handdator

Visa fullständig version : Skullcrusher


demode85
2016-01-19, 10:52
Många verkar göra denna övningen olika? Vad är era råd och tips när man gör skullcrusher?

Jag brukar gå lite bakom huvudet och inte rakt upp utan lite snett... Ibland tar den bra ibland inte därför jag frågar =)

Arne Persson
2016-01-19, 11:09
Många verkar göra denna övningen olika? Vad är era råd och tips när man gör skullcrusher?

Jag brukar gå lite bakom huvudet och inte rakt upp utan lite snett... Ibland tar den bra ibland inte därför jag frågar =)

Kör den alltid runt huvudet för bäst effekt och du sparar dessutom armbågarna.

pezrulezhaakon
2016-01-19, 11:25
Många verkar göra denna övningen olika? Vad är era råd och tips när man gör skullcrusher?

Jag brukar gå lite bakom huvudet och inte rakt upp utan lite snett... Ibland tar den bra ibland inte därför jag frågar =)

Att köra mot hjässan och minimalt med överarmsrörelse ger lättast chans att träffa triceps.
Att köra runt huvudet med överarmsrörelse ger mer träning åt lats (bröst) och mindre åt triceps än ovanstående variant. Det beror på vad du är ute efter.

Arne Persson
2016-01-19, 11:44
Att köra mot hjässan och minimalt med överarmsrörelse ger lättast chans att träffa triceps.
Att köra runt huvudet med överarmsrörelse ger mer träning åt lats (bröst) och mindre åt triceps än ovanstående variant. Det beror på vad du är ute efter.
Är därför du endast är kapabel att träna med 20-30 kg i denna övning? Grattis till dina optimala råd!

nickke
2016-01-19, 11:53
*popcorn*

Arne Persson
2016-01-19, 11:55
*popcorn*

Inte denna gång min vän... hoppas jag... :)

Dovahkiin
2016-01-19, 12:01
Är därför du endast är kapabel att träna med 20-30 kg i denna övning? Grattis till dina optimala råd!
Jag själv (inte den du hoppar på nu) använder övningen som en ren triceps-övning. Då är väl vad man max kan ta med den rörelsen totalt orelevant? Försöker isolera en mindre muskel än vad du gör med din?

Rikard Jansson
2016-01-19, 12:03
Tycker arne perssons variant variant är optimal eftersom man aktiverar tredje huvudet bättre (?) samt att mot pannan dödar mina armbågar :)

Arne Persson
2016-01-19, 12:04
Jag själv (inte den du hoppar på nu) använder övningen som en ren triceps-övning. Då är väl vad man max kan ta med den rörelsen totalt orelevant? Försöker isolera en mindre muskel än vad du gör med din?

Läs min tricepsartikel så kanske du förstår.

Fliptones
2016-01-19, 12:14
Är därför du endast är kapabel att träna med 20-30 kg i denna övning? Grattis till dina optimala råd!

Haha, det blir ju rätt logiskt att man pallar mindre vikt när varken latsen eller pecsen är med i leken. Eller? :hbang:

lillaPiggy
2016-01-19, 12:20
Läs min tricepsartikel så kanske du förstår.

länk?

Ett Orm
2016-01-19, 12:32
Är därför du endast är kapabel att träna med 20-30 kg i denna övning? Grattis till dina optimala råd!

Hur mycket kör du själv med om du skulle köra Pez variant?

Arne Persson
2016-01-19, 12:41
Åtskilligt mer.

pezrulezhaakon
2016-01-19, 13:17
Är därför du endast är kapabel att träna med 20-30 kg i denna övning? Grattis till dina optimala råd!

Om du tar bort latsarbetet och bröstarbetet, samt rörelseimpulsen, så har dina triceps inte mycket belastning kvar. Du lär också få köra på "PT"-vikter, men det klarar inte din stolthet tyvärr.. Så enkelt är det med det.

Lustigt att du vet vad jag kör med för vikt, då jag varken sagt det eller att du sett det. Men försöka göra sig lustig är du ju duktig att göra..

pezrulezhaakon
2016-01-19, 13:23
Jag själv (inte den du hoppar på nu) använder övningen som en ren triceps-övning. Då är väl vad man max kan ta med den rörelsen totalt orelevant? Försöker isolera en mindre muskel än vad du gör med din?

Precis, men alla tänker inte så långt min vän..

pezrulezhaakon
2016-01-19, 13:25
Haha, det blir ju rätt logiskt att man pallar mindre vikt när varken latsen eller pecsen är med i leken. Eller? :hbang:

Så är det, men det blir ju inte lika manlig duns i golvet av en lättare vikt :)

Jag pekade på en valmöjlighet i mitt inlägg, men det tål inte alla.

Diomedea exulans
2016-01-19, 13:26
Tycker arne perssons variant variant är optimal eftersom man aktiverar tredje huvudet bättre (?) samt att mot pannan dödar mina armbågar :)

Precis, det långa huvudet aktiveras väl när man gör en liten pulloverrörelse?

pezrulezhaakon
2016-01-19, 13:27
Precis, det långa huvudet aktiveras väl när man gör en liten pulloverrörelse?

Jo, helt riktigt, men lats aktiveras också mer.

ARMSTARK
2016-01-19, 13:44
Det är inte svårt att förstå varför folk kör mot pannan, tom upphovsmannen till övningen, eller åtminstånde namnet, tycker att man ska köra mot pannan.

Decepticon
2016-01-19, 13:59
"Lättare" vikter och mot pannan, det ger maximal aktivering av triceps, kör du andra varianter runt huvudet, så kan man använda tyngre vikter för att andra muskler gör jobbet. Vad är målet, träna triceps eller lyfta en tyngre vikt?

Rikard Jansson
2016-01-19, 14:07
"Lättare" vikter och mot pannan, det ger maximal aktivering av triceps, kör du andra varianter runt huvudet, så kan man använda tyngre vikter för att andra muskler gör jobbet. Vad är målet, träna triceps eller lyfta en tyngre vikt?

Förutom det faktum att mot pannan enbart har nackdelar jmf med andra övningar i samma kategori: tricepsövningar för bara två huvuden :)

Arne Persson
2016-01-19, 14:53
Om du tar bort latsarbetet och bröstarbetet, samt rörelseimpulsen, så har dina triceps inte mycket belastning kvar. Du lär också få köra på "PT"-vikter, men det klarar inte din stolthet tyvärr.. Så enkelt är det med det.

Lustigt att du vet vad jag kör med för vikt, då jag varken sagt det eller att du sett det. Men försöka göra sig lustig är du ju duktig att göra..

