handdator

Visa fullständig version : hur snabbt ska det gå?


miapia
2004-04-15, 18:19
jag har börjat springa i skogen här i sollefteå nu när snön (nästan) är borta. Det finns ett 4,5 km spår som jag har sprungit ynka två gånger, första gången tog det 32 min och idag (tre dagar senare) tog det 29 min.

jag antar att det är rätt kassa tider, så jag undrar mest hur fort man "borde" kunna springa? är det möjligt att komma ner under 25 min på nån månad om man springer 3 ggr/vecka?

nån som har några andra bra tips för bättre tider i spåren?

/maria

Chris
2004-04-15, 18:43
En ökning på 3 min på tre dagar? Låter inte svårt att komma ner ett par minuter till! Bara att ta på dig joggingskorna och springa.

Sen att ni fortfarande har snö kvar är sorgligt :D

Zlin
2004-04-15, 19:08
Hur ofta skall man konditionsträna för att man skall förbättra konditionen? Jag antar att det är mer ju bättre kondition man har, men anta att man (Som jag) har cuttat konditionen helt för att man är lat och tycker det är tråkigt, vill börja. Hur ofta skall man då springa? Jag vill liksom bara inte behöva stå och pusta så fort jag kutat tio meter till bussen, inte bli någon långdistanslöpare...;)

Sorry för hijacking av tråden, men det är väl lite på ämnet iaf?

z_bumbi
2004-04-15, 19:46
miapia: Variera tempo och längd brukar vara bara för löpningen, i ditt fall när du just börjat efter vintern kanske inte så aktuellt men att springa exakt samma runda hela tiden tror jag inte är det effektivaste.

Det är både roligare och effektivare att ibland springa en kortare sträcka med lite högre fart och ibland springa lite längre och bara vara ute och njuta.

Zlin: Gå tre gånger per vecka i så hårt tempo du kan hålla i 30-40 minuter.
När det börjar att kännas lätt så testa att spring sista delen, utöka springdelen vartefter.

Zlin
2004-04-15, 20:18
Att springa från början är inte att rekommendera?

Jax
2004-04-15, 20:27
Originally posted by Zlin
Att springa från början är inte att rekommendera?
Hur ska man annars konditionsträna :confused:

Zlin
2004-04-15, 20:35
Originally posted by z_bumbi
Zlin: Gå tre gånger per vecka i så hårt tempo du kan hålla i 30-40 minuter.


Jax: Genom att gå..;)

z_bumbi
2004-04-15, 20:38
Originally posted by Zlin
Jag vill liksom bara inte behöva stå och pusta så fort jag kutat tio meter till bussen, inte bli någon långdistanslöpare...;)

Därför bör du inte springa från början.

Kroppen behöver byggas upp inför löpningen precis som den behöver byggas upp inför den seriösa styrketräningen.

Att gå är ett utmärkt och skonsamt sätt att vänja kroppen vid att den måste röra på sig, sen ökar man dosen löpning vartefter.

Det är inget tufft att börja springa tills man spyr, det är bara dumt.

Jax
2004-04-15, 20:38
Originally posted by Zlin
Jax: Genom att gå..;)
Ja om ens kondition blir bättre av att gå är det verkligen dags att börja konditionsträna :D

Zlin
2004-04-15, 22:12
Originally posted by z_bumbi


Därför bör du inte springa från början.

Kroppen behöver byggas upp inför löpningen precis som den behöver byggas upp inför den seriösa styrketräningen.

Att gå är ett utmärkt och skonsamt sätt att vänja kroppen vid att den måste röra på sig, sen ökar man dosen löpning vartefter.

Det är inget tufft att börja springa tills man spyr, det är bara dumt.

Tack så mycket! Alltid lika trevligt att få råd från dig. :bow:

Jax
2004-04-15, 22:23
Originally posted by Zlin

Tack så mycket! Alltid lika trevligt att få råd från dig. :bow:
Mina råd då?:booty:

Som du kanske förstår så har mina inlägg inte varit helt fria från ironi. Men du bör ändå tänka på att även om du går istället för att springa så ska det inte vara någon jävla söndags promenad. Pulsen ska upp och du ska bli anfådd. Att lalla runt lite utan att bli anstängd och tro att man ska få kondition är ungefär som att tro att man blir stor och stark av att lyfta på några alldeles för lätta vikter några gånger.

Tanman
2004-04-15, 22:24
du redan har hyffsad kondition så spring helt enkelt varvet 2-3 gånger i veckan. Variera gärna farterna och testa efter någon månad att springa 2 varv i lugnt tempo.
Under 25 kommer du ner i om du fortsätter träna men det tar längre än någon månad, givet att du sprang nära din maxgräns när du sprang på 29min.

Zlin
2004-04-16, 12:19
Originally posted by Jax

Mina råd då?:booty:

Som du kanske förstår så har mina inlägg inte varit helt fria från ironi. Men du bör ändå tänka på att även om du går istället för att springa så ska det inte vara någon jävla söndags promenad. Pulsen ska upp och du ska bli anfådd. Att lalla runt lite utan att bli anstängd och tro att man ska få kondition är ungefär som att tro att man blir stor och stark av att lyfta på några alldeles för lätta vikter några gånger.

Klart dina råd är grymma också. :love:

Jag glömde dig bara, uppskattar allt. :em:

miapia
2004-04-19, 19:34
ny tidsnotering idag, sprang sträckan för tredje gången: 27.09 med 2km tid på 09.55, alltså mycket långsammare på slutet vilket kan förstås eftersom jag var trött som en get...

hur mycket kan man öka egentligen, är det som när man börjar styrketräna, att man ökar massor i början men att det går segt efter ett tag?

/Maria

Jax
2004-04-19, 19:40
Bra jobbat!

Och ja, det är som styrketräning. Man ökar mycket i början men sen avtar det sakta men säkert. Till slut kommer man att kämpa för några får sekunder.

Men jag tycker nog att förbättringen i kondition går betydligt snabbare i början än vad förbättringen i styrketräning gör.

kålman
2004-12-14, 22:51
får man fråga hur gammal du är

Halldin
2004-12-14, 23:10
får man fråga hur gammal du är
Hon är 23, 24 om drygt 2 månader.

Spiffy
2004-12-14, 23:22
Rätt ny tråd också.
Vad är tiden nu då?

Numero1
2004-12-15, 15:29
ny tidsnotering idag, sprang sträckan för tredje gången: 27.09 med 2km tid på 09.55, alltså mycket långsammare på slutet vilket kan förstås eftersom jag var trött som en get...

hur mycket kan man öka egentligen, är det som när man börjar styrketräna, att man ökar massor i början men att det går segt efter ett tag?

/Maria
Bra kämpat!
Ja! Om du är otränad är det ju lättare att förbättra sig.

Intervall träning är en effektiv metod att förbättra konditionen.
Testa att gå till din lokala friidrottsklubb. Där finns kompetenta tränare som kan ge dig tips och råd och dessutom ta en titt på din löpteknik. Teknik är en viktig del för att kunna prestera bra även i friidrott!

Mccartney
2004-12-15, 17:39
Tycker du borde ner så att du kan hålla 4.5min per kilometer....bra är 2,5min - 3,0min /km