handdator

Visa fullständig version : Tendinos - hjälp att tolka ultraljudssvar


hubberuhubb
2016-01-20, 13:29
Hej!

Jag har efter långvariga problem med mitt vänstra ben fått diagnosen tendinos på, vad det verkar, två (eller fler?) ställen i knä/framsida lår-regionen. Det förbryllande med min situation är att tillståndet har uppstått efter flera månaders andra problem i benet, som började med en lårkaka och följdes av ytterligare problem orsakade av för hög belastning. Tendinosen kom liksom mitt i processen att bli kvitt lårproblemen, då jag inte körde någon löpning/cykel etc över huvud taget. Man kan säga att området för lårkakan nu är bättre, men istället har jag fått betydligt värre smärtor av tendinos, mer lokaliserat till knäregionen. Nu kan jag inte ens gå mer än några hundra meter på grund av huggande smärta. Har ont dygnet runt, även i vila, så att jag har svårt att fixa vardagen.

Hur som helst - jag har nu gjort två ultraljud som båda visat tecken på tendinos. Jag skulle gärna vilja ha hjälp - helst av någon yrkesverksam, t.ex. fysioterapeut eller läkare, förstås - att tolka utlåtandena jag fått av dessa undersökningar.

Ultraljud nr 1 kommenterades såhär: "Kärlaktivitet/blodflöde kring quadricepssenans övre del uppemot muskelbukarna på quadriceps".

Ultraljud nr 2 kommenterades såhär: "Doppleraktivitet vid patellarsenans infästning på basis patella samt vid infästningen på tuberositas tibiae".

Vad innebär detta, på ren svenska? Är de motstridiga på något sätt? De utfördes med ca 3 veckors mellanrum och av olika vårdgivare. Hjälp mig gärna att reda ut tillståndet! Och har någon synpunkter/tankar kring om det det låter rimligt att dessa fynd påverkar mig till så hög grad som mitt tillstånd i dagsläget ser ut. Har alltså så ont att jag inte ens kan gå...

Hoppas någon kan bidra med lite visdom.
Tack!

therunningman
2016-01-20, 15:56
Doppler kan visa kärlinväxt och "Doppleraktivitet vid patellarsenans infästning på basis patella samt vid infästning tuberositas tibia" betyder ungefär "kärlinväxt (= tendinos = "sjukdom i senan") vid patellarssenans infästning på knäskålen samt vid dess infästning på tibia (= underbenet/skenbenet).

Ökad kärlaktivitet kan tolkas som pågående inflammation och som i ett senare skede kan leda till tendinos och "Kärlaktivitet/blodflöde kring quadricepssenans övre del uppemot muskelbukarna på quadriceps" betyder ungefär "Pågående inflammation kring quadricepssenans övre del uppemot muskelbukarna på quadriceps". Vanligen brukar en quadriceps tendinos sitta nere vid infästningen mot knäskålen.

Man brukar prata om patellar tendinopati och quadriceps tendinopati. Ordet tendinopati betyder sensmärta och inkluderar tendinos och tendinit (= inflammation i sena) och kan användas till man har en diagnos, ex tendinos. Skillnaden mellan de två är vart den är lokaliserad eller som i ditt fall där man i ultraljud sett förändringar på två ställen.

Det patellara ligamentet (eller senan om man vill) är förlängningen av quadricepssenan mellan knäskålen/patella och skenbenet/tibia. Att man får påverkan både vid knäskålen och underbenet är inte helt ovanligt. Det kallas ändå patellar tendinopati.

Förändringarna man ser i ultraljud måste inte ge symtom så du kanske bara besväras av det ena stället. Vill man kan man gradera smärtan, ex: i början känner man ofta smärta efter aktivitet och sedan i början av aktivitet och efter samt till sist smärta under hela aktiviteten och efter.

Om du inte redan har påbörjad rehabilitering bör du genast göra det. Finns lite olika vägar att gå men mitt råd är att gå till en sjukgymnast som har stor erfarenhet av knäskador.

hubberuhubb
2016-01-22, 19:07
therunningman: Tack för gediget och tydligt svar!