Nu är det så, min vän, att mina triceps och endast dom tränas alldeles fullständigt utmärkt av "min teknik". Dina övriga nämnda muskler är föga aktiverade i jämförelse. Eftersom du inte har en aning om min tricepsstyrka i olika övningar så är ditt svammel bara blaha blaha. När det gäller 20-30 kgs maxbelastning i ligg. Triceps ext. så måste tyvärr upplysa dig om att DU SJÄLV har angivit dessa vikter vid en tidigare diskussion. Så DEN uppgiften kan du varken slingra eller ljuga dig ur min vän. ;) :d

Arne Persson
2016-01-19, 14:56
Det är inte svårt att förstå varför folk kör mot pannan, tom upphovsmannen till övningen, eller åtminstånde namnet, tycker att man ska köra mot pannan.

Det är heller inte svårt att först att folk pajar tricepsfästen och armbågar av den övningen.

Arne Persson
2016-01-19, 14:58
"Lättare" vikter och mot pannan, det ger maximal aktivering av triceps, kör du andra varianter runt huvudet, så kan man använda tyngre vikter för att andra muskler gör jobbet. Vad är målet, träna triceps eller lyfta en tyngre vikt?

Hur har du tänkt totaluttrötta triceps om du kör mot pannan? Förklara gärna med film.

Ett Orm
2016-01-19, 15:07
Förutom det faktum att mot pannan enbart har nackdelar jmf med andra övningar i samma kategori: tricepsövningar för bara två huvuden :)

Hur gör man sådana övningar?

Ett Orm
2016-01-19, 15:10
Åtskilligt mer.

Fast nu fixade du ju inte att köra på det sätt han menar iom att det var så obekvämt som du skrev i en tråd som troligen har hänglås nu..
Så rätt svar borde vara 20-30 kilo mindre.

pezrulezhaakon
2016-01-19, 15:16
Nu är det så, min vän, att mina triceps och endast dom tränas alldeles fullständigt utmärkt av "min teknik". Dina övriga nämnda muskler är föga aktiverade i jämförelse. Eftersom du inte har en aning om min tricepsstyrka i olika övningar så är ditt svammel bara blaha blaha. När det gäller 20-30 kgs maxbelastning i ligg. Triceps ext. så måste tyvärr upplysa dig om att DU SJÄLV har angivit dessa vikter vid en tidigare diskussion. Så DEN uppgiften kan du varken slingra eller ljuga dig ur min vän. ;) :d

Ja, du är ju såklart ett unikum hur du tror din kropp sitter ihop och vad som är möjligt och inte.
Men att du även får känna dig tafatt på denna punkten blir härmed uppenbar. Annars får du förklara hur du frikopplar lats/teres major från triceps långa.

Du får gärna hitta var jag sagt att jag kör på 20-30kg i den övningen.. Annars står du dig slätt igen :D

Arne Persson
2016-01-19, 15:29
Ja, du är ju såklart ett unikum hur du tror din kropp sitter ihop och vad som är möjligt och inte.
Men att du även får känna dig tafatt på denna punkten blir härmed uppenbar. Annars får du förklara hur du frikopplar lats/teres major från triceps långa.

Du får gärna hitta var jag sagt att jag kör på 20-30kg i den övningen.. Annars står du dig slätt igen :D

Mina anatomikunskaper och träningserfarenhet samt träningsresultat är helt tillräckliga i detta delikata fall.
Har du själv redan glömt detta? Intressant! 😃

pezrulezhaakon
2016-01-19, 15:41
Mina anatomikunskaper och träningserfarenhet samt träningsresultat är helt tillräckliga i detta delikata fall.
Har du själv redan glömt detta? Intressant! ��

Tydligen har du glömt viktiga anatomiska kunskaper.
I det andra fallet kan jag inte glömt nåt jag inte sagt.

Men hur du ska slingra dig ur hur du kan koppla ur triceps långa från lats och teres blir väldigt intressant att höra.. Så? :D

Arne Persson
2016-01-19, 15:57
Tydligen har du glömt viktiga anatomiska kunskaper.
I det andra fallet kan jag inte glömt nåt jag inte sagt.

Men hur du ska slingra dig ur hur du kan koppla ur triceps långa från lats och teres blir väldigt intressant att höra.. Så? :D

Jag vet mkt väl vilka muskler som engageras när och var. Därför kör jag övningen med en teknik som ger maximalt arbete på triceps och minimalt på övriga axelledsextenderande muskler.

Jag skall, vid mån av tid, leta och rota fram det igen, min vän. Frågan är vad kommer du att göra därefter?
1. Begå seppuko?
2. Lämna Miljöpartiet?
3. Studera till PT?
4. Börja träna seriöst?

🙂

svenbanan
2016-01-19, 16:26
Håller man inte med Arne så tränar man inte seriöst.
Håller man inte med Pez så har man inte tänkt tillräckligt långt.

Själv är jag som starkast i denna övningen då jag håller nästan axelbrett (enligt Pez variant) men kör runt huvudet (enligt Arnes variant).

Låt oss alla hålla händerna och sjunga "We shall overcome".

iZqPMROclcM

Arne Persson
2016-01-19, 16:37
Håller man inte med Arne så tränar man inte seriöst.
Håller man inte med Pez så har man inte tänkt tillräckligt långt.

Själv är jag som starkast i denna övningen då jag håller nästan axelbrett (enligt Pez variant) men kör runt huvudet (enligt Arnes variant).

Låt oss alla hålla händerna och sjunga "We shall overcome".

iZqPMROclcM

:)

pezrulezhaakon
2016-01-19, 17:05
Håller man inte med Arne så tränar man inte seriöst.
Håller man inte med Pez så har man inte tänkt tillräckligt långt.

Själv är jag som starkast i denna övningen då jag håller nästan axelbrett (enligt Pez variant) men kör runt huvudet (enligt Arnes variant).

Låt oss alla hålla händerna och sjunga "We shall overcome".

iZqPMROclcM

Om du (eller nån) tänker eller inte är ju inte upp till mig, eller hur?

tefached
2016-01-19, 17:06
Tror det är större chans att våra politiker kommer överens innan Arne och Pez och då är det riktigt illa.

171
2016-01-19, 17:28
Att köra mot hjässan och minimalt med överarmsrörelse ger lättast chans att träffa triceps.
Att köra runt huvudet med överarmsrörelse ger mer träning åt lats (bröst) och mindre åt triceps än ovanstående variant. Det beror på vad du är ute efter.

Har du något videoklipp som illustrerar detta utförande? Det vore intressant att se. Det är alltid lättare att se och förstå när man ser någon som visar hur det ska gå till i praktiken (även fast jag förstår principiellt hur du menar).

