handdator

Visa fullständig version : Om jag äter mig måttligt mätt, kommer jag bygga muskler?


8411143
2016-01-20, 14:10
Om jag äter mig måttligt mätt, kommer jag bygga muskler?

Alltså jag känner i magen att jag varken svälter eller känner mig mätt, liksom måttligt mätt. Kommer jag då bygga muskler långsiktigt? Jag brukar äta keso, kyckling & ris och liknande.

Jag brukar äta mig måttligt mätt ungefär var 4e timme, jag har styrketränat nu i några veckor, får träningsvärk hela tiden osv.

Hur ser det ut?

King Grub
2016-01-20, 14:11
Din individuella mättnadskänsla och hungerreglering säger inget om du faktiskt får i dig tillräckligt med näringsämnen för att skapa förutsättningar för muskeltillväxt.

Shqypnia
2016-01-20, 14:17
Får träningsvärk hela tiden säger inte heller mkt. Räkna gärna hur mkt du äter för att hitta din balans och planera därefter dina mål.

MackeJuve
2016-01-20, 14:29
Måttligt mätt kan innebära att du ligger på kaloriminus, kaloribalans eller kaloriöverskott. Det är nog väldigt individuellt och hur du känner räcker inte för att avgöra det. Du märker var på skalan du ligger om du sakta ökar i vikt, står still eller går ner. Detta kan avgöras genom att kontinuerligt väga sig. Träningsvärk säger som sagt inte så mycket om huruvida du tränar bra eller inte. Jag skulle troligtvis få mycket mer träningsvärk av ett kampsportspass jämfört med ett helkroppspass på gymmet, även om jag gymmade riktigt hårt. Det beror bara på att jag inte är van vid kampsportsrörelserna och övningarna. En bra idé är att träna igenom alla kroppens muskler 2 ggr/vecka. Den kost du nämner är ganska typisk "byggarmat" och bra ur det hänseendet. Att nämna tre olika matvaror räcker dock inte för att avgöra om du har en bra kost eller inte. Ett sätt att avgöra det är att ta reda på hur mycket, uttryckt i gram, du äter av olika saker en typisk dag. Många som styrketränar brukar sikta på att få i sig närmare 2 g protein per kg kroppsvikt och dag, typ 1,5-2 g/kg kv.

cero
2016-01-21, 13:28
Om du ökar i styrka så fungerar det.