handdator

Visa fullständig version : Ersättning för dagar utan mat


Blomkål
2016-01-19, 04:26
Hej

Jag har sedan länge tillbaka ägnat mig åt periodisk fasta, ibland upp mot 36 timmar. Nu på senare år har jag däremot börjat dricka oftare (2-4 dagar i veckan) vilket har lett till att jag vissa dagar går utan mat men dricker en del. Det jag undrar över är hur jag kan minska de muskulära- och styrkemässiga bieffekterna som lär komma förr eller senare. Även om detta har hållit på periodvis i flera år så misstänker jag att det inte är hållbart i längden om jag inte gör något åt kosten.

Förra veckans kost för bättre inblick:
Lördag (09/01/16): 1 dl mjölk, 500g keso, 35g vassle (15:00).
Söndag (10/01/16: Ingenting
Måndag (11/01/16): Sex starköl och ca 12 cl sprit.
Tisdag (12/01/16): 500g minikeso, 35g vassle, 300g tonfisk, 8 rostmackor med ost (17:00).
Onsdag (13/01/16): 700g kvarg, 35g vassle, 500g lax (19:00).
Torsdag (14/01/16): Ingenting.
Fredag (15/01/16): Ca 70-100 cl sprit (22:00-??:00).
Lördag (16/01/16): 500g minikeso, 35g vassle, 900g lax (15:00).

För att förtydliga så är jag alltså inte intresserad av att äta mer fast föda men kan tänka mig att komplettera med eaa/vassle om det skulle hjälpa. Jag har tidigare haft bullimi men blev friskförklarad för länge sedan och har sedan dess skiftat mellan matglädje och ovilja att äta. Andra veckor är det således mer kalorier. Första veckan i januari som jämförelse:

02/01/16: 400g köttbullar, 3 dl torr pasta (19:00).
03/01/16: 35g vassle, 600g köttfärs, 3 dl torr pasta (20:00). 70-100 cl sprit (22-??)
04/01/16: Ingenting
05/01/16: 35g vassle, 500g tortilini, 500g lax (18:00), 10 starköl (20:00-03:00), 12 rostmackor med ost (04:00)
06/01/16: 300g tonfisk (23:00)
07/01/16: 35g vassle, 50g potatis, 100g lax (15:00)
08/01/16: Ingenting

Tack

Skrollovicz
2016-01-19, 05:36
Diarieför du allt du äter? Det behöver du inte göra.

z_bumbi
2016-01-19, 08:30
Även om detta har hållit på periodvis i flera år så misstänker jag att det inte är hållbart i längden om jag inte gör något åt kosten.

Sök professionell hjälp och ta upp att du har problem både med alkohol och kosten.

Shqypnia
2016-01-19, 08:47
Om jag har förstått det rätt så är du en alkoholist och tidigare har bulimi?
- Sluta dricka helt och får ordning på kosten! The hardway or no way.

Beemel
2016-01-19, 09:26
Svårt att ge något råd på detaljnivå.

Så mitt råd är (förutom att jag instämmer i Bumbis råd ovan om att söka hjälp):
Sluta sup så förbannat och ät vettigare. Du kommer troligen få (redan har?) större problem än med muskler och styrka.

Blomkål
2016-01-20, 02:51
Diarieför du allt du äter? Det behöver du inte göra.

Jag behöver det. Dels för att kunna gå tillbaka till perioder då det har gått bra/dåligt och se vad som är problemet men också för att veta i förväg när något håller på att spåra.

Sök professionell hjälp och ta upp att du har problem både med alkohol och kosten.

Om jag har förstått det rätt så är du en alkoholist och tidigare har bulimi?
- Sluta dricka helt och får ordning på kosten! The hardway or no way.

Svårt att ge något råd på detaljnivå.

Så mitt råd är (förutom att jag instämmer i Bumbis råd ovan om att söka hjälp):
Sluta sup så förbannat och ät vettigare. Du kommer troligen få (redan har?) större problem än med muskler och styrka.

Alkohol är verkligen inget problem på det sättet. Det är ju skadligt på flera plan men jag tar pauser ibland och det är inga problem. Som sagt så slog de även fast att jag inte längre hade problem med mat.

Det jag undrar över är alltså vad jag kan göra för att väga upp för alkohol och utebliven mat, utan att behöva äta eller vräka i mig gainers osv. Läste exempelvis om proteinpulser med eaa i något inlägg men kan inte hitta det.

Tack för era svar.

Beemel
2016-01-20, 07:31
Nu på senare år har jag däremot börjat dricka oftare (2-4 dagar i veckan)

Alkohol är verkligen inget problem på det sättet.

Lets agree to disagree.
Dricker man uppåt 4 gånger i veckan skulle iallafall jag säga att det är ett just sådant problem.
Men det är inte upp till mig att döma någon. Det är ditt liv.
Men jag står fast vid att muskler och styrka i längden inte kommer vara ditt primära problem. Min åsikt och inget annat.

Ta hand om dig.

Gober
2016-01-21, 11:37
Rätta mig om jag har fel men skrev du inte om ett läkarbesked som hintade om att du led av någon obotlig sjukdom eller liknande?

Oavsett så förstår jag inte hur någon ska kunna ge dig råd om hur du ska minska muskelförlust när du dricker 1l sprit och skippar maten. Antingen trollar du eller så är det kanske dags att få hjälp på ett eller annat sätt.

Anton Fräs
2016-01-21, 11:47
Som du äter och lever nu skulle jag säga att risken för återfall är mycket hög. Jag skulle rekommendera dig att söka hjälp igen och normalisera ditt ätande så väl som ditt alkoholintag. Även om du känner att allt är helt OK och under kontroll utgör dina beteenden stora risker för att du kommer bli sjuk igen.

EnergiÖverskott
2016-01-23, 18:33
Ser ut som ett upplägg för någon som tidigare lidit av bulimi, övergått till en mer "kontrollerad" hetsätning då inte mat ger samma kickar längre och istället övergått till alkohol för att få dem?

Jag tycker du ska söka hjälp. Ditt beteende är inte hälsosamt någonstans.

Blomkål
2016-01-25, 11:23
Okej, tack för era svar och tack för omtanken.

Jag uppskattar som sagt eran vilja att hjälpa men jag är lite less på att bli missförstådd. Jag vet att kompensation är en del av sjukdomen men jag har mina skäl för det. För mig är det ungefär som när man kompenserar med att strypa utgifterna inför julen. När sedan julbonusen trillar in helt utan förvarning får man chans att bränna pengar igen, det går överstyr och då får man ta det lugnt igen fram till lönen i januari. Så klart är det bättre att hela tiden ha stabila in- och utgifter men jag tycker att det är tråkigt. Samma sak hände med maten och jag fastnade således lite i konstant kompensation.

Aja, kommer troligtvis flytta hem en sväng nu efter lite påtryckningar från polare. Det är inte första gången sen jag flyttade hemifrån och jag har väl egentligen lust att bara skita i det men gör det bara för att visa dem.

Tack igen men det räcker så.