handdator

Visa fullständig version : Bör jag inte ha ökat lite iaf?


CaptainHadaduck
2016-01-17, 06:38
Hej på er :)

Jag behöver lite hjälp! Det kanske är lite fjantigt men denna nyårsaftonen så bestämde jag mig för att på riktigt börja ta tag i mitt liv och min träning. Jag började träna regelbundet i gym 4 ggr i veckan och jag har vägt å loggat allt jag ätit i appen "Lifesum". Jag har också vägt mig själv varje Söndagsmorgon för att alltid ha samma förutsättningar i kroppen varje gång.
Den första veckan låg intaget på 2700kcal om dan men jag gick inte upp ett gram så jag tänkte att jag ökar till 3000 kcal/dan, och då har jag även sprängt den gränsen ibland. Jag vägde mig idag och har inte ökat ett skit. Vad gör jag för fel?

Det är en våg som mäter vatten, fett och muskelmassa i ben och bäcken och enligt den har jag tom gått ner lite i fett och ökat i muskelmassa.

P.s jag inser att jag knappast ökat i muskelmassa efter två veckors träning men jag bör iaf ökat i vikt, eller? *gah!*

Yeahvlen
2016-01-17, 07:13
Vad gör jag för fel?

Du äter för lite. Sedan får du nog berätta lite mer om vad du gör på dagarna för att man ska kunna ge dig ett bättre svar vad gäller energiförbrukning.

CaptainHadaduck
2016-01-17, 08:19
Du äter för lite. Sedan får du nog berätta lite mer om vad du gör på dagarna för att man ska kunna ge dig ett bättre svar vad gäller energiförbrukning.

Jag kör spårvagn när jag jobbar så det är mycket stillasittande och har typ ingen förbränning med längre promenader. Dock så har jag en treårig dotter några dagar varje vecka så lite lekar blir det la med henne men inget allvarligt.

Wzup2u
2016-01-17, 08:48
Ge det mer tid går inte få en en korrekt siffra på 2 veckor, fokusera även mer på just träningen när du tränar och tänk inte för mkt på vikten och allt kalkylerande.

oftast känns det på gymmet närman ligger på överskott dock vs underskott.

längd vikt & ålder?

antar även du använder en vanlig tanitavåg. :P

CaptainHadaduck
2016-01-17, 10:01
Ge det mer tid går inte få en en korrekt siffra på 2 veckor, fokusera även mer på just träningen när du tränar och tänk inte för mkt på vikten och allt kalkylerande.

oftast känns det på gymmet närman ligger på överskott dock vs underskott.

längd vikt & ålder?

antar även du använder en vanlig tanitavåg. :P

Är inte säker på vad för våg du menar, den för mat eller den för kroppen?

Jag är snart 35, 184cm och väger 83

z_bumbi
2016-01-17, 11:47
Går du inte upp i vikt så äter du för lite. Svårare än så är det sällan.

CaptainHadaduck
2016-01-17, 15:31
Går du inte upp i vikt så äter du för lite. Svårare än så är det sällan.

Sant. Nu har jag ökat till 3200

svag74
2016-01-17, 15:35
Sant. Nu har jag ökat till 3200

Jag väger 20kg mindre än dig, och balanserar runt 3000kcal, utan något särskilt aktivt liv.
Det är sjukt olika från person till person, man får testa sig fram.
Du verkar ju ha hittat din ungefärliga balans på dessa veckor, så bara att anpassa efter det och köra på :hbang:

CaptainHadaduck
2016-01-17, 16:00
Jag väger 20kg mindre än dig, och balanserar runt 3000kcal, utan något särskilt aktivt liv.
Det är sjukt olika från person till person, man får testa sig fram.
Du verkar ju ha hittat din ungefärliga balans på dessa veckor, så bara att anpassa efter det och köra på :hbang:

Oj ja då ska jag kanske ligga på lite över 3000 :-)
Jag kör denna veckan som kommer och skriver efter denna vad som hänt :-D

Guckenn
2016-01-22, 16:51
Oj ja då ska jag kanske ligga på lite över 3000 :-)
Jag kör denna veckan som kommer och skriver efter denna vad som hänt :-D

Tänk på att du kanske går upp 2-300 gram på en vecka om du inte ligger så långt över kaloribalans. Det är inte säkert att det syns direkt på vågen(du kanske väger dig på olika tidpunkter på dagen, du har olika mycket mat/vätska i systemet osv). Poängen är att din vikt fluktuerar lite normalt, så du får nog anta ett långsiktigare perspektiv.

Blaine
2016-01-22, 17:43
Försök inte att stirra dig blint på vågen och siffror. Som nämnt innan, öka näringsintaget och ge processen lite tid så har du mer information att evaluera. Det var inte så länge sedan det var nyårsafton, trots allt.