51
Gick ett par gånger under gymnasietiden. Var alltid bandy varje jävla gång och så troligt tråkigt. Tränade 6 dagar i veckan simning och thaiboxning så att springa runt och jaga boll kändes rätt avlägset.

Lägg till att vi fick gå 2½ km för att ens komma till den där salen vi skulle ha idrott i. Självklart räknades det ifrån våra raster så du hade 30 min lunch istället för 45min om du gick på idrotten, skulle du duscha efter så kunde du vara glad om du hann med lunchen.

Man and Machine
2016-01-22, 09:55
Att ta bort idrotten vore idiotiskt. Idrotten i skolan är den sista och enda idrotten en del personer någonsin får. Ju längre man kan tvinga folk att röra på sig desto bättre.

PureWhey
2016-01-22, 09:56
Höj det till 5 dagar/v så får vi antagligen bättre folkhälsa och med tiden bättre ekonomi. +Idrott som kärnämne

Man and Machine
2016-01-22, 10:00
Höj det till 5 dagar/v så får vi antagligen bättre folkhälsa och med tiden bättre ekonomi. +Idrott som kärnämne

Så ska det låta! :thumbup:

Snubben
2016-01-22, 10:03
Jag kan tycka att man borde göra om idrotten till lite som man själv hade det. Variation av pröva på sporter, till att ge förslag till träning (löpning, fotboll, ridning - just de) men även kunskap om mat och rörelse. Ingen direkt "Ööööö füssball" utan fint uppdelat med kunskap, pröva på och röra på sig. Vissa gånger delades upp killar/tjejer och ibland inte. Sedan skulle man utökat det till 4ggr i veckan eller något.

alphahanen2
2016-01-22, 10:44
Förstår hennes argument men det känns som att hon bara har bestämt sig för att inte vara med. Ingen kommunikation med lärare som skulle kunna resulterat i en annorlunda idrottslektion eller att hon får byta om tidigare själv t.ex. Personligen hatade jag också skolidrotten men kör nån typ av idrott 5-6 gånger i veckan. Jag hade ingen nytta av den, det var bara tidskrävande.

Utan att ha fördomar nu, men undrar vad hon skulle tycka om nån skippade bild eller musik och därför missade sin utbildning..?

shadowfire
2016-01-22, 10:56
allvarligt? På mitt högstadium var det hög status att vara dålig i alla ämnen utom gympa. Bara töntar var plugghästar som fick bra betyg i matte.

+1

mela
2016-01-22, 11:00
Men buhu, livet är inte alltid så jävla roligt. Ibland måste man göra sådant som är obekvämt och jobbigt också. Ska hon har med sig attityden till högskolan och yrkeslivet sedan också? Skippa vissa utav de kurser som ingår i socionomutbildningen för att det ger henne ångest? Eller tvinga chefen att sparka nån kollega för att hen inte förgyller ens arbetsdag?

Herregud.

OM det nu är så att det bara spelas fotboll osv, ta ett snack med rektorn isf. För jag är nästintill helt säker på att läroplanen säger någonting helt annat.

shadowfire
2016-01-22, 11:00
Att ta bort idrotten vore idiotiskt. Idrotten i skolan är den sista och enda idrotten en del personer någonsin får. Ju längre man kan tvinga folk att röra på sig desto bättre.

För min del hade jag med stor sannolikhet haft högre intresse för sport/idrott om jag INTE blivit påtvingad massa skit i skolidrotten. Det fick mig att strikt vägra idrott fram tills jag blev 30. Skolan lyckades verkligen få mig att hata all fysisk aktivitet.:thumbup:

shadowfire
2016-01-22, 11:07
Men buhu, livet är inte alltid så jävla roligt. Ibland måste man göra sådant som är obekvämt och jobbigt också. Ska hon har med sig attityden till högskolan och yrkeslivet sedan också? Skippa vissa utav de kurser som ingår i socionomutbildningen för att det ger henne ångest? Eller tvinga chefen att sparka nån kollega för att hen inte förgyller ens arbetsdag?

Herregud.

OM det nu är så att det bara spelas fotboll osv, ta ett snack med rektorn isf. För jag är nästintill helt säker på att läroplanen säger någonting helt annat.

Jag kan ju säga att det är en otrolig skillnad på idrott och övriga ämnen.
En revolver och en kula i loppet reserverad för min tinning hade helt klart varit ett attraktivt val när skolidrotten stod på agendan för min del.

Det går inte att förklara för folk som inte varit i samma sits själv, men hela paketet med att bli retad för storleken på snoppen, retad för att man var fysiskt minst utvecklad, retad för att man var sämst på precis allt, alltid sist vald till alla lag, utbuad för att laget förlorade pga att man var sämst, sedan in i omklädningsrummet och på nytt bli retad för snoppstorlek, avsaknad av pubishår osv. Hade jag haft tillgång till dynamit så gudars vet om jag inte gått upp en natt när ingen varit på plats och sprängt hela gymnastiksalen och badhuset i luften. Så till den grad hatade jag idrotten.

Jag säger inte att man ska skippa idrotten i skolan, men det är en helt sanslöst dålig jämförelse att jämföra det med ämnen som matematik. Idrottsämnet skulle istället behöva utvecklas till att bli en satsning på även psykisk hälsa, där man tar in alla aspekter, som syn på sin kropp/figur, acceptans, etik & moral etc. Man borde verkligen ta tag i omklädningsrumsproblematik och se till att få in ännu mer pedagogik runt idrotten i sig.

anvihl
2016-01-22, 11:13
Rätt kul att dom som aggressivt är för idrotten i skolan förmodligen är dom mobbarna som gjorde så att resterande individer som inte är för idrotten ogillar den. Klart som fan inte ni förstår.

mela
2016-01-22, 11:20
Jag kan ju säga att det är en otrolig skillnad på idrott och övriga ämnen.
En revolver och en kula i loppet reserverad för min tinning hade helt klart varit ett attraktivt val när skolidrotten stod på agendan för min del.

Det går inte att förklara för folk som inte varit i samma sits själv, men hela paketet med att bli retad för storleken på snoppen, retad för att man var fysiskt minst utvecklad, retad för att man var sämst på precis allt, alltid sist vald till alla lag, utbuad för att laget förlorade pga att man var sämst, sedan in i omklädningsrummet och på nytt bli retad för snoppstorlek, avsaknad av pubishår osv. Hade jag haft tillgång till dynamit så gudars vet om jag inte gått upp en natt när ingen varit på plats och sprängt hela gymnastiksalen och badhuset i luften. Så till den grad hatade jag idrotten.

Jag säger inte att man ska skippa idrotten i skolan, men det är en helt sanslöst dålig jämförelse att jämföra det med ämnen som matematik. Idrottsämnet skulle istället behöva utvecklas till att bli en satsning på även psykisk hälsa, där man tar in alla aspekter, som syn på sin kropp/figur, acceptans, etik & moral etc. Man borde verkligen ta tag i omklädningsrumsproblematik och se till att få in ännu mer pedagogik runt idrotten i sig.

Omklädningsrumsproblematiken kan jag hålla med om att den behöver förbättras, men att ta bort idrotten är inte lösningen. Då ser jag snarare att man löser det med egna bås och duschdrapereier osv. Eller något sådant.

Under de år som jag haft skolidrott så har alltid lärarna valt lag, det har aldrig varit att eleverna väljer själva. Vi har också har väldigt varierat utefter läroplanen. Vi har haft allt det "vanliga" men även fått hålla i egna lektioner i aerobics med musikval, vi har haft instruktioner till gym och på gymnasiet så fanns gymmet alltid som extraval ifall man inte ville vara med på det som gjordes i själva gympasalen. Det finns så många fler lösningar än att ta bort idrotten.

Mer valfrihet, möjlighet till att påverka, mer teori också för den delen.

Rätt kul att dom som aggressivt är för idrotten i skolan förmodligen är dom mobbarna som gjorde så att resterande individer som inte är för idrotten ogillar den. Klart som fan inte ni förstår.

Jag blev utputtad i bara handduken och utlåst från omklädningsrummet på idrotten i 7an. Jag var definitivt inte en utav mobbarna.

