handdator

Visa fullständig version : Respons på mitt schema?


Adam87
2016-01-16, 21:39
Vad tycker ni om detta schema bör jag lägga till något?
kör detta schema 2 gånger i veckan. Tänker göra det svårare med tiden
1.Plankan
2.Air Squat
3.Chinups
4.Bänkdips
5.Pushups

oscarovegren
2016-01-16, 22:24
Vad vill du åstadkomma med träningen?

Starke75an
2016-01-16, 22:26
Skumt upplägg. Air squats? Ska du lyfta luft på dina axlar? Pushups=armhävning?

Adam87
2016-01-16, 22:33
Vad vill du åstadkomma med träningen?

Hålla igång kroppen och bygga muskler först och främst utan och gå till gymmet!!

vill tilllägga att jag kör löpning och motionscykel som konditionsträning

Aliaas
2016-01-16, 22:44
Hålla igång kroppen och bygga muskler först och främst utan och gå till gymmet!!

vill tilllägga att jag kör löpning och motionscykel som konditionsträning

Nej.

Ta dig till gymmet, följ ett beprövat schema med riktiga övningar (fria vikter/maskiner) och ta i på riktigt.

Gör det ordentligt istället för att lalla

oscarovegren
2016-01-16, 22:52
Hålla igång kroppen och bygga muskler först och främst utan och gå till gymmet!!

vill tilllägga att jag kör löpning och motionscykel som konditionsträning

Nyckeln till muskeltillväxt är att överbelasta musklerna genom träning där du klarar max runt 10 rep. För att utvecklas så måste du öka motståndet i takt med att du blir starkare, vilket blir väldigt svårt om du använder dig av samma motstånd (kroppsvikten). Ovanstående blir väldigt enkelt på ett gym där motståndet är lätt att reglera. Du kommer snabbt nå en platå med hemmaträning, vilket gör att ytterligare träning inte kommer att ge resultat då du blir för stark för motståndet

Stor Hård Ådrig
2016-01-16, 22:56
Nej.

Ta dig till gymmet, följ ett beprövat schema med riktiga övningar (fria vikter/maskiner) och ta i på riktigt.

Gör det ordentligt istället för att lalla

Varför tvingar du på dina egna mål på honom? Hans mål är att hålla i gång kroppen och bygga muskler, under premissen att inte behöva gå till gymmet.

Vad man kan säga till TS är att det kommer vara suboptimalt att inte gå till gymmet och träna med vikter om du nu vill bygga så mycket muskler som möjligt (vilket tar TID). Mitt tips om du nu inte vill gå till gymmet är att hitta sätt att höja motståndet, t.ex. ryggsäck/vattendunkar eller vad man nu kan komma på. Det du behöver göra är att progressa med "tillräckligt" tunga vikter. Blir inte så mycket muskler om du kör bodyweight squats och bara ökar repsen.

Edit: oscarovegren beskrev det väldigt bra

Adam87
2016-01-16, 23:00
kör just nu 5 set i varje övning
har lite vikter här hemma som jag tänkte använda tids nog tills jag blir starkare

progression=
1.Plankan - Öka motståndet genom att köra lite längre reps kör nu runt 1min intervaller
2.Air Squat - lägga till vikt genom att köra front böj
3.Chinups - Lägga till vikt
4.Bänkdips - ha vikt i knät
5.Pushups - köpa en viktväst


har tränat gym innan och kört styrkelyft i cirka 2 år och olika maskinbyggar gym i 2 år . Men nu har jag tröttnat på gym och kör hellre hemmaträning vilket jag kan göra lite när jag känner för det. Kör nu detta schemat 2 gånger i veckan och kommer att använda vikterna jag har här hemma som ovan visar för att överbelasta musklerna. Har redan blivit mer bredaxlad och fått mer bröstmuskler. Så någon nytta gör det tydligen :D

Stor Hård Ådrig
2016-01-16, 23:06
kör just nu 5 set i varje övning
har lite vikter här hemma som jag tänkte använda tids nog tills jag blir starkare

progression=
1.Plankan - Öka motståndet genom att köra lite längre reps kör nu runt 1min intervaller
2.Air Squat - lägga till vikt genom att köra front böj
3.Chinups - Lägga till vikt
4.Bänkdips - ha vikt i knät
5.Pushups - köpa en viktväst

Tycker det låter som en rätt bra plan och det skulle nog fungera helt okej i teorin att få någorlunda resultat sådär. Tror problemet är mer praktiskt med motivationen och att du faktiskt kör kontinuerligt över tid och konsekvent ökar vikterna, vilket faktiskt krävs. Sen lär du också få leva med vetskapen att du kanske får samma resultat på typ 3 år som dina polare på gymmet får efter ett halvår.

