handdator

Visa fullständig version : BCAA eller/& EAA?


Geek
2016-01-16, 08:19
Hej,

Denna fråga finns det säkert bra svar på men skulle vilja ha ett tydligt besked, om det går.

Tar inte proteinpulver då min kropp inte reagerar något bra på det men får i övrigt kost i mig bra med protein så där skall det vara lugnt.

Min fråga:

Skall man ta endast BCCA eller endast EAA eller skall de kombineras?

Vad blir den stora skillnaden om man bara tar ena? Vad gör de flesta "byggare"?
Mitt mål är att bygga muskler, bibehålla.

Jag styrketränar mest, 5-6 dagar i veckan + löpning 1-3 dagar i veckan ibland.

Vänligen Johan

King Grub
2016-01-16, 08:26
BCAA är EAA. BCAA är tre av dom essentiella aminosyrorna (EAA). Ett BCAA-tillskott ger alltså bara tre av dom livsnödvändiga aminosyrorna, medan ett komplett EAA-tillskott ger alla, inklusive dom tre BCAA.

Att ta alla EAA bygger muskler, att bara ta dom tre BCAA gör det inte.

Beemel
2016-01-16, 08:26
Äter du tillräckligt med protein i vanliga kosten behövs varken BCAA eller EAA.
BCAA behövs förövrigt typ ALDRIG, det är i min mening totalt bortkastade pengar.
Får du inte i dig tillräckligt med protein så kan du använda EAA för att nå upp till nivån du önskar ligga på.
Du kan räkna 10g EAA som 20g Protein.

Geek
2016-01-16, 08:38
Tack för besked båda två, uppskattat

Blir det att fixa EAA då och sluta med BCAA:)

Beemel
2016-01-16, 14:16
får i övrigt kost i mig bra med protein så där skall det vara lugnt.

Äter du tillräckligt med protein i vanliga kosten behövs varken BCAA eller EAA.

Tack för besked båda två, uppskattat

Blir det att fixa EAA då och sluta med BCAA:)

:naughty:
Det gör inverkar ju troligen inte negativt. Men frågan är. Varför ska du hälla i dig EAA om du får tillräckligt med protein genom kosten i övrigt? Vad är tanken?

flexxarn
2016-01-21, 01:42
BCAA är EAA. BCAA är tre av dom essentiella aminosyrorna (EAA). Ett BCAA-tillskott ger alltså bara tre av dom livsnödvändiga aminosyrorna, medan ett komplett EAA-tillskott ger alla, inklusive dom tre BCAA.

Att ta alla EAA bygger muskler, att bara ta dom tre BCAA gör det inte.


Har inte BCAA några andra fördelar?
Om man läser hos en försäljare så står det följande.

"Vid hård träning sjunker nivåerna av BCAA snabbt i blodet vilket gör att relationen mellan tryptofan och de grenade aminosyrorna blir skev. Detta leder till att tryptofan omvandlas till serotonin vilket gör oss mentalt trötta. Tillförsel av BCAA motverkar detta scenario."

Innebär det att man kan träna hårdare/längre/bättre? Kanske kan vara nytta vid långa pass eller konditionsträning?

Bärsärk
2016-01-21, 07:05
Har inte BCAA några andra fördelar?
Om man läser hos en försäljare så står det följande.

"Vid hård träning sjunker nivåerna av BCAA snabbt i blodet vilket gör att relationen mellan tryptofan och de grenade aminosyrorna blir skev. Detta leder till att tryptofan omvandlas till serotonin vilket gör oss mentalt trötta. Tillförsel av BCAA motverkar detta scenario."

Innebär det att man kan träna hårdare/längre/bättre? Kanske kan vara nytta vid långa pass eller konditionsträning?

Jadu, varför tror du en säljare skulle vilja få sina produkter att låta bättre än vad det är? Kan det ha något med att sälja att göra? :)

Träning är väldigt brett, många kan träna och många tränar. Det kommer göra att många oseriösa aktörer ger sig in i branschen, för att lura "vanligt" folk med skräpprodukter.

Shqypnia
2016-01-21, 09:11
Ska också tilläggas att du helst ska inta EAA i fastande läge för bäst effekt.

vicarious
2016-01-22, 10:30
Har inte BCAA några andra fördelar?
Om man läser hos en försäljare så står det följande.

"Vid hård träning sjunker nivåerna av BCAA snabbt i blodet vilket gör att relationen mellan tryptofan och de grenade aminosyrorna blir skev. Detta leder till att tryptofan omvandlas till serotonin vilket gör oss mentalt trötta. Tillförsel av BCAA motverkar detta scenario."

Innebär det att man kan träna hårdare/längre/bättre? Kanske kan vara nytta vid långa pass eller konditionsträning?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=211439

PureWhey
2016-01-22, 10:58
Kopierar en utav Mareks inlägg på FB:
Vill du få bäst effekt på humöret av solljuset så gör du nog bäst i att skippa BCAA-läsken under rundan.
Det här gäller egentligen ännu mer vid dagar då det inte är soligt!
Den främsta hypotesen för BCAA's uppiggande effekt funkat är nämligen att de konkurrerar bort aminosyran L-tryptofan i transporten via blod-hjärnbarriären.
Vid träning tas nämligen mer BCAA upp i musklerna och BCAA/tryptofan-ration sjunker -> mer tryptofan transporteras in i hjärnan -> vi blir "gosiga", nöjda och trötta. Alltså inget man vill åt UNDER ett träningspass.

flexxarn
2016-01-23, 21:08
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=211439

Tack.

Hittade den här i tråden och det var något sådant här jag funderade på.


Branched-chain amino acid supplementation lowers perceived exertion but does not affect performance in untrained males. - http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20386134

Så alltså känner man sig mindre trött men klarar ändå inte av att prestera bättre? Det får jag inte riktigt ihop i min hjärna att det kan bli så, någon som har någon fundering på varför eller hur?

Anledningen att jag söker så ivrigt är att jag hört vid flertalet gånger hur folk tycker sig känna sig mindre trötta när de kör med BCAA.

exevision
2016-01-24, 07:54
Anledningen att jag söker så ivrigt är att jag hört vid flertalet gånger hur folk tycker sig känna sig mindre trötta när de kör med BCAA.

Men sen kanske de sover sämre av BCAA, så det jämnar nog ut sig.

vicarious
2016-01-24, 16:34
Anledningen att jag söker så ivrigt är att jag hört vid flertalet gånger hur folk tycker sig känna sig mindre trötta när de kör med BCAA.

Frågan är ju om dessa personer faktiskt upplevde minskad ansträngning av BCAA innan de visste om den där studien eller hade hört det från andra håll, eller om de tror sig uppleva det efter dom vet att det har påvisats i en studie. Jag misstänker det sistnämnda är vanligt, särskilt om man vill kunna "rättfärdiga" eller lura sig själv att det faktiskt fortfarande är värt att använda BCAA.