PureWhey
2016-01-22, 11:24
Så vi ska utforma systemet efter mobbare? Haha.

ChuckTesta
2016-01-22, 11:27
Idrott är karaktärsbyggande. Om vi bortser från alla positiva effekter det har på kroppen.

Men å andra sidan, det är ju hennes rätt att vara en lat tjockis.

Ja, precis som när Vattenfall eller vad det var som hade gymträning som arbetstid och om man inte tränade så riskerade man att inte få löneförhöjning etc, extremt bra idé. Vem var emot det? En fet kvinna som tyckte att hon hade rätten att bestämma över sin egna kropp.

shadowfire
2016-01-22, 11:34
Så vi ska utforma systemet efter mobbare? Haha.

Nej vi ska givetvis uppmuntra att ännu fler personer mår dåligt under sin skoltid, för det gynnar ju... hmm.. låt se...

PureWhey
2016-01-22, 11:41
Fel ände, börja i änden med mobbarna inte med idrotten. Idrott är nyttigt, mobbning är idiotiskt. En ska bort.

Rikard Jansson
2016-01-22, 11:43
Började skolka ifrån gymnastiken redan i åttan och på gymnasiet var jag inte på idrotten alls efter att jag tyckte att jag borde få godkänt för att jag hade vunnit SM-guld i bänkpress, vilket jag fortfarande tycker :D Jag tyckte iallafall gymnastiken var helt värdelös, det handlade ju inte alls om att vara bra på något utan hur mycket man ansträngde sig, vilket jag på senare dagar insett är hur skolan fungerar: den är ett skit-test för att se hur mycket värdelöst strunt man klarar uthärda.

Blaine
2016-01-22, 11:51
Jag blir mörkrädd när jag läser i tråden från för övrigt vettigt folk att de på riktigt tror att idrotten är problemet pga. mobbare.

Som jag redan nämnt innan så är idrotten blott en utlösande faktor; en förstärkande situation och orsak till att hitta argument för mobbarna. Kärnan av problemet är inte idrotten, utan i att mobbningen får existera överhuvudtaget. Det är inte så att om idrotten som ämne tas bort så försvinner mobbingen och allt är frid och fröjd. Mobbarna finns fortfarande kvar och hittar andra argument för sin mobbning.

Rikta fokus på åtgärder för mobbning i stället. Å andra sidan så verkar det existera i alla tider, så det är ett svårt dilemma oavsett. Sedan att skolidrotten inte är optimalt utformad för individen är en annan sak.

PureWhey
2016-01-22, 11:54
Jag blir mörkrädd när jag läser i tråden från för övrigt vettigt folk att de på riktigt tror att idrotten är problemet pga. mobbare.



Som jag redan nämnt innan så är idrotten blott en utlösande faktor; en förstärkande situation och orsak till att hitta argument för mobbarna. Kärnan av problemet är inte idrotten, utan i att mobbningen får existera överhuvudtaget. Det är inte så att om idrotten som ämne tas bort så försvinner mobbingen och allt är frid och fröjd. Mobbarna finns fortfarande kvar och hittar andra argument för sin mobbning.



Rikta fokus på åtgärder för mobbning i stället. Å andra sidan så verkar det existera i alla tider, så det är ett svårt dilemma oavsett. Sedan att skolidrotten inte är optimalt utformad för individen är en annan sak.


Exakt. Trodde det var grunden i logiskt tänkande att börja i den änden, kanske inte.

shadowfire
2016-01-22, 11:54
Fel ände, börja i änden med mobbarna inte med idrotten. Idrott är nyttigt, mobbning är idiotiskt. En ska bort.

Det är inte konstigt att hon känner som hon gör när man t.ex. här på kolo konstant ser åsikter om att alla tjocka får skylla sig själva, borde "kamma luggen och ta tag i sina liv" osv. Det är exakt den mentaliteten någon som kanske inte har de bäst fysiska förutsättningarna också möter runt idrotten i skolan.

Hennes förslag att ta bort kravet på idrotten helt, är inte bästa lösningen, men kan vara ett tecken på att upplägget runt idrotten är fel.

En anekdot i det hela är att de som var bäst i skolan på idrott i många fall nu idag är de mest förslappade och fysiskt inaktiva personer jag har i min omgivning. En del körde järnet på idrott i skolan för att då blev man poppis i klassen, andra som kanske inte var jättevassa på andra ämnen såg det som sin chans att få vara duktig på något. När skolan var över försvann syftet med idrotten. Särskilt efter 25 års ålder, så trappades det av och ännu mer över 30 års ålder. Om syftet var att skapa ett långsiktigt intresse för idrott/fysisk aktivitet, så missade de målet rätt så rejält åtminstone med min årgång. Någon höll kvar en aktiv livsstil och någon är lite avdankad småbarnsfar med lätt ölmage och som kör snebänk men kallar det militärpress nu idag, men förvånansvärt få har något som helst idrottsintresse idag.

Old Nick
2016-01-22, 11:55
Fel ände, börja i änden med mobbarna inte med idrotten. Idrott är nyttigt, mobbning är idiotiskt. En ska bort.

Man skall alltså få bukt med mobbningen utan att förändra någonting i skolan. Intressant sätt att se på saken må jag säga.

J.V
2016-01-22, 11:55
Man skall alltså få bukt med mobbningen utan att förändra någonting i skolan. Intressant sätt att se på saken må jag säga.Sa han verkligen att man inte ska forandra nagot i skolan?

PureWhey
2016-01-22, 12:00
Man skall alltså få bukt med mobbningen utan att förändra någonting i skolan. Intressant sätt att se på saken må jag säga.


Oj, hur är det med läsförståelsen?

shadowfire
2016-01-22, 12:03
Jag blir mörkrädd när jag läser i tråden från för övrigt vettigt folk att de på riktigt tror att idrotten är problemet pga. mobbare.

Som jag redan nämnt innan så är idrotten blott en utlösande faktor; en förstärkande situation och orsak till att hitta argument för mobbarna. Kärnan av problemet är inte idrotten, utan i att mobbningen får existera överhuvudtaget. Det är inte så att om idrotten som ämne tas bort så försvinner mobbingen och allt är frid och fröjd. Mobbarna finns fortfarande kvar och hittar andra argument för sin mobbning.

Rikta fokus på åtgärder för mobbning i stället. Å andra sidan så verkar det existera i alla tider, så det är ett svårt dilemma oavsett. Sedan att skolidrotten inte är optimalt utformad för individen är en annan sak.

Har man inställningen att överviktiga personer får skylla sig själva, så kommer det synas och lysa igenom när den överviktige personen inte hinner fram till en slagen innebandyboll. Det behöver alltså inte handla om direkt mobbing och flera ser sig säkert inte som mobbare, utan det handlar i grund och botten på hur vi ser på personer med olika fysiska förutsättningar.

Handen på hjärtat, hur många gånger hackade man på de som var sämst i klassen på historia? Geografi? Varför är det först i idrottsrelaterad miljö som det är "okej" att nedvärdera någon?

Blomkål
2016-01-22, 12:08
Rätt kul att dom som aggressivt är för idrotten i skolan förmodligen är dom mobbarna som gjorde så att resterande individer som inte är för idrotten ogillar den. Klart som fan inte ni förstår.

Jag var en riktig jävla odåga i skolan, idrottslektion eller inte, och även om det var som allra i värst i omklädningsrummet så löste det ingenting när de placerade en vuxen i rummet när vi skulle byta om. Anledningen till att det var som värst när vi bytte om var ju så klart på grund av offrens utsatthet och det slapp dem men mobbningen fortsatte utanför.

Mobbning känns omöjligt att lösa men det är där problemet ligger, inte i idrottslektionerna. Det var inte så att de retade tillbaka på bilden eller syslöjden.

Old Nick
2016-01-22, 12:14
Sa han verkligen att man inte ska forandra nagot i skolan?

Idrotten skulle man ju inte förändra någonting i med motiveringen att det är att börja i fel ände. Rimligen kan man då inte förändra någonting annat heller. Vad du än gör så kommer det att påverka klassen, lektionerna och allt runtomkring.

Vad du än gör så förändrar du ju någonting i "systemet". Och att förändra systemet efter det faktum att mobbning finns var ju rent skrattretande dumt. Allt skall vara kvar som det är tydligen.

