handdator

Visa fullständig version : Behandling av händer i förebyggande syfte


MackeJuve
2016-01-20, 09:48
Mina händer är intakta, enda deformationen är de sedvanliga förhårdnaderna precis under fingrarna. Är dock lite orolig för att något ska gå sönder då jag marklyfter oftare och med mer volym än någonsin tidigare. Tänkte därför att jag skulle kunna göra det jag kan för att förebygga att de håller sig hela. Har ni något åtgärdspaket som fungerar? Om ni ger förslag på handkräm eller liknande så ge gärna förslag på specifika produkter, är inte så bevandrad i området.

David_wigren
2016-01-20, 10:03
Jag klipper bort mina valkar med en liten avbitartång. Det är så sjukt mycket smidigare än att använda en kniv eller fil. Sen använder jag återfuktande hudsalva nån gång per dag oftast efter jag duschat på morgonen.

MackeJuve
2016-01-20, 10:15
Jag klipper bort mina valkar med en liten avbitartång. Det är så sjukt mycket smidigare än att använda en kniv eller fil. Sen använder jag återfuktande hudsalva nån gång per dag oftast efter jag duschat på morgonen.

Okej. Mina valkar är inte särskilt utstående. De buktar ute liiite, men mest är det att det bara är hårt där. Har två valkar per hand som är lite rejälare, övriga två syns knappt. Tendens till förhårdnad mitt i handflatan. Bör jag fila ned dem även fast de inte buktar ut något särskilt? Finns det bra och dåliga återfuktande hudsalvor eller är det bara att köpa någon?

rooz
2016-01-20, 11:13
Jag skär bort det värsta med ett rakblad, sen filar jag med fotfil. Avslautar med att smörja med a-kräm. Funkar väldigt bra.

MackeJuve
2016-01-20, 11:46
Jag skär bort det värsta med ett rakblad, sen filar jag med fotfil. Avslautar med att smörja med a-kräm. Funkar väldigt bra.

Kan du utveckla lite baserat på kommande frågor från mig? Mina valkar är inte utstickande överhuvudtaget. Håller jag handen i profil framför mig så ser jag i princip inte valkarna, så lite buktar de ut. Vill jag ändå fila dem? Är filningen främst för att få bort det hårda eller främst för att se till att de inte sticker ut? Jag antar att man filar ner valkarna för att risken för att handen går sönder på ställen med förhårdnader är större än på ställen utan?

Jag antar att i vilket fall så är inte fil och kräm någon dålig idé så stannar förbi på Apoteket på vägen hem. Tack för svaren :thumbup:

Ett Orm
2016-01-20, 11:59
Jag filar valkarna i duchen. Inte för de är så stora direkt utan mer för att få bort död hud som torkar och blir vasst.

Bitchtit
2016-01-20, 17:24
En (inte för grov) fotfil på förhårdnaderna funkar bra. Fila inte överdrivet, men se till att de inte blir alltför tjocka/hårda det är då de tenderar att släppa på smärtsamt vis.

Att träna sitt grepp starkare så man inte måste låta stången hänga lika mycket på skinnet i handflatan är också en bra ide. Dvs greppa stången så att valkarna kommer mer mot sidan av stången än under.

Minikubik
2016-01-20, 17:53
Slipa med vinkelslip och smörj in med diesel det är manligt. Nä men har du inga problem med förhårdnader så börja med en schysst handcreme ett par gånger om dagen. Hör med personalen på apoteket vad dom rekommenderar för just dig för det är en riktig djungel det där

Gerdler
2016-01-20, 18:56
Jag behöver inte göra så mycket eftersom jag greppar stången rätt, dvs vid fingrarnas bas istället för mitt i handflatan. Det händer att det blir irriterat ändå, ofta på fingrarna om jag inte lyckas låsa fast stången och den glider, men då går det oftast över på 1-2 dagar, så jag kan marka obehindrat 2-3 ggr i veckan.

LillisJ
2016-01-20, 19:03
Säger som ovan, greppa vid fingrarnas stam och se till att ingen hud kläms så slipper man detta problem. :)

hugok
2016-01-20, 19:37
Jag brukar bita av mina.

svenbanan
2016-01-20, 21:45
Det finns en slags hyvel som är till för att hyvla ned valkar på fötter/händer. Den är som en rakhyvel, fast rakbladet är smalare än på en vanlig rakhyvel. Funkar väldigt smidigt. Perfekt att använda då man står i duschen.

