handdator

Visa fullständig version : Mat fråga


EvelinaJ
2016-01-16, 21:46
Jag bor och jobbar hemma hos min mamma. De är min mamma som står för all mat och tillagar den. Jag har börjat träna för att bli snygg och stark och gå ner i vikt. Efter som att de är hon som fixar maten har jag lite svårt att bestämma och kanske väga maten och så.. Men hur ska jag tänka runt kcal, fett och protein? Vissa saker blir väldigt fetta som hon lagar och i bland är de jätte nyttigt och bra..

Jag har köpt protein pulver för att få i mig de proteinet jag behöver.

Till frukost brukar jag äta Havregryns gröt och ägg om vi har de. Müsli och fil i bland och något knäckebröd med skinka eller liknande.

Aliaas
2016-01-16, 22:04
hur ska någon kunna ha ett svar på detta?

DU får helt enkelt utvärdera kalorimängden och äta mindre om det är mer kaloritätt.

Wzup2u
2016-01-16, 22:11
ät din mammas mat och fett är inte farligt om du inte dricker olja.

att räkna behövs inte heller utan att äta med måtta kan räcka med viss koll så att säga.. men ordentlig träning kräver också kalorier och inte sk tränarmat (gröt,ris, kyckling, kvarg osv.)

& varför får du just i dig proteinet du behöver från just proteinpulvet? äter du för lite protein från maten annars och behöver just tillskott?

& varför skriver du vad du äter till frukost?

mer information tack...

EvelinaJ
2016-01-16, 22:14
hur ska någon kunna ha ett svar på detta?

DU får helt enkelt utvärdera kalorimängden och äta mindre om det är mer kaloritätt.


Finns säkerligen andra som har de så. Nyfiken på dom gör och såå..


Aldrig tänkt på vad jag äter innan direkt. vad man bör äta och vad man inte bör äta så mycket av.. vad som inne håller bra kcal osv

Lite hjälp att tänka rätt helt enkelt

Wzup2u
2016-01-16, 22:17
Finns säkerligen andra som har de så. Nyfiken på dom gör och såå..


Aldrig tänkt på vad jag äter innan direkt. vad man bör äta och vad man inte bör äta så mycket av.. vad som inne håller bra kcal osv

Lite hjälp att tänka rätt helt enkelt

exempel:

tex:
godis=tomma kalorier ( lite vitaminer & mineraler hmm typ nada)

frukt=kalorier med fördelar (vitaminer och mineraler osv)

håll dig mätt på potatis sett till mättnad till mindre kalorier om viktnedgång är målet, men kom även ihåg att för lågt underskott sabbar även träningen lagom är bäst =)
Också ganska viktigt på en deff att äta mer mättande och bra kalorier och inte för mkt tomma sådana...

EvelinaJ
2016-01-16, 22:20
ät din mammas mat och fett är inte farligt om du inte dricker olja.

att räkna behövs inte heller utan att äta med måtta kan räcka med viss koll så att säga.. men ordentlig träning kräver också kalorier och inte sk tränarmat (gröt,ris, kyckling, kvarg osv.)

& varför får du just i dig proteinet du behöver från just proteinpulvet? äter du för lite protein från maten annars och behöver just tillskott?

& varför skriver du vad du äter till frukost?

mer information tack...


Jag köpte de för att va säker på att få i mig den protein jag behöver av olika anledningar.

Kanske för att jag har egentligen ingen aning om de är bra eller inte har som sagt aldrig brytt mig om mat innan.

Mer info om vadå?

Aliaas
2016-01-16, 22:24
Viktnedgång innebär att du får i dig mindre kalorier än du gör av med. En lyckad deff innefattar att du får i dig nog med protein (cirka 2.5g per kg kv) och en viss del fett för att kroppen skall fungera. Vitaminer och mineraler är viktigt och fås genom en varierad kost.

Vad som är bra mat är den maten som ger detta utan att du når ett överskott i kalorier. Om inte mättnad är ett problem är det väldigt lätt, annars får du satsa på kalorisnåla alternativ med bra mättnad.

Förstår du?

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

EvelinaJ
2016-01-16, 22:27
Viktnedgång innebär att du får i dig mindre kalorier än du gör av med. En lyckad deff innefattar att du får i dig nog med protein (cirka 2.5g per kg kv) och en viss del fett för att kroppen skall fungera. Vitaminer och mineraler är viktigt och fås genom en varierad kost.

Vad som är bra mat är den maten som ger detta utan att du når ett överskott i kalorier. Om inte mättnad är ett problem är det väldigt lätt, annars får du satsa på kalorisnåla alternativ med bra mättnad.

Förstår du?

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Tack :)