Diomedea exulans
2016-01-22, 12:20
Varför är det först i idrottsrelaterad miljö som det är "okej" att nedvärdera någon?

Tror det i hög grad helt enkelt handlar om att de som är bra på idrott är kapabla att slå ner de som är dåliga. Så är det inte per automatik i andra ämnen (ofta tvärtom, snarare).

mini
2016-01-22, 12:22
Vilket stöd ger man individer som har svårt för idrott?

thenut
2016-01-22, 12:24
Det är väl mer avgörande på hur du är som person. Jag hade 5a i idrott, inte för att jag var överjävlig på något, utan för att jag faktiskt deltog och gjorde mitt bästa i allt. Sen verkar ju kvaliteten på idrottslärarna vara skrämmande om man läser här, de vi hade på t.ex. Karolinska i Örebro på 90-talet var suveräna.

EDIT: Med suveräna menar jag intresserade, inspirerande, empatiska och närvarande. Var det någon som inte ville delta i något så var det ok, sålänge man pratade med dem. Man kunde få gå en promenad eller liknande, det var inga problem, så länge man faktiskt hade en dialog.

Vad det gäller mobbning och idrott har jag aldrig fattat den grejen... varför skulle det vara mer ok att mobba någon i idrottssamanhang? Idioter finns överallt, så enkelt är det, spelar ingen roll var/varför du mobbar någon, det är lika fel överallt..

Old Nick
2016-01-22, 12:33
Vad det gäller mobbning och idrott har jag aldrig fattat den grejen... varför skulle det vara mer ok att mobba någon i idrottssamanhang? Idioter finns överallt, så enkelt är det, spelar ingen roll var/varför du mobbar någon, det är lika fel överallt..

Vem har påstått att det är mer ok att mobba på idrotten?

Baskagge
2016-01-22, 12:40
Man får väl ändå säga att skolidrotten misslyckas med sitt syfte att väcka intresse för olika sporter. De flesta verkar snarare ha traumatiska upplevelser av skolidrotten. Jag känner ingen som hittat till en sport tack vare skolidrotten, snarare tvärt om så verkar skolidrotten avskräckande. Man har ju olika intressen och fallenhet och skolidrotten brukar vara väldigt fokuserad på bollsporter så de som brukar uppskatta den är fotboll/handboll/bandy-folket. Mitt intresse för gym, löpning och kampsport kommer inte från skolidrotten i alla fall.

Olegh
2016-01-22, 12:41
Vilket stöd ger man individer som har svårt för idrott?

"Stödet" är väl att det i princip är kravlöst. Det enda som begärs är ju att man försöker.

Pudzianovski
2016-01-22, 12:44
Skönt att så många röstade emot henne i artikeln. Idrott och hälsa är viktigt.
Argumenten som hon använder är bara larviga vilket redan nämnts i tråden.

Old Nick
2016-01-22, 12:45
Man får väl ändå säga att skolidrotten misslyckas med sitt syfte att väcka intresse för olika sporter. De flesta verkar snarare ha traumatiska upplevelser av skolidrotten. Jag känner ingen som hittat till en sport tack vare skolidrotten, snarare tvärt om så verkar skolidrotten avskräckande. Man har ju olika intressen och fallenhet och skolidrotten brukar vara väldigt fokuserad på bollsporter så de som brukar uppskatta den är fotboll/handboll/bandy-folket. Mitt intresse för gym, löpning och kampsport kommer inte från skolidrotten i alla fall.

Sant. Men en vinst är man faktiskt får prova på så gott som alla stora idrotter. Det hade jag definitivt inte fått göra om det inte funnits på skolschemat. Finns inte planer i världen på att mina föräldrar tagit mig till en friidrottsanläggning och låtit mig testa kulstötning, häcklöpning eller höjdhopp. Lära mig simma hade de väl inte gjort heller.

Diomedea exulans
2016-01-22, 12:48
Lära mig simma hade de väl inte gjort heller.

Det gjorde de flesta i min generation på simskola på sommaren, helt oknutet till skolan.

Old Nick
2016-01-22, 12:50
Det gjorde de flesta i min generation på simskola på sommaren, helt oknutet till skolan.

På min tid var det helt klart på skolidrotten man lärde sig. Samma för mina barn.

alexy
2016-01-22, 12:55
Ställer mig i ledet med dom där skolidrotten var veckans ångestklimax. Jag var usel på handboll, fotboll, innebandy, hockey(fyfan) mm. Och sen efteråt i duschen fick dom lite hårigare stor-snoppade rada upp oss små-snoppade och snärta oss med handdukar. Fantastiskt roligt var det.

Gymnasieidrotten var väl bättre på det vis att man slapp pubertetskrigarna samt att det var en något större variation av aktiviteter. Dock inget som lade grunden för det intresse för träning som jag har idag. En mer individanpassad skolidrott skulle nog lösa många av problemen. Har svårt att se detta genomföras dock då skolan har brist på resurser som det är. Enligt mor min som nyligen jobbade med 4de klassare har vissa inte lärt sig skriva än :laugh:

Old Nick
2016-01-22, 13:02
Och sen efteråt i duschen fick dom lite hårigare stor-snoppade rada upp oss små-snoppade och snärta oss med handdukar. Fantastiskt roligt var det.

Svårt att tänka sig ett ställe där man känner sig mer utsatt än naken i en dusch tillsammans med ett gäng mobbare. Finns bokstavligen ingenstans att ta vägen. Skall man fly är det buck naked ut i korridoren för maximal förnedring. :(

thenut
2016-01-22, 13:15
Vem har påstått att det är mer ok att mobba på idrotten?

Mobba kanske var ett starkt ord, men utgick från Shadows post.

Varför är det först i idrottsrelaterad miljö som det är "okej" att nedvärdera någon?

Jag menade att det inte är okej där heller helt enkelt....

Bärsärk
2016-01-22, 16:53
Övervikt kostar samhället miljoner just nu, i framtiden kommer det kosta miljarder.

För mig är det ganska självklart varför man ska röra på sig för, även fast jag vet att vi inte lever i något elitsamhälle längre utan har mer gått över till nån sorts slapp "göra vad jag vill" attityd så finns det ju fortfarande ett visst värde i att ha en funktionell och frisk kropp.

Sen om man spelar innebandy, orienterar eller kör pingis skiter jag fullständigt i men barn och framförallt tjocka/överviktiga barn ska röra på sig.

Ännu viktigare nu när varenda unge bara sitter inne framför skärmen, jag satt och spelade playstation en hel del på vintrarna som barn men det var ju först efter jag varit ute på isen i 4 timmar och förfryst tårna så farsan fick hämta mig med bilen.

shadowfire
2016-01-22, 17:37
Övervikt kostar samhället miljoner just nu, i framtiden kommer det kosta miljarder.

För mig är det ganska självklart varför man ska röra på sig för, även fast jag vet att vi inte lever i något elitsamhälle längre utan har mer gått över till nån sorts slapp "göra vad jag vill" attityd så finns det ju fortfarande ett visst värde i att ha en funktionell och frisk kropp.

Sen om man spelar innebandy, orienterar eller kör pingis skiter jag fullständigt i men barn och framförallt tjocka/överviktiga barn ska röra på sig.

Ännu viktigare nu när varenda unge bara sitter inne framför skärmen, jag satt och spelade playstation en hel del på vintrarna som barn men det var ju först efter jag varit ute på isen i 4 timmar och förfryst tårna så farsan fick hämta mig med bilen.

Vad är kopplingen till idrott i skolan där menar du?
Har du någon som helst referens till att någon som blivit tvingad till idrott i skoltiden inte blir överviktig?

Diomedea exulans
2016-01-22, 17:46
Vad bränner en genomsnittlig överviktig unge på ett idrottspass i skolan, 200 kcal? Har liksom Shadowfire svårt att tro att det gör någon markant skillnad.