Jag vill vara noga med att påpeka att jag inte vill lägga mig i diskussionen som pågår i tråden.

svenbanan
2016-01-19, 17:30
Om du (eller nån) tänker eller inte är ju inte upp till mig, eller hur?

Nu tror jag att du inte tänkte tillräckligt långt...

Det finns ju även alternativet att man inte håller med dig, trots att man tänkt väldigt långt. Det finns ju även möjligheten att folk tänker mer rätt än dig, eller hur?

pezrulezhaakon
2016-01-19, 17:33
Nu tror jag att du inte tänkte tillräckligt långt...

Det finns ju även alternativet att man inte håller med dig, trots att man tänkt väldigt långt. Det finns ju även möjligheten att folk tänker mer rätt än dig, eller hur?

Man kan tänka mycket långt åt helt fel håll, har du tänkt på det?

Man kan garanterat tänka mer rätt än mig, bara man håller sig till existerande fakta.

svenbanan
2016-01-19, 17:39
Man kan tänka mycket långt åt helt fel håll, har du tänkt på det?

Man kan garanterat tänka mer rätt än mig, bara man håller sig till existerande fakta.

Ja. Så tänker jag ofta.

Problemet är att du titt som tätt avfärdar folk som inte håller med dig, just på det sättet att de inte tänkt klart (eftersom de inte kommit till samma slutsats som dig).

King Grub
2016-01-19, 17:41
Runt huvudet med maxsträck är mitt val.

pezrulezhaakon
2016-01-19, 17:42
Har du något videoklipp som illustrerar detta utförande? Det vore intressant att se. Det är alltid lättare att se och förstå när man ser någon som visar hur det ska gå till i praktiken (även fast jag förstår principiellt hur du menar).

Jag vill vara noga med att påpeka att jag inte vill lägga mig i diskussionen som pågår i tråden.

Nej, de flesta klippen på tuben har alltid nåt att önska.

Även "mitt" sätt går att variera på flera sätt, så det blir väldigt många klipp om man skulle visa dem.

Men grunden är:
Omkring axelbrett grepp.

Håll armbågarna i axelbredd, eller så nära som möjligt genom hela rörelsen.

Överarmarna lätt lutande mot huvudändan och inte vertikala. (axelleden extenderad)

Undvik att röra på överarmarna under rörelsen. Endast underarmarna ska röra sig.

Undvik att inåtrotera överarmarna under den koncentriska fasen.

Sikta på hjässan eller strax under med stången.

pezrulezhaakon
2016-01-19, 17:42
Ja. Så tänker jag ofta.

Problemet är att du titt som tätt avfärdar folk som inte håller med dig, just på det sättet att de inte tänkt klart (eftersom de inte kommit till samma slutsats som dig).

Ja, om deras tänk går emot befintlig fakta så tänker jag aldrig hålla med. Fakta om det vi redan vet om anatomi, biomekanik och fysik.

Vi snackar ju inte om femmor är bättre än sexor, eller så, där det inte finns nån fastställd fakta. Och de diskussionerna har jag aldrig haft, och kommer aldrig ha.

svenbanan
2016-01-19, 17:51
Ja, om deras tänk går emot befintlig fakta så tänker jag aldrig hålla med. Fakta om det vi redan vet om anatomi, biomekanik och fysik.

Vi snackar ju inte om femmor är bättre än sexor, eller så, där det inte finns nån fastställd fakta.

Jag tycker bara att du brukar dra till med den "klyshan" lite väl ofta, och kanske ibland lite väl överilat. Dvs det förefaller alltså som om du använder det för att avfärda folk som inte kommit till samma slutsats som du.

pezrulezhaakon
2016-01-19, 17:59
Jag tycker bara att du brukar dra till med den "klyshan" lite väl ofta, och kanske ibland lite väl överilat. Dvs det förefaller alltså som om du använder det för att avfärda folk som inte kommit till samma slutsats som du.

Det är väl för tusan bara för den personen att lära sig mer om de nämnda grejorna så ser h*n att jag har rätt? Hur svårt kan det vara?

Nä, det är så att det blir jobbigt att söka sin information själv. Mycket enklare att lyssna på en random gymbiff på tuben och glömma sin källkritik hemma..

171
2016-01-19, 18:10
Nej, de flesta klippen på tuben har alltid nåt att önska.

Även "mitt" sätt går att variera på flera sätt, så det blir väldigt många klipp om man skulle visa dem.

Men grunden är:
Omkring axelbrett grepp.

Håll armbågarna i axelbredd, eller så nära som möjligt genom hela rörelsen.

Överarmarna lätt lutande mot huvudändan och inte vertikala. (axelleden extenderad)

Undvik att röra på överarmarna under rörelsen. Endast underarmarna ska röra sig.

Undvik att inåtrotera överarmarna under den koncentriska fasen.

Sikta på hjässan eller strax under med stången.

Tack så mycket. Ska tillämpa detta pass under nästa tricepspass. Hur bör greppet vara?

pezrulezhaakon
2016-01-19, 18:11
Tack så mycket. Ska tillämpa detta pass under nästa tricepspass.

Gött.

Tänk på att det inte bara finns ETT sätt att göra dem på. Alla varianter har sina fördelar och nackdelar sett till vilket önskemål man har. :)

Greppet kan du välja det som känns mest bekvämt. Det spelar ändå ingen roll för triceps.

svenbanan
2016-01-19, 20:05
Det är väl för tusan bara för den personen att lära sig mer om de nämnda grejorna så ser h*n att jag har rätt? Hur svårt kan det vara?

Nä, det är så att det blir jobbigt att söka sin information själv. Mycket enklare att lyssna på en random gymbiff på tuben och glömma sin källkritik hemma..

Nu gör du det igen.
Till och med utan ett konkret exempel så utgår du från att du hade rätt och den du "avfärdade" inte hade lärt sig tillräckligt...

Hur svårt kan det vara att låta bli att utgå från att man själv alltid vet bäst och att andra kan ta sig an frågan från nån annan synvinkel?

Var kom gymbiffar från tuben in i bilden? Du antar en massa som du inte har täckning för du.

Jag har inga som helst problem med vad du säger om träning. Det jag har problem med är din dryga översittarattityd.

pezrulezhaakon
2016-01-19, 22:10
Nu gör du det igen.
Till och med utan ett konkret exempel så utgår du från att du hade rätt och den du "avfärdade" inte hade lärt sig tillräckligt...

Hur svårt kan det vara att låta bli att utgå från att man själv alltid vet bäst och att andra kan ta sig an frågan från nån annan synvinkel?

Var kom gymbiffar från tuben in i bilden? Du antar en massa som du inte har täckning för du.

