handdator

Visa fullständig version : Ta ett kliv i rätt riktning inom träningen!


mrrk
2016-01-16, 21:18
Hej!

I höstas beslöt jag mig för att börja träna igen. Sen dess har jag kört på bra men känner nu att jag vill komma i kontakt med en mer kunnig person för en check. Se vad som kan förbättras och optimera främst kost men även träning. Ett första delmål är väl att skära ner på fettet och kunna se mina magrutor för första gången någonsin den här sommaren. Jag vill inte gå en till sommar och tänka "till nästa sommar, då jävlar".

Tränar inne i Stockholm för tillfället men det blir snart en flytt till Gymmet STHLM vid Liljeholmen med min träningspartner som hjälpt mig mycket. Har även utövat lagsport på relativt hög nivå tidigare så är inte helt novis.

Jag vill verkligen det här men jag vet inte vart jag ska vända mig.
Har ni någon att rekommendera så skulle det vara till stor hjälp för mig.
Jag har läst en del om Anders Lundgren, Strävan och Mathias Zachau men har ingen aning.

Jag har hängt på forumet en bra tid men inte registrerat mig fören nu.

Tack på förhand!

oscarovegren
2016-01-16, 22:28
Berätta mer om dig själv.
Hur ofta vill du träna?
Hur länge vill du träna?
Skador?
Kost?
Sover bra?
Nuvarande PB i olika övningar?
Vems fysik vill du efterlikna?
Vikt, längd och uppskattad kroppsfettprocent?

mrrk
2016-01-17, 00:05
text

Berätta mer om dig själv.
Är snart 24 år. Spelade hockey och fotboll i cirka 10 år men slutade i mitten på tonåren. Det kunde bli upp mot 7 pass i veckan. Sen dess har det inte blivit någon vidare seriös träning pga datorspelande, tävlade bla och det tog upp all tid. Nu spelar jag inget längre och har hittat tillbaka till träningen.
Hur ofta vill du träna?
Började träna i slutet på augusti, sen dess har det i stort sett blivit 7 gånger i veckan. 5 gympass och 2 hockeypass. Vila har slängts in vid behov och lördagar har jag kört helt off.
Hur länge vill du träna?
60-90min per pass känns rimligt.
Skador?
Skadefri.
Kost?
Består mest av kyckling, lax, ris, potatis, lök, avokado, grönsaker och mackor. Kvarg eller keso till mellanmål. Lagar matlådor varje söndag som jag äter till lunch och middag på vardagarna. På helgerna varierar det mer, ibland kan bli skräpmat i form av pizza eller kebab och glass någon dag. Dricker även Nocco, Aminosyror och PWO varje träningsdag.
Sover bra?
Inga konstigheter.
Nuvarande PB i olika övningar?
Har aldrig gått in för att maxa något pass men det jag kan komma ihåg är.
Knäböj - 140kgx2 2 reps med en hel del set med lägre vikter i benen redan.
Bänkpress - Arbetsvikt 50-70kg med repsantal på 6-10+
Marklyft - Arbetsvikt 100kg 4-6 reps 4 set
Vems fysik vill du efterlikna?
Utan att tänka allt för länge. Killar med bra fysik enligt mig är Frank Zane, Robert Berg (pixelgoat), Lazar Angelov och Zyzz(oh no you didnt).
Vikt, längd och uppskattad kroppsfettprocent?
74kg i augusti. Runt 80kg nu. 170cm. Kroppsfettsprocent ingen aning - 15-17% kanske.