Bärsärk
2016-01-22, 17:57
Det är inte lektionen i säg som ska göra ungen smal, det är en förändrad livssyn som är tanken. Man kanske börjar hänga med lite mer på idrotten, sen kanske det går bra och man tycker det är roligt och vips så har man börjat i nån idrott och till följd går ner i vikt.

shadowfire
2016-01-22, 17:59
Det är inte lektionen i säg som ska göra ungen smal, det är en förändrad livssyn som är tanken. Man kanske börjar hänga med lite mer på idrotten, sen kanske det går bra och man tycker det är roligt och vips så har man börjat i nån idrott och till följd går ner i vikt.

Nu börjar du snudda på kärnfrågan i det hela, för tycker man inte det är roligt utan snarare får en klump i magen inför varje lektion, så har jag svårt o se att det får några positiva hälsoeffekter.

Bärsärk
2016-01-22, 18:01
Men om man inte ens försöker då kan man ju aldrig få en chans till att ändra sin inställning.

Garanterat att folk som inte gillar att gå till idrotten gör det precis som Filmjölk sa tidigare att det är för att de är dåliga på det, och det är okej att vara dålig på vissa idrotter för man kan inte vara bra på allt men jag kan lova att det finns något som alla gillar och titt på fan för vad gör du idag Filmjölk? Du går till gymmet, tänk om du hade fått göra det på idrotten istället hade det varit roligare då? Troligtvis.

Dåliga lärare måste bli bättre på att hitta nått som eleven gillar men framför allt så måste eleven själv ha inställning till att hitta något som den tycker är roligt.

Och tycker man inte att nått är roligt ja då kan man få plugga idrotts teori istället eller något, och lära sig om hälsoriskera med fetma och så vidare.

shadowfire
2016-01-22, 18:10
Kan ta simning som exempel. Blev jag en duktig simmare för att jag blev påtvingad det i skolan? Dessutom med redan från start urkassa förutsättningar och med prestation kopplad till? Jag hade sådan ångest över simlektionerna att jag ordnade läkarintyg på det och såg till att utebli helt. Jag tog silverfisken, men inget mer märke än så.

Vad man kanske skulle ha gjort om det funnits resurser till det och ett pedagogiskt bra tänk, hade givetvis varit att erbjuda mig extra stöd, tagit bort prestationskravet och sett till att jag inte behövt känna mig förnedrad och till offentligt åtlöje bara för att mina panikslagna simtag intill bassängkanten var en klockren Titanicimitation.

Tragikomiskt nog är det jag som vuxen som har ställt upp i triathlontävlingar. Inte de i klassen som tog de häftigaste simborgarmärkena. Jag är dock fortfarande urusel på att simma och har fortfarande vattenskräck kan tilläggas.

Ska idrotten i skolan verkligen ge en bra och långsiktig effekt så måste man ta reda på vad det är som bygger upp ångesten hos elever och arbeta för att bygga bort det.

Olegh
2016-01-22, 18:14
Det är ju den bekväma "lösningen" att ta bort ämnet. Lite som att ge upp. "Nä det är ju det här med mobbning... vi får nog ta bort idrott och hälsa."

Lite samma tänk som med invandrare/flyktingar/tiggare. Ta bort/förbjud så har vi löst problemet!


Många blir negativt drabbade för att ett fåtal ställer till jävulskap.

Blaine
2016-01-22, 18:46
Det är ju den bekväma "lösningen" att ta bort ämnet. Lite som att ge upp. "Nä det är ju det här med mobbning... vi får nog ta bort idrott och hälsa."

Lite samma tänk som med invandrare/flyktingar/tiggare. Ta bort/förbjud så har vi löst problemet!


Många blir negativt drabbade för att ett fåtal ställer till jävulskap.

Du sammanfattar det ganska bra, och parallellen till invandring är passande.

Jag tror att anti-skolidrottsförespråkarna i den här tråden glömmer alla positiva effekter som skolidrotten genererar till många. Det är endast fokus på det negativa, som vanligt. Tänk alla som faktiskt tycker om skolidrotten och har mycket av den att tacka, litet som stort. Tänk i de skolor där skolidrotten faktiskt är fungerande och väcker lust och intresse hos elever, utan mobbning. Där klasstorlekarna är mindre och lärarna engagerade i individens utveckling. Ni glömmer den skaran, som jag gissar på är majoriteten.

Men det är klart, det negativa ska blossas upp och som vanligt i Sverige ska det sopas under mattan utan att egentligen hitta en konstruktiv lösning.

shadowfire
2016-01-22, 19:16
Du sammanfattar det ganska bra, och parallellen till invandring är passande.

Jag tror att anti-skolidrottsförespråkarna i den här tråden glömmer alla positiva effekter som skolidrotten genererar till många. Det är endast fokus på det negativa, som vanligt. Tänk alla som faktiskt tycker om skolidrotten och har mycket av den att tacka, litet som stort. Tänk i de skolor där skolidrotten faktiskt är fungerande och väcker lust och intresse hos elever, utan mobbning. Där klasstorlekarna är mindre och lärarna engagerade i individens utveckling. Ni glömmer den skaran, som jag gissar på är majoriteten.

Men det är klart, det negativa ska blossas upp och som vanligt i Sverige ska det sopas under mattan utan att egentligen hitta en konstruktiv lösning.

Att denna tråd postas för att "bjuda på skratt" och där första inläggen i tråden handlar om att tjejen är tjock, ful och lat osv tycker jag också är en utmärkt sammanfattning. Apropå "konstruktiva lösningar".

För övrigt har jag inte sett några anti-skolidrottsförespråkare i tråden och lite lustigt resonemang där att ett ämne inte ska utvecklas bara för att en majoritet gynnas. Lite som att säga att matematikundervisningen är OK för att 51% får godkänt. Det är ju en majoritet.

Blaine
2016-01-22, 19:43
Att denna tråd postas för att "bjuda på skratt" och där första inläggen i tråden handlar om att tjejen är tjock, ful och lat osv tycker jag också är en utmärkt sammanfattning. Apropå "konstruktiva lösningar".

För övrigt har jag inte sett några anti-skolidrottsförespråkare i tråden och lite lustigt resonemang där att ett ämne inte ska utvecklas bara för att en majoritet gynnas. Lite som att säga att matematikundervisningen är OK för att 51% får godkänt. Det är ju en majoritet.

Nu har ju dock flera, däribland jag, nämnt flera gånger att skolidrotten inte är optimal och utveckling behöver ske (läs gärna mina poster om du är skeptisk). Min kritik riktas mot de som medhåller ett borttagande av skolidrotten, vilket är en absurd åtgärd, och det är efter den tankegången jag hela tiden har resonerat; det är ingen lösning på problemet. Det är där jag saknar någon konstruktiv lösning, för faktum kvarstår, att den genererar mycket positivt till många och negativt till andra. Att ta bort ämnet löser inte problemet, men att utveckla och individanpassa skolidrotten samt göra andra samhällsinsatser med föräldrar och hela köret är mer av en lösning.

Diomedea exulans
2016-01-22, 19:52
För övrigt har jag inte sett några anti-skolidrottsförespråkare i tråden

Jag var en, rent teknikskt:

För min del får gärna skolgympan försvinna. (...)

Nä, väck med skiten.

Men jag uttalade mig lite förhastat, jag vet inte om jag tycker det.

"Man ska inte låta mobbarna styra", brukar jag hävda när folk tycker att homosexuella inte ska få adoptera för barnen blir mobbade. I konsekvensens namn borde jag tycka samma sak gäller skolidrott.

Olegh
2016-01-22, 19:54
"We don't negotiatie with terrorists"

Alexton
2016-01-22, 19:54
Minns att när min syster gick i Gymnasiet så hade skolan samarbete med typ Friskis&Svettis,Ishall och idrottsarena. Folk fick en biljett som gjorde att de kunde gå dit vissa tider och träna pass / gym istället, var rätt hög uppslutning.

Sverker
2016-01-22, 19:57
Att kunna simma är ett krav för godkänt i gympa ( eller vad nu ämnet heter idag ). Att kunna simma hjälper en att inte drunkna. Ger också mer till livet när man vågar vara längs sjöar och hav.

Bärsärk
2016-01-22, 20:18
Kan ta simning som exempel. Blev jag en duktig simmare för att jag blev påtvingad det i skolan? Dessutom med redan från start urkassa förutsättningar och med prestation kopplad till? Jag hade sådan ångest över simlektionerna att jag ordnade läkarintyg på det och såg till att utebli helt. Jag tog silverfisken, men inget mer märke än så.

