handdator

Visa fullständig version : Efter hur lång tid är ni tillbaka efter en sträckning?


amersking
2016-01-18, 22:58
Efter hur lång tid är ni tillbaka till 100% efter en sträckning?:)
Hur ser eran rehabilitering ut?:cool:

Lipservice
2016-01-19, 22:11
Senaste sträckningen jag hade fick jag i magen. Tog lite drygt 3 veckor innan det kändes som vanligt igen.

Rolfarsson
2016-01-20, 00:35
Lite OT, men är inte en "sträckning" detsamma som en muskelbristning, fast en mild sådan (grad 1)?
Alltså bara några fibrer som har blivit skadade, medans en grad 2 är när muskeln är halvt av och grad 3 när muskeln är helt av?

Men för att besvara din fråga så har jag haft en mindre bristning i min ena hamstring och det tog ca 5 veckor innan jag började att stegra upp vikterna i mina hamstringsövningar, jag har även haft en större i min vänstra triceps långa huvud och då tog det ca 8 veckor.
Vid båda så använde jag mig av "RICE (http://traningslara.se/rice-basta-sattet-att-behandla-en-akut-skada/)" metoden och sedan så följde jag den rehabplan som jag fick av min sjukgymnast.
Trots att jag kan träna med maxvikter så känner jag fortfarande "spänning" och lite svid till och från där bristningen var i min hamstring, och då var det över 1½ år sedan skadan skedde, och min triceps hade jag känningar i ca 8 månader efter skadan.
Något annat som jag har märkt är att om jag har haft ett uppehåll på ~1 vecka så får jag betydligt mycket mer träningsvärk där skadorna har varit (ärrvävnaden).

PS, var har du "sträckt" dig? Finns det något blåmärke?

amarth
2016-01-22, 01:36
Har fått i bröst, traps, vader och underarm. Strax över 2 veckor har de flesta legat på. Brukar försöka massera muskeln och sedan stretcha ut den.

amersking
2016-01-22, 11:39
Lite OT, men är inte en "sträckning" detsamma som en muskelbristning, fast en mild sådan (grad 1)?
Alltså bara några fibrer som har blivit skadade, medans en grad 2 är när muskeln är halvt av och grad 3 när muskeln är helt av?

Men för att besvara din fråga så har jag haft en mindre bristning i min ena hamstring och det tog ca 5 veckor innan jag började att stegra upp vikterna i mina hamstringsövningar, jag har även haft en större i min vänstra triceps långa huvud och då tog det ca 8 veckor.
Vid båda så använde jag mig av "RICE (http://traningslara.se/rice-basta-sattet-att-behandla-en-akut-skada/)" metoden och sedan så följde jag den rehabplan som jag fick av min sjukgymnast.
Trots att jag kan träna med maxvikter så känner jag fortfarande "spänning" och lite svid till och från där bristningen var i min hamstring, och då var det över 1½ år sedan skadan skedde, och min triceps hade jag känningar i ca 8 månader efter skadan.
Något annat som jag har märkt är att om jag har haft ett uppehåll på ~1 vecka så får jag betydligt mycket mer träningsvärk där skadorna har varit (ärrvävnaden).

PS, var har du "sträckt" dig? Finns det något blåmärke?

Sträckte bröstmuskeln förra året, inget blåmärke, jag kan köra på som vanligt fast ibland känner jag av den:)

bighulken
2016-01-22, 12:40
Efter hur lång tid är ni tillbaka till 100% efter en sträckning?:)
Hur ser eran rehabilitering ut?:cool:

Lite sträckningar, får man nästan alltid, i styrkelyften!!....
Blir inte så mkt rehab, men man tränar runt det i stället!!....dvs, blir rehab/medelst träning som vanligt, men inte på där man sträckt sig, till 100%, första veckan i alla fall.

Man ökar på succetivt veckorna efter...tills man är helt återställd.
Och sen för att inte sträckningar skall komma tillbaka, även stretcha muskler å senor/ligament osv......

Det är en viktig ingridiens i lyftningen, det också. stretchningen.

Hepp......