Innerst inne så är jag en tävlingsmänniska. Det jag vill få ut med träning just nu är att må bättre, bli bekvämare i min kropp och samtidigt kunna jobba upp en schysst fysik.
Knäböj, bänkpress, marklyft och chins har blivit några av mina favoritövningar. Speciellt efter att ha insett hur viktiga de är.

hugok
2016-01-17, 09:50
Du verkar ha bra koll på läget, fortsätt så ett tag till så kommer du se resultat. Hur ser passen ut? Vill du gå ned i vikt räcker det inte bara med att äta rätt saker, du måste också äta rätt mångd och bästa sättet för det är att bara räkna kalorier.

mrrk
2016-01-17, 21:06
Du verkar ha bra koll på läget, fortsätt så ett tag till så kommer du se resultat. Hur ser passen ut? Vill du gå ned i vikt räcker det inte bara med att äta rätt saker, du måste också äta rätt mångd och bästa sättet för det är att bara räkna kalorier.
Failar alltid på maten, därför vill jag ta hjälp av någon så att det blir rätt den här gången.
Passen brukar se ut som nedan, klämmer in mage 2-3 gånger per vecka också. Brukar byta plats på axel och armpasset ibland i.o.m hockeyn.
Oftast blir det 4 övningar(mage ej inkluderat) med repsantal 6-12. Kommer jag upp till 12 reps lägger jag på mer vikt eller gör samma vikt tyngre nästa set. Dropsets på sista settet förekommer.
Måndag - Ben
Tisdag - Bröst
Onsdag - Axlar - Hockeypass
Torsdag - Armar
Fredag - Rygg
Lördag - Off
Söndag - Hockeymatch
Skulle även vilja jobba upp konditionen inför nästa hockeysäsong. Ser inte var jag ska kunna peta in den dock men det är ingen prio nu.

ddr
2016-01-18, 10:25
Personligen hade jag nog kört Legs, Push, Pull i ditt fall.

Alternativt:
Dag 1: Överkropp
Dag 2: Underkropp
Dag 3: Push
Dag 4: Pull
Dag 5: Legs

Vader och Mage kan du alternera varje pass och lägga in sist i respektive pass. (Vader 3 x ena veckan, mage 2 x och nästa vecka blir det då vise versa) :)

Edit:
Gällande matbiten finns det ingen genväg utan där måste du hitta något som passar dig. Antingen äta lite och ofta eller desto mer men mer sällan.
Jag tycker att det är lättare att äta ~3 gånger per dag men att kunna äta desto mer istället och ev. ta EAA eller dylikt mellan (Dock ej nödvändigt).

Diomedea exulans
2016-01-18, 11:31
Gör du ökningar för närvarande? Då skulle jag inte bytt schema.

Hinner du lägga till kondition precis innan gympasset? Då ka du göra det 2-3 gånger i veckan.

Dina knäböj är väldigt starka jämfört med dina marklyft. Hur djupt ner går du i knäböjen?

Jag skulle ta det Strävan säger med en nypa salt. Han säger en del konstiga saker, som att gener bara står för 2 % av resultaten.

MackeJuve
2016-01-18, 11:50
Gör du ökningar för närvarande? Då skulle jag inte bytt schema.

Hinner du lägga till kondition precis innan gympasset? Då ka du göra det 2-3 gånger i veckan.

Dina knäböj är väldigt starka jämfört med dina marklyft. Hur djupt ner går du i knäböjen?

Jag skulle ta det Strävan säger med en nypa salt. Han säger en del konstiga saker, som att gener bara står för 2 % av resultaten.

Det där beror ju på lite. Personligen skulle jag lägga konditionspassen efter styrketräningen, om styrketräningen hade prio 1.

Angående Strävan så sa han något i en pod som jag har tagit till mig av. Han frågade lyssnarna hur ofta man går ur sin comfort-zone när man tränar. D.v.s. när man gör något annat än det man vanligtvis gör. Att det är då man utvecklas, dels fysiskt men kanske främst psykiskt. Detta tog jag faktiskt åt mig av. Är rätt bekväm av mig, och lite feg. Han har dock sagt andra saker som jag kanske inte håller med om till hundra procent men han har en del goda tankar, och en härlig inställning till träning!

