handdator

Visa fullständig version : basövningar! Volym per pass/vecka?


azarr
2016-01-21, 11:25
Hej!
Jag har på senaste tiden satsat mycket på böj av olika varianter, marklyft, bänkpress.
Men just böjen och marken undrar jag hur mycket som är bra att köra vad gäller volymen på passen.
Ett följande pass kan bestå av 8-10 set knäböj, 8 set marklyft, 8 set frontböj. Därefter brukar jag köra 4-5 set rakamark och lårcurl för underkroppen.
Är det onödigt mycket set i basövningarna? Jag brukar oftast köra 5-6 ordentliga arbets set och sedan köra på lite mer för att antingen stanna 1-2 reps ifrån arbets reps en för teknik eller öka vikt och köra några tyngre set men med färre reps. Ligger oftast 4-6 reps i arbe på böjen och 3-5 i marklyften. Det utöver brukar landa på 2-3 or i båda övningarna.
Kanske lite dåligt beskrivet men hoppas ni förstår vad jag undrar!
Fokus ligger på att bygga upp styrkan just nu.

Gerdler
2016-01-21, 12:02
Kör du alltså 2-3 reps i mark och böj på vikter runt 5RM? Det i 8 set, sen 8 set av andra och sen 8 set frontböj. Jag tycker det låter mycket, du skulle inte kunna dela upp det i två pass och öka frekvensen istället?

När jag tränar mark och böj samma pass då kör jag oftast lättare(antingen vikt eller volym) på den ena om jag kör tungt på den andra.

Kör du detta passet 1 gång per vecka så är min starka rekommendation att dela upp det i två eller tre pass.

Du skulle kunna köra så här:
Pass 1: 8 set marklyft, 8 set frontböj, 2-3 set lårcurl
Pass 2: 8-10 set knäböj, 4-5 set raka mark, 2-3 set lårcurl

Lårcurl och raka mark är jag emot att köra med så låga reps som 2-3. 8-15 skulle jag hellre se på dem. Jag skulle dessutom rekommendera att du ökade repsen genom att minska vikten och seten på en av böjarna varje vecka eller varannan. Så att du kör kanske 10 reps x 3-5 set eller 8 reps x 4-6 reps.

Just frontböj tycker jag är fin att kombinera med marklyft då den körs med mycket upprätt rygg, vilket belastar den mycket annorlunda än marken för mig åtminstone. Nån kommer komma med en EMG här och försöka slå mig på fingrarna men då vill jag innan det slå ifrån mig och säga att ryggen består av andra saker än erector spinae.

Andra assistansövningar på andra pass?
Stångrodd, utfall, bulgariska split squats, kronlyft, pausmark, pausböj, långmark, sumo mark, utgång, plankor, ryggresningar? Vad är lämpligt på ditt gym? Vad är dina svagheter som du behöver jobba på? Ska du jobba på dem specifikt eller är det viktigare att nöta lyften? Besitter du god teknik? Det här är frågor som du bör ställa dig.

azarr
2016-01-21, 21:22
Oj, tror det blev misstolkning.
Ex på böj passet igår :
Knäböj
60kg 5×5 4×4
55 kg 1×7
Marklyft
90kg:5×5
95kg:3×2
Frontböj: 40kg: 5×5
42,5: 3,3,2,2
4 set rakamark 8-10
Lika så lårcurl
Liknande pass körs 2 ibland 3 ggr i veckan.

Angående andra övningar så kör jag mycket av: Hantelrodd, hantelpress, stångrodd, latsdrag, lutande bänkpress /militärpress. Blir även lite maskin rodd ibland.
Teknik är nått jag försöker förbättra ständigt. Jag tror att det är nått man alltid kommer kunna jobba på även fast man är såkallad proffs.
Just nu är böj och marklyft nått jag vill bli bra och stark i men även bänkpress. Det andra går framåt av sig självt tycker jag och ju mer jag ökat i basövningar ju lättare och bättre har det andra gått.

axelanderz
2016-01-21, 22:27
Du säger att det går frammåt, vad är problemet? - eller undrar du ifall du tränar "ultimat"?

ceejay
2016-01-21, 22:28
Klarar du så många set utan att bli helt slut kör du alldeles för lätt.