handdator

Visa fullständig version : Ssd


PureWhey
2016-01-17, 11:50
Drog igång tidigare men den ville inte in på windows då SSDn med OSet på inte fanns tillgängligt... Har kopplat om båda sladdarna till SSDn och ändrat ingångsport. Försökte även gå in genom en Windowsinst och se om jag kunde formatera den därigenom men den syntes inte där heller. Har den helt enkelt gett upp?

Abbs
2016-01-17, 12:34
Vad för SSD? Vad försöker du göra?

Mod för för övrigt flytta till Datorhjälpstråden.

PureWhey
2016-01-17, 12:42
Vad för SSD? Vad försöker du göra?

Mod för för övrigt flytta till Datorhjälpstråden.

En Adata SP 900 128gb, har i princip bara mitt OS på den. Försöker boota men får "Select proper booting device" - Har kollat i bios och hårddisken finns inte kvar där osvosv... -.-

Jockefoten
2016-01-17, 13:02
Okej så det du säger är:
Du har en dator med en SSD. Den har Windows installerat på sig. När du startar datorn och den försöker boota SSD'n så säger den "select proper booting device".
Kopplar du in den i en annan dator så hittar den inte disken över huvud taget?

PureWhey
2016-01-17, 13:44
Okej så det du säger är:
Du har en dator med en SSD. Den har Windows installerat på sig. När du startar datorn och den försöker boota SSD'n så säger den "select proper booting device".
Kopplar du in den i en annan dator så hittar den inte disken över huvud taget?

Första är korrekt. Efter att ha ändra sata-portar, testat 2 olika elkablar samt sata-kablar till hårddisken så upptäcks den inte i BIOS. Den andra SSDn jag ej har BIOS på syns fortfarande där men det är ju skitsamma.

Inte kopplat in samma hdd i en annan dator, har ingen till att pröva med. Prövade dock boota från ett USB med Windows på för att se om jag kunde upptäcka och formatera SSDn med Windows på men här upptäcktes den inte heller.


Haft denna SSDn ett par år nu utan problem. Skulle boota datorn tidigare och fick meddelandet "Select proper booting device". Började med att gå in i BIOS för att se om något skumt ändrats där men allt såg bra ut - förutom att SSDn försvunnit ur boot-listan. Alltså är något helt fel med SSDn. Försökte även boota ifrån ett USB-minne med Windows på för att se om jag därigenom kunde formatera om SSDn men där hittades den inte heller.

Kopplar jag ur den SSDn och enbart har kvar den andra som har program, spel osv kommer jag direkt in på BIOS istället för att få "Select proper booting device".

Även prövat olika sata-portar och olika sladdar... Exak samma port+sladdar funkar för min andra SSD men inget vill sig för den med OSet på.

Död SSD, köpa ny?

Jockefoten
2016-01-17, 14:42
Det låter onekligen som att den är död. Du kan ju testa den i en annan dator om du vill vara supersäker.

Jag hade en förstagenerations SSD som gjorde likadant. Den fick ligga i en låda i ett år. Sen en dag när jag hade långtråkigt så testade jag att koppla in den och helt plötsligt så funkade den igen.

Nu har det varit min primära spel-SSD de senaste 2-3 åren.

PureWhey
2016-01-17, 14:53
Det låter onekligen som att den är död. Du kan ju testa den i en annan dator om du vill vara supersäker.

Jag hade en förstagenerations SSD som gjorde likadant. Den fick ligga i en låda i ett år. Sen en dag när jag hade långtråkigt så testade jag att koppla in den och helt plötsligt så funkade den igen.

Nu har det varit min primära spel-SSD de senaste 2-3 åren.

Mjo det verkar så då den andra SSDn funkar med samma kablar och samma port osv... Orka, installerade OS osv för ett par dagarsedan. Inget viktigt borttappat iaf, tur det.

martikainen
2016-01-18, 08:19
Har haft samma strul jag också, lyckades få igång den genom att koppla in den på en dator med linux och formatera den där i, men efter 2 sådana omgångar så gav den upp helt och jag fick ny på garanti (5års garanti). Hände igen på en annan disk men den hade garantin gått ut på =/ Båda tillhörde de första generationernas SSD.

BobaFett
2016-01-18, 10:13
Jag har 2 st SSD i min dator. Hade den ena för OS och den andra reserv. När den med OS'et dog så formaterade jag om datorn och satte OS på den friska SSD'n som är kvar.