handdator

Visa fullständig version : Kampsportsinriktad soloträning hemma i vardagsrummet?


IvyC
2016-01-19, 13:10
Försöker bygga upp kroppen så den ska hålla för att börja med kyokushin karate igen. Har lite härdsmälta när det kommer till att träna hemma.

Går på gym, men utrymmet där är begränsat och det finns mest maskiner där. De är bra för att bygga upp grundstyrkan igen, men känner att jag också behöver mer dynamisk träning och blanda flås, styrka, rörlighet och explosivitet ibland. Även core. Har bara så dålig fantasi för tillfället och kommer inte på bra och säkra övningar. Armhävningar är t.ex. ingen hit eftersom det blir för stor påfrestning på halsryggen i dagsläget.

Har problem med inflammationer i buk/bäcken och diskbrock i nacken. Det är mina svaga punkter som jag måste bygga upp, sakta men säkert. Är dessutom överrörlig med leder som lätt hoppar iväg och låser sig, däribland höften...

Någon som har tips/inspiration att komma med på övningar man kan göra själv hemma?

Skulle jag gå på ett karatepass idag skulle jag förmodligen fördärva mig totalt...

Diomedea exulans
2016-01-19, 13:13
Karate-grundtekniker. :)

ATJL
2016-01-19, 18:08
Bulgariska splitböj, handstående armhävningar, olika varianter på armhävningar (upphöjda, enarms, smala etc), upphopp, enbensknäböj (pistols), fällkniv, plankan, brygga, nackrullningar i brygga, dips mellan stolar...

Rekomenderar starkt att du införskaffar en TRX eller annan suspension trainer, ett maghjul och en stång för pullups, då har du i princip obegränsat med bra övningar, väldigt prisvärd investering.

Titta på www.rosstraining.com
Där finns det hur mycket bra filmer och artiklar som helst om hemmaträning, egentillverkning av billiga träningsredskap (tex de jag nämnde), väldigt mycket av innehållet är anpassat för boxning och andra liknande sporter.

Lycka till!

Edit: Förlåt, fan vad jag läste din fråga slarvigt. Glöm det jag skrev om nackrullningar och armhävningar!

crizzan
2016-01-19, 18:15
Börja med karaten direkt, man ska inte förvänta sig att vara bäst redan från start. Du kommer komma i form för karaten med karate.

IvyC
2016-01-19, 18:55
Karate-grundtekniker. :)

Men ååh självklart ju (som sagt härdsmälta) -kihon kan jag ju faktiskt börja med hemma. Då kan jag ju ta det i egen takt till en början. Tack :)

IvyC
2016-01-19, 19:00
Bulgariska splitböj, handstående armhävningar, olika varianter på armhävningar (upphöjda, enarms, smala etc), upphopp, enbensknäböj (pistols), fällkniv, plankan, brygga, nackrullningar i brygga, dips mellan stolar...

Rekomenderar starkt att du införskaffar en TRX eller annan suspension trainer, ett maghjul och en stång för pullups, då har du i princip obegränsat med bra övningar, väldigt prisvärd investering.

Titta på www.rosstraining.com
Där finns det hur mycket bra filmer och artiklar som helst om hemmaträning, egentillverkning av billiga träningsredskap (tex de jag nämnde), väldigt mycket av innehållet är anpassat för boxning och andra liknande sporter.

Lycka till!

Edit: Förlåt, fan vad jag läste din fråga slarvigt. Glöm det jag skrev om nackrullningar och armhävningar!

Tack för tipsen! Ska kolla upp. Nackrullningar går faktiskt bra ibland, om jag hjälper till med händerna.

IvyC
2016-01-19, 19:08
Börja med karaten direkt, man ska inte förvänta sig att vara bäst redan från start. Du kommer komma i form för karaten med karate.

Har försökt det men förvärrar bara mina skador varje gång så jag har blivit handikappad efteråt. Nivån jag är på idag är liksom beyond sjukgymnastik, typ. Kan tyvärr inte begära att de ska anpassa hela träningspassen efter mig. Går man in i den dojon ger man 120% som minimum - även jag, fast jag är i så dålig form. Det finns liksom inget annat. Svårt att förklara.. Jag klarar iaf inte av att gå över tröskeln in dit och köra på sjukgymnastiknivå utan det blir allt eller inget.

Ska dock försöka få tag i nån att gå dit med på min egen nivå så man kan hjälpas åt att hålla tillbaka varandra XD

Svårt att vara en föredetting och komma tillbaka i sin gamla miljö och inte köra på som man gjorde då.. muskelminnet kan vara en riktig biatch :P

bubbe
2016-01-19, 19:39
Vad säger instruktören på karaten? Han/hon kanske kan tipsa dig om hur du kan börja fastän i ett tempo du klarar utan att skada dig.

IvyC
2016-01-19, 20:48
Vad säger instruktören på karaten? Han/hon kanske kan tipsa dig om hur du kan börja fastän i ett tempo du klarar utan att skada dig.

Har inte pratat med dom än men det kanske vore bra. Hade tänkt fråga dom om det går att bara "vara med på ett hörn" till en början och bara göra sånt som känns ok men de kanske kan komma med lite bra tips också. Ska kolla med dom.

Rahf
2016-01-19, 20:50
Gå till dojon och ha ett snack med instruktören efter ett pass, så att du får tid att förklara situationen. Fråga sen om det finns någon lösning för det här, så att du kan få vara med i gruppen men ändå ha anpassad träning för dina fysiska hinder.

Ape3
2016-01-19, 22:28
http://strength.stack52.com/wp-content/uploads/2015/05/Body-Weight-Exercises-Periodic-Table.jpg

Levla!

IvyC
2016-01-20, 12:40
Gå till dojon och ha ett snack med instruktören efter ett pass, så att du får tid att förklara situationen. Fråga sen om det finns någon lösning för det här, så att du kan få vara med i gruppen men ändå ha anpassad träning för dina fysiska hinder.

Mailade en av instruktörerna. ska gå dit under veckan och prata med dom, och kanske prova :)

IvyC
2016-01-20, 12:42
http://strength.stack52.com/wp-content/uploads/2015/05/Body-Weight-Exercises-Periodic-Table.jpg

Levla!

Najs! Den ska jag skriva ut och sätta på väggen hemma :)

Beemel
2016-01-20, 13:51
Har sprungit många mil.
Har styrketränat i större delen av mitt liv.

Men inget har hittills gjort mig så jävla slut som hård intensiv Kihon....

IvyC
2016-01-21, 05:55
Har sprungit många mil.
Har styrketränat i större delen av mitt liv.

Men inget har hittills gjort mig så jävla slut som hård intensiv Kihon....


Nej det kan va riktigt tufft, speciellt när man gör rätt så man kan ta i mer. Tycker även kata kan va en riktig killer.