Jag skulle tråka ut dig om jag drog hela min skade-/sjukvårdshistoria, men kort sagt kan jag säga att jag typ provat allt, och därmed testats för allt. Även provat en hel drös med rehabövningar osv. Det konstiga min situation (vad jag kan förstå) är att tendinoserna uppkom en lång tid efter att jag tränade som mest, eftersom jag skadade mig och därmed tvingades vila från all löpning etc. Skadade mig först i september -14, "drog upp" skadan (eller om det blev en ny skada, kan ju iofs ha inträffat på grund av försvagning efter den första) i april -15, och sedan dess har jag alltså inte kunnat träna på långa vägar så som jag vill och är van vid. Men i början kunde jag, efter ett tag i alla fall, gå helt okej, ibland även längre sträckor, och jag kunde simma. Sedan blev det sämre och sämre tills jag en dag i november var på väg hem från skolan och det bara högg till i knäet och sa stopp.

Sedan dess har jag dragits med smärta som kan beskrivas som olika grader av helvetet. Eftersom jag inte hade haft ont i knäregionen förut utan bara i framsida lår bestämde jag mig för att göra ett nytt ultraljud och se om det visade något. Under den här tiden gick jag ett rehabprogram på en privatklinik i kombination med att jag fick hjälp att styra upp mitt ätande (hade tränat för mycket och ätit alldeles för lite under en väldigt lång period). Min tränare är en riktigt duktig sjukgymnast med bra meriter men han hade ju ingen specifik diagnos att utgå ifrån när han la upp mitt program. Allt vi provade tyckes bara göra ont eller göra saken värre. Och sedan fick jag alltså reda på att jag hade tendinos, först på ett ställe och sedan på ett till. Sjukgymnasten jag gick hos då (inte samma person som gjorde ultraljudet) verkade "vifta bort" mitt ultraljudsresultat och gjorde inget specifik i syfte att få ordning på tendinosproblematiken.

Nu har jag som jag skrev ovan inte kunnat gå en vanlig (kort) promenad på ca 2 månader. När jag går för mycket i vardagen (till/från bussen, på jobbet etc) så får jag fruktansvärt ont. Just nu har jag ont när jag går, när jag sitter, när jag står, och när jag ska sova. Det är som huggande knivar rakt in i knät kan man säga, och smärtan går nu även ner i smalbenet (inte så konstigt med tanke på ultraljudsfynden kanske)

Efter lite research fann jag en tråd här på Kolozzeum där en person varit med om liknande situation. Jag tror att du har varit engagerad även där. -> http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=222426&highlight=tendinos

Spärrade upp ögonen rejält när jag såg namnet Håkan Alfredson - efter mina många, många sökningar om information kring tendinos hade jag vid det här laget redan stött på hans namn. Jag hade läst avhandlingar av Håkan & co i Umeå och valde därför att kontakta forskarna där via mail för att få rådgivning, och jag fick svar också, både från Håkan och hans kollega. När jag sedan fick se hans namn i tråden ovan insåg jag att det kanske är honom jag borde vända mig till.

Så, nu har jag faktiskt en tid bokad i Umeå om bara 9 dagar. Blir en liten resa (bor i Gbg) men jag hoppas verkligen att det är värt det. Det känns lite som min sista chans det här. Har som sagt gjort alla möjliga tänkbara tester inom sjukvården såväl som på privatklinik (styrketester, fettmätning, blodprover för att kolla vitaminer/mineraler, EKG, bentäthetsmätning, röntgen av lår, höft, knä, MR, tre ultraljud osv). Det finns inget annat som kan förklara smärtorna i mitt ben så som det ser ut idag. Jag hoppas därför att Håkan kan se något att arbeta med på ultraljudet, och att han har någon behandling att erbjuda. Är livrädd för att det här inte ska gå och ordna och sörjer varje dag som jag inte ens kan gå... Är en naturälskare och en träningsnörd som vill leva ett aktivt liv, så det här tär verkligen på mig. Har inte sprungit på snart ett år...

Du/någon annan kanske också har erfarenheter av Håkan? Berätta gärna i så fall.

Återigen, tusen tack för svar! Behöver alla tips och all pepp jag kan få.

therunningman
2016-01-23, 10:56
therunningman: Tack för gediget och tydligt svar!

Jag skulle tråka ut dig om jag drog hela min skade-/sjukvårdshistoria, men kort sagt kan jag säga att jag typ provat allt, och därmed testats för allt. Även provat en hel drös med rehabövningar osv. Det konstiga min situation (vad jag kan förstå) är att tendinoserna uppkom en lång tid efter att jag tränade som mest, eftersom jag skadade mig och därmed tvingades vila från all löpning etc. Skadade mig först i september -14, "drog upp" skadan (eller om det blev en ny skada, kan ju iofs ha inträffat på grund av försvagning efter den första) i april -15, och sedan dess har jag alltså inte kunnat träna på långa vägar så som jag vill och är van vid. Men i början kunde jag, efter ett tag i alla fall, gå helt okej, ibland även längre sträckor, och jag kunde simma. Sedan blev det sämre och sämre tills jag en dag i november var på väg hem från skolan och det bara högg till i knäet och sa stopp.

