handdator

Visa fullständig version : Program för bandyspelare


Bandygalen
2016-01-20, 23:33
Hallå. Är 22år gammal å spelar bandy. ( ja på is, annars heter det innebandy! ;) )
Tänkte höra vad ni tycker om detta upplägg. Syftet är huvudsakligen att spänsten och snabbheten skall förbättras samtidigt som man blir starkare.
Tänkte köra detta 3 gånger i veckan (1,2,1 sen 2,1,2 osv) sen blir det 3st konditionspass. Övningar för bålen tillkommer.

http://i.imgur.com/tTAci0X.png

Vad tycker ni om detta upplägg?
Är övningarna bra, vilka skulle ni ta bort eller lägga till?
Är set å reps antalen lämpliga för mina mål?
Mer fokus på ben och mindre på överkropp?
Ska jag köra träning för bålen efter varje pass eller räcker det efter konditionspassen?

Kom gärna med era åsikter! :)

svenbanan
2016-01-21, 03:27
Jag tycker det ser vettigt ut. Men det ser mer ut som ett program för att bygga upp hela kroppen (inklusive spänst), snarare än ett program med fokus på spänst och snabbhet.

Inget fel med det dock. Men ifall du verkligen vill fokusera på spänst och snabbhet så bör du troligen köra större andel övningar av den typen. Dvs mer frivändningar, hopp och sprintgrejer (kanske på skridkor).

Men det vettigaste är formodligen att börja med nåt liknande det du listat ovan och sedan fokusera mer på spänsten i en senare period.

EDIT: Tycker inte du behöver köra fler benövningar. Sex av dina tio övningar har ju störst fokus på underkroppen.

Bandygalen
2016-01-21, 14:23
Tack för ditt svar.

Blir 3x5 bra? Hade funderingar å börja med 5x5 nån månad först. Har kört 5x5 förut å det funkade bra för styrkan iaf. Aldrig kört 3x5. Åsikt?

Diomedea exulans
2016-01-21, 14:34
Blir 3x5 bra?

Japp.