handdator

Visa fullständig version : Stort problem - blir aldrig trött


Tarahumara
2016-01-21, 20:58
Sedan jag började träna (vilket är det bästa jag gjort) har jag slutat känna av trötthet innan jag ska gå och lägga mig. Jag känner i princip aldrig av den känslan av trötthet, alltså att jag bara kan lägga ned huvudet på kudden och somna utan är relativt pigg på kvällen och väldigt morgonpigg, full av energi, på morgonen.

Detta är ett stort problem för mig. Jag vill kunna känna av trötthet, har nästan glömt hur den känslan känns. Jag vill kunna lägga ned huvudet och bara somna, vilket var ett av de drag som karaktäriserade mig tidigare. Jag tränar löpning 5-7 gånger/v så det är märkligt att jag inte blir trött. Inte ens när jag kört ett stentufft intervallpass blir jag trött psykiskt, enbart fysiskt.

Vad kan detta bero på? Är det negativt och hur kan jag åtgärda det? Vill också kunna somna om utan att ha en extremt planerad rytm så att jag somnar samma tid varje dag. Låt säg att jag får 7,5-9 h sömn vanligtvis - sover jag 5,5 så påverkar det inte (har testat)..Samma sak..

Rikard Jansson
2016-01-21, 21:02
Helt off-topic, icke-relaterat till tråden, hypotetiskt och inte alls riktat till TS: finns det tillfällen där man på kolozzeum får fråga någon om denne är dum i huvudet? :)

On topic: tycker du inte att du har fler fördelar av att vara pigg än trött?

Starke75an
2016-01-21, 21:06
Somnar på mindre än 1 minut vanligtvis. Oavsett träning eller inte. Har ett fysiskt krävande jobb. Rör mig 16-20000 steg utöver träning en normal dag.

Finns det nått som går runt i skallen på kvällen hos dig kanske ?

Och vad är problemet med att vara pigg som ovanstående också undra?

Wzup2u
2016-01-21, 21:07
Du har väl ett lugnt jobb/studier/arbetslös och sitter vid datan hela dagen? alternativt lugnt kontorsjobb?
Har själv ganska mkt energi över, då jag har mer jobb med data/menyer och beställn numera... och känner att jag inte alls är lika trött som jag var innan då jag stod upp och jobbade hela dagarna.

Tarahumara
2016-01-21, 21:13
Du har väl ett lugnt jobb/studier/arbetslös och sitter vid datan hela dagen? alternativt lugnt kontorsjobb?
Har själv ganska mkt energi över, då jag har mer jobb med data/menyer och beställn numera... och känner att jag inte alls är lika trött som jag var innan då jag stod upp och jobbade hela dagarna.

Studerar, men samtidigt springer jag rätt mycket så jag borde väl vara trött efter 20 km löpning/1000 m x 5 intervaller eller liknande? Jag kan springa ett halvmaraton och dygna utan problem..

Tarahumara
2016-01-21, 21:16
Somnar på mindre än 1 minut vanligtvis. Oavsett träning eller inte. Har ett fysiskt krävande jobb. Rör mig 16-20000 steg utöver träning en normal dag.

Finns det nått som går runt i skallen på kvällen hos dig kanske ?

Och vad är problemet med att vara pigg som ovanstående också undra?

Väldigt mycket tankar.

Wzup2u
2016-01-21, 21:17
Studerar, men samtidigt springer jag rätt mycket så jag borde väl vara trött efter 20 km löpning/1000 m x 5 intervaller eller liknande? Jag kan springa ett halvmaraton och dygna utan problem..

Hade du haft 8 timmars jobb som flyttkarl + löpningsrunda skulle du få se på annan trötthet, där har du grejen därför du har energi... pluggar...

Var glad för det =) jag märker stor skillnad med det jag ändrat i mitt jobb...
& saknar nästan att ha mer timmar på golvet ibland och ibland inte :)...

Ett dygn har 24h kom ihåg det.

Bärsärk
2016-01-21, 21:21
Det är skärmarna som håller dig vaken, stäng av datorn/mobilen så kommer du automatiskt att bli tröttare.

mangemani
2016-01-21, 21:26
Det är skärmarna som håller dig vaken, stäng av datorn/mobilen så kommer du automatiskt att bli tröttare.

+1
och helst typ 10-20 min innan sängdags.

Tarahumara
2016-01-21, 21:28
Det är skärmarna som håller dig vaken, stäng av datorn/mobilen så kommer du automatiskt att bli tröttare.