Vad man kanske skulle ha gjort om det funnits resurser till det och ett pedagogiskt bra tänk, hade givetvis varit att erbjuda mig extra stöd, tagit bort prestationskravet och sett till att jag inte behövt känna mig förnedrad och till offentligt åtlöje bara för att mina panikslagna simtag intill bassängkanten var en klockren Titanicimitation.

Tragikomiskt nog är det jag som vuxen som har ställt upp i triathlontävlingar. Inte de i klassen som tog de häftigaste simborgarmärkena. Jag är dock fortfarande urusel på att simma och har fortfarande vattenskräck kan tilläggas.

Ska idrotten i skolan verkligen ge en bra och långsiktig effekt så måste man ta reda på vad det är som bygger upp ångesten hos elever och arbeta för att bygga bort det.

Låter som att man borde börja med idrott tidigare då, gick inte du på babysim när du var liten?

Många saker som man gör när man är liten gör man inte för att det är bra och nyttigt just där och då, utan för att det inte ska komma tillbaks och bita dig senare i livet.

Jag hoppas att du aldrig badar på en offentlig badplats eller vistas vid ett vatten någonsin mer i hela ditt liv för den dagen då någon behöver din hjälp och du inte kan ingripa tror jag inte du vill uppleva.

Jakobson
2016-01-22, 20:19
Att kunna simma är ett krav för godkänt i gympa ( eller vad nu ämnet heter idag ). Att kunna simma hjälper en att inte drunkna. Ger också mer till livet när man vågar vara längs sjöar och hav.

Japp, simning och första hjälpen vid drunkning var man tvungen att kunna för att få godkänt på min tid.

Bärsärk
2016-01-22, 20:21
Japp, simning och första hjälpen vid drunkning var man tvungen att kunna för att få godkänt på min tid.

Det låter alldeles för logiskt, varför ska man kunna det? Bort med det! Usch vilka prestationskrav, kunna rädda liv? Ska jag? Va? Ska JAG kunna rädda liv? Men inte kan ni mena...

shadowfire
2016-01-22, 20:23
Minns att när min syster gick i Gymnasiet så hade skolan samarbete med typ Friskis&Svettis,Ishall och idrottsarena. Folk fick en biljett som gjorde att de kunde gå dit vissa tider och träna pass / gym istället, var rätt hög uppslutning.

Låter föredömligt.

Låter som att man borde börja med idrott tidigare då, gick inte du på babysim när du var liten?

Många saker som man gör när man är liten gör man inte för att det är bra och nyttigt just där och då, utan för att det inte ska komma tillbaks och bita dig senare i livet.

Jag hoppas att du aldrig badar på en offentlig badplats eller vistas vid ett vatten någonsin mer i hela ditt liv för den dagen då någon behöver din hjälp och du inte kan ingripa tror jag inte du vill uppleva.

Nej jag hade inte riktigt valmöjligheten att gå på babysim.

Vem har sagt att jag inte kan ingripa om någon behöver min hjälp i ett vattendrag?

Jakobson
2016-01-22, 20:24
Det låter alldeles för logiskt, varför ska man kunna det? Bort med det! Usch vilka prestationskrav, kunna rädda liv? Ska jag? Va? Ska JAG kunna rädda liv? Men inte kan ni mena...

Nu kan ju man vägra simlektioner pga religon osv

Bärsärk
2016-01-22, 20:26
Vem har sagt att jag inte kan ingripa om någon behöver min hjälp i ett vattendrag?

För att du har vattenskräck? Du kan skada dig själv och andra.

shadowfire
2016-01-22, 20:27
Det låter alldeles för logiskt, varför ska man kunna det? Bort med det! Usch vilka prestationskrav, kunna rädda liv? Ska jag? Va? Ska JAG kunna rädda liv? Men inte kan ni mena...

Du missar ju målet fullständigt genom att fokusera på att flytta målstolpar min käre Bärsärk.

Om vi är överens om att vara simkunnig är klokt och att kunna livräddning, inte bara till sjöss utan allmän HLR, är klokt - borde man då inte skapa förutsättningar så att så många som möjligt uppnår det?

Bärsärk
2016-01-22, 20:32
Du missar ju målet fullständigt genom att fokusera på att flytta målstolpar min käre Bärsärk.

Om vi är överens om att vara simkunnig är klokt och att kunna livräddning, inte bara till sjöss utan allmän HLR, är klokt - borde man då inte skapa förutsättningar så att så många som möjligt uppnår det?

Ja, och då kanske ett bra sätt är att börja med idrott tidigare då istället?

Jakobson
2016-01-22, 20:32
Du missar ju målet fullständigt genom att fokusera på att flytta målstolpar min käre Bärsärk.

Om vi är överens om att vara simkunnig är klokt och att kunna livräddning, inte bara till sjöss utan allmän HLR, är klokt - borde man då inte skapa förutsättningar så att så många som möjligt uppnår det?

Jobbade som dörrvakt i yngre dagar, några kollegor (från Afrika) stora som berg! Vältränade, en champion i boxning, andra tävlat i sprint för landslaget, ingen av dem kunde simma, det är inte något man får lära sig där. Därför blir det dumt när vuxna inte kan hålla sig över vattenytan

z_bumbi
2016-01-22, 20:40
Nu kan ju man vägra simlektioner pga religon osv

Vilken religion då?

Jakobson
2016-01-22, 20:43
Vilken religion då?

Polare är gymnastiklärare på högstadiet, har varit flera fall där flickor från religösa familjer har kommit med lapp eller sagt att de pga sin religon inte får vara med (just i dessa fall, var det islam enligt det han berätta) men det kan vara någon annan religon på andra håll?

CalleP
2016-01-22, 20:51
Tycker man borde utöka idrotten till 3 gånger per vecka istället.

ViktorC
2016-01-22, 21:17
Tycker man borde utöka idrotten till 3 gånger per vecka istället.


Där jag gick i skolan kunde man välja till 3 timmar extra per vecka :hbang:
Dom som tyckte idrotten sög körde bara 1-2 timmar och då var det mest obligatoriska moment (dans, simning och orientering om jag minns rätt) samt teori.

Anton Fräs
2016-01-22, 21:20
Alla som kommer med angrepp på att personen ifråga är fet, jag ber er vänligen men bestämt att sluta med era påhopp. Det är inte bara förolämpande, det är fan ovärdigt.

Diomedea exulans
2016-01-22, 21:39
Jag hoppas att du aldrig badar på en offentlig badplats eller vistas vid ett vatten någonsin mer i hela ditt liv för den dagen då någon behöver din hjälp och du inte kan ingripa tror jag inte du vill uppleva.

Nu förstår jag inte riktigt hur du tänker? Jag tror det är bättre att ha Shadowfire i närheten, med sina mediokra simkunskaper och sin vattenskräck, än ingen alls. Om inte annat kanske han kan ringa 112.

Bärsärk
2016-01-22, 22:03
Nu förstår jag inte riktigt hur du tänker? Jag tror det är bättre att ha Shadowfire i närheten, med sina mediokra simkunskaper och sin vattenskräck, än ingen alls. Om inte annat kanske han kan ringa 112.

Han är en fara för sig själv och för personen som han ska rädda om han skulle få "panik", ringa 112 är en bra lösning men en personer hinner drunkna innan de är framme om de inte råkar vara i området just när man ringer.

Nu säger jag inte att idrott i skolan räddar liv men det är ju en bonus helt klart.

High1ander
2016-01-22, 22:43
Intressanta är ju att folk klagar på mobbning inom idrott och därför ska idrott bort?!

Ska geografi bort för en tjej i min klass svara att Oslo är Sveriges huvudstad och blev retad?

Ska svenska bort för att en kille i min klass på svenskalektionerna inte kunde säga något vettigt på muntliga framföranden utan att han bara smacka och stamma?

Nej, man kanske ska ta hand om dom som mobbar och blir mobbade.

För övrigt så kan man också bli mobbad för man är duktig i just idrott, precis som med matte.

alphahanen2
2016-01-23, 02:18
Intressanta är ju att folk klagar på mobbning inom idrott och därför ska idrott bort?!