Jag har inga som helst problem med vad du säger om träning. Det jag har problem med är din dryga översittarattityd.

Men käre vän...

OM man dissar fakta och tror på det, så har man inte lärt sig tillräckligt. Så enkelt är det.
När jag snackat självklarheter om hävstänger och krafter så har jag blivit anklagad för att svamla. När jag snackat om olika musklers arbete baserat på anatomi, muskelns kraftriktning och yttre belastningsfaktorer som bygger på enkel skolfysik, så har jag blivit anklagad för att ha fel. Det är ju sånt som är skrattretande.
Det är inte mig de säger emot utan de som fastställt hur fysikens lagar påverkar hävstänger, leder, mm.
Har du inte märkt det?
Är det då MIN uppgift att uppfinna hjulet igen bara för att folk inte orkar ta reda på samma fakta själva som jag baserar det jag säger på?

Har du även missat att myter i gymmen uppstår för att folk lyssnar för mycket på de som inte kan det de snackar om? Och då ligger många biffar på tuben ganska risigt till, när de försöker förklara vad som händer i en övning.
Men om man inte ifrågasätter klippen, så vet man ju inte om de snackar skit, eller talar sanning?

Översittarattityd-facket är något andra gärna sätter in mig i. Och det beror faktiskt i många fall på att jag har rätt i det jag skriver, och det kan bli jobbigt för en del..

Anders The Peak
2016-01-19, 22:19
Översittarattityd-facket är något andra gärna sätter in mig i. Och det beror faktiskt i många fall på att jag har rätt i det jag skriver, och det kan bli jobbigt för en del..

Det är helt klart eftersom du saknar helt självinsikt :) Klarar inte av att ta feedback. Förlåt inte helt rätt rätt feedback är du mottaglig för om den inte är rätt så tolkar du orden till din fördel och till andras nackdel. Jag tror att det finns en diagnos för det.

Men Newton har säkert en förklaring till den här skrivningen som handlar om att jag inte har insikt i vektor-krafterna när orden läggs på plats och därför blir det säkert inte rätt enligt naturens kraftlagar.

pezrulezhaakon
2016-01-19, 22:29
Det är helt klart eftersom du saknar helt självinsikt :) Klarar inte av att ta feedback. Förlåt inte helt rätt rätt feedback är du mottaglig för om den inte är rätt så tolkar du orden till din fördel och till andras nackdel. Jag tror att det finns en diagnos för det.

Men Newton har säkert en förklaring till den här skrivningen som handlar om att jag inte har insikt i vektor-krafterna när orden läggs på plats och därför blir det säkert inte rätt enligt naturens kraftlagar.

Det finns likaväl diagnos på de som inte kan ta att andra har rätt. Dåliga förlorare är ett enklare namn :)
Att väldigt ofta bli slagen på fingrarna måste göra ont.. Eller hur?

Läs på om vektorer, så kanske du lär dig det nån gång också..
Men det är ju inte första gången man sett gymbiffar som tror de kan krypa undan fysikens lagar. Det är festligt och kul.


Men du kanske kan sprida lite ljus i hur man kan separera lats/teres från triceps långa ursprung, hur det fungerar i verkligheten?

Arne Persson
2016-01-19, 22:32
Ja, du är ju såklart ett unikum hur du tror din kropp sitter ihop och vad som är möjligt och inte.
Men att du även får känna dig tafatt på denna punkten blir härmed uppenbar. Annars får du förklara hur du frikopplar lats/teres major från triceps långa.

Du får gärna hitta var jag sagt att jag kör på 20-30kg i den övningen.. Annars står du dig slätt igen :D

Har roat mig lite med att kolla upp dina viktangifvelser... Du bör fundera bakåt i tiden till omkring och strax innan den 28/10 -14... Inga aha-upplevelser? ;)

Anders The Peak
2016-01-19, 22:33
Det finns likaväl diagnos på de som inte kan ta att andra har rätt. Dåliga förlorare är ett enklare namn :)
Att väldigt ofta bli slagen på fingrarna måste göra ont.. Eller hur?

Läs på om vektorer, så kanske du lär dig det nån gång också..
Men det är ju inte första gången man sett gymbiffar som tror de kan krypa undan fysikens lagar. Det är festligt och kul.


Men du kanske kan sprida lite ljus i hur man kan separera lats/teres från triceps långa ursprung, hur det fungerar i verkligheten?

:)

pezrulezhaakon
2016-01-19, 22:41
har roat mig lite med att kolla upp dina viktangifvelser... Du bör fundera bakåt i tiden till omkring och strax innan den 28/10 -14... Inga aha-upplevelser? ;)

nä?

Arne Persson
2016-01-19, 23:17
nä?

Synd... selektiv glömska? Nåväl din följare, Ett Orm, kanske minns lite bättre och kan påminna dig? 😉🙂

pezrulezhaakon
2016-01-19, 23:24
Synd... selektiv glömska? Nåväl din följare, Ett Orm, kanske minns lite bättre och kan påminna dig? 😉🙂

Bara att klistra in hela här om du hittat.

Agitator
2016-01-19, 23:39
Hur långt kommer man med samma vikt och reps år efter år?

Hur många förutom de som drar på med massa annat i kroppen klarar av att köra till pannan tyngre och tyngre?

Man får inte så mycket större armar ifall man stagnerar och kör samma vikt konstant väl?

Givet ökar man ju lite i slutändan, men fördelarna runt huvudet och utsträckt med mer vikt/volym ger ju fler fördelar?

Eller?

Arne Persson
2016-01-19, 23:41
Bara att klistra in hela här om du hittat.

Är det inte bättre att du rannsakar ditt eget minne en smula? Du brukar ju själv slingra dig friskt när vi vanliga dödliga ber dig om liknande tjänster... :d

filmjölk
2016-01-19, 23:42
Belastningen på lats och teres major borde ju bli ganska låg då armarna är rejält böjda i den delen av rörelsen i tricepspress runt huvudet. De är ju mer att de tillsammans med tuttar och baksida axlar hjälper till att få fart på en tung stång än tränas effektivt, triceps gör ju huvuddelen av arbetet.

Det är liksom oundvikligt att inte aktivera de musklerna litegrann om man samtidigt vill aktivera triceps maximalt och träna dess båda funktioner i en rörelse.

Agitator
2016-01-19, 23:50
Jag tar gärna en bild på Pez rippade armar. Skit i övningarna och utförandet.

Hur står sig resultaten?