Sitter inte så mycket vid mobilen, men blir en del läsning på datorn när jag studerar (powerpoints, digitala anteckningar osv) - ska testas idag. Ses! :)

Blaine
2016-01-21, 21:36
Utöver fysisk träning se till att stimulera hjärnan genom att ta in ny input, som hjärnan behöver sömn för att bearbeta. Stäng av elektronisk stimuli i tid. Dämpa belysning. Skriv av dig och slappna av, dvs. reducera oroliga tankar. Läs bok eller lyssna på lugn musik. Kom till ro och sov.

Nordenator
2016-01-21, 21:37
Fixa f.lux om du sitter vid datorn på kvällen.
https://justgetflux.com/

Bärsärk
2016-01-21, 21:37
+1
och helst typ 10-20 min innan sängdags.

Det är alldeles för sent inpå, minst 90 minuter enligt mig. Men mer är bara bättre, alltså 3 timmar är bättre än 2 och så vidare.

milax
2016-01-21, 21:37
Tränar du sent? Det skulle förklara en hel del...

Starke75an
2016-01-21, 21:39
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=5968921

Finns de som sover 4 timmar per natt också.

Han sa att i nån intervju att han lägger sig sent för att slippa vakna allt för tidigt.

unsuspected
2016-01-21, 21:40
Adhd?

filmjölk
2016-01-21, 22:54
Många av oss får sömnproblem i perioder. Stilnoct avhjälper detta mkt effektivt, men skall användas sparsamt och bara om du har sömnproblem. Det är receptbelagt.

Alkro
2016-01-21, 23:19
Så länge du inte påverkas på dagtid har du egentligen inget sömnproblem per definition. Problemet är att du har en förutfattning om att du bör sova x timmar och du ska somna vid x-tid. Om du inte är trött när du går och lägger dig så ska du gå och lägga dig senare.

Wzup2u
2016-01-21, 23:20
Sover du än ts???


4mwApd29wsI

Tarahumara
2016-01-22, 09:01
Lade undan alla skärmar cirka 45 minuter innan läggdags, läste 25 minuter. Somnade inom 5 minuter (vilket jag inte gjort på månader). Där har vi det.

Klein
2016-01-22, 09:16
Jag tycker detta program hjälper mig att somna om jag sitter sent framför datorn:

https://justgetflux.com/

gatewarden
2016-01-22, 09:57
Vad gör du dom sista timmarna innan du går och lägger dig, är du trött mitt på dagen någon gång?

Det kan vara överstimulans, om du sitter och spelar cs eller whatever dom två sista timmarna innan du lägger dig är du fortfarande uppe i varv och det skapar problem.

Jag har varit i exakt samma sits som dig, men jag ändra mitt kvällschema och gör några yoga + andningsövningar 25 minuter innan jag lägger mig.

Pang bom, sover.

milax
2016-01-22, 10:31
Lade undan alla skärmar cirka 45 minuter innan läggdags, läste 25 minuter. Somnade inom 5 minuter (vilket jag inte gjort på månader). Där har vi det.

Grattis! Hoppas att det håller i sig!

Tarahumara
2016-01-23, 06:53
Grattis! Hoppas att det håller i sig!

Tack!

Igår blev det ännu bättre. Lade undan alla skärmar cirka 1 h före sömn, läste 20 minuter och somnade inom 5 minuter. Känns helt underbart, har inte upplevt detta på flera månader.

I veckan ska jag (om det går) försöka lägga undan alla skärmar 1,5 h innan sänggående och plugga det sista i sängen (läsa i boken). Detta ska bli en vana.

mattepatte
2016-01-23, 07:59
Tränar du sent? Det skulle förklara en hel del...

Tänkte bara instämma i kören här, tränar du sent? Jag kan inte sova om jag tränar sent. Nu verkar ju dina problem lösta kanske men detta kan underlätta ännu mer.

pepplez
2016-01-23, 08:30
Sen jag började gå upp 05.30 och träna innan jobbet slocknar jag alltid på studs när jag lägger mig vilket brukar bli innan 21.30. Underbart.

Manta
2016-01-23, 08:43
I veckan ska jag (om det går) försöka lägga undan alla skärmar 1,5 h innan sänggående och plugga det sista i sängen (läsa i boken). Detta ska bli en vana.

Det kan bli en väldigt dum vana. Sängen är till för att sova, inte plugga. Att plugga i sängen är dålig "sleep hygiene".

https://en.wikipedia.org/wiki/Sleep_hygiene#Sleep_environment

Activities that reduce physiological arousal and cognitive activity promote falling asleep, so engaging in relaxing activities before bedtime is recommended.[1] Conversely, continuing important work activities or planning shortly before bedtime or once in bed has been shown to delay falling asleep.[9]

Att syssla med saker som kräver tankeverksamhet (vilket plugg bör göra, annars lär du du dig inget), är garanterat värre för sömnen än det relativt svaga belysningen från skärmar. Vissa forskare tror inte att en ljuset från en skärm har någon signifikant effekt när det gäller att försena "sleep onset" (snarare är det VAD man gör med skärmen som påverkar) och f.lux saknar, så vitt jag vet, helt empiriskt stöd. Är det dock så att plugget är så trist att du somnar är det väl ok, men kom då ihåg att du faktiskt inte lärt dig något, så se till att läsa det igen morgonen efter.