Man behöver ju inte hyvla/fila såpass att man blir "babysmooth". Det räcker ju om valkarna är tunna nog att de inte kläms mot stången. Som nån skrev ovan så blir det ju även mindre klämning ifall man greppar längre ut mot fingrarna och inte lägger stången mitt i handflatan (gäller ju alla dragövningar).

MackeJuve
2016-01-21, 08:52
Jag behöver inte göra så mycket eftersom jag greppar stången rätt, dvs vid fingrarnas bas istället för mitt i handflatan. Det händer att det blir irriterat ändå, ofta på fingrarna om jag inte lyckas låsa fast stången och den glider, men då går det oftast över på 1-2 dagar, så jag kan marka obehindrat 2-3 ggr i veckan.

Säger som ovan, greppa vid fingrarnas stam och se till att ingen hud kläms så slipper man detta problem. :)

Jag kan med marka obehindrat 2-3 ggr i veckan och har som sagt inga valkar som sticker ut. Tråden var främst till för att se vad jag skulle kunna göra i förebyggande syfte. Möjligt att jag greppar stången ungefär så där då, aldrig reflekterat över.

Tack till alla som har svarat i tråden!

svenbanan
2016-01-21, 10:09
Greppar man långt ut så byggs valkarna på mindre. Så det är ju en förebyggande åtgärd för att inte få valkar.

Börjar man få lite valkar så byggs dessa på snabbare än om man "trimmar" dem. Så att hyvla ner valkarna är också en förebyggande åtgärd.

Dessutom sliter man inte lika lätt befintliga valkar (ifall man har stora sådana) ifall man gör dessa grejerna.


Att släppa stången kontrollerat är förresten också en bra grej. Det är väl inte så mycket för att förbygga valkar dock. Men oftast sliter man ju sönder händerna ifall man kramphåller i stången och försöker göra ytterligare en repetition av stångrodd, fastän greppet är borta. När stången då glider ur händerna ballar det lätt ur.

MackeJuve
2016-01-21, 10:16
Greppar man långt ut så byggs valkarna på mindre. Så det är ju en förebyggande åtgärd för att inte få valkar.

Börjar man få lite valkar så byggs dessa på snabbare än om man "trimmar" dem. Så att hyvla ner valkarna är också en förebyggande åtgärd.

Dessutom sliter man inte lika lätt befintliga valkar (ifall man har stora sådana) ifall man gör dessa grejerna.


Att släppa stången kontrollerat är förresten också en bra grej. Det är väl inte så mycket för att förbygga valkar dock. Men oftast sliter man ju sönder händerna ifall man kramphåller i stången och försöker göra ytterligare en repetition av stångrodd, fastän greppet är borta. När stången då glider ur händerna ballar det lätt ur.

:thumbup:

Har noll problem med greppet i marklyft så brukar inte bli särskilt krampaktigt där. Även i stångrodd är det en non-issue. Vet inte om jag är relativt svag där eller om det är för att jag kör strikt men vikterna är i alla fall så låga att jag inte ens tänker på greppet. Tror jag kör mer åt pendlay row hållet, står med överkroppen i ~90 grader sett till benen. Kör jag som jag kör nu, utan att släppa stången i backen mellan repsen, så ligger arbetsvikterna inte högre än 70-80 kg.

För övrigt så tycker jag uttrycket "hyvla valkar" låter så jävla äckligt *spy*

svenbanan
2016-01-21, 10:33
:thumbup:

Har noll problem med greppet i marklyft så brukar inte bli särskilt krampaktigt där. Även i stångrodd är det en non-issue. Vet inte om jag är relativt svag där eller om det är för att jag kör strikt men vikterna är i alla fall så låga att jag inte ens tänker på greppet. Tror jag kör mer åt pendlay row hållet, står med överkroppen i ~90 grader sett till benen. Kör jag som jag kör nu, utan att släppa stången i backen mellan repsen, så ligger arbetsvikterna inte högre än 70-80 kg.

För övrigt så tycker jag uttrycket "hyvla valkar" låter så jävla äckligt *spy*

Det låter ju snarare som om greppet förmodligen är din starka sida. Jag blir trött i greppet före "målmusklerna" i alla dragövningar oberoende om det handlar om muskulär uthållighet (som i högreps av rodd eller pullups) eller maxstyrka (som i tunga marklyft).

