handdator

Visa fullständig version : Finns det något bra gratisprogram för Mac som är exakt som Paint?


Diomedea exulans
2016-01-15, 20:05
Jag har haft Mac i tre, fyra, fem, sex eller sju år (vem håller reda på år), och innan dess hade jag PC. Jag är nöjd med Macen, utom på en punkt: Jag saknar MS Paint jättemycket. Jag har lärt mig att rita i Illustrator litegrann, men om att rita i Paint är som att rita på ett papper hållandes en penna så är att rita i Illustrator som att be en blind man hålla i pennan och ge honom verbala instruktioner om hur han ska rita.

Photoshop har jag också, men jag är för lat för att lära mig rita i det. Om jag måste lägga en arbetsvecka på att kolla på Youtubetutorials för att lära mig rita en streckgubbe så får det vara. "Det är bara att leka runt så lär man sig Photoshop", sa en polare till mig en gång, men polaren måste vara ungefär lika mycket smartare än mig som jag var smartare än min hemskunskapslärare i högstadiet, för det enda som hände när jag försökte leka runt i PS var att jag förvirrade mig så mycket bland alla lager att jag det kändes som om jag såg Inception för tredje gången.

Eftersom ni vet allt så tänkte jag fråga om ni vet om det finns någon version av MS Paint som funkar till Mac? Jag har försökt googla fram liknande program, men hittar inget som är tillräckligt likt.

Wzup2u
2016-01-15, 20:10
Paintbrush är liknande...

Annars kan du fixa ms paint till mac kolla videon+läs alla comments så fattar du...

här = https://www.youtube.com/watch?v=kqPiObIHww4

Diomedea exulans
2016-01-15, 20:11
Paintbrush är liknande...

Har testat det. Det var inte tillräckligt bra. Verkade som om de hade tagit bort massa funktioner från Paint.

Yes
2016-01-16, 07:35
Photoshop har jag också, men jag är för lat för att lära mig rita i det. Om jag måste lägga en arbetsvecka på att kolla på Youtubetutorials för att lära mig rita en streckgubbe så får det vara. "Det är bara att leka runt så lär man sig Photoshop", sa en polare till mig en gång, men polaren måste vara ungefär lika mycket smartare än mig som jag var smartare än min hemskunskapslärare i högstadiet, för det enda som hände när jag försökte leka runt i PS var att jag förvirrade mig så mycket bland alla lager att jag det kändes som om jag såg Inception för tredje gången.

Du behöver lära dig skapa ett nytt dokument och välja en pensel. Eftersom du knappast kan vara dummare än att du klarar att skapa den här tråden kan det omöjligen ta dig en arbetsvecka att lära dig rita en streckgubbe i Photoshop.
Eftersom du har Photoshop och inte högre krav än MS Paint, är det ju bara använda PS som Paint. Varför göra det mer avancerat om du inte behöver det?

Linjedomarn
2016-01-16, 11:37
Kör windows emulator eller köp en begagnad pc som klarar av paint?

J.V
2016-01-16, 11:41
Du behöver lära dig skapa ett nytt dokument och välja en pensel. Eftersom du knappast kan vara dummare än att du klarar att skapa den här tråden kan det omöjligen ta dig en arbetsvecka att lära dig rita en streckgubbe i Photoshop.
Eftersom du har Photoshop och inte högre krav än MS Paint, är det ju bara använda PS som Paint. Varför göra det mer avancerat om du inte behöver det?This. Skippa bara layers och allt vad det ar. Rita.

Fuark
2016-01-16, 11:52
Kan inget om mac men vet vad du söker. Photoshop regerar men om man bara ska rita en ful kentaur eller nåt under 30 sekunder så föredras paint.

PS är lite mer avancerat även om man vill använda det som paint. Från att ändra storlek på canvas till att få till det där fula tecknade stuket från paint kräver lite ändringar. PS känns nästan alltid retuscherat från start.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Diomedea exulans
2016-01-16, 12:16
Du behöver lära dig skapa ett nytt dokument och välja en pensel. Eftersom du knappast kan vara dummare än att du klarar att skapa den här tråden kan det omöjligen ta dig en arbetsvecka att lära dig rita en streckgubbe i Photoshop.
Eftersom du har Photoshop och inte högre krav än MS Paint, är det ju bara använda PS som Paint. Varför göra det mer avancerat om du inte behöver det?

This. Skippa bara layers och allt vad det ar. Rita.

Jag är nog dummare än vad jag trodde, för jag har aldrig lyckats med det. Vadå "skippa layers"? Det går väl inte, man måste väl ha minst ett layer för att kunna rita alls? När jag öppnar ett PS-dokument är det bara en menyrad, ingen vit yta att rita på.

Allting i Paint kanske GÅR att göra i PS, men menyraderna är så långa och svårbegripliga att det tar en vecka innan man hittat det man vill. Under tiden hinner man bli så frustrerad att man kastar ut datorn ur fönstret minst tre gånger.

J.V
2016-01-16, 12:37
wat

Arkiv - Nytt - under Dokumenttyp (tror jag det star i svenska, Preset ar det i engelska) kan du ta webb och sedan t.ex. 800 pixlar bred och hog. Klart.

Valj penseln eller pennan och rita.

Diomedea exulans
2016-01-16, 12:57
Och att byta färg på penseln då? Och fylla i ett område med färg? Och klippa ut och förstora och förminska vissa områden?