Tarahumara
2016-01-25, 18:09
Tänkte bara instämma i kören här, tränar du sent? Jag kan inte sova om jag tränar sent. Nu verkar ju dina problem lösta kanske men detta kan underlätta ännu mer.

Nej, tränar inte sent (mellan 9-16). Jag har somnat, och varit trött, inom 5 minuter de senaste dagarna. Det handlade om skärmarna, släcker allt (mobil, dator) och läser. Somnar som en stock. Tack så hemskt mycket, ni som tipsade om det. Gjort mitt liv mycket bättre.

Ado2000
2016-01-25, 18:34
Många av oss får sömnproblem i perioder. Stilnoct avhjälper detta mkt effektivt, men skall användas sparsamt och bara om du har sömnproblem. Det är receptbelagt.

Jaha ? Å hur fixar man detta då ? Då jag hade problem med sömnen under en längre tid så ringde jag vårdcentralen å ville ha hjälp det enda de sa till mig var i princip att jag ska stanna hemma å hoppas på det bästa

Klein
2016-01-25, 20:36
I USA kan man köpa melatonin överallt som jag förstått det. I Sverige så får vi istället lita på kroppens egna konvertering. Bara att se till att få så mycket dagsljus som möjligt och lägga sig när det blir mörkt istället för att ha artificiell belysning. Enklast under vår och höst i Svea rike.

Tarahumara
2016-01-27, 20:31
Jag sover bra nu, mellan 8-9 timmar/dygn. Jag vet vad den andra orsaken till de temporära sömnproblemen är; oro. Jag sov 9 timmar på måndagen (vilodag, somnade inom 5 minuter) sen på tisdagen till onsdagen så somnade jag väldigt sent och fick kanske 6 timmar sömn totalt. Detta var för att jag hade prov på onsdagen och kunde inte somna, fick "minipanik" och blev orolig när jag tänkte att jag inte kunde somna.

På helger, och dagar där jag inte ska prestera på något sätt dagen efter, somnar jag nu inom 5 minuter och sover mellan 8-9 timmar.

Vad ska jag göra? Hur kan den underbara sömn jag får vanligtvis även bli så på alla dagar?

Callon
2016-01-27, 22:37
Jag sover bra nu, mellan 8-9 timmar/dygn. Jag vet vad den andra orsaken till de temporära sömnproblemen är; oro. Jag sov 9 timmar på måndagen (vilodag, somnade inom 5 minuter) sen på tisdagen till onsdagen så somnade jag väldigt sent och fick kanske 6 timmar sömn totalt. Detta var för att jag hade prov på onsdagen och kunde inte somna, fick "minipanik" och blev orolig när jag tänkte att jag inte kunde somna.

På helger, och dagar där jag inte ska prestera på något sätt dagen efter, somnar jag nu inom 5 minuter och sover mellan 8-9 timmar.

Vad ska jag göra? Hur kan den underbara sömn jag får vanligtvis även bli så på alla dagar?

Jobba på att bli mindre orolig för livet istället för att nojja över sömnen.

Tarahumara
2016-01-30, 21:39
Jobba på att bli mindre orolig för livet istället för att nojja över sömnen.

Hur?

-squat-
2016-01-30, 23:12
Har kaffe innan läggdags en påverkan på sömnkvalitén?

Brofessorn
2016-01-30, 23:13
Har kaffe innan läggdags en påverkan på sömnkvalitén?

Ja.
The magnitude of reduction in total sleep time suggests that caffeine taken 6 hours before bedtime has important disruptive effects on sleep and provides empirical support for sleep hygiene recommendations to refrain from substantial caffeine use for a minimum of 6 hours prior to bedtime.

http://www.aasmnet.org/jcsm/ViewAbstract.aspx?pid=29198

Wzup2u
2016-01-30, 23:27
Har kaffe innan läggdags en påverkan på sömnkvalitén?

olika, inte på mig iaf.

-squat-
2016-01-30, 23:30
olika, inte på mig iaf.

Hur vet du det?

Jag somnar vid samma tid oavsett om jag druckit kaffe eller inte. Men kvalitén (djupsömn, sovtid etc.) på sömnen påverkas har jag svårare att uttala mig om. Men sannolikt påverkas den med tanke på vad studier har visat.