Ska geografi bort för en tjej i min klass svara att Oslo är Sveriges huvudstad och blev retad?

Ska svenska bort för att en kille i min klass på svenskalektionerna inte kunde säga något vettigt på muntliga framföranden utan att han bara smacka och stamma?

Nej, man kanske ska ta hand om dom som mobbar och blir mobbade.

För övrigt så kan man också bli mobbad för man är duktig i just idrott, precis som med matte.

Att klä av sig naken inför folk brukar man inte göra på geografi eller svenskalektionerna. Är väl där problemet ligger lite. Sen att man blottar sina svagheter på ett annat sätt. Vet du inte svaret på nåt så är man liksom tyst, men i idrott tvingas man visa det man inte kan.

High1ander
2016-01-23, 03:13
Att klä av sig naken inför folk brukar man inte göra på geografi eller svenskalektionerna. Är väl där problemet ligger lite. Sen att man blottar sina svagheter på ett annat sätt. Vet du inte svaret på nåt så är man liksom tyst, men i idrott tvingas man visa det man inte kan.

Som sagt, om det nu är ett problem så bör man kunna göra saker som t.ex. gymma, springa, etc. utan att göra det i grupp. Om just nu nakenheten är ett problem, vilket jag definitivt köper, så ska man kunna slippa sånt (genom att just göra alternativa uppgifter). Jag påstår inte att idrott som den säkert utförs i praktiken på det flesta skolor har en massa saker som den inte kan förbättras på, men man borde kunna ha den på samma nivå av "pinsamt" som andra kurser. Hursom, stora problemet är fortfarande inte ämnet i sig, utan problemen runt om.

Samtidigt så finns det ett visst behov av att just lära sig "umgås" med andra som just idrott framhäver. Man ska tvingas mer eller mindre då och då till att behöva göra sådant som inte är så kul, för det är just karaktärsbyggande att klara av sånt man tycker är jobbigt, som springa 2km... Jag menar inte att man ska tvingas vara i situationer där man konstant mobbas, utan mer att det börjar bli för mycket "slippa göra sånt man inte vill". Blir lite, har man dålig självförtroende och självkänsla så visar man bara för den "självklart ska du slippa, för du kan ju ändå inte" men återigen, blir ju inte så lyckat heller för självkänslan att misslyckas framför kompisar...


Du tvingas visa att du inte kan när läraren frågar på chans i klassen efter vad 23*19 är också, eller när du ska prata om boken du läste under lovet framför klassen.

Jag är också för att betygen skulle kunna utformas mer för att just ges till dom som är med på flest lektioner, skriver bäst på prov etc... Som det är nu är det ändå inte "rättvist", t.ex. jag fick MVG (förtjänade det) men brorsan som var dubbelt så bra (satte flera skolrekord, var där alltid 15 min före och 15 min efter lektionerna) fick bara VG. Vissa tjejer som var med hälften av gångerna för de hade visst mens 15-20 dagar i sträck kunde ändå få MVG, trots att deras "meriter" när de väl var med var hälften av mina. Genom att ta betyg på i princip bara närvaro och teoriprov (då ska man inte heller sova eller gå och bajsa 30 min varje gång) så blir det iaf. mina ögon mer rättvist än det jag sett hittills.

High1ander
2016-01-23, 03:28
Av att bara skumma igenom denna PDF för Idrott 1 (antar det är den hon kuggar) http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/idr/knowledgeReq.pdf?subjectCode=IDR&courseCode=IDRIDR01&lang=sv

Så skulle jag hävda att om hon läst igenom den så skulle hon kunna säga, "Du, jag vill inte springa efter en boll, men jag kan bevisa hur bra jag rör mig i Yoga, och Curling. Sen här har jag bevis på hur jag förbättrat mina rörelsemönster och minimerar skaderisken vid det här utförandet..." Dvs. jag tycker den lämnar ganska mycket utrymme för att kunna få diverse dispanser för "egenträning", då det knappast står något om specifika sporter... 5 punkter där bara 2 handlar om fysiskt röra sig, där en stor del ändå är teori... Utifrån att läsa den så skulle jag påstå att 75-80% av betyget ska påverkas av teoretiska förmågor, dvs. förstå om något är bra eller dåligt, ergonomiskt, etc... Att bara kasta ett spjut långt funkar inte om man visar att en muskel kommer slitas av enligt de betygskriterierna...

Jag vet iaf. att när jag haft problem med betyg så har jag diskuterat det med lärare eller rektor (dvs. att de tolkat saker fel, där jag sen fått rätt). Men jag utgår från att hon inte varit aktiv i det då hon inte nämner något i artikeln att ingen hänsyn getts till hennes förslag och behov, utan jag därmed antar (kanske felaktligen) att hon helt enkelt struntat i att ta fighten från början, utan kommer på nu, 2½ år senare att man kanske ska klaga.

shadowfire
2016-01-23, 10:44
Jag vet iaf. att när jag haft problem med betyg så har jag diskuterat det med lärare eller rektor (dvs. att de tolkat saker fel, där jag sen fått rätt).

Du tvingas visa att du inte kan när läraren frågar på chans i klassen efter vad 23*19 är också, eller när du ska prata om boken du läste under lovet framför klassen.

Har du problem med matte och halkar långt efter de andra, så får du också stöd och hjälp för det. Vad får man för stöd om man har svårt att klara av fysiska idrottsgrenar?

Numera ställs det krav på att även en behörig idrottslärare ska vara pedagogisk kompetent (du behöver bara backa bandet 20-25 år så var det lite andra typer av kompetenser som fick sin visselpipa). Det i sin tur gör dock även att idrottslärarens ansvar och roll i det hela ökar. Du har rätt i att hon som elev borde ha fört en dialog med skolan, men det är lika mycket om inte mer skolans ansvar att föra en sådan dialog med henne. Det framgår inte i artikeln om det funnits en sådan.

Det borde vara en idrottslärares skyldighet att ta kontakt med en elev som skolkar från gympan och ta reda på rotorsaken, samt göra sitt yttersta för att hitta en lösning på det. Skolan ska kunna läroplanen innantill och utantill och elever är trots allt barn.

Vad man borde ha gjort med tjejen i artikeln (och som kanske har blivit gjort, det vet vi ju inte) är att;
- ta enskilt samtal och ta reda på rotorsaken varför hon skolkar (i tidigt skede)
- i dialog med eleven ställa krav på den teoretiska delen och söka lösning på den fysiska delen
- är det en elev som har svårigheter med fysisk idrott pga sin fysik, erbjud specialpedagogik/stöd.
- ha en koppling till skolpsykolog, kurator mfl och ha en handlingsplan för elever som mår dåligt över sin kropp/sitt utseende

Vem vet, hon kanske är en blivande enastående bioteknikforskare som kommer att bli den som hittar det slutgiltiga botemedlet för cancer, men hon kom inte in på den utbildningen för att hon mådde dåligt över att behöva visa sig naken. Är det inte rätt skevt?

r1kkie
2016-01-23, 11:51
Klarar man inte av "utmaningarna" med idrotten i skolan så kommer man få problem/begränsningar i vuxenlivet sen, där är inget gräs å gröna skogar.

Diomedea exulans
2016-01-23, 11:58
Klarar man inte av "utmaningarna" med idrotten i skolan så kommer man få problem/begränsningar i vuxenlivet sen, där är inget gräs å gröna skogar.

Det är faktiskt väldigt lite mobbning i vuxenlivet. Iaf jämfört med skolgympan.

High1ander
2016-01-23, 13:43
Har du problem med matte och halkar långt efter de andra, så får du också stöd och hjälp för det. Vad får man för stöd om man har svårt att klara av fysiska idrottsgrenar? Återigen, jag har påpekat att det finns brister som behöver fixas, att just hur saker funkar i praktiken kanske inte stämmer med hur en läroplan eller betygskriterier är utformade. Men trots det så är ju inte "ämnet i sig" fel att lärare/system är dåliga. Jag fick när jag t.ex. gick i 9:an hjälp med att förbättra mig i gymnastik för att klara av MVG-gränsen, hur många "ber om hjälp" när de halkar efter, är väl bara rent teoretiska ämnen som folk ber om hjälp?