Ett Orm
2016-01-20, 00:06
Synd... selektiv glömska? Nåväl din följare, Ett Orm, kanske minns lite bättre och kan påminna dig? 😉🙂

You called?
Nja.. osäker faktiskt, vet att ni haft en diskussion där de vikterna tagits upp.
Vet att du brukar gapa om att han kör med så ynkliga vikter, men att det är de vikter han tränar på vet jag ej.

Vilket rep-omfång var det?

pezrulezhaakon
2016-01-20, 00:06
Belastningen på lats och teres major borde ju bli ganska låg då armarna är rejält böjda i den delen av rörelsen i tricepspress runt huvudet. De är ju mer att de tillsammans med tuttar och baksida axlar hjälper till att få fart på en tung stång än tränas effektivt, triceps gör ju huvuddelen av arbetet.

Det är liksom oundvikligt att inte aktivera de musklerna litegrann om man samtidigt vill aktivera triceps maximalt och träna dess båda funktioner i en rörelse.

Det beror ju på vilken belastning och hävstångslängd du har.

En kortare hävstång med tyngre belastning kan ju som du vet ge samma belastning som en lång hävstång med lättare belastning, eller hur?

Kontentan är ju att lats och teres major, samt bröst får ju en hel del att jobba med om du kör med farbror Arnes utförande, pga den tyngre belastningen.

Agitator
2016-01-20, 00:12
Det beror ju på vilken belastning och hävstångslängd du har.

En kortare hävstång med tyngre belastning kan ju som du vet ge samma belastning som en lång hävstång med lättare belastning, eller hur?

Kontentan är ju att lats och teres major, samt bröst får ju en hel del att jobba med om du kör med farbror Arnes utförande, pga den tyngre belastningen.

Är det negativt för triceps att de andra muskleran får jobba lite medans triceps får ännu tyngre belastning tack vare bieffekterna av utförandet?

pezrulezhaakon
2016-01-20, 00:20
Är det negativt för triceps att de andra muskleran får jobba lite medans triceps får ännu tyngre belastning tack vare bieffekterna av utförandet?

Det är inte alls negativt i den bemärkelsen. Men hur hade du tänkt att triceps ska få tyngre belastning när andra muskler gör arbetet?

Om du kan belasta triceps 100% av vad muskeln KAN prestera, fast med en lättare belastning och ett annorlunda utförande... Hur kommer då en ännu tyngre belastning komma triceps till fördel?

Agitator
2016-01-20, 00:43
Det är inte alls negativt i den bemärkelsen. Men hur hade du tänkt att triceps ska få tyngre belastning när andra muskler gör arbetet?

Om du kan belasta triceps 100% av vad muskeln KAN prestera, fast med en lättare belastning och ett annorlunda utförande... Hur kommer då en ännu tyngre belastning komma triceps till fördel?

Desto mer du får på stången desto mer belastning till triceps i symbios med de andra musklerna.

Fördelarna med bakom huvudet är större än mot pannan. Mot pannan riskerar man att få en stång i ansiktet, du måste köra extremt mer kontrollerat (vilket inte ger större muskler).

Mer belastning ger större muskler till en viss gräns. Jag ser bara fördelar med bakom huvudet. Fram till pannan ser jag bara nackdelar med, ifall man nu inte ska pumpa samma vikt år ut år in och större chans att stagnera.

pezrulezhaakon
2016-01-20, 00:44
Är det negativt för triceps att de andra muskleran får jobba lite medans triceps får ännu tyngre belastning tack vare bieffekterna av utförandet?

Att man förändrar ett utförande på ett sätt så andra muskler måste hjälpa till är liksom ett kvitto på att den tänkta målmuskeln inte orkar med den belastningen man valt.

Men därmed är det inte sagt att det är fel att göra alla övningar till en helkroppsövning, men då kanske man frångått sitt huvudsyfte och så siktar man på andra mål.

pezrulezhaakon
2016-01-20, 00:50
Desto mer du får på stången desto mer belastning till triceps i symbios med de andra musklerna.

Fördelarna med bakom huvudet är större än mot pannan. Mot pannan riskerar man att få en stång i ansiktet, du måste köra extremt mer kontrollerat (vilket inte ger större muskler).

Mer belastning ger större muskler till en viss gräns. Jag ser bara fördelar med bakom huvudet. Fram till pannan ser jag bara nackdelar med, ifall man nu inte ska pumpa samma vikt år ut år in och större chans att stagnera.

Nej, stångens vikt säger väldigt lite om vad varje enskild muskel får jobba med.
Du kan inte jobba med mer än 100% kraftutveckling på en muskel, annat är fullständigt omöjligt!!

Mot hjässan/bakom huvudet har fler fördelar för triceps och slitaget på armbågarna. Där stämmer det.
Men, det är vad du gör med överarmarna som avgör hur mycket triceps får jobba med.

Agitator
2016-01-20, 01:11
Ptja, man får se det som assisted cheating då för att få större triceps.

Inget fel på helkroppsövning, bra grejor.

Marklyft/knäböj är grymt t.ex.

Ser bara fördelar med att få in lite extra muskler. Folk tränar för lite på gymmen i dagsläget. Och alla dessa byggarsplittar känns mest knasigt för rena, mer styrka åt folket. Istället för massa kablar och vinklar med silverhantlarna!

svenbanan
2016-01-20, 01:30
Men käre vän...

OM man dissar fakta och tror på det, så har man inte lärt sig tillräckligt. Så enkelt är det.

När jag snackat självklarheter om hävstänger och krafter så har jag blivit anklagad för att svamla. När jag snackat om olika musklers arbete baserat på anatomi, muskelns kraftriktning och yttre belastningsfaktorer som bygger på enkel skolfysik, så har jag blivit anklagad för att ha fel. Det är ju sånt som är skrattretande.

Det är inte mig de säger emot utan de som fastställt hur fysikens lagar påverkar hävstänger, leder, mm.
Har du inte märkt det?

Som exempel jag har märkt är att du ganska ofta hänvisar till kraftvektorer och ett visst övningutförande kan göra så att man får en särskild påverkan. Antingen att leden påverkas negativt av att krafterna drar i fel riktning mot vad leden är konstruerad för att klara av, eller att övningen blir mer eller mindre effektiv pga detta.

Jag vet dock inte om jag egentligen någonsin sett dig visa upp "hela uppställningen" (med alla vektorer utritade och alla krafter uträknade etc) som gjort att du kommit fram till din slutsats dock. Det har jag dock inga problem med eftersom en sådan uppställning ju förmodligen bli som en smärre B-uppsats för varje liten skitfråga på forumet.

Problemet är bara att du du avfärdar folk för att de inte fått "samma svar" på "sista raden" av uträkningen. Det är väl väldigt sällan problemen bryts ned till en enskild hävstång och pivotpunkt och exakt hur det ser ut just där? Problemen är ju ofta betydligt mer komplexa än så...