Sedan dess har jag dragits med smärta som kan beskrivas som olika grader av helvetet. Eftersom jag inte hade haft ont i knäregionen förut utan bara i framsida lår bestämde jag mig för att göra ett nytt ultraljud och se om det visade något. Under den här tiden gick jag ett rehabprogram på en privatklinik i kombination med att jag fick hjälp att styra upp mitt ätande (hade tränat för mycket och ätit alldeles för lite under en väldigt lång period). Min tränare är en riktigt duktig sjukgymnast med bra meriter men han hade ju ingen specifik diagnos att utgå ifrån när han la upp mitt program. Allt vi provade tyckes bara göra ont eller göra saken värre. Och sedan fick jag alltså reda på att jag hade tendinos, först på ett ställe och sedan på ett till. Sjukgymnasten jag gick hos då (inte samma person som gjorde ultraljudet) verkade "vifta bort" mitt ultraljudsresultat och gjorde inget specifik i syfte att få ordning på tendinosproblematiken.

Nu har jag som jag skrev ovan inte kunnat gå en vanlig (kort) promenad på ca 2 månader. När jag går för mycket i vardagen (till/från bussen, på jobbet etc) så får jag fruktansvärt ont. Just nu har jag ont när jag går, när jag sitter, när jag står, och när jag ska sova. Det är som huggande knivar rakt in i knät kan man säga, och smärtan går nu även ner i smalbenet (inte så konstigt med tanke på ultraljudsfynden kanske)

Efter lite research fann jag en tråd här på Kolozzeum där en person varit med om liknande situation. Jag tror att du har varit engagerad även där. -> http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=222426&highlight=tendinos

Spärrade upp ögonen rejält när jag såg namnet Håkan Alfredson - efter mina många, många sökningar om information kring tendinos hade jag vid det här laget redan stött på hans namn. Jag hade läst avhandlingar av Håkan & co i Umeå och valde därför att kontakta forskarna där via mail för att få rådgivning, och jag fick svar också, både från Håkan och hans kollega. När jag sedan fick se hans namn i tråden ovan insåg jag att det kanske är honom jag borde vända mig till.

Så, nu har jag faktiskt en tid bokad i Umeå om bara 9 dagar. Blir en liten resa (bor i Gbg) men jag hoppas verkligen att det är värt det. Det känns lite som min sista chans det här. Har som sagt gjort alla möjliga tänkbara tester inom sjukvården såväl som på privatklinik (styrketester, fettmätning, blodprover för att kolla vitaminer/mineraler, EKG, bentäthetsmätning, röntgen av lår, höft, knä, MR, tre ultraljud osv). Det finns inget annat som kan förklara smärtorna i mitt ben så som det ser ut idag. Jag hoppas därför att Håkan kan se något att arbeta med på ultraljudet, och att han har någon behandling att erbjuda. Är livrädd för att det här inte ska gå och ordna och sörjer varje dag som jag inte ens kan gå... Är en naturälskare och en träningsnörd som vill leva ett aktivt liv, så det här tär verkligen på mig. Har inte sprungit på snart ett år...

Du/någon annan kanske också har erfarenheter av Håkan? Berätta gärna i så fall.

Återigen, tusen tack för svar! Behöver alla tips och all pepp jag kan få.

Kort svar. Tror du är i väldigt goda händer! :)

Om du inte orkar åka till Umeå kan du söka hjälp hos Leif Swärd eller annan kompetent person i Göteborg.

hubberuhubb
2016-01-23, 22:07
Kort svar. Tror du är i väldigt goda händer! :)

Om du inte orkar åka till Umeå kan du söka hjälp hos Leif Swärd eller annan kompetent person i Göteborg.

Tack, guld värt att ha ett namn att gå på. Ska absolut söka upp honom om jag känner att det behövs efter Umeåbesöket (som jag ändå tror är värt att göra). :)

Morty
2016-01-25, 12:36
Återkom gärna med hur det går hos Håkan!

hubberuhubb
2016-02-15, 20:44
Återkom gärna med hur det går hos Håkan!

Update Post-Umeåbesök.