Diomedea exulans
2016-01-18, 12:03
Han har dock sagt andra saker som jag kanske inte håller med om till hundra procent men han har en del goda tankar, och en härlig inställning till träning!

Ja, han säger bra saker också. Därav "ta med en nypa salt" och inte "förkasta helt". ;)

mrrk
2016-01-19, 23:21
text

text

text
Kommer inte göra några större ändringar i schemat om inte min träningspartner kommer med något vettigt. Så som jag kört nu har kroppen svarat väldigt bra på och även fast det bara är noobgains nu i början så känns det bra. Jag har gjort bra ökningar sen jag började träna.
Mage kommer jag fortsätta köra 2-3 gånger i veckan. Vader kommer inkluderas i varje benpass men mer än så behöver de inte eftersom de redan är köttiga. Om vaderna skulle komma på fråga skulle det luta mer åt att köra dem endast varannan vecka för att ge tid åt annat (överkropp).

Har varit borta från gymmet några dagar nu pga feber och halsont men när jag är tillbaka ska jag försöka maxa lite för att få bättre uppfattning vad det rör sig om för vikter. I knäböjen går jag ner till 90° långsamt och explosivt uppåt med spänd bål, koll på ryggen m.m.

Styrkepassen är prio just nu så att lägga in konditionspass efter träningen skulle nog bli bäst. Intervaller är väl bäst då antar jag?

Jag kan grunden när det kommer till maten men i praktiken har jag inte fått till det. Därför kommer jag kontakta någon för att få hjälp med det. Jag måste bara veta vem.

mrrk
2016-01-23, 12:07
Finns det ingen som kan rekommendera någon jag kan vända mig till? :(
Jag vill "bara" få hjälp med kosten och kostupplägg under min första deff.

Klein
2016-01-23, 13:14
Styrkepassen är prio just nu så att lägga in konditionspass efter träningen skulle nog bli bäst. Intervaller är väl bäst då antar jag?

Jag kan grunden när det kommer till maten men i praktiken har jag inte fått till det. Därför kommer jag kontakta någon för att få hjälp med det. Jag måste bara veta vem.

Bättre att köra kondition innan styrketräningen eller på andra dagar.

Vad gäller kosten så testa att äta marginellt mindre och se om det händer något med fettet på magen efter ett par veckor. En hård deff är inte rekommenderat. Bättre att låta det ta sin tid. Sommaren är också långt borta.

mrrk
2016-01-24, 16:10
Bättre att köra kondition innan styrketräningen eller på andra dagar.

Vad gäller kosten så testa att äta marginellt mindre och se om det händer något med fettet på magen efter ett par veckor. En hård deff är inte rekommenderat. Bättre att låta det ta sin tid. Sommaren är också långt borta.
Jag känner inte att det är läge att "testa". De här närmaste veckorna/månaderna vill man ju kötta på så mycket som möjligt för att sedan dra ner på det i rätt tid inför sommaren. Jag vet inte hur mycket jag vill/behöver gå ner eller när jag ska börja.
Jag känner ingen som kan hjälpa mig med det här, därför vill jag ta kontakt med någon. Jag förstår att många tycker det är slöseri med pengar, jag tycker inte det.

kalle_kula
2016-01-24, 17:07
Jag känner inte att det är läge att "testa". De här närmaste veckorna/månaderna vill man ju kötta på så mycket som möjligt för att sedan dra ner på det i rätt tid inför sommaren. Jag vet inte hur mycket jag vill/behöver gå ner eller när jag ska börja.
Jag känner ingen som kan hjälpa mig med det här, därför vill jag ta kontakt med någon. Jag förstår att många tycker det är slöseri med pengar, jag tycker inte det.

Kan du inte kontakta "strävan" då? Jag kollade hans hemsida nu och han kör ju både personlig träning och kostupplägg. Dessutom verkar han utgå just från Gymmet Stockholm när han hjälper personer med träningen.
Jag har dock ingen personlig erfarenhet av honom.