handdator

Visa fullständig version : Ont i ryggen av löpning


mommy
2016-01-21, 08:37
Kön: Kvinna

Ålder: 32 år

Längd och vikt: 168 cm, 61 kg.

Var gör det ont?
I bröstryggen på hö sida, där rhomboideerna sitter. Även i ländryggen vid quadratus lumborum, mest på hö sida.

Känns det som att smärtan är djup eller ytlig? Gör det ont någonstans då du trycker?
Det känns muskulärt, det gör ont i musklerna när jag trycker på dem.

Hur uppkom besvären, plötsligt eller successivt? Är smärtan skarp eller mer dov?
Successivt och smärtan är dov.

Ont hela tiden eller endast vid viss aktivitet? Känns det bättre eller sämre efter träning? Vilka rörelser/övningar är det som smärtar? Var i rörelsen smärtar det?
I bröstryggen värker det hela tiden, men inte vid träning. Inget gör ont vid träning, men jag är stel och det smärtar efteråt när jag blir kall. Ingen rörelse eller nåt gör ont.

Hur länge har du haft ont? Är det någon skillnad på hur det känns när du ligger, sitter eller står? Smärtvariation över dygnet.
Har haft ont sedan början på oktober, då började jag träna mer löpning. Brukar kunna vara smärtfri liggande, men smärta stående och sittande.

Vad och hur mycket tränar du? Har/hade du gjort några ändringar i träningen på senaste tiden? Alltså tränat tyngre, oftare eller börjat med någon ny övning osv.
Tränar löpning 3-4 mil i veckan och 2-3 pass styrka. Började träna löpning och så kom smärtan efter någon månad.

Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt?
Har inte provat.


Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning?
Jag har försökt med akupressur hemma, men jag får aldrig hö erector spinae att slappna av, den är spänd hela tiden. Det gör ont i princip överallt i ryggen när jag trycker.

Övriga/tidigare sjukdomar eller besvär:
Nej.

therunningman
2016-01-21, 09:28
Det är inte erector spinae som är boven i dramat hela vägen upp?

Har du skadat ryggen någon gång?

Svårt att säga utan att ha sätt dig springa, annars kan man ge feedback på tekniken. En del använder inte säte och bålen vid löpning. Istället faller de lite från höften och springer framåtlutade vilket kan bero på svaghet bål/säte, stelhet i rygg/höftböjare eller bara bristfällig teknik. Den typen av löpstil sliter väldigt mycket på ryggsträckarna.

Om du vilar från all träning en vecka och går på ordentlig massage någon eller flera gånger under den tiden kanske det släpper?

Det kanske också är läge att se över rörlighet i höft och rygg samt styrka i bål, säte och rygg. Höftstabilitet och så vidare. Försök få dig filmad när du springer och kolla på tekniken.

Försök sätt i foten bakom kroppen (dock kommer den inte hamna där), ta lätta mjuka steg och slappna av när du springer. Ev måste du kanske ändra hållning ifall bål/säte är frånkopplat men kolla gärna film först.

mommy
2016-01-21, 11:16
Det är inte erector spinae som är boven i dramat hela vägen upp?

Har du skadat ryggen någon gång?

Svårt att säga utan att ha sätt dig springa, annars kan man ge feedback på tekniken. En del använder inte säte och bålen vid löpning. Istället faller de lite från höften och springer framåtlutade vilket kan bero på svaghet bål/säte, stelhet i rygg/höftböjare eller bara bristfällig teknik. Den typen av löpstil sliter väldigt mycket på ryggsträckarna.

Om du vilar från all träning en vecka och går på ordentlig massage någon eller flera gånger under den tiden kanske det släpper?

Det kanske också är läge att se över rörlighet i höft och rygg samt styrka i bål, säte och rygg. Höftstabilitet och så vidare. Försök få dig filmad när du springer och kolla på tekniken.

Försök sätt i foten bakom kroppen (dock kommer den inte hamna där), ta lätta mjuka steg och slappna av när du springer. Ev måste du kanske ändra hållning ifall bål/säte är frånkopplat men kolla gärna film först.

Tack för svaret!

Kan mycket väl vara erector spinae hela vägen, men det gör även ont upp till 5 cm lateralt om ryggraden i ländryggen samt i trapezius vid nacke och axlar.

Har aldrig skadat ryggen.

Har upptäckt att jag har viss svårighet att aktivera baksida lår och rumpa i vissa övningar, det kanske är problemet med löpningen också.

Ska vila från löpningen ett tag nu, men jag vilade 5 dagar tidigare utan minsta skillnad :/ Kommer nog ha svårt att få massage dock då jag vilar p.g.a. en bröstop imorgon.

Ska försöka med lite övningar också men jag tycker mest man brukar rekommendera övningar jag redan gör om man googlar runt...

Att jobba med en sida i taget, är det något som kan vara bra? Tänker om jag kanske är ojämnt stark eftersom jag mest har ont på hö sida.

therunningman
2016-01-21, 11:56
Du kan ju pröva rörlighetsträning istället för massage. Rotation av kotpelaren och utmana säte lite, ex Jesus på korset om du vet vilken det är. Kan skicka en länk annars.

Kan mycket väl vara trapezius (eller kanske levatorn?). I s f kan vara idé att försöka slappna av i axlarna och få in armbågarna närmare kroppen när du springer. Att stärka rhomboideer, mellersta och nedre trapezius samt serratus anterior är också bra. Hantelrodd med stort rörelseomfång och lite bålrotation kan vara bra för smärtan men tänk på utförande istället för supertunga vikter.

Ja, enbenta raka marklyft som draken kan vara bra för dig. Kanske även utfall och liknande. Eg allt som stärker baksida och bål samt ställer krav på höft och bålstabilitet.