handdator

Visa fullständig version : Fråga om förkylning (och lite kost)


Askorbinsyra
2016-01-14, 18:36
Hej, jag har tränat några månader nu ganska regelbundet.

Jag undrar dock över mat, hur mycket jag behöver äta.

1. Väger 60 kg drygt, är alltså väldigt liten, men gått upp några kilo sen jag börja träna. T.ex till mellanmål, har ni några tips. Jag kanske äter 4 mackor rikligt med skinka, 4 frukter, lite nötter. Till frukost 2 mackor med skinka. Lunch, en ganska stor portion av skollunchen, försöker ta lika mycket som de andra i klassen som tränar seriösare än mig. Till middag, om det är t.ex köttbullar 20 st och ganska mycket pasta, ungefär den storleken, vilken måltid det än är. Trots det står jag ganska stilla på min vikt, är min ämnesomsättning väldigt bra eller äter jag för lite?

2. Sen har jag även en annan grej, jag har varit inte förkyld direkt i en månad, men lite eller vad man ska säga. Vaknar med lite täpphet, snyter mig och bra hela dagen, men nyser kanske 2 gånger per kväll. Känner mig frisk i övrigt och har kraft, varit såhär i några veckor. Är det safe att träna, känns som det blir lite sämre dagarna efter jag tränat, immunförsvarets sänks ju aningen då. Eller hur skulle ni göra i min sits?

monsa123
2016-01-14, 19:13
1. Du äter för lite mängder förmodligen. Ät mycket kolhydrater och kalorier med lite volym t.ex. såser etc. Pasta, mackor, ris, smör, kyckling, lax, köttfärssås etc. Ös på med ost, smör och skinka på mackorna. Drick mycket mjölk. Flingor är oerhört enkla carbs, bananer och frukt i allmänhet lika så. Nötter och russin också mycket kcal. Ät mycket av det här och träna på bra.

2. Ja det är bara träna på om du känner dig pigg och kry i övrigt. Ät mycket grönsaker och frukt och sov mycket.

Starke75an
2016-01-14, 20:16
2. Tränar själv oavsett hur om jag är förkyld eller ej. Vid feber låter jag bli. Har inte fått några negativa påverkan vad jag vet.

Tränar då ren styrketräning och inte konditionsträning.

1x0
2016-01-14, 20:18
2. Jag tränade på med förkylning våren 2015. Satt i ca 2 månader.
I höstas tog jag istället 10 dagar vila från styrketräningen. Försvann under dessa 10 dagar.
Se till att äta tillräckligt om du tar viloperiod från styrketräningen, så förlorar du inga muskler.

Tarahumara
2016-01-14, 21:09
1. Du äter för lite mängder förmodligen. Ät mycket kolhydrater och kalorier med lite volym t.ex. såser etc. Pasta, mackor, ris, smör, kyckling, lax, köttfärssås etc. Ös på med ost, smör och skinka på mackorna. Drick mycket mjölk. Flingor är oerhört enkla carbs, bananer och frukt i allmänhet lika så. Nötter och russin också mycket kcal. Ät mycket av det här och träna på bra.

2. Ja det är bara träna på om du känner dig pigg och kry i övrigt. Ät mycket grönsaker och frukt och sov mycket.

Tillägg: Grönsaker, frön, sojamjölk, tofu, potatis, sötpotatis, ris, majsmjöl och havregryn är andra bra källor :)