Numera ställs det krav på att även en behörig idrottslärare ska vara pedagogisk kompetent (du behöver bara backa bandet 20-25 år så var det lite andra typer av kompetenser som fick sin visselpipa). Det i sin tur gör dock även att idrottslärarens ansvar och roll i det hela ökar. Du har rätt i att hon som elev borde ha fört en dialog med skolan, men det är lika mycket om inte mer skolans ansvar att föra en sådan dialog med henne. Det framgår inte i artikeln om det funnits en sådan.

Det borde vara en idrottslärares skyldighet att ta kontakt med en elev som skolkar från gympan och ta reda på rotorsaken, samt göra sitt yttersta för att hitta en lösning på det. Skolan ska kunna läroplanen innantill och utantill och elever är trots allt barn. Självklart ska lärare försöka få elever att vara med, men gymnasiet är inte förenat med skolplikt, vill folk skolka (och då mista CSN) så får de göra det. Man är trots allt 16-19 år när man går i gymnasiet och får faktiskt stå för sina egna beslut, vill man inte vara där kan man hoppa av (något man inte kan fram tills man slutat 9:an).


Vad man borde ha gjort med tjejen i artikeln (och som kanske har blivit gjort, det vet vi ju inte) är att;
- ta enskilt samtal och ta reda på rotorsaken varför hon skolkar (i tidigt skede)
- i dialog med eleven ställa krav på den teoretiska delen och söka lösning på den fysiska delen
- är det en elev som har svårigheter med fysisk idrott pga sin fysik, erbjud specialpedagogik/stöd.
- ha en koppling till skolpsykolog, kurator mfl och ha en handlingsplan för elever som mår dåligt över sin kropp/sitt utseendeJag håller med, det krävs mer flexibilitet i ett ämne som har mer problem kring sig.


Vem vet, hon kanske är en blivande enastående bioteknikforskare som kommer att bli den som hittar det slutgiltiga botemedlet för cancer, men hon kom inte in på den utbildningen för att hon mådde dåligt över att behöva visa sig naken. Är det inte rätt skevt?Inte mer skevt än t.ex. samma scenario fast istället för vara naken, så ska man stå framför klassen och prata om metaforerna i Frankenstein...

Sen återigen, jag tycker det är lite för lätt att bara säga "tycker dom det är jobbigt så är det per automatik fel, och de slipper göra det". I den bästa av världar (vet att detta knappast är rimligt inom en snar framtid), så ska varje person må bra nog att vara naken efter en idrottslektion, och respekteras nog att kunna vara det. Men jag har som sagt svårt för att man bara ska ge upp för dåligt beteende (t.ex. samma sak med badhusen som separerar män och kvinnor) och tro det är lösningen, att skapa "bubblor" av falsk säkerhet. Men självklart samtidigt så kan man inte bara vara dumdristig och tvinga människor t.ex. dela bubbelpool och bli antastade bara för att "inte ge vika för förrövare". Hursom, man sviker de som har problem om man bara flyttar på dom, och man sviker dom om man tvingar dom kvar i samma situation.

MSL
2016-01-23, 13:48
Inte fan ser man de duktiga matteleverna skrika "Amen räkna ut x nu då, din jävla sopa!" till de sämre. De andra ämnena har dessutom inte ett lärarlöst omklädningsrum där mobbarna ostört kan piska töntarna med ihoprullade handdukar efter lektionerna.

Nä, väck med skiten.

Nä på matten är det väl snarare de duktiga som blir mobbade. Relativt ofta samma personer som är dåliga på idrott och mobbade även för det. ^^

Matsa
2016-01-23, 14:46
Har du problem med matte och halkar långt efter de andra, så får du också stöd och hjälp för det. Vad får man för stöd om man har svårt att klara av fysiska idrottsgrenar?

När jag hade problem med matte i högstadiet sa läraren att jag var dum och sedan blev jag placerad i en mattegrupp där alla elever struntade i betygen och gick in för att sabba lektionerna. Annars var enda skillnaden att tempot var långsammare, mer stöd fick jag inte eftersom det fortfarande var samma antal lärare men ännu fler elever som behövde stöd. Jag lärde mig inte mycket matte i högstadiet, däremot lärde jag mig att hata siffror.

Nu beror detta givetvis inte på ämnet matte utan på att jag hade en idiot till lärare som var mer intresserad av att gulla med de tre bästa eleverna än att hjälpa de som faktiskt behövde det. Precis som matematikundervisningen förhoppningsvis sköts bättre nuförtiden (detta var trots allt 20 år sedan) så kan väl idrottsundervisningen skötas bättre också?

Matsa
2016-01-23, 15:00
Nä på matten är det väl snarare de duktiga som blir mobbade. Relativt ofta samma personer som är dåliga på idrott och mobbade även för det. ^^

Är inte det där lite av en klyscha? När jag växte upp var många av de med höga betyg även duktiga på olika lagidrotter, typiska ledarpersoner. De tuffa killarna som kunde tänkas mobba folk som pluggade och gick in för skolan brukade ofta skolka från idrotten. Sen förekom det förstås mobbing på idrotten ändå men av andra anledningar.

Som sagt var det länge sedan men jag tycker mig även märka det i mina syskonbarns skolor.

Coffe
2016-01-24, 03:51
Gick ett par gånger under gymnasietiden. Var alltid bandy varje jävla gång och så troligt tråkigt. Tränade 6 dagar i veckan simning och thaiboxning så att springa runt och jaga boll kändes rätt avlägset.

Lägg till att vi fick gå 2½ km för att ens komma till den där salen vi skulle ha idrott i. Självklart räknades det ifrån våra raster så du hade 30 min lunch istället för 45min om du gick på idrotten, skulle du duscha efter så kunde du vara glad om du hann med lunchen.

5km (2.5 tur o retur) är då inget som en människa går på 15minuter. Inte springer heller för den delen om man inte är i jävligt bra form.

Coffe
2016-01-24, 03:54
Rätt kul att dom som aggressivt är för idrotten i skolan förmodligen är dom mobbarna som gjorde så att resterande individer som inte är för idrotten ogillar den. Klart som fan inte ni förstår.

Självklart måste man ha varit en inbiten mobbare för att anse att idrott & hälsa är ett viktigt ämne.

Coffe
2016-01-24, 03:55
Ja, precis som när Vattenfall eller vad det var som hade gymträning som arbetstid och om man inte tränade så riskerade man att inte få löneförhöjning etc, extremt bra idé. Vem var emot det? En fet kvinna som tyckte att hon hade rätten att bestämma över sin egna kropp.

Det har/hade hon. Hon kan däremot inte bestämma vad arbetsgivaren vill premiera och betala för. Hon kan ta sin kropp till en annan arbetsplats om det inte passar...

Coffe
2016-01-24, 04:00
Har man inställningen att överviktiga personer får skylla sig själva, så kommer det synas och lysa igenom när den överviktige personen inte hinner fram till en slagen innebandyboll. Det behöver alltså inte handla om direkt mobbing och flera ser sig säkert inte som mobbare, utan det handlar i grund och botten på hur vi ser på personer med olika fysiska förutsättningar.

Handen på hjärtat, hur många gånger hackade man på de som var sämst i klassen på historia? Geografi? Varför är det först i idrottsrelaterad miljö som det är "okej" att nedvärdera någon?

Jag fick skit i ett halvår för att jag inte hade koll på Vänern och Vättern. Det faktum att jag inte pluggat svensk geografi för att jag bodde i utlandet de två åren man gjorde det spelade mindre roll. Under skolgången har jag även sett folk bli påhoppade för all möjligt skit, bra på matte, dålig på matte, svag, tjock, dum, konstiga föräldrar. You name it. Att du tror att idrotten skulle fostra mobbning mer än någon annan del av skolan är troligen endast för att du trivdes i andra delar men idrotten var ett problem för dig.

Coffe
2016-01-24, 04:16
Har du problem med matte och halkar långt efter de andra, så får du också stöd och hjälp för det.

Jepp, man kan till exempel få gå om en klass. Superkul!

Alexton
2016-01-24, 08:28
5km (2.5 tur o retur) är då inget som en människa går på 15minuter. Inte springer heller för den delen om man inte är i jävligt bra form.

