handdator

Visa fullständig version : börja träna med kronisk inflammation i bukregionen?


IvyC
2016-01-18, 17:57
Har en kronisk inflammatorisk sjukdom (endometrios) som gör att jag är mer eller mindre konstant inflammerad i nedre delen av buken och runt bäckenligamenten. Är skitsvårt att komma igång från att vara otränad eftersom varje träningspass tenderar att göra det värre för stunden och jag blir ofta sängliggande en-ett par dagar efter även om det är ett lågintensivt 30-minuters pass med 20 min uppvärmning och ett par övningar med 2 kg's vikter... >.<

Men det sägs att träning också har en positiv effekt på sjukdomen, inflammationerna och smärtan i längden så antar att det "bara" är en omänskligt hög tröskel jag måste över innan det blir bättre. Sjukdomen går i skov och påverkar näringsupptaget så har också en förmåga att rasa i vikt under ett skov. just nu väger jag 46 kg och ser ut som ett skelett fast jag äter som jag brukar. Har inte tränat regelbundet på ett par år men känner att jag måste komma igång och hjälpa kroppen bli stark igen. Har hamnat i en ond cirkel. Vill bryta den men vet inte hur jag ska börja.

Har varit vältränad förr så antar att det inte borde vara helt omöjligt XD

Varmt välkommet med tips och pepp på upplägg m.m. för få igång kroppen igen utan att bli mer sjuk av träningen.