Är det då MIN uppgift att uppfinna hjulet igen bara för att folk inte orkar ta reda på samma fakta själva som jag baserar det jag säger på?

Kanske, om du vill få mer gehör. Eller så låter du bli att avfärda folk på det sättet. Tänk om det är du som räknat fel (tänkt fel) och inte de "som inte orkat ta reda på fakta"? Det är ju svårt att veta med tanke på att endast svaren/slutsatserna redovisats och inga uträkningar.

Har du även missat att myter i gymmen uppstår för att folk lyssnar för mycket på de som inte kan det de snackar om? Och då ligger många biffar på tuben ganska risigt till, när de försöker förklara vad som händer i en övning.
Men om man inte ifrågasätter klippen, så vet man ju inte om de snackar skit, eller talar sanning?

Nej då, det har jag verkligen inte missat. Jag förstod bara inte hur detta kom in i det du och jag pratar om. Menar du att folk som inte tycker samma som dig per automatik måste ha lyssnat på oduglingar och inte själva klarar av att tänka?

Översittarattityd-facket är något andra gärna sätter in mig i. Och det beror faktiskt i många fall på att jag har rätt i det jag skriver, och det kan bli jobbigt för en del..

Eller så beror det på hur du uttrycker dig. Du kan ju kanske ta en funderare på det också.


Se det fetade ovan...

Personligen bryr jag mig inte om vem av dig, Arne eller ATP som har mest rätt. Jag tycker ni alla tre i mångt och mycket har riktigt vissen attityd här på forumet.

Dock tvivlar jag inte på att jag (och många andra) har mycket att lära av er. Synd bara att ni väljer att bajsa sönder så många trådar.

Jag antar att du inte kommer ta till dig nåt av detta. Jag tror jag skrivit nåt liknande tidigare. Men nu ska iaf jag sluta OT-bajsa i denna tråd.

Klein
2016-01-20, 01:43
Det börjar bli tröttsamt med detta eviga käbbel i trådarna om övningsutförande. Att lättvindigt referera till fysikens lagar eller hur mycket man tar i en övning duger inte. Båda är auktoritetsargument som inte hör hemma i vetenskapens värld.

Klein
2016-01-20, 01:49
Jag efterlyser också referenser till studier. Det är ju inte så att kunskapen som finns i denna värld är begränsad till vad som existerar i vissa forummedlemmars skallar.

pezrulezhaakon
2016-01-20, 04:19
Ptja, man får se det som assisted cheating då för att få större triceps.

Inget fel på helkroppsövning, bra grejor.

Marklyft/knäböj är grymt t.ex.

Ser bara fördelar med att få in lite extra muskler. Folk tränar för lite på gymmen i dagsläget. Och alla dessa byggarsplittar känns mest knasigt för rena, mer styrka åt folket. Istället för massa kablar och vinklar med silverhantlarna!

Japp, det blir ju ditt val. Men du kan heller inte per automatik förvänta dig att en högre total belastning alltid genererar det bästa för ett specifikt mål.

pezrulezhaakon
2016-01-20, 04:31
Det börjar bli tröttsamt med detta eviga käbbel i trådarna om övningsutförande. Att lättvindigt referera till fysikens lagar eller hur mycket man tar i en övning duger inte. Båda är auktoritetsargument som inte hör hemma i vetenskapens värld.

Jag efterlyser också referenser till studier. Det är ju inte så att kunskapen som finns i denna värld är begränsad till vad som existerar i vissa forummedlemmars skallar.

Hur skulle du själv vilja ha det om du undrar nåt? Du kanske nöjer dig med - "äh skit samma, det är bara att köra som du själv vill. Du får alltid bäst resultat då" ?

Om inte fysikens lagar gäller kroppen, vad gäller då? Har du nåt bättre sätt att förklara belastning och muskelarbete som krafter, och kroppens skelett som ett biomekaniskt system?

Är det ytterligare studier på fysikens och mekanikens lagar som du eftersöker,så de stämmer, eller måste varje liten variant av alla tusentals övningar studeras, innan du kan applicera det i din träning.

Eller kan det vara så att det är fritt fram att söka den befintliga kunskapen på egen hand?

pezrulezhaakon
2016-01-20, 04:49
Se det fetade ovan...

Personligen bryr jag mig inte om vem av dig, Arne eller ATP som har mest rätt. Jag tycker ni alla tre i mångt och mycket har riktigt vissen attityd här på forumet.

Dock tvivlar jag inte på att jag (och många andra) har mycket att lära av er. Synd bara att ni väljer att bajsa sönder så många trådar.

Jag antar att du inte kommer ta till dig nåt av detta. Jag tror jag skrivit nåt liknande tidigare. Men nu ska iaf jag sluta OT-bajsa i denna tråd.

Ja, du väljer ju själv vad du vill tro på. Likaväl kan du ju kräva uppställningar och uträkningar från de som redan från början hävdar nåt som uppenbart går emot rådande fakta.
Eftersom alla är olika kommer skaderiskerna se olika ut beroende på flera olika faktorer, och så kommer det alltid vara. Men samma typ av risker kommer alltid finnas pga att vi alla har liknande strukturella begränsningar, om vi avser majoriteten av befolkningen. Det är därför skadeforumen ofta är fyllda av samma typ av orsaker till ett givet problem eller skada. Jag menar det är väl ingen som ifrågasätter hur man får tennisarmbåge/golfarmbåge, bicepsrupturer, impingement, osv, osv. Man behöver inte nya studier på sånt, varje gång nån skadar sig.

Det är alltså ett sådana kunskaper alla borde kunna idag, men ändå fortsätter folk att skada sig på samma sätt gång på gång. Och så fortsätter de att träna likadant...

Nä, hjulet tänker jag inte uppfinna igen, inte när det är så barnsligt enkelt att själv ta reda på den fakta jag alltid hänvisar till. Men då krävs ett eget intresse att vilja ta reda på det.

Klein
2016-01-20, 05:13
Hur skulle du själv vilja ha det om du undrar nåt? Du kanske nöjer dig med - "äh skit samma, det är bara att köra som du själv vill. Du får alltid bäst resultat då" ?

Om inte fysikens lagar gäller kroppen, vad gäller då? Har du nåt bättre sätt att förklara belastning och muskelarbete som krafter, och kroppens skelett som ett biomekaniskt system?

Är det ytterligare studier på fysikens och mekanikens lagar som du eftersöker,så de stämmer, eller måste varje liten variant av alla tusentals övningar studeras, innan du kan applicera det i din träning.

Eller kan det vara så att det är fritt fram att söka den befintliga kunskapen på egen hand?