Nej man fick springa och om du tränar simning på elitnivå så har man rätt bra kondis. Men jag förstår inte vad det har med mitt inlägg att göra då det absolut inte ens var i närheten av poängen jag ville få fram?

Ja man har bra kondis om man springer.. :confused:

Stoltz
2016-01-24, 10:49
Palla läsa tråden som Slarti hade sagt, men efter första sidan måste jag bara skriva detta -

Tagga ner för fucks sake. Hon är 18 år, att kalla henne en lat tjockis och dylikt är jävligt ovärdigt.

Även om jag absolut inte håller med hennes resonemang så får man ändå ge henne cred till att hon försökte ta upp frågan på ett relativt sakligt sätt.

Hennes argument kan användas på alla ämnen dock så ser inte nyttan i hennes resonemang.
Ska man komma någon vart med det får man sätta sig och titta på vad syftet och målet med idrott&hälsa är och ifall det faktiskt återspeglas i verkligheten.

shadowfire
2016-01-24, 11:21
Jag fick skit i ett halvår för att jag inte hade koll på Vänern och Vättern. Det faktum att jag inte pluggat svensk geografi för att jag bodde i utlandet de två åren man gjorde det spelade mindre roll. Under skolgången har jag även sett folk bli påhoppade för all möjligt skit, bra på matte, dålig på matte, svag, tjock, dum, konstiga föräldrar. You name it. Att du tror att idrotten skulle fostra mobbning mer än någon annan del av skolan är troligen endast för att du trivdes i andra delar men idrotten var ett problem för dig.

Det finns självklart dåliga lärare inom alla ämnen och mobbing kan finnas pga flera olika saker, men nu är det inte bara mobbing det handlar om. Det är ett par i tråden som fick för sig det och skapade sig lite egna väderkvarnar, för det kändes enklast att fäkta mot.

Idrotten ÄR ett ämne där det finns specifikt riktad kritik mot av skolinspektionen själva. Det har säkert förbättrats massor sedan jag växte upp, men eftersom det fortfarande dyker upp personer som i denna artikel och eftersom hon fortfarande blir utskrattad som här på kolo, så visar det på att det klart och tydligt finns attitydproblem runt människor kroppar, fysik och kopplat till idrott och den blottning du utsätts för.

Det är egentligen två saker elever mår som sämst över i skolan om man nu ser till de som verkligen har ångestliknande symptom och det ena är idrotten och det andra är att tvingas redovisa något ensam inför klassen, typ gå fram på tavlan och redovisa ett mattetal eller ställa sig framför klassen och hålla högläsning.

Jag rekommenderar en titt i skolverkets studie kring idrott och hälsa för att få en inblick i vad de möttes av.

shadowfire
2016-01-24, 11:25
Från skolinspektionens Idrott & Hälsa 2012:5:

(Klasser åk 3-6)

Eleverna bedöms inte alltid utifrån kunskapskraven. En del lärare tenderar att lägga stor betoning på tävling och resultat

Det förekommer också att bedömningen av elevernas kunskaper i idrott
och hälsa utgår från kriterier som saknar stöd i kursplanen. Exempel på
sådana kriterier är att ”göra sitt bästa”, ”vara ombytt” och att ”kunna prestera”.
Den här formen av kriterier är naturligtvis viktiga förutsättningar för
den undervisning som läraren bedriver. Men när läraren bedömer elevernas
kunskaper ska dessa bedömningar utgå från kunskapskraven i kursplanen.

Många elever undervisas av lärare som saknar utbildning för att undervisa
i idrott och hälsa. I 18 av de 36 besökta skolorna bedrivs undervisningen i
sin helhet av lärare som har utbildning för att undervisa i ämnet. I resterande
skolor bedrivs undervisningen helt eller delvis av personal som saknar
ämnesutbildning och i en del fall även lärarutbildning eller någon annan form
av pedagogisk utbildning. I drygt 30 procent av de observerade lektionerna
saknade läraren utbildning för att undervisa i idrott och hälsa. Det betyder att
vid de 123 slumpvis utvalda observationerna saknade 39 lärare utbildning för
den undervisning de bedrev

Studien finns här:
http://www.skolinspektionen.se/sv/Beslut-och-rapporter/Publikationer/Granskningsrapport/Kvalitetsgranskning/Idrott-och-halsa-i-grundskolan/

I studien från 2010 och deras flygande inspektion, så skolkade en av fem elever från idrotten.

Nu kan det ha hänt massor sedan de publicerade sina studier, men ämnet som sådant finns det nog kvar en hel del att utveckla i.

alphahanen2
2016-01-24, 11:34
Givetvis ska hon inte mobbas för det hon skrivit. Men såklart det sticker i ögonen på folk på ett träningsforum när en tjockis som inte ens gått på en idrottslektion vill slopa hela skiten.

shadowfire
2016-01-24, 11:43
Mer tänkvärd läsning finns här:
http://www.lararnasnyheter.se/mivida/2012/12/13/utsatthet-orsak-skolk

Att fler tjejer än killar skolkar från idrott och hälsan är ett annat tydligt mönster. Hälften av tjejerna, jämfört med en fjärdedel av killarna, har någon gång skolkat från lektionerna och skillnaden är lika stor när det gäller dem som skolkar ofta. Könsskillnaderna visar sig också på flera andra områden i undersökningen. Fler tjejer har en negativ inställning till ämnet och andelen som ofta känner obehag är betydligt högre bland tjejerna.

När jag har kommit in som forskare och tittat på lektioner, har jag ibland häpnat över att det finns flickor, och en och annan pojke också, som verkligen inte rör bollen någon gång. Det finns en medvetenhet om problemen, men man skulle kunna diskutera det tillsammans med eleverna, och arbeta mer aktivt med att få alla delaktiga.

Coffe
2016-01-24, 12:15
Nej man fick springa och om du tränar simning på elitnivå så har man rätt bra kondis. Men jag förstår inte vad det har med mitt inlägg att göra då det absolut inte ens var i närheten av poängen jag ville få fram?

Ja man har bra kondis om man springer.. :confused:

Det jag vänder mig mot är väl att du alltså hävdar att du sprang milen på 30min när du var runt 15 bast?

z_bumbi
2016-01-24, 13:04
Jag ser lösningen på att folk inte deltar snarare genom att man ger ämnet mer tid så fler ges en chans redan från början att kunna hänga med. En bekant började som lågstadielärare och när de i ett annat ämne gick en promenad så upptäckte hon att eleverna knappt orkade gå 2 km. Då körde hon på egen hand en promenad i samband med varje lunch och efter en termin så sprang alla eleverna istället för att gå. Orkar man inte gå 2 km i något så när rask takt så ligger man redan där efter vad gäller att kunna deltaga på idrottens praktiska moment och risken blir att de eleverna halkar ännu längre bakom i förhållande till de som tränar på fritiden. Det går inte heller att få till sådana prestationsförbättringar på ett tillfälle i veckan medan det på tre till fyra tillfällen är ganska enkelt.
Sen är det också, för mig, självklart att fokus inte ska ligga på idrott utan fysisk aktivitet och att de etablerade idrotterna mest bör vara verktyg för att få till den aktiviteten och något som körs som prova på aktiviteter. Med tre till fyra tillfällen (eller mer) så hinner man också faktiskt träna på en aktivitet.

Vad gäller de väldigt negativa kommentarerna på första sidan så funderade jag länge på om de skulle ligga kvar eller inte men jag kom fram till att de i det här fallet visade vilket klimat som det faktiskt är ute i skolorna. Jag kan ha tänkt fel här men så gick i alla fall mina funderingar.

Alexton
2016-01-24, 14:14
Det jag vänder mig mot är väl att du alltså hävdar att du sprang milen på 30min när du var runt 15 bast?

Jag sprang aldrig milen när jag var 15 bast, det är du som säger det så sluta hitta på skit som jag inte skriver. Jag kommer blocka dig för att du tillför absolut ingenting just nu.

Läs igen vad jag skrev och ta till dig det.

ot: Jag hade personligen sett att idrott och hälsa möjligtvis utökades till att innefatta mer teoretisk kunskap om mat/dryck för idrott och behov.