handdator

Visa fullständig version : ABCDE diet.


Matshj
2016-01-17, 15:07
Det är länge sedan det postades någonting om ABCDE dieten.

Jag har år efter år kört med traditionella bilk/deff perionder och är rätt spyless på det. Så jag har precis börjat testa ABCDE metoden.

Upplägg:
7 dagar överskott/ 7 underskott
500 kcal över/under
Byte lördag (Anledning till detta är att jag kan bulka i mig ordenligt på fredagen när jag går på överskott och sedan ha fyllda depåer till ett tidigt lördagspass när underskottcykeln börjar och jag går på överskottcykel har jag hela lördagen på mig att fylla på depåerna för ett kvällspass.)

Jag har bra koll på mitt näringintag och förbränning. Så jag kan definitivt hålla överskott/underskott.
Ligger på ca 2,5gr/kropps-kg protein

Synpunkter?
Är det någon här som har erfarenhet av att ha kört på ABCDE?
Hur långa överskott/underskott perioder?
Hur många kcal över/under?
Är det någon som provat ligga på större underskott än överskott?

Sverker
2016-01-17, 18:33
Jag har inte kört ABCDE. Men det var kul att läsa på mm2k om upplägget. Där stod det om betydligt större överskott och underskott. Typ 1500 kcal över och under. Dina 500 kcal är felmarginalen hos en högenergiförbrukare. Misstänker att du behöver större variation för att få ev. effekt.


Jag misstänker att de som kört ABCDE oftast ätit för mycket vid överskott och inte plågat sig så mycket vid underskottet. Alltså blivit mer feta än muskulösa.

Matshj
2016-01-17, 20:19
Har hyfsat bra koll på hur mycket jag förbränner och vad jag stoppar i mig, skulle tippa på att jag har en felmarginal på -/+ 100kcal. Bokför allt jag äter, har en Apple watch för att hålla koll på hur mycket jag förbränner och följer upp med att mäta förändringar i kroppsfettet med bioimpedans.

Ett underskott på 1500kcal skulle jag inte palla med, min hjärna lämnar in totalt om jag ligger på mer än 1000kcal i underskott :(
Ska dock testa att köra på 1000kcal nästa cykel.

Håller med din om din teori, om man inte ligger i balans i över/underskott cyklena så blir man förr eller senare fet... Enkel matte :)

Pepz
2016-01-17, 20:23
skulle tippa på att jag har en felmarginal på -/+ 100kcal. )


Du vet att alla värden från olika livsmedelstabeller kan avvika 10-20%(eller mer) från det faktiska värdet på det du stoppar i dig.

Matshj
2016-01-17, 21:53
Det visste jag faktiskt inte.
Man lär sig något nytt varje dag :)

Matshj
2016-01-17, 22:48
Gäller det generella produkter som mjöl, socker, pasta eller även info som tillverkaren lämnar på sina produkter?

Troppa
2016-01-17, 23:52
alla livsmedels innehållsförteckningar

Kischen
2016-01-18, 08:00
Gäller det generella produkter som mjöl, socker, pasta eller även info som tillverkaren lämnar på sina produkter?

Klart att desto simplare produkter desto mer rimligt att det stämmer.

Matshj
2016-01-18, 08:42
Klart att desto simplare produkter desto mer rimligt att det stämmer.

Ok, tack!

ps, släkt med någon Andreas i Örby? ds

Matshj
2016-01-18, 08:46
Du vet att alla värden från olika livsmedelstabeller kan avvika 10-20%(eller mer) från det faktiska värdet på det du stoppar i dig.

Låg uppe och funderade i natt och detta förklarar nog varför jag inte tappade så mycket fett som jag borde ha gjort när jag började räkna kalorier i våras, var tvungen att lägga mig ytterligare några hundra kcal under för att få den effekt jag var ute efter.

Kischen
2016-01-18, 11:01
Ok, tack!

ps, släkt med någon Andreas i Örby? ds

Ja typ, det är jag som är han.

Matshj
2016-01-18, 11:03
Misstänkte det :)

ATJL
2016-01-18, 17:34
Intressant! Har jag missat något, har ABCDE dieten fått ngn slag revival i ny tappning..?!
(Minns att den mer eller mindre dömdes ut för flera år sedan)

Diomedea exulans
2016-01-18, 18:11
(Minns att den mer eller mindre dömdes ut för flera år sedan)

Jag fattar inte varför den blev utdömd. Enligt Pauluns bok "Ät! Träna! Prestera!" så fick deltagarna i ett experiment jättebra resultat?

Matshj
2016-01-18, 21:24
I grund och botten är det som vanlig bulk/deff fast med mycket kortare cykler. Så borde den funka, snackade med en PT på sats i dag om metoden och han såg ingen anledning till att den inte skulle fungera sämre eller bättre än vanlig bulk/deff, under förutsättning att man håller kcal nivåerna.

Jag tror precis som Pepz att anledningen till att den fått dåligt rykte eller betraktas som att den inte funkar är att folk har tryckt i sig käk för glatta livet under bulken och sen har de inte klarat av att hålla tillräckligt stort underskott deff cykeln.

Är det någon som har läst rapporter eller artiklar om varför den dömts ut. Det enda jag har hittat är att folk skrivit att de blivit feta :)

Matshj
2016-01-18, 21:26
Intressant! Har jag missat något, har ABCDE dieten fått ngn slag revival i ny tappning..?!
(Minns att den mer eller mindre dömdes ut för flera år sedan)

Den har inte fått en revival, mer än att jag har fått för mig att prova på metoden :hbang: