handdator

Visa fullständig version : Sitter framför datorn 12 timmar om dagen, ont i ländryggen


DzD
2016-01-21, 11:17
Är 21 år. Har putande ankröv. Har för ca 1 månad sen bytt från vanlig 1 000 kr kontorsstol till en 3 0000 kr gaming stol (Akracing). Har ändå ont i nedre delen av ryggen.

Jag är 173 cm. Det enda stället jag har ont på är ländryggen. Om jag stretchar den så känns det mycket bättre i några timmar, men sen är smärtan tillbaka. Eller egentligen är det inte någon stark smärta jag känner utan mer spänning och att det känns obekvämt i ländryggen.

Det känns som att det blir mindre spänning på ländryggen om jag sänker stolen fullt ner, men då får jag istället ont i ljumskarna.

eternallord
2016-01-21, 11:21
Styrketräning för att stärka ryggen samt att aktivera ryggen var 20de minut du spenderar framför datorn (i.e. res dig, stretcha, gå runt lite) är nog det enda man kan göra om du inte vill sluta sitta så mycket. Om det är ett alternativ så fundera på att skaffa ett skrivbord du kan använda stående så du kan variera lite.

DzD
2016-01-21, 11:23
Styrketräning för att stärka ryggen samt att aktivera ryggen var 20de minut du spenderar framför datorn (i.e. res dig, stretcha, gå runt lite) är nog det enda man kan göra om du inte vill sluta sitta så mycket. Om det är ett alternativ så fundera på att skaffa ett skrivbord du kan använda stående så du kan variera lite.

Men borde jag inte raka upp ryggen helt innan jag börjar stärka den, eller spelar det ingen roll? Marklyft där jag lyfter med ryggen brukar hjälpa.

shadowfire
2016-01-21, 11:31
Jag har krympt 2 cm genom åren pga stillasittande jobb, vilket har förändrat min kroppshållning. Det som har hänt är rotation på bäckenet/förkortade höftböjare, så när jag står i vad som känns avslappnat i stående position, så ser man att jag inte har en rak linje från axelleden och ner, utan att bäckenet är roterat och magen putar lite framåt och den klassiska ankröven/svanken går ut bakåt. Inte helt ovanlig hållning på busschaffisar, taxichaffisar osv när man ser dem promenera till lunchstället...

Stretching av hamstrings, höftböjare och sätesmuskler är vad jag har fått som rekommendation för att återfå den ursprungliga hållningen och behålla den trots stillasittande jobb. Även att försöka tänka på hållningen rent generellt när jag rör mig, se till att inte sjunka ner, utan räta upp höft/bäcken.

Får du _smärta_ av att sitta så kanske det är klokt att se över din ergonomi, inte bara val av stol utan exakt hur du sitter. Jag personligen är lite för duktig på att luta mig bakåt och inte sitta med svanken mot svankstöd osv, vilket jag märkt sätter en konstant stress på mina erector spinae t.ex.

PureWhey
2016-01-21, 11:47
Shadowfire, pröva yoga. Min mor fick typ 3cm när hon började med det för ett bra tag sedan.

Rahf
2016-01-21, 12:24
Är 21 år. Har putande ankröv. Har för ca 1 månad sen bytt från vanlig 1 000 kr kontorsstol till en 3 0000 kr gaming stol (Akracing). Har ändå ont i nedre delen av ryggen.

Jag är 173 cm. Det enda stället jag har ont på är ländryggen. Om jag stretchar den så känns det mycket bättre i några timmar, men sen är smärtan tillbaka. Eller egentligen är det inte någon stark smärta jag känner utan mer spänning och att det känns obekvämt i ländryggen.

Det känns som att det blir mindre spänning på ländryggen om jag sänker stolen fullt ner, men då får jag istället ont i ljumskarna.

Du sitter för länge. Svaret är så simpelt.

