handdator

Visa fullständig version : knäböj, ont i höftböjarna/ljumske, varför?


Velander
2016-01-18, 17:39
Hej, p.g.a. en dålig rygg så har jag inte kunnat knäböja på ett bra tag, så under denna tiden så har jag hållit mig till relativt grunda benpressar och enbensövningar.
Men för ~1½-2 månader sedan så investerade jag i ett Ironmind bälte som är gjort för att "bältböja" och en "loading pin", vilket utan tvekan är dom bästa investeringarna som jag har gjort, då jag nu kan knäböja igen fast utan belastningen på ryggen.

Hur som helst, dom första 3 passen kändes riktigt bra, men då man lägger plattorna på varandra på min loading pin så har jag fått knäböja något bredare mot vad jag gjorde innan ryggen blev skit (hälar strax utanför axelbrett).
Men efter mitt fjärde pass så uppstod en smärta i ljumskarna (mer i högra) och den har nu suttit i ca 4 veckor, det konstiga är dock att den inte känns efter mitt första arbetsset, eller inte under setsen iaf.
Först så trodde jag att jag helt enkelt var stel, så jag har stretchat adduktorerna frekvent genom att lägga mig på ryggen, svanka och pressa ett ben mot bröstet, sitta i ATG böj och pressa ut benen samt mina höftböjare, detta verkar dock inte hjälpa, så vad kan detta vara?
Jag böjer till parallellt, pressar mina knän ut under utförandet och genom mina hälar, så utförandet är det inget fel på.

Mvh

PS, smärtan är som värst när jag gör ett utfall och stretchar mina höftböjare, jag har provat att köra gynekologstolen för att se om det är adduktorerna men i den så upplever jag ingen smärta.

slempi
2016-01-21, 11:46
Ladda upp en video på dina knäböj så vi får avgöra om det inte är något fel med ditt utförande

Nyland
2016-01-22, 02:57
Jag hade liknande problem, dvs. ont i ljumsken (vänster för mig), när jag gjorde benpressar. Lösningen för mig var att värma upp riktigt ordentligt. Du skriver att det bara gör ont under första arbetspasset så du kanske skulle testa mer uppvärmning?

Sen kan vila också vara en bra ide, jag fick ett naturligt uppehåll med jobbresa och sedan semester över jul och nyår, totalt tre veckor utan träning, och efter det har jag inte känt av några problem trots att jag ibland fuskar med uppvärmningen.

1x0
2016-01-22, 04:18
Jag har samma problem (tror jag) och har haft i snart 1 år.
Stretching gör det värre.
Pressa ut knäna gör det värre.

Börjar bli rädd att jag har 'femoral acetabular impingement'
http://fitnesspainfree.com/why-do-my-hips-hurt-when-i-squat-femoral-acetabular-impingement-part-1/

Kör just nu frontböjar med smal fotstans och knäna pekandes rakt fram. Ingen smärta då.

Övrigt gnäll: Om jag gör dessa två stretcharna, kan jag knappt gå för det gör så ont och hugger till i några dagar efteråt. :X
http://media.yogajournal.com/wp-content/uploads/17706-BAS_253_01_sized1.jpg
http://www.norcalsc.com/wp-content/uploads/2012/01/5B5B25B52B0643C797E45A434AF8.jpg

Jona
2016-01-22, 08:08
För mig hjälpte det att träna upp röven. Boxböj, böj i utfallsposition, hip thrusts, rygg i bellyback...

BroderJacob
2016-01-22, 09:02
Har också problem med detta, böjde på i all godan ro i något år, sen efter något pass började det göra ont, körde ganska många set och högre vikt än vad normalt jag hade som arbetset. Vilade å körde på, fick ont, vilade och körde på, fick ont. Har typ inte kunnat böja ordentligt på några år nu, ljumskarna kan ömma lite då och då till vardags.

Lite liknande 1x0, kör jag mer rakt med knäna istället för att pressa ut dem, och inte fullt så brett, mer kanske axelbrett. + värmer upp mkt så känns det bättre, dock så kör jag typ på 0 vikt atm, å ömmar ibland till vardags, så kan inte säga att jag blivit bra, men bättre iaf. Kanske blir värre när jag höjer vikt igen.