handdator

Visa fullständig version : Kolhydrats cykling


Sinaen
2016-01-20, 13:22
Har läst på om något nytt för mig, men uppenbarligen något som verkar ha funnits länge.
Kolhydratscykling, begreppet lan göras hur avancerat som helst som med andra dieter...
Varav den enklaste är att äta kolhydrater på träningsdagar omogna alls vilodagar.

Men jag undrar hur ser det ut är det vettigt för mig/någon att satsa på vid viktnedgång/deff?

Och hur ser ett bra upplägg ut?

Kolhydratscykling med periodisk fasta är något jag stött på som ofta kombineras med bra resultat.
Om någon/några har erfarenhet av detta och kan peka mig i rätt riktning eller till rätt tråd på forumet blir jag tacksam.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Beemel
2016-01-20, 13:48
Sorry för det något tråkiga svaret. Men testa.
Ingen annan kan svara på om det kommer fungera bra för dig.

farsan baloo
2016-01-22, 09:17
Ett exempel:

Säg att du nu ligger på 200g kolh, 200g protein och 60g fett per dag (fiktiva siffror) och ska köra en 3-dagars kolhydratcykel.

300g kolh dag 1, 200g kolh dag 2 och 100g kolh dag 3, därefter upprepa (protein och fett hålls konstant)

Kalorisnittet blir därmed oförändrat sett över dessa 3 dagar och du får ett utmärkt tillfälle att testa om en kolhydratscykel kommer innebära en förändring för din deff utan att kalorierna ändras.

Sinaen
2016-01-24, 21:22
Toppen! Ska försöka köra ett par veckor på detta sätt.. :-) eller ja enligt mina makron rör viktnedgång.
Har du fått bra resultat av detta?

farsan baloo
2016-02-01, 16:46
Toppen! Ska försöka köra ett par veckor på detta sätt.. :-) eller ja enligt mina makron rör viktnedgång.
Har du fått bra resultat av detta?

Mycket bra resultat, när jag når en platå under diet med oförändrat kolhydratsintag så inför jag kolhydratscykling och kroppen svarar omgående- utan att jag minskat ner på kaloritotalen.

Sinaen
2016-02-21, 15:35
Gott kört!
Jag hoppade på tjejens utmaning att köra lchf så får vi se vad det ger, även om jag äter lite kolhydrater så kan jag införa mera då jag tränar eller kroppen vill stanna av


Skickat från min iPhone med Tapatalk

normann
2016-04-29, 19:40
Mycket bra resultat, när jag når en platå under diet med oförändrat kolhydratsintag så inför jag kolhydratscykling och kroppen svarar omgående- utan att jag minskat ner på kaloritotalen.

ursäkta för sent inlägg! men hur lägger du upp cyklingen? 4 dagar lågt med carbs och en dag med mycket? elr hur gör du?:)

Rawrx
2016-05-02, 22:41
Har läst på om något nytt för mig, men uppenbarligen något som verkar ha funnits länge.
Kolhydratscykling, begreppet lan göras hur avancerat som helst som med andra dieter...
Varav den enklaste är att äta kolhydrater på träningsdagar omogna alls vilodagar.

Men jag undrar hur ser det ut är det vettigt för mig/någon att satsa på vid viktnedgång/deff?


Jag har kört precis på det sättet med gott resultat.

Träningsdagar: Mycket kolhydrat, lite fett
Vilodagar: Lite kolhydrat, mer fett.

För mig funkar det prima att äta extra kolhydrater till frukost och lunch/mellanmål och få bra energi till träningen sedan på kvällen. Fast det kanske inte blir lika strålande om man tränar på morgonen, då kanske man kan äta extra kvällen innan isåfall (och börja sitt kostdygn med middagen :D).

farsan baloo
2016-05-11, 15:06
ursäkta för sent inlägg! men hur lägger du upp cyklingen? 4 dagar lågt med carbs och en dag med mycket? elr hur gör du?:)

Jag drar ner kolhydraterna stegvis, ex:
dag 1, 200g kolh
dag 2, 150g kolh
dag 3, 100g kolh
dag 4, 50g kolh
från dag 5 repeteras cykeln
dag 5, 200g kolh
osv

När jag når en platå (sker normalt runt fjärde veckan) så minskar jag varje dag med 50g kolh (blir alltså 150-100-50-0), eller så behåller jag upplägget och lägger till en 5e dag som är 0g kolh.