Hyvla är gött!!! Man kan hyvla med en vanlig rakhyvel också. Fast eftersom den är bredare så blir det lite svårare att följa konturerna...

PerLedin
2016-01-21, 11:00
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160121/107f91d799d3c52c6904fd43f1beed05.jpg

Som sagt, en annan förebyggande åtgärd kan vara att lära sig greppa stången ordentligt. Eller ta ned stången ordentligt vid ryck.

MackeJuve
2016-01-21, 11:01
Det låter ju snarare som om greppet förmodligen är din starka sida. Jag blir trött i greppet före "målmusklerna" i alla dragövningar oberoende om det handlar om muskulär uthållighet (som i högreps av rodd eller pullups) eller maxstyrka (som i tunga marklyft).

Hyvla är gött!!! Man kan hyvla med en vanlig rakhyvel också. Fast eftersom den är bredare så blir det lite svårare att följa konturerna...

Tveksamt. Dragit 160 kg utan mixat grepp som bäst, aldrig stängt CoC#1. Ditt dilemma låter ganska irriterande. Jobbar du aktivt för att förbättra greppet?

Gerdler
2016-01-21, 12:23
Tveksamt. Dragit 160 kg utan mixat grepp som bäst, aldrig stängt CoC#1. Ditt dilemma låter ganska irriterande. Jobbar du aktivt för att förbättra greppet?

Jag har iofs aldrig testat mer men det mesta jag har dragit med dubbel överhand är 140 kg och det var riktigt när att det skulle glida ur händerna, däremot så stänger jag min CoC#1 sådär uppemot 20 reps en bra dag. Jag tror det har en del med händernas storlek att göra också.

Ska tilläggas att en dålig greppdag, typ efter att jag markat med hög volym samt tränat grepp och kanske gjort nån dragövning med lång TUT så kan det bli så att jag inte lyckas stänga CoC#1. När greppet tröttnar så tröttnar det rejält på mig.

Rikard Jansson
2016-01-21, 12:26
Klarar 140 kg överhandsgrepp, varit ~5 mm från att stänga coc 2.5 :D

Gerdler
2016-01-21, 12:39
Även om de 5 mm är de jobbigaste så lär du vara mycket starkare än mig på grippers, men ändå tar vi ungefär lika mycket i dubbel överhands mark.

Jag tror ändå att grippers har överföring till greppet i marken, mitt grepp har blivit säkrare av att jag börjat med grippers. Att det är individuellt hur gripperstyrkan förhåller sig till bar-hold styrkan kan bero på alla möjliga hävarmar och fingerlängder etc...

MackeJuve
2016-01-21, 12:40
Jag har iofs aldrig testat mer men det mesta jag har dragit med dubbel överhand är 140 kg och det var riktigt när att det skulle glida ur händerna, däremot så stänger jag min CoC#1 sådär uppemot 20 reps en bra dag. Jag tror det har en del med händernas storlek att göra också.

Ska tilläggas att en dålig greppdag, typ efter att jag markat med hög volym samt tränat grepp och kanske gjort nån dragövning med lång TUT så kan det bli så att jag inte lyckas stänga CoC#1. När greppet tröttnar så tröttnar det rejält på mig.

Klarar 140 kg överhandsgrepp, varit ~5 mm från att stänga coc 2.5 :D

Det är sådan skillnad alltså :) Då är jag nog rätt tacksam över att jag har marklyftsfunktionellt grepp snarare än klämfunktionellt då, även om man känner sig lite mesig när grippers kommer fram.

svenbanan
2016-01-21, 13:56
Tveksamt. Dragit 160 kg utan mixat grepp som bäst, aldrig stängt CoC#1. Ditt dilemma låter ganska irriterande. Jobbar du aktivt för att förbättra greppet?

Nej. Dessutom tränar jag i princip ingen styrka alls i dagsläget. Har ägnat mig mest åt löpträning på sistone, och jag hatar att kombinera dessa.

Även fast greppet varit det som fallerat först så har jag känslan av att dragmusklerna varit nära att fallera också, eftersom jag inte klarat jättemycket mer då jag använt remmar. Dvs jag har inte brytt mig, utan mest sett det som om att det varit hyfsat väl balanserat, och att man ju måste ha sin svaga länk nånstans.

Förövrigt tror jag mitt grepp är bättre på klämstyrka än dragstyrka. Dock utan att ha koll på sådana grippers ni nämde tidigare.