Självklart är jag specifikt ute efter studier på övningarna och musklerna i fråga, inte fysikens lagar som man inte kan undvika vad man än företar sig. Jag kan alldeles utmärkt leta upp studier själv men det borde ju vara ännu enklare för er som är experter.

Klein
2016-01-20, 05:31
Det enda jag hittar vid en kvick sökning på triceps-studier är att följande 3 övningar aktiverar triceps överlägset bäst enligt EMG-mätning:

1. Triangulär armhävning
2. Kickback
2. Dips


http://www.krigolsonteaching.com/uploads/4/3/8/4/43848243/sampleemg-triceps.pdf

pezrulezhaakon
2016-01-20, 05:34
Självklart är jag specifikt ute efter studier på övningarna och musklerna i fråga, inte fysikens lagar som man inte kan undvika vad man än företar sig. Jag kan alldeles utmärkt leta upp studier själv men det borde ju vara ännu enklare för er som är experter.

Nu är det ju så att det inte skapas studier på allt, eftersom det kostar en hel del pengar och att man i många fall ändå inte kommer få ut nåt banbrytande resultat.
De personerna ("experterna") som har varit med länge och samlat på sig kunskap under många år kan göra kvalificerade uttalanden om hur en sak med all sannolikhet fungerar hos en stor del av befolkningen. Det är ju då sådan fakta som inte faller i den gigantiska gråzonen, där det är extremt svårt/omöjligt att fastställa något öht.

Kunskap är egentligen tveeggat, och handlar om att kunna den delen bra som handlar om fastställd fakta för att kunna göra genomtänkta uttalanden om de saker som hamnar i gråzonen, och kunna applicera den till vad man vill.
Problemet är när folk försöker göra tvärtom, att göra gråzonen till fakta och göra felaktiga tolkningar om faktasidan.

Old Nick
2016-01-20, 06:36
Hur skulle du själv vilja ha det

Själv skulle jag vilja att du och Arne bara drog ner byxorna, tog fram ett måttband och fastställde vems som är störst en gång för alla. Sen kanske ni kunde lägga ner den här eviga tuppfäktningen som ni varit inblandade i sedan tidernas begynnelse.

Old Nick
2016-01-20, 06:45
Finns liksom inget tröttsammare än att klicka på en längre tråd, förvänta sig en intressant diskussion och istället mötas av erat eviga tramsande som bara handlar om era egon. Ni förstör bara trådar nuförtiden. Bidrar inte med någonting vettigt längre.

pezrulezhaakon
2016-01-20, 06:46
Själv skulle jag vilja att du och Arne bara drog ner byxorna, tog fram ett måttband och fastställde vems som är störst en gång för alla. Sen kanske ni kunde lägga ner den här eviga tuppfäktningen som ni varit inblandade i sedan tidernas begynnelse.

Nu är det ju så att pillevippen inte har med saken att göra.

Men du är välkommen att bidra till trådarna också. Det är det som är tänkt med ett diskussionsforum.

Annars är det fritt fram för dig att träna som du själv vill och bilda dina egna uppfattningar..

Arne Persson
2016-01-20, 08:18
Det enda jag hittar vid en kvick sökning på triceps-studier är att följande 3 övningar aktiverar triceps överlägset bäst enligt EMG-mätning:

1. Triangulär armhävning
2. Kickback
2. Dips


http://www.krigolsonteaching.com/uploads/4/3/8/4/43848243/sampleemg-triceps.pdf

Precis, därför ser man här att det behövs mer studier och att EMG-används på rätt sätt. Jag har själv gjort flera EMG-mätningar på aktuella övningar och med tunga vikter. Råkar, sedan många år, äga en proffesionellt EMG-utrustning (Finska MEGA 3000P). Har gjort flera hundra tester med denna. Främst när jag tog fram och utvecklade Nordic Gymmaskiner mellan 1990-2006. En av de maskiner jag är mest stolt över är faktiskt deras Sittande Tricepsmaskin, den lade jag verkligen ner min själ på. ;) :d

King Grub
2016-01-20, 08:29
Men du är välkommen att bidra till trådarna också. Det är det som är tänkt med ett diskussionsforum.

Men ni bidrar allt mindre till det. Det blir alltid "Jag vet bäst", "Nej, jag vet bäst", "Nej, jag har rätt", "Nej, det är jag som har rätt", i all oändlighet, i tråd efter tråd, som i praktiken förstörs. Ni diskuterar inte saken tråden handlar om, utan nästan det enda ni skriver är att upprepa frasen "Jag har rätt" om och om igen med olika formuleringar, och det är både tröttsamt och värdelöst för forumet. Och båda bara måste ha sista ordet, trots att det bara är ännu ett "Jag har rätt"-inlägg, till dess tråden stängs. Ännu en gång. Ni besitter båda kunskaper, men i stället för att förmedla dessa väljer ni substanslöst tjafs där ni hävdar er egen förträfflighet, och det är inte alls tänkt med ett diskussionsforum.

Arne Persson
2016-01-20, 08:43
Jag framlägger härmed en offentlig ursäkt och skall åtminstone försöka att inte dras med mer...

PureWhey
2016-01-20, 08:55
Bra, då kan du jobba på din bicepsguide istället ;)

Klein
2016-01-20, 09:54
Precis, därför ser man här att det behövs mer studier och att EMG-används på rätt sätt. Jag har själv gjort flera EMG-mätningar på aktuella övningar och med tunga vikter. Råkar, sedan många år, äga en proffesionellt EMG-utrustning (Finska MEGA 3000P). Har gjort flera hundra tester med denna. Främst när jag tog fram och utvecklade Nordic Gymmaskiner mellan 1990-2006. En av de maskiner jag är mest stolt över är faktiskt deras Sittande Tricepsmaskin, den lade jag verkligen ner min själ på. ;) :d

Låter som att du har utmärkta förutsättningar att få studier gjorda som vi alla kan få ta del av. Att få dom publicerade borde väl inte heller vara några problem.

robiiiinnnn
2016-01-20, 09:55
Blir helt snurrig av att läsa diskussionerna här eller överhuvudtaget på kolo (ibland), den ena säger en sak medans den andra säger det andra. Kanske min hjärna som inte klarar av den massiva never ending diskussions storyn.. :D

therunningman
2016-01-20, 10:05
Vad tror herrarna om att båda två kan ha rätt beroende på förutsättningar och utförande?

