handdator

Visa fullständig version : Cirkelträning eller inte?


Dovahkiin
2016-01-16, 20:42
Jag har försökt hitta bra info om för- och nackdelar med att träna cirkelträning istället för alla set på raken med längre vila mellan. Det som verkar sägas är att cirkelträning kanske inte ger lika mycket total styrka, medan vissa säger att det i stort sett kvittar om man kör samma vikt/reps i båda träninsformerna. Dessutom säger en del att cirkelträningen bränner fler kalorier, då man inte vilar lika länge, och det därmed blir lite en form av cardio.

Vad är fakta här? Inte bara vad man har för personliga preferenser eller uppfattningar, vad finns det för verklig data kring det?

Enda gången jag blivit instruerad i träning var av en sjukgymnast hur jag skulle lägga upp ett program för att träna benen då jag hade problem med benhinnorna och knäna pga. påbörjad löpning, och då fick jag ett cirkelträningsprogram. När jag sedan nu kommit igång hemma med styrketräning i övrigt har jag byggt vidare på det konceptet, och tycker personligen det känns rätt bra. Tar ut mig rejält, och kan hålla på rätt länge (upp till två timmar när jag gör många övningar). Svettas iaf gott och bygger upp ett bra flås stundtals, då man inte hinner landa helt från övningen innan. Men inser att de flesta inte kör den formen av träning...väl?

Beemel
2016-01-16, 21:02
Du lär mycket riktigt förbränna mer kalorier per tidsenhet. Så om det är din prioritet så är det säkert utmärkt.
jag jobbar på min maxstyrka och tror därför att den typen av träning inte skulle ge bästa resultat för mig. Allt beror på vad ens mål är.

z_bumbi
2016-01-16, 21:15
Det är en kompromiss som kan ge skapliga styrke- och volymökningar om man planerar för det men inte direkt har så mycket konditionseffekt. Enda undantaget för konditionen är självklart om man kör någon typ av konditionsträning i cirkeln.

svenbanan
2016-01-17, 07:30
Tränar du med tunga vikter och färre reps så ger träningen mer effekt på maxstyrka, tränar du med lätta vikter och fler reps så ger träningen mer effekt på styrkeuthållighet. Tränar man styrkeuthållighet är det ofta en fördel att inte ha så lång vila, eftersom det man ju tränar är förmågan att göra fler reps utan att bli trött. Dvs ungefär som cirkelträning brukar se ut. Har man istället tunga vikter på stången så blir man tvungen att ha längre vila för att öht klara av att göra de där fåtaliga repetitionerna. Så det beror ju lite på hur man lägger upp det.

filmjölk
2016-01-17, 15:33
Cirkelstyrketräning är ett väldigt bra komplement till styrketräning.

Dovahkiin
2016-01-17, 21:38
Tackar för svaren. Jag ska testa på den mer vanliga varianten av styrketräning och se hur det känns också, och se hur jag lägger upp det efter det. Gissar att jag kommer har väldigt svårt att orka lyfta samma mängd totalt i ett pass, så får nog backa aningen eller dra ner ett set för att fixa det i början.

Appropå vanliga flersetpass, (kommer köra 3-4 set) är progressive overload alltid en fördel, eller är det ett "verktyg" man plockar fram ibland för att köra slut på musklerna och tvinga fram höjningar? Som relativ nybörjare kanske det är bättre att hitta en vikt man orkar med och köra samma alla set?

ATJL
2016-03-10, 11:54
En annan fråga på samma tema, så jag tyckte den passar i tråden:

Om man redan baserar sin träning på traditionell styrketräning (fria vikter, basövningar) och traditionell kondition (löpning, cykling, simning, roddmaskin), fyller då cirkelträning som komplement någon egentlig funktion, som inte redan tillgodoses genom den ordinarie träningen?