handdator

Visa fullständig version : Bicepsskada som kommer och går


Oskii
2016-01-20, 11:24
Hallå där!

Har sedan i slutet av 2014 haft en bicepsskada som jag själv tror jag slitit upp nån gång efter, och som sedan kommit och gått efter träningspass (främst bicepspass då).

Lite info här först då:

Kön: Man

Ålder: 19

Längd och vikt: ~180cm, ~65kg

Smärtbeskrivning: Just nu är bicepsen (högra) väldigt öm och stel. Ingen jättefarlig smärta direkt, bara lite småont ibland när jag spänner muskeln. Känner mig trött i den också, som om jag nyss tränat och inte har någon kraft kvar. När jag spänner bicepsen så känns nedre senan/fästet väldigt hårt typ, känns inte normalt där i alla fall.

Vad och hur mycket tränar du? Har/hade du gjort några ändringar i träningen på senaste tiden?
4 dagar i veckan, split. Biceps och rygg har jag tagit bort nu eftersom jag inte vill göra det värre, så blir 2-3 dagar nu istället med mest fokus på ben.

Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt?
Voltaren gel har jag kört i 4-5 dagar nu. Känner väl ingen direkt skillnad.


Nu har jag haft smått ont och vart öm/stel i 2 veckor igen, efter att jag försökt rehabträna upp den under en massa veckor utan några vidare resultat. Sjukgymnast har sagt att jag bara ska fortsätta med den excentriska rehabträningen varje gång, och börja på mycket låg vikt. Men det har inte funkat i slutändan ändå, jag river upp skadan på ett eller annat sätt innan den hinner bli bra... Denna gången hängde jag i en pullup bar och skulle köra lite mage. Bara det räckte för att jag skulle känna av samma skada igen.

Borde jag bara köra på igen med rehab? Lite cirkulationsträning kanske? Inte tränat bicepsrehab sen i fredags nu, och man ska väl helst hålla igång för optimal läkning utan kommande problem igen?

Vill väldigt gärna bli frisk från den här eländiga skadan och kunna träna 100% igen, så är väldigt tacksam om någon kunnig här har något tips på vad jag kan försöka!

Rolfarsson
2016-01-20, 12:00
Det låter som en liten bristning som du inte ger tillräckligt med tid för att läka, enligt den sjukgymnast som jag träffade när jag hade mina två så sa han att det kunde ta upp till ett halvår innan det är helt läkt, man kan dock träna innan det (med måtta, ej för tungt).
En vän till mig som jag tränar med ibland var med om något liknande fast i sin högra hamstring, han tränade den inte på ~4 veckor och efter 1 pass så revs den upp igen, efter det så vilade han den ytterligare ~6 veckor och det gick inte mer än någon vecka innan den ännu en gång hade rivits upp.
Efter det så kontaktade han en sjukgymnast och tränade den inte på ~12 veckor (förutom rehabövningar) och nu så har han inte haft några problem på över 1 år.
Han fortsatte dock att köra övningar för sina lår (böj, benpress) och sin vänstra hamstring genom ensidig lårcurl och hypers.
Så mitt råd är att du vilar den en längre period och provar att köra ryggövningar där armbågen inte flekteras, som t.ex. liggande shrugs och omvända flyes, för att försöka bevara så mycket muskelmassa som möjligt i ryggen, undvik även flyes för brösten.

Oskii
2016-01-20, 12:16
Det låter som en liten bristning som du inte ger tillräckligt med tid för att läka, enligt den sjukgymnast som jag träffade när jag hade mina två så sa han att det kunde ta upp till ett halvår innan det är helt läkt, man kan dock träna innan det (med måtta, ej för tungt).
En vän till mig som jag tränar med ibland var med om något liknande fast i sin högra hamstring, han tränade den inte på ~4 veckor och efter 1 pass så revs den upp igen, efter det så vilade han den ytterligare ~6 veckor och det gick inte mer än någon vecka innan den ännu en gång hade rivits upp.
Efter det så kontaktade han en sjukgymnast och tränade den inte på ~12 veckor (förutom rehabövningar) och nu så har han inte haft några problem på över 1 år.
Han fortsatte dock att köra övningar för sina lår (böj, benpress) och sin vänstra hamstring genom ensidig lårcurl och hypers.
Så mitt råd är att du vilar den en längre period och provar att köra ryggövningar där armbågen inte flekteras, som t.ex. liggande shrugs och omvända flyes, för att försöka bevara så mycket muskelmassa som möjligt i ryggen, undvik även flyes för brösten.

Tack för svar!

Så jag borde helt enkelt vila min biceps från allt som involverar den, men forsätta att köra rehab? Det blir att börja om på 1-2kg excentrisk bicepscurl då eller? Sen öka med 1kg i veckan kanske, brukar köra 2 rehabpass per vecka.

Och bänkpress osv går att köra utan problem? Biceps stabiliserar ju även i sådana övningar, men det är väl inget som börde göra så jag river upp det antar jag :)

Oskii
2016-02-10, 23:31
Tänkte slänga in en liten kommentar här bara. Jag har nu varit hos en ny sjukgymnast, där jag fick helt andra tips för läkningen utav mina biceps. Jag har nu även på något sätt lyckats få en liten bristning i den vänstra med, så tipset jag fick var att köra roddar och lat pulldowns med tight grepp på låg vikt istället. Anledningen var för att biceps jobbar med andra muskler, så att man avlastar biceps lite medan de fortfarande får jobb för att återhämta (reparera) sig.

Låter det vettigt? Tycker det var lustigt med sån skillnad på sättet att rehabilitera biceps. Jag hörde med min första sjukgymnast med, och han sa att jag ska köra vanliga bicepscurls med väldigt låg vikt och fokusera på den excentriska fasen istället. Har ni några synpunkter här?

Scratch89
2016-02-11, 22:27
Båda funkar, men jag skulle säga att det viktigaste för dig verkar vara vad du gör när du INTE rehabiliterar. Att hänga med raka armar i en stång och göra benlyft sätter stor press på bicepssenan, eftersom man sällan hänger helt avslappnat i armarna utan gärna" följer med" lite med armarna. Samma sak med marklyft, trots att armarna är helt raka.

Oskii
2016-02-14, 20:17
Båda funkar, men jag skulle säga att det viktigaste för dig verkar vara vad du gör när du INTE rehabiliterar. Att hänga med raka armar i en stång och göra benlyft sätter stor press på bicepssenan, eftersom man sällan hänger helt avslappnat i armarna utan gärna" följer med" lite med armarna. Samma sak med marklyft, trots att armarna är helt raka.

Okej tack så mycket för svaret! Känns bra att få respons utav en sjukgymnast också.

Haha ja jag fick det sagt av båda mina sjukgymnaster också det där med hänga med raka armar. Ska vara mer försiktig så att man kan läka ut eländet för en gångs skull!