Adam87
2016-01-16, 23:15
Tycker det låter som en rätt bra plan och det skulle nog fungera helt okej i teorin att få någorlunda resultat sådär. Tror problemet är mer praktiskt med motivationen och att du faktiskt kör kontinuerligt över tid och konsekvent ökar vikterna, vilket faktiskt krävs. Sen lär du också få leva med vetskapen att du kanske får samma resultat på typ 3 år som dina polare på gymmet får efter ett halvår.

Motivation har jag inget problem med körde 5 gånger i veckan innan med diverse olika bw-övningar. Men får hejade mig en aning så därför kör jag bara 2 gånger i veckan. Jo jag märkte det när jag körde styrkelyft att man blir stor på en ganska kort tid. Får se om man får tummen ur och kör gym tidsnog. Men just nu är jag lite inne på bw övningar för jag tycker det är skoj:D

lite synd btw att en viktväst kostar lika mycket som ett gymkort haha

Stor Hård Ådrig
2016-01-16, 23:38
Motivation har jag inget problem med körde 5 gånger i veckan innan med diverse olika bw-övningar. Men får hejade mig en aning så därför kör jag bara 2 gånger i veckan. Jo jag märkte det när jag körde styrkelyft att man blir stor på en ganska kort tid. Får se om man får tummen ur och kör gym tidsnog. Men just nu är jag lite inne på bw övningar för jag tycker det är skoj:D

lite synd btw att en viktväst kostar lika mycket som ett gymkort haha

Då tycker jag du ska köra på! Utan att bli allt för filosofisk är ju det viktigaste enligt mig att gilla processen, och därefter kommer resultaten. Är det tvärtom, att man är bara fokuserad på resultatet/musklerna men inte uppskattar själva träningen slutar det oftast rätt snart eller så löser man det med en eller annan genväg så att säga.

Lycka till!

Guckenn
2016-01-16, 23:54
Ett enkelt sätt att överbelasta kroppsviktövningar är ju att göra svårare varianter av övningarna, t.ex. diamond pushups eller enarmschins. Jag skulle rekommendera att du läser convict conditioning eller någon annan bok inom ämnet för att få ett hum om hur du kan lägga upp progressionen i övningarna.

Jocke67
2016-01-17, 00:29
En övning som jag tycker funkar bra att köra hemma är enbens knäböj mot. en pall Man kan börja med att bara sätta sig ner med ett ben och resa sig med båda. När man klarar resa sig med ett ben kan man sen successivt sänka höjden på pallen. Eller till och med köra utan pall (det har jag själv aldrig testat dock)

jimcg
2016-01-17, 11:35
lite synd btw att en viktväst kostar lika mycket som ett gymkort haha

Låt bli att köpa det då - uppfinn eget. T ex: Om du ska använda den till att göra armhävningar tyngre kan du bara ta på en icke elastisk jacka, lägg dig på rygg och knäpp upp jackan, lägg en vikt på bröstkorgen, knäpp jackan igen, rulla runt och kör sen dina armhävningar! Eller på med en ryggsäck med vikter i. Om det inte måste vara vackert (och det behövs ju sällan när man tränar hemma) finns alltid näst intill gratis-varianter om man bara klurar lite.

z_bumbi
2016-01-17, 11:51
Jag håller med ovanstående dvs man behöver ingen viktväst för att kunna öka belastningarna. En ryggsäck och en bunt med plastflaskor som man fyller med vatten brukar vara en skaplig lösning.

Adam87
2016-01-17, 13:42
Tack för tipsen. Diamond pushup har jag tänkt lägga in om ett tag. Ska testa enbenböj men har så grymt dålig balans i fotleden känns det som. Får nog lägga in lite balansplatta övningar så jag får bättre balans så kanske den övningen blir lättare!!