Nu har jag alltså varit hos Håkan Alfredson i Umeå. Jag lämnade kliniken mer förbryllad än innan, dessvärre. Det konstigaste var att han inte alls såg samma som de tidigare två vårdgivarna gjort(?!). Han tyckte det var väldigt mysko att de sagt att jag har tendinos, för han såg inga tecken på tendinos i någon av senorna. Det han kunde hitta var att det var vätskefyllt på vissa ställen, och så sa han att det var en "klyka" (vad nu det är) som låg ovanför knäskålen, och att denna möjligtvis kunde orsaka smärta. Han ordinerade väldigt specifik träning för att få ordning på problemen men jag var (och är) skeptisk eftesrom jag har så pass ont och tidigare försök att träna bort det hela bara har gjort saker och ting värre. Han sa dock också att det kan komma att behövas en titthålsoperation där man ser efter om den här klykan går att klippa upp, så att blodflödet blir normalt (typ).

Det har gått typ 2 veckor sedan jag var i Umeå och jag har kört på med hans förslag på upplägg sedan dess. Benpress typ 30 x 3 med lätta vikter + motionscykel med hög sadel var vad han sa (2-3 ggr/v), men att cykla funkade inte alls, fick så sinnessjukt ont och kunde inte gå på flera dagar efter. Så nu har jag skippat cyklingen och gjort benpress, det är typ det. Jag har snarare mer ont nu än innan. Jag undrar om han förstod hur svåra mina problem faktiskt är, alltså jag har ju inte kunnat gå vanliga promenader sedan i höstas. Kan fortfarande inte gå normalt och har ont ungefär HELA tiden.

Alltså: känns fortfarande sjukt hopplöst och jag är om möjligt mer vilsen nu än tidigare. Ont har jag, och det känns inte som om det går framåt. Väntar på en andra remiss till ortoped där jag tänker tjata till mig en ny MR. Men det känns alltså väldigt, väldigt tungt just nu. Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till. Alla tips mottages tacksamt... Ibland undrar jag om det inte är värt att leva typ komaliknande i några månader bara för att se vad som händer. Men det är ju rätt svårt att göra...

/Deppig tjej som har varit skadad i 1,5 år.

nyrjoh
2016-02-15, 21:39
Min uppfattning är att du skulle kunna ha nytta av en mer rörelsedysfunktionsinriktad rehabilitering. Det undersöker man mer vilka positioner, rörelser och muskulära faktorer som kan bidra till dina besvär. Att stirra sig blind på var det gör ont gör enligt min uppfattning ofta att missar viktiga saker som kan bidra till besvär.
Här kan du läsa lite mer om detta sätt att titta på besvär från knäet:
http://www.jospt.org/doi/pdf/10.2519/jospt.2008.2584

therunningman
2016-02-15, 22:16
Man har gjort MR, eller hur var det? Vad sa utlåtandet i s f? Har du hört talas om Hoffas syndrom? Läs annars gärna om det och se om det stämmer in på dig.

hubberuhubb
2016-02-24, 06:48
Tack för svar!

nyrjoh:
Bra länk. Jag tror som du att det hade varit bra att göra en rejäl genomgång av rörelsemönstret. Problemet är väl bara att typ noll vårdgivare är engagerade nog att vilja göra en sådan. Läkaren på ortopeden jag träffade i somras t.ex: hon undersökte mig i 3 sekunder, hittade inget och skickade en remiss till MR "för säkerhets skull", sen var det tack och hej.

therunningman:
Ja, MR är gjord. Men det var i ett skede då jag inte hade ont i knät utan bara i låret. Jag hade heller inte på långa vägar lika ont då som jag har nu (då kunde jag gå helt normalt trots obehag, nu kan jag inte gå alls pga smärtan). Gjorde den i höstas och utlåtandet löd ungefär "Din MR-undersökning var helt normal. Vi har inga planerade åtgärder för dig i nuläget". Och så skrev de ut mig. Nu väntar därför på ny remiss till ortoped/MR. 12 härliga veckors väntetid.

Läste lite om Hoffas men det stämde nog inte särskilt väl in på min situation "tyvärr". Jag har snarare ont över än under knäskålen, även om smärtorna är diffusa och flyttar sig lite. Just nu har jag mest ont precis ovanför knäskålen, lite åt insidan. Och i "klumpen" vid insida knäskål. Sen har jag ju molande smärta/stickningar mer åt utsida knä, upp över låret osv. Men det känns som om problemen sitter i fästet mellan knä och lår.

Så sinnessjukt trött på detta...