handdator

Visa fullständig version : Grepp vid övningsutförande


Hyperion1
2016-01-21, 08:52
Har funderat lite kring greppet samt hur hårt man applicerar det i olika övningsutföranden. Skulle uppskatta er input i frågan.

Marklyft
Moneky-grepp, Hook-grepp eller vanligt (dvs. stången inne i handflatan)?

Vertikatal dragövningar (Latsdrag, Pull downs, chins etc.)
Moneky-grepp, Hook-grepp eller vanligt (dvs. stången inne i handflatan)?

Horisontella dragövningar (Lågrodd, stångrodd etc.)
Moneky-grepp, Hook-grepp eller vanligt (dvs. stången inne i handflatan)?

Vertikala pressövningar (Bänk, Militär, hantel etc.)
Hur greppar ni stången? Här finns ju ganska många olika utföranden, låter er själva förklara.
Hur hårt greppar ni stången?


Har kommit på mig själv att jag inte är konsekvent i hur jag alltid greppar samt hur hårt jag greppar.

Har kört vertikala och horisontella dragövningar med både monkey-grepp och vanligt grepp (mark med hook-grepp ibland). Använder jag ett vanligt greppar och kramar om hårt så känner jag betydligt mer i underarmarna (och givetvis i greppet). Monkey-greppet låter mig lyfta/dra mer vikter då jag upplever att armarna inte behöver jobba lika mycket.

Välkommnar era resonemang och ifall där finns några fördelar med att greppa vanligt och stenhårt eller köra monkey-grepp, hook-grepp. Är något av ovanstående att föredra för att reducera eventuella skador? Är något av ovnastående att föredra för att undvika eventuella skador i armbåge, triceps, handleder, axlar (?) etc.? När bör man använda de olika greppen?

MackeJuve
2016-01-21, 09:57
Monkey-grepp = mixat grepp antar jag. Det är det vanligaste i marklyft när vikterna blir för tunga för vanligt grepp. Argumenten emot mixat grepp brukar vara att man riskerar att bli snedtränad. Därför alternerar vissa mellan vilken av händerna som har handflatan utåt etc. Jag gjorde det men har slutat och kör alltid samma mixade grepp. Känns bättre när jag har vänster handrygg framåt och höger handrygg bakåt helt enkelt. Hook-grip fungerar utmärkt om du klarar av det, många tycker att det gör ont.

Vanligt grepp är överlägset vanligast vid resterande övningar.

Angående pressövningar så är ett vanligt grepp med tummen runt stången att föredra, kanske främst av säkerhetsskäl. Det är en fördel att greppa stången så hårt du kan. Dorsalflekterad handled.

http://www.styrkelabbet.se/bankpress/

Hyperion1
2016-01-21, 10:07
Monkey-grepp = mixat grepp antar jag. Det är det vanligaste i marklyft när vikterna blir för tunga för vanligt grepp. Argumenten emot mixat grepp brukar vara att man riskerar att bli snedtränad. Därför alternerar vissa mellan vilken av händerna som har handflatan utåt etc. Jag gjorde det men har slutat och kör alltid samma mixade grepp. Känns bättre när jag har vänster handrygg framåt och höger handrygg bakåt helt enkelt. Hook-grip fungerar utmärkt om du klarar av det, många tycker att det gör ont.

Vanligt grepp är överlägset vanligast vid resterande övningar.

Angående pressövningar så är ett vanligt grepp med tummen runt stången att föredra, kanske främst av säkerhetsskäl. Det är en fördel att greppa stången så hårt du kan. Dorsalflekterad handled.

http://www.styrkelabbet.se/bankpress/


Med "Monkey-grepp" i detta fallet så menade jag att man lägger stången längre fram i handen, dvs. i nedre delen av handen. Själv kör jag inte mixat utan pronerat med båda händerna och just monkey-grepp i mark.

Hur greppar du i roddövningar? Är det oxå stenhårt och långt in i handen eller längre ut?

Mokey-grepp (kanske har ett annat namn in real life)
http://copperheadcrossfit.com/hand-care/final-grip-demo-resized-2/

MackeJuve
2016-01-21, 10:20
Angående var man lägger stången i handen så diskuteras det just nu i en tråd av mig i samma forumdel: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=7507702#post7507702

Att greppa stången stenhårt är något som jag lärt mig av Styrkelabbet. Anspänningen i kroppen blir hårdare antar jag. Sen tycker jag i och för sig att det är rätt naturligt att greppa en stång så hårt som möjligt.

svenbanan
2016-01-21, 10:24
Jag tror monkey-grip betyder att greppa stången långt ut i handen, och inte klämma in den i handflatan. Isåfall är jag för det i alla dragövningar.

I alla pressövningar försöker jag få stången så nära handloven som möjligt, för att hävarmen från pivotpunkten (handleden) ska bli så kort som möjligt. Håller man längre ut i handflatan blir det ju som att man läcker kraft eftersom handleden flexar bakåt (pga tröghet). Jag menar alltså inte att man ska hålla stången i handen med handlederna neutrala. Handlederna blir ju automatiskt bakåtböjda (dorsalflexade) ifall man inte försöker få handryggen att gå helt parallellt med underarmen. Men jag böjer inte aktivt tillbaka handlederna för att få dem maximalt dorsalflexade...

Jag försöker få tummen runt stången, men det kan vara marigt ibland om man flyttar ut stången rakt över handloven... Det kan hända att jag råkat bänka så ibland. Men det rokomenderas verkligen inte...

Hyperion1
2016-01-21, 10:25
Angående var man lägger stången i handen så diskuteras det just nu i en tråd av mig i samma forumdel: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=7507702#post7507702

Att greppa stången stenhårt är något som jag lärt mig av Styrkelabbet. Anspänningen i kroppen blir hårdare antar jag. Sen tycker jag i och för sig att det är rätt naturligt att greppa en stång så hårt som möjligt.

Såg den diskussionen precis och att det diskuterades och tack:)

Hyperion1
2016-01-21, 14:10
Jag tror monkey-grip betyder att greppa stången långt ut i handen, och inte klämma in den i handflatan. Isåfall är jag för det i alla dragövningar.

I alla pressövningar försöker jag få stången så nära handloven som möjligt, för att hävarmen från pivotpunkten (handleden) ska bli så kort som möjligt. Håller man längre ut i handflatan blir det ju som att man läcker kraft eftersom handleden flexar bakåt (pga tröghet). Jag menar alltså inte att man ska hålla stången i handen med handlederna neutrala. Handlederna blir ju automatiskt bakåtböjda (dorsalflexade) ifall man inte försöker få handryggen att gå helt parallellt med underarmen. Men jag böjer inte aktivt tillbaka handlederna för att få dem maximalt dorsalflexade...

Jag försöker få tummen runt stången, men det kan vara marigt ibland om man flyttar ut stången rakt över handloven... Det kan hända att jag råkat bänka så ibland. Men det rokomenderas verkligen inte...

Bra inlägg!

Skulle gärna ta emot fler ord. Arne du får gärna kliva fram, tror du har bra kunskap att bidra med:)
(och det är inte meningen att skapa något flame war i tråden. Är en av dem som uppskattar hans kunskap).