Om man antar att alla inte gör exakt samma rörelse eller har samma intermuskulära samspel finns en möjlighet att 1) en del tenderar till göra mer pullover och riskerar förlora i tricepsaktivering under delar av rörelsebanan 2) medan andra kanske kan aktivera triceps fullt i hela rörelsebanan oavsett utförande få

Samma muskler bör väl aktiveras vilken av varieranterna man än väljer? Det som skiljer då är i vilken grad de aktiveras och om de arbetar stabiliserande, statistiskt eller dynamiskt.

Troligtvis känner man hyggligt själv efter att ha testat olika utföranden flera gånger och är man osäker kan man ju köra båda eller välja det som är mest skonsamt.

Arne Persson
2016-01-20, 10:27
Bra, då kan du jobba på din bicepsguide istället ;)

Den har legat nere nästan hela förra året pga en grafikkortskrash på min IMac. Fick avbryta mina disputationsplaner mm mm. Förra veckan fick jag den fixad av Apple pga av att min modell 27" och årgång -11. Denna årgång hade tydligen defekta grafikkort, och fanns med i Apples åtgärdsprogram. Efter lite gnabb mm så är äntligen min dator som ny igen. :)

Anders The Peak
2016-01-20, 11:01
ATP ber härmed om en offentlig ursäkt och skall åtminstone försöka att inte dras med. Återgår till att se det här utifrån ett holistiskt perspektiv :)
__________________

milax
2016-01-20, 11:12
Bakom huvudet funkar utan att jag får ont i armbågarna.
Mot pannan funkar inte!

Arne Persson
2016-01-20, 11:17
Låter som att du har utmärkta förutsättningar att få studier gjorda som vi alla kan få ta del av. Att få dom publicerade borde väl inte heller vara några problem.

Jag kontaktade MEGA nyligen om uppdatering av programvaran... Dom föreslog en "lösning" som skulle kosta €17000... 😃

demode85
2016-01-20, 11:44
Jävlar vad det spårade. Väljer att fortsätta lite bakom huvudet då :P cofffeecofffee

PureWhey
2016-01-20, 11:45
Den har legat nere nästan hela förra året pga en grafikkortskrash på min IMac. Fick avbryta mina disputationsplaner mm mm. Förra veckan fick jag den fixad av Apple pga av att min modell 27" och årgång -11. Denna årgång hade tydligen defekta grafikkort, och fanns med i Apples åtgärdsprogram. Efter lite gnabb mm så är äntligen min dator som ny igen. :)

Ojdå... Du får börja lagra din filer i "molnet" ;-)

Arne Persson
2016-01-20, 12:06
Ojdå... Du får börja lagra din filer i "molnet" ;-)

Självklart inte, litar inte på "molnet"! :d

Arne Persson
2016-01-20, 12:07
Jävlar vad det spårade. Väljer att fortsätta lite bakom huvudet då :P cofffeecofffee

Du har iallafall MIN välsignelse! :)

pezrulezhaakon
2016-01-20, 12:10
Vad tror herrarna om att båda två kan ha rätt beroende på förutsättningar och utförande?

Om man antar att alla inte gör exakt samma rörelse eller har samma intermuskulära samspel finns en möjlighet att 1) en del tenderar till göra mer pullover och riskerar förlora i tricepsaktivering under delar av rörelsebanan 2) medan andra kanske kan aktivera triceps fullt i hela rörelsebanan oavsett utförande få

Samma muskler bör väl aktiveras vilken av varieranterna man än väljer? Det som skiljer då är i vilken grad de aktiveras och om de arbetar stabiliserande, statistiskt eller dynamiskt.

Troligtvis känner man hyggligt själv efter att ha testat olika utföranden flera gånger och är man osäker kan man ju köra båda eller välja det som är mest skonsamt.

Bra tankar.

Vi är inte exakt likadant kopplade och programmerade så det kommer alltid finnas en viss skillnad i allt man gör. Och det kommer alltid finnas individer som inte passar in någonstans. Men den största massan är det ingen större skillnad på. Det innebär att det blir små skillnader i hur dessa individer måste justera sitt utförande, och inte så det blir två helt olika övningar, med helt olika belastningsförutsättningar för de enskilda musklerna.

Däremot är det helt möjligt att ha två olika övningar som kan ge samma effekt på en enskild muskel, sålänge som belastningen, belastningskurvan, rörelsen, osv är likvärdig, även att den övergripande effekten övningarna emellan blir helt olika.

pezrulezhaakon
2016-01-20, 12:14
Jävlar vad det spårade. Väljer att fortsätta lite bakom huvudet då :P cofffeecofffee

Japp, mot pannan är det sämsta valet.

Mot hjässan eller strax under har flest fördelar för triceps, förutsatt att du inte kör pullover.

PureWhey
2016-01-20, 12:26
Självklart inte, litar inte på "molnet"! :d

Jag sparar en del filer på OneDrive, Dropbox och Google drive - känns som det är hyfsat säkert. Spec efter att en av mina SSD-diskar la av häromdagen helt på måfå... *popcorn*

filmjölk
2016-01-21, 00:41
En av de maskiner jag är mest stolt över är faktiskt deras Sittande Tricepsmaskin, den lade jag verkligen ner min själ på. ;) :d

Den är jäkligt knölig att nå handtagen i, trots att man trycker fram fotgrejen så blir det krångligt att få tag i dem. Jag får verkligen orma mig och forcera för att kunna använda den, men när man väl sitter i den är den riktigt härlig att köra i, dessutom har den rejält magasin.

Arne Persson
2016-01-21, 09:48
Den är jäkligt knölig att nå handtagen i, trots att man trycker fram fotgrejen så blir det krångligt att få tag i dem. Jag får verkligen orma mig och forcera för att kunna använda den, men när man väl sitter i den är den riktigt härlig att köra i, dessutom har den rejält magasin.

En smärre stelhet kanske? :)
Tack annars! :d

Mäktigman
2016-01-21, 10:07
Vad föredrar ni, hantlar eller stång?

Jag kör med hantlar, och brukar träffa axlarna med hantlarna, är det ett decent utförande eller?

demode85
2016-01-21, 10:34
föredrar EZ stång eller vad den heter.

svenbanan
2016-01-21, 10:37
Hantlar funkar inte alls för mig. Förmodligen av samma anledning som jag inte alls klarar av att köra så smalt som "tumme mot tumme". Nånting är stelt eller svagt i vänstra axeln/armen vilket gör att vänster armbåge gärna vill peka rätt ut åt sidan då jag har tyngre vikter än 5-10kg (med hantlar). Kör jag med stång uppkommer inte detta problem.

EDIT: EZ skulle jag också föredra om jag hade tillgång till en sådan. Jag är inte så stark att jag behöver bry mig om att de eventuellt har sämre kullager och att det kan bli hackigt ifall man kör med monstervikter... ;)