Jag får samma kroppsproblem om det varit väldigt mycket stillasittande i samma position under dagen. Lösningen är att röra sig åtminstone 1 timme utav dom 12. Själv mår jag aldrig så fysiskt bra som när det varit en dag med måttlig aktivitet och kanske ett träningspass.

G_lund
2016-01-21, 19:53
Rör på dig mer.
Stå, gå, sitt på huk, sitt på olika sätt, böj och vrid på ryggraden oftare.

Träna/stretcha i förebyggande syfte innan det börjar göra ont.

anvihl
2016-01-21, 19:56
Ut och gå. Kan nästan lova att du blir av med det bara av att promenera 45-60min om dagen.

filmjölk
2016-01-21, 19:59
Ipren, panodil eller treo.

Rikard Jansson
2016-01-21, 20:02
Hade samma problem. Löste det med att lägga mig ner i sängen med lång tangentbordssladd och mussladd :D

8411143
2016-01-21, 20:30
Jag hade samma problem, jag har fortfarande ont i ryggen men det är mycket lindrigare... Det är inte så lätt att fixa problemet i ländryggen... Jag löste det genom att göra tunga ryggövningar så det blev lindrigare i ländryggen, jag har fortfarande ont i ryggen... Men det är mycket lindrigare idag... Det tog ungefär 4-6 månader innan jag blev bra i ryggen.

Kontakta sjukgymnast så snabbt du kan.

Bmwtwinturbo
2016-01-21, 20:34
Varför sitter du 12h om dagen?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

shut teh face
2016-01-21, 20:35
Vi är inte gjorda för att sitta. Bäst är om du går till en naprapat eller liknande och så kan du få hjälp.

Jag själv satt ofta på ena benet förut och fick en extrem ischias och jag kunde inte ens gå upp ur sängen när det var som värst. Höftböjaren ett bra tag (och absolut inge fuskande) löste det problemet, och sluta sitta så såklart.

DzD
2016-01-21, 20:57
Ipren, panodil eller treo.

Haha, hoppas du är lika seriös som ditt användarnamn.

coleman41567
2016-01-23, 19:07
Hej DzD Jag hoppas att du vet att sitta på en stol under en lång, inte bara leda till att du nedre delen av ryggen bara men också många andra sjukdomar problem. Du bättre ta en liten promenad efter 30 minuter sitter.

mangemani
2016-01-23, 19:59
Vi är inte gjorda för att sitta. Bäst är om du går till en naprapat eller liknande och så kan du få hjälp.

Jag själv satt ofta på ena benet förut och fick en extrem ischias och jag kunde inte ens gå upp ur sängen när det var som värst. Höftböjaren ett bra tag (och absolut inge fuskande) löste det problemet, och sluta sitta så såklart.

mycket bra tips och som du säger, INGET fuskande.
finns extremt många som tror att de gör rätt genom att bara ställa sig på knät med foten framför och låta kroppstyngden falla framåt(ser det väldigt ofta på gym), men det är helt galet.
http://www.tobiassaarela.com/2015/09/19/stretcha-din-h%C3%B6ftb%C3%B6jare-korrekt-28428844
så där ska det utföras typ.

DzD
2016-01-25, 17:39
Hej DzD Jag hoppas att du vet att sitta på en stol under en lång, inte bara leda till att du nedre delen av ryggen bara men också många andra sjukdomar problem. Du bättre ta en liten promenad efter 30 minuter sitter.

Jag ställer mig ju såklart upp från stolen flera gånger om dagen. Att ta en paus 5 minuter var 30:de minut är inget alternativ.

mycket bra tips och som du säger, INGET fuskande.
finns extremt många som tror att de gör rätt genom att bara ställa sig på knät med foten framför och låta kroppstyngden falla framåt(ser det väldigt ofta på gym), men det är helt galet.
http://www.tobiassaarela.com/2015/09/19/stretcha-din-h%C3%B6ftb%C3%B6jare-korrekt-28428844
så där ska det utföras typ.

Det där hjälpte ganska mycket.