handdator

Visa fullständig version : Övningar för hamstrings


david80
2016-01-17, 18:07
Förslag på hamstringövningar önskas. Jag kör nu raka mark men hade behövt något mer.

Jag har endast möjlighet att träna med fria vikter så alla maskinövningar går bort.

Sheogorath
2016-01-17, 18:14
Good-mornings
Bäckenlyft med skivstång
Bencurl med hantel
"Finnen" ("nordic hamstring")

david80
2016-01-17, 20:39
Tackar.

crizzan
2016-01-17, 21:35
Ett tips för att göra träningen lite annorlunda och möjligtvis roligare är att lägga till band i övningarna.

david80
2016-01-17, 22:05
Jag har faktiskt lite gummiband. Har du några specifika övningar att tipsa om?

Rolfarsson
2016-01-18, 17:52
Jag har faktiskt lite gummiband. Har du några specifika övningar att tipsa om?

Som Sheo sa, Nordic hamstring, det är utan tvekan en av dom brutalaste övningarna som finns.
Kör dom med ett band tills du har styrkan för att klara av hela reps utan att fuska med händerna i botten.

LQm9rdzZlRk

Sheogorath
2016-01-18, 20:28
Pisksnärtsskada i nacken får en helt ny innebörd om ett av de där gummibanden släpper. :D

juckeyy
2016-01-18, 20:43
Excentriska lårcurls i maskin, perfekta!

NickeSthlm
2016-01-18, 20:50
Excentriska lårcurls i maskin, perfekta!
Hans inlägg är 3 meningar långt... inga maskiner! 😄😂

crizzan
2016-01-18, 22:11
EX

HC0JI3hio4w
3dVztDz-Cb4
F6xPIZC6lhM

Diomedea exulans
2016-01-18, 22:16
Kör dom med ett band tills du har styrkan för att klara av hela reps utan att fuska med händerna i botten.


Kan inflika, för att understryka hur brutala de är, att utan band klarar jag att gå ner kanske 10 cm från upprät position. Ska jag gå ner hela vägen behöver jag sätta ihop tre av gymmets gummiband.

Aping
2016-01-18, 22:41
Som Sheo sa, Nordic hamstring, det är utan tvekan en av dom brutalaste övningarna som finns.
Kör dom med ett band tills du har styrkan för att klara av hela reps utan att fuska med händerna i botten.
[...]
Kör Bret(?) lite för tungt i filmen - eller finns det någon poäng med att inte vara helt utsträckt i höften? Typ att man får FÖR stretchad hamster i ändläget annars?

david80
2016-01-18, 23:19
Så många roliga förslag, här finns ju en hel del att testa.

oscarovegren
2016-01-18, 23:30
Flickan utmanade mig på att köra lårcurl med hantel på en bänk. Det där är väl ingenting för en tyngdlyftare tänkte jag. Vi både körde på 24 kg tillslut och jag hade kramp i hela baksidan efter 3 set. Den bästa övningen jag någonsin kört för baksidan iallafall.

Rolfarsson
2016-01-18, 23:43
Kör Bret(?) lite för tungt i filmen - eller finns det någon poäng med att inte vara helt utsträckt i höften? Typ att man får FÖR stretchad hamster i ändläget annars?

Det kan man fråga sig, jag personligen kör med en full rörelsebana genom att ställa en step-up bänk framför böjracket som jag har knäna på så att jag slipper nudda golvet med ansiktet, större delen av överkroppen hamnar alltså framför step-up bänken i bottenläget (i luften).
smalbenen/hälsenorna har jag under stången som jag har placerat mer vikt på än min kroppsvikt, sen så har jag ett sånt där nackstöd runt stången och 2 träningsmattor på bänken som jag har dubbelvikt för att inte få ont i knäna/smalbenen.

svenbanan
2016-01-19, 00:00
Kör Bret(?) lite för tungt i filmen - eller finns det någon poäng med att inte vara helt utsträckt i höften? Typ att man får FÖR stretchad hamster i ändläget annars?

Det är nog bara att det kan vara lite svårt att undvika att pikera lite. Det är ju ruggigt tungt i ytterläget.

Man kan även köra finnen utan gummiband även om man inte klarar full rörelsebana. Dvs man håller emot som tusan i den exentriska fasen och sedan tar man emot sig i nåt som liknar en armhävning (med brett mellan händerna) och hjälper till "lagom mycket" i början av den koncentriska fasen. Det är också en kanonövning. Dock blir det rätt svårt att mäta sin utveckling eftersom det är svårt att veta exakt hur mycket man egentligen hjälper till med armarna. I den varianten är det verkligen nästan omöjligt att inte pikera eftersom det blir sån overload i hjärnan där i bottenpositionen.

svenbanan
2016-01-19, 00:03
Flickan utmanade mig på att köra lårcurl med hantel på en bänk. Det där är väl ingenting för en tyngdlyftare tänkte jag. Vi både körde på 24 kg tillslut och jag hade kramp i hela baksidan efter 3 set. Den bästa övningen jag någonsin kört för baksidan iallafall.

Hur håller du fast hanteln i den övningen? Jag har försökt men tyckte hanteln bara ville ramla ner innan låren blev trötta. Då höll jag fast hanteln mellan fötterna tror jag. Finns det nåt knep månne?

Rolfarsson
2016-01-19, 01:01
På tal om finnen, det som Layne gör i klippet nedan är minst sagt imponerande.

klZnAoNXEEg