handdator

Visa fullständig version : Lata supersets...eller?


30cm
2004-04-15, 15:37
Jag brukar superseta hela mina träningar fast med vila mellan. Alltså jag tar 2 olika övningar t.ex Military press och Incline dumbell press. Sedan kör jag typ:

1. Incline dumbell press
2. Vila typ 30-60sek
3. Military press
4. Vila typ 30-60sek
Repeterar 3ggr och tar sedan två nya övningar.

Frågan lyder: Frågan lyder: Är detta ett bra upplägg?

Jag ser sällan någon annan göra det eller hör någon annan prata om det. Muskeln hinner bli mer utvilad men frågan är om det är positivt?

Nu är mitt grahamsbröd färdigt... uhhh va gutt det ska bli med lite jordnötssmör!:eating:

Shadow Warrior
2004-04-15, 15:46
Originally posted by 30cm
Jag brukar superseta hela mina träningar fast med vila mellan. Alltså jag tar 2 olika övningar t.ex Military press och Incline dumbell press. Sedan kör jag typ:

1. Incline dumbell press
2. Vila typ 30-60sek
3. Military press
4. Vila typ 30-60sek
Repeterar 3ggr och tar sedan två nya övningar.

Frågan lyder: Frågan lyder: Är detta ett bra upplägg?

Jag ser sällan någon annan göra det eller hör någon annan prata om det. Muskeln hinner bli mer utvilad men frågan är om det är positivt?

Nu är mitt grahamsbröd färdigt... uhhh va gutt det ska bli med lite jordnötssmör!:eating:

Över 24set axlar? Det 'är inte bra, speciellt inte för dej, håll dej till 3set stående pressar och 2 set hantellyft åtsidan respektive frammåtlutande.

JJ
2004-04-15, 15:50
Originally posted by Shadow Warrior


Över 24set axlar? Det 'är inte bra, speciellt inte för dej, håll dej till 3set stående pressar och 2 set hantellyft åtsidan respektive frammåtlutande.


Ursäkta, men vad fick du det ifrån?

Shadow Warrior
2004-04-15, 15:53
Originally posted by JJ



Ursäkta, men vad fick du det ifrån?

30cm repeterar 2övningar 3ggr (3superset) sen väljer du ut 2övningar till och gör dessa 3ggr (3superset)

Detta blir totalt 12+12=24set.

Shadow Warrior
2004-04-15, 15:57
Originally posted by Shadow Warrior


30cm repeterar 2övningar 3ggr (3superset) sen väljer du ut 2övningar till och gör dessa 3ggr (3superset)

Detta blir totalt 12+12=24set.

Fast nu när jag tänker efter så blir det ju bara 12set.... sorry....

JJ
2004-04-15, 15:59
De andra 2 övningarna behöver ju heller inte vara för axlarna.

z_bumbi
2004-04-15, 16:15
30cm: Jag ser ett problem med att köra två pressövningar som är så pass lika så snart efter varandra.
Dels får triceps lite vila så den kanske blir det som begränsar övningarna men även framsidan på axeln plus lite småmuskler får lite vila.

Kör du inte så ofta är det en kul variant och sen är det inte mer med det men kör du ofta så skulle jag byta övningar som du kör tillsammans. T ex axlar/biceps, axlar/vader, bröst/rygg osv

Det är en bra metod att få lite fart i passen i alla fall och jag har kört så ibland när jag vet att jag har ont om tid.

30cm
2004-04-15, 16:49
Originally posted by z_bumbi
30cm: Jag ser ett problem med att köra två pressövningar som är så pass lika så snart efter varandra.
Dels får triceps lite vila så den kanske blir det som begränsar övningarna men även framsidan på axeln plus lite småmuskler får lite vila.

Kör du inte så ofta är det en kul variant och sen är det inte mer med det men kör du ofta så skulle jag byta övningar som du kör tillsammans. T ex axlar/biceps, axlar/vader, bröst/rygg osv

Det är en bra metod att få lite fart i passen i alla fall och jag har kört så ibland när jag vet att jag har ont om tid.

Okej. men det var ju inga intensiva superset.

pass1: Rygg, bicep, traps
pass2: Ben
pass3: Axlar, tricep, bröst
pass4: 30min kondition, mage
vilodagen är placerad lite olika därimellan.
Jag vet att detta är överträning men det hör inte hit.

Anledningen till att jag koncentrerar pressövningar till en träning är att de muskelgrupperna då får tillräckligt med vila mellan passen. Jag har fått för mig att detta är ett bra sätt att dela upp träningen:confused: .



Hur som helst undrar jag om det är bäst att köra:
1. övningA
2. Vila typ 30-60sek
3. övningB
4. Vila typ 30-60sek
*3

Eller:
1. övningA
2. Vila typ 30-60sek
3. övningA
4. Vila typ 30-60sek
*3
och sedan samma sak med övningB.

Det kanske beror på uppdelningen av muskelgrupperna... Va f** vet jag? HJÄLP!

pellepedal
2004-04-16, 07:52
3% bf?
Är inte det ganska sjukligt tillstånd?

30cm
2004-04-16, 09:36
jo. Och för två veckor sen var det 2,8. Jag vet att jag är j****** smal... alldeles för smal. Men det här måste ju nästan vara någon fel i mätningen.

Jag ska försöka lägga upp lite bilder sen för bedömning

JJ
2004-04-16, 09:39
Originally posted by 30cm
jo. Och för två veckor sen var det 2,8. Jag vet att jag är j****** smal... alldeles för smal. Men det här måste ju nästan vara någon fel i mätningen.

Garanterat mäter du fel. Vad använder du?

30cm
2004-04-16, 09:46
Originally posted by JJ


Garanterat mäter du fel. Vad använder du?

Accu-Measure; den "billiga"
Använder denna tre-punkts-formulär (http://www.rustyiron.net/formmale.htm)